Internasjonal dimensjon i programmene Bjarne Skov Seniorrådgiver, internasjonalisering Programrådsmøte 12.02.2013.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Advertisements

Mottak og sosial integrering av internasjonale studenter: erfaringer fra UMB
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
2 SIU Strategisk rekruttering. Oslo Internasjonaliseringskonferansen Ingebjørg Birkeland.
Student Exchange Programme
Informasjonsmøte for spansk
2005 VELKOMMEN TIL PROGRAM FOR EUROPEISKE OG AMERIKANSKE STUDIER (EAS)
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
1 Fagdag HiST : Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap tilbyr: 2-årig master i datateknikk 2-årig master i informatikk.
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Utvalget for språkpolitikk ved UiO Presentasjon av hovedpunkter “Snart to hundre. Universitetet i Oslo og språket i internasjonaliseringens tidsalder”
Internasjonalisering - et strategisk valg for å heve kvalitet Mette Halskov Hansen Pro-dekan for forskning HF, UiO.
NOKUT fagseminar Thon Hotel Gardermoen 3. november 2009 Internasjonalisering og samarbeid Jens P. Tøndel Divisjonsdirektør Handelshøyskolen BI.
Samarbeid med søramerikanske institusjoner: Erfaringer og utfordringer NOKUTs godkjenningsseminar 2007 Hanne-Gerd Nielsen UiO.
Ole Petter Ottersen, rektor UiO
Sokrates Sokrates (EUs utdanningsprogram)
Agenda Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra PuP (Bjørn Andersen) Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra instituttene Råd om/prosedyre.
Oslo kommune Utdanningsetaten Oslo Handelsgymnasium Avdelingsleder Einar Guldvog Informasjon om fagvalg ORIENTERING TIL VG2 JANUAR 2010.
Tilbud til Studiespesialiserende Olsvikåsen vgs 2013/2014
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Det historisk- filosofiske fakultet Dekan Gunnstein Akselberg Voss 24. oktober 2005.
Suksessfaktorer for vellykket internasjonalisering
2. FREMMEDSPRÅK, ENGELSK FAGLIG FORDYPNING ELLER ARBEIDSLIVSFAGET
Utviklingsstudier - utveksling Studenter på utviklingsstudier kan ta delstudier i utlandet i 4. og/eller 5 semester Søknadsfrist (for 4. semester): 15.
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
Velkommen til Program for religionshistorie og kulturhistorie
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
Rapport fra arbeidsgruppe om Internasjonalisering og studentmobilitet
Har du en drøm? Hva er viktig for deg? 806 avtaler på verdens beste universiteter New York London Cape Town Brasil California Paris London Kina Sydney.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram: Hva vil vi egentlig med mobilitet på ph.d.- nivået? Internasjonaliseringskonferansen Anna.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram:
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
VELKOMMEN TIL PROGRAM FOR EUROPEISKE OG AMERIKANSKE STUDIER (EAS)
VELKOMMEN TIL PROGRAM FOR EUROPEISKE OG AMERIKANSKE STUDIER (EAS)
Utenlandsopphold - Midtøstenstudier med arabisk
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012 Seminar
IHR - Studentmobilitet Godkjenning, innpassing og internasjonalisering.
Internasjonaliseringsåret 2012 Internasjonalisering strategier og tiltak 2012.
Velkommen til kontaktmøte Vg Skolemiljø: klassene, VIP, revy, russ, Fagvalg Vg2 Eksamensperioden Foreldre-/elevsamtale uke 5 og 6, 2016 Møte.
Muligheter for internasjonalisering Utlysning av midler 2016.
Velkommen til Religionshistorie!. Oppbygging og gjennomføring.
Velkommen til Program for Asia- og Midtøsten-studier.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG. Fokus på studentutveksling/mobilitet – orientering til utdanningsutvalget Ingeborg Olaug Kamsvåg.
Utveksling ved HF Therese Gjessing Internasjonal koordinator.
Utvekslingmuligheter ved UiA
Internasjonalisering - erfaringsutveksling
Velkommen til masteren i spansk, portugisisk og Latin-Amerika-studier!
Oppfølgingsmøte for ITALIENSK
SIUs samfunnsoppdrag «SIU har en nasjonal rolle som pådriver for internasjonalisering i hele utdanningssektoren. Gjennom SIUs virke skal enkeltmennesker,
Årsplan for HF om internasjonaliseringsåret 2012
Internasjonalisering ved Handelshøgskolen
Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag v/Bente Aina
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Internasjonalisering - Utdanningsseminaret Mosjøen 2018
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
Internasjonalisering ved OD
Internasjonaliseringsåret 2012
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UTVEKSLING
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012
Internasjonalt år 2012 Svein Hullstein, Universitetsledelsens kontor
Forslag til innspill til stortingsmelding om mobilitet 1/3
Forslag til innspill til stortingsmelding om mobilitet 1/3
Internasjonalisering ved Avdeling for informasjonsteknologi
Informasjonsmøte for italiensk (bachelor og årsenhet)
Utskrift av presentasjonen:

Internasjonal dimensjon i programmene Bjarne Skov Seniorrådgiver, internasjonalisering Programrådsmøte

Hvorfor internasjonalisering? Rektor ønsker det, universitetsstyret ønsker det Dette står i alle plandokumenter for UiO og HF Viktigst er faglige og kompetansemessige grunner: Når HF sender fra seg en kandidat må denne være i stand til å kunne beskrive fagfeltet sitt ikke bare på morsmålet, men på engelsk eller et annet fremmedspråk. Kandidatundersøkelsen viser at utenlandsopphold under studiene er relevant og nyttig for fremtidig arbeidsforhold.

Internasjonal profil i programmene Utveksling: Utreisende mobilitet Et viktig virkemiddel for å tilby studentene en internasjonal profil på programmet Er koblet opp mot det vi måles på: «Antall utreisende og innreisende studenter med minimum 3 måneders opphold på en gitt avtale»

Utreisende mobilitet: Synkende tendens? Utreisende HF (avtale, 3 mnd. etc.) Utreisende HF inkl eksamen hjemme (IKOS)

UiOs Internasjonaliseringsår 2012 Ryddejobb i programbeskrivelser: Alle programmer skal ha plass for utenlandsopphold i «Oppbygging og gjennomføring» Alle programmer skal ha anbefalte studiesteder i utlandet for sine studenter «Utreisende mobilitet skal øke»

«Oppbygging og gjennomføring» på programsidene

«Studieopphold i utlandet» på programsidene

Hvor mobile er programstudentene? Måling av utreisende mobilitet på bachelorprogrammer og studieretninger Målepunkter: våren 2012, høsten 2012 Målingen i Felles Studentsystem viser alle typer mobilitet på det tidspunkt målingen gjøres

Utreisende mobilitet i 2012 Av 3144 studenter har 238 reist ut i kalenderåret 2012 (7,6%) Men graden av utreisende mobilitet er svært ulik mellom programmene

Utreisende mobilitet på bachelor 35 «aktive» studieretninger m/ mer enn 10 registrerte studenter i ,0% 6 studieretninger 0,1 - 4,9% 11 studieretninger 5,0 – 9,9% 13 studieretninger 10 – 24,9% 3 studieretninger 25 – 32,9% 2 studieretninger

Religions- og kulturstudier Religionshistorie Vår 2012: 3 av 108 (2,8%) Høst 2012: 1 av 126 (0,8%) – snitt v+h: 3,4% Potensiale v/ én utreise i løpet av studiet: 39 pr. år 10% utreise: 13 pr. år Kulturhistorie: Vår 2012: 1 av 54 (1,9%) Høst 2012: 0 av 70 (0) – snitt v+h: 1,6% Potensiale v/ én utreise i studiet: 21 pr. år 10% utreise: 7 pr. år

Hvor er potensialet? Programmer som ligger under 5% mobilitet Hva kan faglig ledelse gjøre for å få studentene til i større grad å benytte seg av mulighetene?

Internasjonal profil i programmene «Når HF sender fra seg en kandidat må denne være i stand til å kunne beskrive fagfeltet sitt ikke bare på morsmålet, men også på engelsk eller annet språk» På bachelor har vi undersøkt: -har programmet obligatoriske emner på annet språk i fordypningen? (ja/nei) -har programmet valgfrie emner på annet språk enn norsk i fordypningen? (ja/nei)

Resultat: 13 av 37 har engelskspråklig emne i fordypningen 4 av de 13 har obligatorisk emne på engelsk (engelsk, nordamerikastudier, konservering, medievitenskap) 24 har ikke noe slikt emne. Men, blant disse: -9 studieretninger på Asia- og Midtøstenstudier har obligatorisk utenlandsopphold, der undervisning gis på engelsk eller annet fremmedspråk -8 av studieretningene i europeiske språk på Europeiske og amerikanske studier har undervisning på andre språk enn engelsk.

Master: mangfold Det er 12 programmer/studieretninger som tilbys kun på engelsk Ett «tospråklig» program (filosofi) To internasjonale fellesgrader, én til er på trappene «Internasjonalt prosjektsemester» på flere programmer Obligatorisk metodeemne på engelsk (medievitenskap) Obligatoriske emner gis på språk som russisk, tsjekkisk, fransk, polsk, spansk og tysk Feltarbeid skjer ofte i utlandet

Internasjonal profil i programmene ANDRE VIRKEMIDLER Innreisende studenter: en uutnyttet ressurs. Virkemiddel 1: Øke antall emner på engelsk på et fag  flere innreisende studenter på faget  økt studiepoengproduksjon Virkemiddel 2: Internasjonalt programsamarbeid  flere innreisende studenter på faget  økt utreisende mobilitet

Innreisende studenter 2011: 312 studenter på HFs avtaler Velger emner på tvers av fag og fakulteter oftest pga smalt emnetilbud. Gir «tap» av studiepoengmidler Registreres ikke på program – det må spesielle tiltak til for å gjøre dem til en del av fagmiljøet Utfordring: Hvilke tiltak, hva slags tilrettelegging kan integrere innreisende studenter bedre faglig enn i dag?

Internasjonal profil i programmene ANDRE VIRKEMIDLER Internasjonalt studie- eller programsamarbeid, dobbeltgrader, fellesgrader, mm. Hvordan kan vi få et klarere fokus på internasjonalt samarbeid om studier?

Programsamarbeid og fellesgrader: Tiltak Programsamarbeid på master med University of Texas Austin Nordisk fellesgrad i middelalder- /vikingstudier administrert av Islands universitet «Parallellgrad» med Zhejiang University, Kina innen kinesisk samfunn og politikk Positive effekter Styrket undervisningskapasitet hos begge partnere på «små fag» Større fagmiljø, felles forskning Tilgang til ressurser / kilder: manuskriptsamlinger Økt inn- og utreisemobilitet Én grad fra Kina og én fra Norge Utdanner til en unik kompetanse Gir nettverk for senere arbeidsforhold

Utbyggbart programsamarbeid: HF Finne partner som har et emnetilbud innen et fagfelt som vi selv har lite av Samle et tilbud på engelsk innen et felt i ett semester Foreslå et programsamarbeid der vi «bytter studenter» eksempelvis i 3. og 4. semester Effekter Partneren/partnerne Partneren er interessert i et fagfelt som tilbys hos oss Partneren har det etterspurte fagfeltet og kan tilby det i et gitt semeester Partneren har studenter som vil ta fagfeltet som tilbys ved HF Tilgang til bibliotek og samlinger Økt inn- og utreisemobilitet Utdanne til en unik kompetanse Gir nettverk for senere arbeidsforhold

Midler HF utlyser midler med søknadsfrist 1. mars -Nettverksbygging og møter for etablering av felles studieprogrammer eller fellesgrader -Tiltak for å integrere innreisende studenter -Tiltak for å øke utreisemobiliteten Eksterne kilder: –SIUs utlysninger til fellesgrader og studiesamarbeid –Nordisk ministerråds utlysninger til nordiske fellesgrader

Takk for oppmerksomheten!