NTNU Noen administrative utfordringer
To administrasjoner blir 1 (?) (Minst) to hovedmodeller for organisering (Minst) to administrative kulturer
Prosjekt: modernisering av organisasjonen Påvirkninger: industri – forskningsinstitutter- moderne organisasjonstenkning Blant endringene: ledergrupper, eksterne styremedlemmer, redefinering instituttlederrollen
Organisasjon - strukturendringer Fra 12 til 7 fakulteter Fra 80 til 50 institutter
Fra todelt til enhetlig ledelse Ansatt rektor – ansatte prorektorer - ansatte dekaner Universitetsdirektørstilling nedlegges
Utvikling av organisasjonskultur Utøvelse av ledelse Organisering av administrasjon Utvikling av administrativ praksis
Ledelsesutvikling Utvikle ledelsesferdigheter hos faglige ledere Utvikle administrativ kunnskap hos de samme Utvikle administrative lederroller hos administrative ledere
Administrativ organisering Sentralt nivå: skille strategi og drift Mellom sentralt og fakultetsnivå: løpende vurdere ansvars- og ressursfordeling Mellom alle nivåer: læring og erfaringsdeling i nettverk
Utvikle administrativ praksis Rektors og dekanens administrative lederrolle Forskjellighet i administrativ organisering på fakulteter og institutter Administrativ koordinering som utfordring
NTNUs organisasjon