NTNU 1996 - 2012 Noen administrative utfordringer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
KONGSVINGER KOMMUNE Ledelse barnehage.
Advertisements

Rekruttering av rektor og ledelse
1 NVBF’s FORÅRSKONFERANCE – 8. JUNI 2004, REYKJAVIK, ISLAND AT SKABE ORGANISATIONER MED MENNESKER I CENTRUM – MEDARBEJDEREN OG BRUGEREN ORGANISASJONSKULTUR.
Møteplass: Ledelse Tema: Ledelse i endringstider
Torger Ødegaard Byråd for barn og utdanning i Oslo
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Hvordan stå i lederrollen? Forventninger og refleksjon
Styring av IT ved NTNU Uninett-konferansen 2013.
Organisering, status og kort om utvalg ved institusjonen
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Studieadministrative prosesser ved NTNU
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
1 Sitat Dekanus, september 2010 «Vi har aldri levert en mer gjennomarbeidet og kvalitetssikret tertialrapport enn denne gangen.»
Administrativ organisering Et foreløpig utkast som er sendt ut for innspill – identifikasjon av administrative behov Noen områder gjenstår – men vil bli.
Til møte i Studierådet, 22. september 2011 Styringsstruktur for undervisning på IMK.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013 Status og utfordringer i kvalitetsarbeidet Studiekomiteen
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
Evaluering av ledelses- og styringsstrukturen ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet Innledning – hvorfor og hvordan evaluere? av dekanus Hans.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
SOFTWARE Arild Jansen AFIN, UiO 1 Rammer for og organisering av €forvaltningen Politikk – styring og prioritering Ledelse, juss og organisering.
Erfaringsutveksling – hvordan kan man ivareta medlemmene under omstilling? Fusjon mellom UiT og HiTø Hovedtillitsvalgt Siri Johnsen Akademikerne.
Prosjekt Bedre forskerstøtte
Prosjekt Bedre forskerstøtte Status og framdrift.
Workshop SFB-opptak; IHR-studier og metodikk.
Innspill til Monica i forkant av direktørseminar 5-6. mai IHR-studier.
Forskningsadministrativ avdeling Forskningsledelse og -organisering som viktige grep i en forskningsstrategi Presentasjon på UHRs rektorskole
MITT LEDERUTVIKLINGSPROSJEKT Ivar Selmer-Olsen Dekan og prorektor Dronning Mauds Minne, Høgskole for førskolelærerutdanning i Trondheim.
1 1.januar 2016 slår NTNU seg sammen med høgskolene i Ålesund, Gjøvik og Sør-Trøndelag.
Fusjon NTNU, HiG, HiÅ, HiST Status i fusjonsarbeidet.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Framdriftsplan for fusjonsprosjektet Budsjett 2016: summen av 4 vedtatte budsjetter Fakultetsstruktur vedtas Dekan-
Forslag til ny organisering av fakultetsdministrasjonen (resultatet etter ledermøtet ) Dekanus Strategisk rådgivning Strategisk rådgivning NK fakultetsdir.
Organisering NTNU: oppfølginger etter styrevedtak Fellesadministrasjon: status
3 Ressursgruppe for etablering av felles kvalitetssystem Oppdraget fra Sikker drift: «Etablere felles Kvalitetssystem, herunder avvikssystem»
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Fusjon HiG, HiÅ, HiST, NTNU Gjennomføring: de første månedene.
«Arbeidsmiljø på dagsorden» ved enhetene i LOSAM ONF - opplevelse av situasjonen før sommeren Forslag til diskusjon - risikovurdering: 1) Hvordan oppleves.
Implementering av Blackboard på HF
LEDERNE, april 2005, Trondheim
INTRODUKSJON.
Fusjon NTNU, HiG, HiÅ, HiST Status i fusjonsarbeidet
Organisering NTNU: oppfølginger etter styrevedtak
Arbeidsmiljø- undersøkelsen på NTNU 2014
NTNUs organisasjon NTNUs organisasjon.
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Utdanningskomiteen 19. mai
NTNUs organisasjon NTNUs organisasjon.
NTNUs Mentorprogram Svandís Benediktsdóttir Likestillingsrådgiver
7 erfaringer Hvordan går vi videre i forsøket med Coursekeeper med utgangspunkt i erfaringene?
Gruppe administrativ organisering
Fusjon NTNU, HiG, HiÅ, HiST Status i fusjonsarbeidet
Rekrutteringsstrategi SU - prosjektbeskrivelse
Handlingsplan 2017 status Ledelse, medvirkning og ressurs
Utvidet ledergruppe Instituttstyre Instituttråd ?
Strategiprosess IV-S17/17 Olav Bolland Dekan - Fakultet for Ingeniørvitenskap
Administrativ organisasjonsstruktur
Prodekan bachelorutdanning IV
Nye retningslinjer internfakturering
NTNUs deltakelse i Horisont og veien videre Prorektor for forskning Bjarne Foss Rektors møte med instituttlederne 21. november 2017.
Kvalitetsmeldingsprosessen
NTNUs ledelsesprogram 2017 – 2021
Møte LOSAM Fellesadministrasjonen
Kommunikasjonslinjer for webarbeidet
IT-ledernettverket 18. april 2018
Administrativ organisering -
Utskrift av presentasjonen:

NTNU Noen administrative utfordringer

To administrasjoner blir 1 (?) (Minst) to hovedmodeller for organisering (Minst) to administrative kulturer

Prosjekt: modernisering av organisasjonen Påvirkninger: industri – forskningsinstitutter- moderne organisasjonstenkning Blant endringene: ledergrupper, eksterne styremedlemmer, redefinering instituttlederrollen

Organisasjon - strukturendringer Fra 12 til 7 fakulteter Fra 80 til 50 institutter

Fra todelt til enhetlig ledelse Ansatt rektor – ansatte prorektorer - ansatte dekaner Universitetsdirektørstilling nedlegges

Utvikling av organisasjonskultur Utøvelse av ledelse Organisering av administrasjon Utvikling av administrativ praksis

Ledelsesutvikling Utvikle ledelsesferdigheter hos faglige ledere Utvikle administrativ kunnskap hos de samme Utvikle administrative lederroller hos administrative ledere

Administrativ organisering Sentralt nivå: skille strategi og drift Mellom sentralt og fakultetsnivå: løpende vurdere ansvars- og ressursfordeling Mellom alle nivåer: læring og erfaringsdeling i nettverk

Utvikle administrativ praksis Rektors og dekanens administrative lederrolle Forskjellighet i administrativ organisering på fakulteter og institutter Administrativ koordinering som utfordring

NTNUs organisasjon