Fra pedagogisk programvare til læringsmiljøsystemer Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo IKT i skolehverdagen: Utdanningstorget 2004 – Parallellsesjon ”IKT og læring”
Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Noen historiske linjer BetegnelseBruksområdeLærings-filosofi EdbBeregninger og programmering Behaviorisme ITTekst- og bildebehandling Konstruktivisme IKTKommunikasjon internett Sosial- konstruktivisme
Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Utvikling av IT i skolen? Programmering for de få Bruk for de mange
Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Begreper
Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Noen eksempler på elektroniske læremidler på internett Gøy med politikk: /it1_2/gr2/ 0203/it1_2/gr2/ 60-tallssystemet: /it2/gr2/web/ 0203/it2/gr2/web/ (systemer utviklet av IT-studenter) NRK underholdning: (underholdning, lyd og video, dagens skoleTV?) Andre: ebok.no LUVIT/skolenettet/Classfronter (LMS)
Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning LMS – Hva er det? Learning Management Systems (Elektroniske) LæringsMiljøSystemer Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer og administrasjon av brukere (Johannesen, IT-seksjon, LU)
Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Tips til valg og vurdering av elektroniske læremidler: målgruppe det elektroniske læremiddelets mål – dine læringsmål + da kvalitetsbedømmelse – hvorfor ikke bruke noe dere kan fra før? = MAKVIS(E)
Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Valg og vurdering av elektroniske læremidler - kriterier Motivasjon Aktivisering Konkretisering Variasjon Individualisering Samarbeid (E)valuering
Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Tilleggskriterier Hva mener de unge selv? Pia Grünbaum spør i sin bok "Barn og data - En veiledning for voksne" - Hva er et godt barneprogram? Hun setter opp "De 10 bud" (s. 140)