Omstilling og arbeidsorganisering Seminar i NKF september 2001 Leikny Øgrim

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Personopplysningsloven: -innhold, styrker og svakheter
Advertisements

Forutsetninger: Alle deltagere skal ha kompetanse tilsvarende modul 1
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til samtykke og informasjon.
Personvern Rune V. Bråthen.
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
E-post l Raskt l Oversiktlig? l Uformelt l Kan nå mange l Raskt l Uformelt l Upersonlig l Informasjons- oversvømmelse l Søppelmail l Overvåking.
Oppgave 2. Oppgave 2 a) De sentrale paragrafene her er §§ 2 og 31 i personopplysningsloven (herretter forkortet til p.o. loven) og § 7-16 i forskriften.
IT, samfunnet og lovverket
Personopplysningsloven
Midlertidige ansettelser i usikre tider
Personopplysningsloven
Hvordan skal personopplysninger registreres? Hvilke rettigheter har du som ansatt? Kan arbeidsgiver registrere alt mulig av opplysninger uten å gjøre noe.
Omstilling med IT Hvordan og hvorfor? Hva må gjøres? Leikny Øgrim mars 2004.
Omstilling for virksomheten l Fleksibilitet, mobilitet, globalisering l Outsourcing: legge ut deler av virksomheten på anbud l Spin-off: skille ut deler.
Annabelle Millbanks.
Personvern Rune V. Bråthen.
Svekkes personvernet i skolen?
Personopplysningsloven Morten S Hagedal
Nye regler om innsyn i e-postkasse mv.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
JUR5620 Personvern - forelesning Prosessuelle personvernrettigheter; datakvalitet som prosessuell rettighet; Datatilsynets.
Gjennomgang av gruppearbeid til bolk A - DRI Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Hva bør en lærer være seg bevisst når det gjelder personvern?
Informasjon til brukere av Sikret sone i P360
| 1 Instruktørkurs – kommuner Veileder helse og sosial – kort orientering.
Arbeidsgivers behandling av personopplysninger Personopplysningsloven av 14.april 2000 nr. 31 (popplyl.)
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk (AFIN), UiO.
Grunnleggende opplæring i nettpublisering Innføring ved tildeling av publiseringsrettigheter 2015 Seksjon for kommunikasjon og studentinformasjon.
| 1 Instruktørkurs – kommuner Personvern – hva er det.
Personvern i offentlig forvaltning, DRI 1010 Gruppeundervisning 2 2./4. feb 2009 Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Plassering av personalmapper Versjon , ESAK.
Personvern i offentlig forvaltning DRI 1010 Gruppeundervisning 3: Krav til rettslig grunnlag 15./20. februar 2008 Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Personvern i offentlig forvaltning DRI 1010 Gruppeundervisning 3: Krav til rettslig grunnlag 9./11. februar 2009 Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Personvern og opphavsrett A03 – V2005 fagenhet for IKT v/ Vibeke Bjarnø & Roar Sørensen.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling -grunnkrav Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Oversikt over personopplysningslovens bestemmelser om fjernsynsovervåking Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Ergonomi. Hva er ergonomi? Læren om hvordan vi best tilpasser arbeidsoppgaver og arbeidsmiljø til mennesket God ergonomi forebygger sykdom og skader.
Personopplysningslovens virkeområde og grunnleggende begreper Dag Wiese Schartum, AFIN.
Arbeid ved dataskjerm -Om forskriften og veiledningen Hilde Bernhardsen og Håvard Sandberg 20. Februar 2008 i Tromsø.
Grunnleggende begreper i person-opplysningsloven og lovens virkeområde
Personvern, plikt og rett
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Dag Wiese Schartum, AFIN
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Dag Wiese Schartum, AFIN
Registrerte personers rettigheter
Dag Wiese Schartum, AFIN
Innebygget personvern
Instruktørkurs – kommuner Veileder helse og sosial – kort orientering
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
GDPR Personvernforordningen
Personvernrutiner i Attac for regionalledd
Klassifisering av informasjon i NAV
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Omstilling og arbeidsorganisering Seminar i NKF september 2001 Leikny Øgrim

Omstilling med IT Hva skjer? –Arbeidsplasser som er: fleksible, mobile, globale, varierte, effektive –Arbeidskraft som er: mobil, fleksibel, kreativ, kompetent, produktiv, effektiv, positiv, samarbeidende, omstillingsdyktig Kort sagt: færre folk gjør mer på kortere tid Hvordan? ….. og hvorfor? Litt om fjernarbeid Litt om plager ved bruk av datamaskin Litt om rettigheter Personvern

Omstilling = effektivitet og produktivitet = tjene eller spare penger = få færre til å gjøre mer

Omstilling for virksomheten Fleksibilitet, mobilitet, globalisering Outsourcing: legge ut deler av virksomheten på anbud Spin-off: skille ut deler av virksomheten som egne selskaper Slå sammen oppgaver og jobber = Kombinere og integrere jobber = Færre gjør mer Teamarbeid Mer kompetansekrevende jobber Omgjøring av ansatte til freelancere Telefonbasert kundestøtte er en voksende bransje. Sportsmetaforer brukt til å beskrive omstilling: ”vinnerkultur”, ”jobb smartere, ikke hardere”, ”jobbe på lag”. Gøy med omstillling, ansvar.

Omstilling for arbeidskrafta Fleksibilitet, mobilitet, globalisering Regn med å bytte jobb 5-6 ganger. Gullklokke = feigt Midlertidighet Usikkerhet, deltid og freelance - ”just in time” Krav om mer kompetanse, til samme lønn Teamarbeid: ansvar, kreativitet, fleksibilitet Mangel på ufaglærte start-jobber Kompetanse-faktorer: –individuelle –jobbrelaterte –maktrelaterte.

Hva kan: forenkle arbeidet, erstatte rutinearbeid, åpne for nye og interessante oppgaver for menneskeheten lagring, bearbeiding og gjenfinning av info kommunikasjon regnskap, tekst, bilde, lyd

Det personlige er politisk ! Omstilling er privat og personlig! Lønn er ikke privat og personlig! Arbeidsmiljø er ikke privat og personlig!

Kjønnsmessing arbeidsdeling Kvinner i Norden jobber mer enn i resten av Europa, men Norge har et av Europas mest kjønnsdelte arbeidsmarkeder Midlertidighet og deltid Kvinnejobber gir kvinnelønn Der kvinner går inn går lønna ned

Fjernarbeid og

fjernarbeid

Hva skaper plager ved en terminal-arbeidsplass? Støy Støv Elektrostatisk stråling Elektromagnetisk stråling Sittestilling

Utslett/kløe i huden og svie i øynene Ligner allergiske reaksjoner Ingen klar sammenheng mellom elektriske felt og hudplager Ikke mulig å påvise økt risiko for abort eller misdannelse hos fostre Ingen grunn til mistanke om økt risiko for kreft Andre forhold (stress, ugunstige arbeidsforhold,dårlig inneklima, mangelfullt renhold) Skjermfilter kan redusere plagene

Belastningsskader/slitasje Statisk belastning på nakke-,skulder- og underarms-muskulatur og håndledd Årsak: stillesittende arbeid over tid og uhensiktsmessig arbeidsstilling Utstyret må tilpasses den enkelte arbeidstaker og arbeidsoppgave. Hensiktsmessige hjelpemidler må stilles til disposisjon

Lov og avtaleverk Informasjon Opplæring Medvirkning

Personopplysningsloven Vedtatt mars 2000, gjeldende fra Erstatter Personregisterloven fra 1978 Formålet:” beskytte den enkelte mot at personvernet blir krenket.”

Konsesjonsplikt Konsesjonsplikten erstattes av meldeplikt. Behandling av sensitive opplysninger er konsesjonspliktig. Ikke-sensitive opplysninger kan gjøres konsesjonspliktig, under visse betingelser. Telesektoren, forsikringsbransjen og banker og finansinstitusjoner er konsesjonspliktige

Samtykke - det er ikke lov å behandle persondata uten aktivt samtykke. Informasjonsplikt - registereier skal informere registrerte. Innsynsrett - for registrerte. Sletting og retting - av feilaktig eller belastende informasjon. Erstatning - etter skade pga feilaktig informasjon

Sensitive personopplysninger kan ikke behandles uten at: Den registrerte har gitt aktivt samtykke Det lovbestemt Medisinske, historiske, statistiske eller vitenskapelige årsaker Viktige samfunnsinteresser bestemt av Datatilsynet

Sensitive opplysninger Rasemessige eller etnisk bakgrunn,eller politisk,filosofisk eller religiøs oppfatning at en person har vært mistenkt,siktet,tiltalt eller dømt for en straffbar handling helseforhold seksuelle forhold medlemskap i fagforeninger

Informasjonsplikt (§ 19-22) Den behandlingsansvarlige har plikt til å gi den registrerte melding om: navn og adresse på registeret formålet med behandlingen evt. hvor opplysningene er hentet fra

Statlige organer Datatilsynet -føre offentlig fortegnelse over alle behandlinger som er meldt eller som har konsesjon -behandle konsesjoner og vurdere pålegg -informasjon og rådgivning Personvernnemda -avgjør klager over datatilsynets avgjørelser Nettnemda - løse problemer som kan oppstå ved regelbrudd på Internett.

(Hverdags) eksempler: -Sentralt samtaleregister i Telenor. -Kjøperabatt-kort, ”elektroniske spor" - Salg av person/medlemsregistre. -Drosjer (og fanger) har GPS eller lignende. - Påslått mobiltelefon gir nøyaktige ”spor”. -Spionsatelitter - <10 cm oppløsning. -Telefonavlytting – dels automatisert. -Helsedata (DNA-profil) til forsikringsselskapet? -Videokameraer overalt. -Kombinering av registre.

De kjenner deg bedre enn du tror! Hver gang du går ut på nettet legger du spor etter deg. Brukerprofiler kan lages. Hver gang du går ut på nettet blir du registrert uten å vite av hvem. Hver gang du sender e-post kan innholdet fanges opp av din e-post-leverandør og andre aktører.