1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Kursmøte 4 Samtaleemne Kursmøte 4 Samtaleemne Kursmøte 4.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Barnet, barnets behov og følelser Kursmøte 2.
Advertisements

– tidlig kommunikasjon
Elever som ressurs i kulturarbeidet på Kolnes skole
Vurdering for læring.
Hvordan intervjue en forsker?
Undervisningsvideoer. + Sette læreren på pause Gå frem i eget tempo Få det forklart så mange ganger som nødvendig Hoppe tilbake til det som trenger repetisjon.
TIPS OG RÅD TIL MUNTLIGE FRAMFØRINGER
Veiledning av elever / lærlinger
– det tidlige ordforrådet og den primitive grammatikken
Kvinne på topp September2008.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 5Verb Verb.
Godt verktøy er halve jobben
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot treordssetning På-vei-mot treordssetning Kursmøte 7.
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Kursmøte 4 TEMA Voksne snakker om Det barnet gjør.
Kursmøte 2 Kursmøte 2 Substantiv.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 6 Den gode samtalen Kursmøte 6 Den gode samtalen Kursmøte 6.
Kursmøte 1-4 Metoden TN Tegnsatt norsk.
Om å skrive om litterære tekster
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
PBL nr.1 Gruppe 16 Ida, Torhild, Lars Wilhelm og Eivind.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
En god presentasjon Et Kaffekurs fra Seksjon Kontor og administrasjon.
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Kun senter for Kunnskap og Likestilling. 2 Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å sikre at like kvalifikasjoner virkelig betyr i praksis.
Trafikkopplæring.
Hvem tror du at du er?.

Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 6Adverb Adverb.
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 Kursmöte 3 TEMA Voksne snakker om Barnets kropp Kursmøte 3.
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Det barnet er oppmerksom på Kursmøte 5.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Kursmøte 4Adjektiv Adjektiv.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 2 Samtalen Kursmøte 2 Samtalen Kursmøte 2.
Kursmøte 3 Kursmøte 3 Konjunksjoner.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 4 Velkommen! Kursmøte 1-1.
Kursmøte 1-5 Kursmøte 1 Preposisjoner.
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Metoden TSS Tegn som støtte Metoden TSS Tegn som støtte Kursmøte 1-4.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-2.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Om barnet som aktivt lærende Om barnet som aktivt lærende Kursmøte 1-3.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-3.
det første ordforrådet
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale Kursmøte.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot Kursmøte 5 setninger der stedet er det sentrale.
Tegnenes artikulasjon
Lindås ungdomsskole v/ Anne Julie Hetland
CLT Stein Inge Sætereng Asistant Trainer JCI Presenter.
St. Olavs Hospital Avdeling for blodsykdommer
……………………………………………………………………… ………………….. Hvorfor starte opp Røde Kors RØFF? Røde Kors RØFF er førstog fremst til for ungdommene! Få minneverdige år, og lære.
Ett skritt foran 3 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 3 Velkommen! Kursmøte 1-1 – den enkle setningen og samtalen.
Opprettholdende faktorområder
Hva lærer studentene? Velkommen til seminar! Faglig ansvarlige: Kirsten H. Lycke og Torill M. Sandberg.
Drop-In metoden i skolen
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Har du et problem – har du også kunnskap.
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Kapittel 11 Dåp og konfirmasjon i Den norske kirke
Mappene og det nye paradigmet Paradigmeskifte – def. Nytt/gammelt paradigme.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Tid som gave Frivillighet
Retorikk og muntlig kommunikasjon
En positiv skoleforelder.
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
Generell presentasjon
Å måtte ta et skritt unna
Utskrift av presentasjonen:

1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Kursmøte 4 Samtaleemne Kursmøte 4 Samtaleemne Kursmøte 4

2 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson En samtale handler om noe Hvilke samtaleemner er interessante for barnet? Hvordan blir et samtaleemne intressant for barnet? Hvordan skal vi lære dette? En period av frustration för de vuxna Man må velge et samtaleemne

3 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson En samtale handler om noe Hvilke emner passer/passer ikke i situasjonen? Hvordan skal barnet lære dette? En period av frustration för de vuxna Man må velge et samtaleemne

4 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Et samtaleemne er noe man ”snakker” om Mer informasjon, ny informasjon, andre infallsvinkler Hvordan skal barnet lære dette? En period av frustration för de vuxna Man må ”dyrke” det

5 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Et samtaleemne gir informasjon Gode følgesvenner er Hva? Hvem? Når? Hvor? Hvordan? Hvorfor? En period av frustration för de vuxna I blant vil man ”uttømme” samtaleemnet Hvordan skal barnet lære dette?

6 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Et samtaleemne kan hekte seg på et annet Innholdet knytter det ene emnet til det andre Hvordan skal barnet lære dette? En period av frustration för de vuxna Samtalen får en ”rød” tråd