Studieportalen Mine Studier – overgang til UiOs fellesløsninger.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Advertisements

Pilotprosjektet så langt
Lynkursdagene 2011 Webdrive Tilgang til UiO-disker utenfor UiO-nettet Mads Lomholt usit/sas/lipk.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Prosjekt: Digital skoleeksamen etter JUS-modellen.
© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Del-prosjekt BAS.
2003 IT-konferansen 2003 UNIVERSITETET I OSLO Vortex: Skrivbar web for UiO Oddmund Møgedal USIT/UiO.
Overordnet plan EFV-V EFV-sekretariatet
Erfaring med bruk av åpen kildekode til støtte for læringsprosessene
Versjon 16 Søking. Søking i alle moduler Søking er ikke lenge en egen modul. Det finnes nå som en del av alle moduler. Bruk hurtigtast F9. Eller ikon.
Organisasjonsutvikling etter USIT 3.0. Liste saker VoIP, midlertidig organisasjonsmessig plassering av dem Plassering av BOT og SAPUiO Windows-kompetanse.
Minestudier-prosjektet, v/Jørgen Grønlund (prosjektleder)
Skolebesøk Presentasjon for HFs studieråd 31. mars 2011.
Frafalls-og mobilitetsundersøkelsen En undersøkelse blant bachelorstudenter ved Universitetet i Oslo Møte i Læringsmiljøutvalget 22. september 2011 Studieavdelingen/Helge.
Fronterinnleveringer på 1-7 og Hovedprinsipper Alle innleveringer 1. år skjer i innleveringsrommet – som følger kullet gjennom årene Hvorfor? For.
Ny Fronterinnstallasjon
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Etablering av Rådgivnings- og sekretariat-funksjon for UiOs Strategiske koordineringsgruppe.
Felles studieadministrativt tjenestesenter
UiO-kandidatenes jobbmuligheter: Hva slags informasjon trenger vi for å kunne svare godt på studentenes spørsmål? Kristin Midttun Nestleder og ansvarlig.
STYRKET KONTAKT MELLOM FUP OG FAKULTETENE Kort orientering vedrørende utvidet universitetspedagogisk konsultasjon Møte i studiekomiteen 8. desember.
Tekniske valg i applikasjonen Mine studier USITs allmøte 9.oktober 2014.
1 1 Informasjonstiltak fra Studieavdelingen Tilbakemelding etter innspill fra studieveiledersamlingen 16. mai 2006 Studiedirektør Hilde Skeie Studieveiledersamling.
Invitasjon til samarbeid - om arbeidslivsrelevans i studieløpet.
Eksternt finansiert virksomhet TDI-modellen EFV-V prosjektet september 2013.
Prioritert utvikling våren 2014: Min side: personlige timeplaner for studenter.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Kvalitetsreformen og IT- messige konsekvenser Astrid Jenssen XML-gruppa,
UiO Programkiosk: Ny portal og tilgang fra Mac og Linux
1 Prosjektopplegg-A3 for: IHR lokalopptak Eier: Universitetsdirektøren Dato: Dette er et felt med høyt frustrasjonsnivå både blant ansatte og studenter.
IT-tjenester for studenter ved UiO Gruppe for IT-support og driftssenter 16. juli 2015.
Status for Exchange ved UiO og veien videre v/ Bård Jakobsen (GMT/KD/IT-Drift/USIT)
Lisa Utnem, Lektorprogrammets administrasjon Praktisk informasjon om uken.
ADA, – Jenny Nornes AURA - Gjennomgang av prosjektet og kort visning av funksjonalitet.
November 2015 AF/SSD FS og studentbetaling ved UiO Rutinen for semesteravgift og privatistgebyr Avdeling for fagstøtte / Seksjon for studieadministrative.
Felles studiestart Lærerutdanning for tospråklige lærere (TOSBA) Onsdag
Informasjonsmøte for SPED3000 Høst Kontakt Administrativ ansvarlig Andrey Belovodskiy Kontor: 440 Faglig.
Videobasert materiale Atle Nes Quality Hotel Oppdal Fredag 13. mars 2009 Kunnskapen du glemmer.
IT-tjenester for studenter ved UiO Gruppe for IT-support og driftssenter 16. juli 2015.
Lisa Utnem, Lektorprogrammets administrasjon Praktisk informasjon om uken.
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 20. september 2016
7 erfaringer Hvordan går vi videre i forsøket med Coursekeeper med utgangspunkt i erfaringene?
Marte Holhjem Leder av koordineringsgruppen for AURA
Bruk av nettsidene i undervisningen: timeplan, ressurser m.m.
Cerebrum – en liten BAS i skogen
Felles Studentsystem FS- nettverket
Lisa Utnem, Lektorprogrammets administrasjon
Prosjekt digitalt læringsmiljø
Studiestart vår 2018 Velkommen til det integrerte tannlege, medisin- og ernæringsstudiet ved Universitetet i Oslo! Tolesa Tilahun Hafte Modulkoordinator.
Studieledernettverket: Silurveien og digitalt læringsmiljø
Bygdøy skole Skolens plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Det juridiske fakultet
Prosjektet Office 365 på UiO - Gyda Kjekshus
Progresjonsrapporter -utfordringer og løsninger
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Standardisering av IT-virksomheten
Styringsgruppemøte 15. november 2017
Digitalt doktorgradsopptak – august 2018
EpN – pilot på MN Marte Øvstetun Seksjon for digitale tjenester
Studieledernettverket 15. februar 2019
Avdeling for studieadministrasjon
Presentasjon prosjekt digital pensumlistesystem
Styringsgruppemøte Allforsk 20. Mai 2019
Oppfølging STUA seminar i februar
STATUSRAPPORT UiO Saksbehandling og arkiv Delprosjekt 1 &
STATUSRAPPORT UiO Saksbehandling og arkiv Delprosjekt 1 &
STATUSRAPPORT UiO Saksbehandling og arkiv Delprosjekt 1 &
Utskrift av presentasjonen:

Studieportalen Mine Studier – overgang til UiOs fellesløsninger

Mine studier Mine studier er et sentralt verktøy på medisinstudiet: –en portal som viser informasjon som timeplan, gruppeinndeling, meldinger og undervisningsressurser til studenter og ansatte (‘front end’). –administrative verktøy som dels er integrert mot selve portalen, men også mot FS (‘back end’).

Bakgrunn Følgende er tidligere besluttet: 1.MED ønsker på sikt å tilpasse seg UiOs fellesløsninger for håndtering av studieadministrasjon og nettinformasjon for medisinstudiet. 2.Dette forutsetter at fellesløsningene i tilstrekkelig grad dekker fakultetets behov. Arbeidsgruppe ble nedsatt i høst for å avklare dette.

Løsningsforslag - visning av informasjon (‘front end‘) A.Personlig timeplan Løsningsforslag: USIT vil tilby en løsning for visning av personlige timeplaner for studenter på medisinstudiet fra semesterstart høsten Dette skal også utvikles som en generell tjeneste for alle studenter ved UiO. USIT vil også lage en løsning der lærere kan se sin timeplan med lenker til ressurser

Løsningsforslag - visning av informasjon (‘front end‘) B. Undervisningsressurser/-materialer I dag lastes ressurser opp i Mine studier og kobles direkte mot en timeplanaktivitet. Lærere og studieadministrative laster opp filene og gjør dem tilgjengelig for studenter og lærere. Løsningsforslag: USIT foreslår at det bygges opp en "ressursdatabase" i UiOs system for nettpublisering, Vortex, for alle ressurser på medisinstudiet. Ressursene vil som tidligere være adgangsbegrenset og koblet mot timeplanaktivitet.

Løsningsforslag - visning av informasjon (‘front end‘) C. Meldinger/beskjeder til studenter Løsningsforslag: Studenter, lærere og andre grupper vil i ny løsning oppsøke program- og semestersider på lik linje med andre studenter ved UiO for å holde seg orientert. Videre arbeid – Gruppeinformasjon: For lærere vil det være mulig å ta i bruk 'Fagpersonweb'. Bruk og utvikling av Fagpersonweb må avklares i det videre implementeringsarbeidet Fellesløsningene ved UiO har i dag ikke funksjonalitet som gir studentene tilgang til oversikter over medstudenter på kull/semester og aktuelle grupper.

Løsningsforslag - spesialutviklede studieadministrative verktøy ('back end‘) Funksjonalitet som er utviklet av MED knyttet til gruppefordeling, og kopiering av timeplan fra semester til semester vil ivaretas i FS, og inngå som del av en fellesløsning. Dersom løsning ikke blir utviklet tidsnok til å tas i bruk i forbindelse med semesterstart høsten 2014, vil Studieavdelingen/Fagstøtte lage en midlertidig løsning som også opprettholdes inntil den nødvendige utviklingen av FS har funnet sted.

Utfasing av ‘Mine studier’ – alternativer studiestart Bruke første modul i ny studieordning som pilot høsten Mine studier benyttes for gammel ordning. 2.Alle studenter, både på gammel og ny ordning, tar i bruk fellesløsninger fra høsten 2014.

Beslutning Alternativ 2: Alle studenter, både på gammel og ny ordning, tar i bruk fellesløsninger fra høsten Hovedargumenter: –Fagpersoner og administrasjonen slipper å forholde seg til to løsninger. –Vi unngår å måtte drifte parallelle løsninger. –Læringsressurser må ligge på ett sted. USIT utvikler felles ressursdatabase og oversikt i Vortex.

Videre arbeid - implementering –Oppstart av utviklings- og implementeringsarbeid så raskt som mulig –Nødvendige ressurser må avsettes fra de tre involverte enheter. –Arbeidsgruppe / implementeringsteam nedsettes.