Kursmøte 3 Kursmøte 3 Konjunksjoner.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Barnet, barnets behov og følelser Kursmøte 2.
Advertisements

Ordklasser i norsk Oversikt Leksjon II.
– tidlig kommunikasjon
En innføring i spillet: Lag En Setning
Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
– det tidlige ordforrådet og den primitive grammatikken
Syntaktisk utvikling Syntaktisk utvikling handler om hvordan barn lærer seg å stille ord sammen til større innholdsmessige enheter som setningsledd og.
Stilistikk 4 En setning En ytring.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 5Verb Verb.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot treordssetning På-vei-mot treordssetning Kursmøte 7.
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Kursmøte 4 TEMA Voksne snakker om Det barnet gjør.
• (så): • Han følte seg ensom, så han gikk på kino. • (derfor): • Han følte seg ensom. Derfor gikk han på kino. • (siden): • Siden han følte seg ensom,
Kursmøte 2 Kursmøte 2 Substantiv.
Bind setningene riktig sammen og med logisk innhold Kapittel 8 oppgave h.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 6 Den gode samtalen Kursmøte 6 Den gode samtalen Kursmøte 6.
Kommaregel 2 Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Egyptisk kunst og arkitektur
Kursmøte 1-4 Metoden TN Tegnsatt norsk.
FORTSETT SETNINGENE. 1. Hun har et hus For fire måneder siden
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Setningsledd: Verbal, subjekt, objekt, indirekte objekt, predikativ, adverbial, konjunksjonal, subjunksjonal.
Leddenes semantiske roller
Subjunksjoner.
Konjunksjoner.
Kapittel 4 oppgave h Bind setningene riktig sammen og med logisk innhold.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 6Adverb Adverb.
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 Kursmöte 3 TEMA Voksne snakker om Barnets kropp Kursmøte 3.
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Det barnet er oppmerksom på Kursmøte 5.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Kursmøte 4Adjektiv Adjektiv.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 2 Samtalen Kursmøte 2 Samtalen Kursmøte 2.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5.
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Kursmøte 4 Samtaleemne Kursmøte 4 Samtaleemne Kursmøte 4.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 4 Velkommen! Kursmøte 1-1.
Kursmøte 1-5 Kursmøte 1 Preposisjoner.
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Metoden TSS Tegn som støtte Metoden TSS Tegn som støtte Kursmøte 1-4.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-2.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Om barnet som aktivt lærende Om barnet som aktivt lærende Kursmøte 1-3.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-3.
det første ordforrådet
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale Kursmøte.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot Kursmøte 5 setninger der stedet er det sentrale.
Tegnenes artikulasjon
Eksempel på SQL ”SQL-setninger” har en struktur som likner på ”naturlig språk”, med ”verb, subjekter og adjektiver”. SQL-setningene begynner alltid med.
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
Ett skritt foran 3 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 3 Velkommen! Kursmøte 1-1 – den enkle setningen og samtalen.
Ordklasser Inndelingen
Kapittel 2 oppgave h Bind setningene riktig sammen og med logisk innhold.
BIND SETNINGENE RIKTIG SAMMEN OG MED LOGISK INNHOLD Kapittel 5 oppgave h.
Tekstlingvistikk Astrid Granly
Tekst- og sjangerteori Astrid Granly
Tekstlingvistikk Astrid Granly
Sommerkurs 17. juli Gruppe B. I dag Indirekte tale Avhengige interrogativer Ingen av delene Diskusjonsoppgaver om befolkning Rollespill med utgangspunkt.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
GRAMMATIKK OG GRAMMATIKKDIDAKTIKK Hva er grammatikk? GRAMMATIKK FONOLOGIMORFOLOGISYNTAKSTEKSTGRAMMATIKKSEMANTIKK.
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
Tekstlingvistikk LUT Hva er tekstlingvistikk? Den delen av grammatikken som sier oss noe om hvordan tekster henger sammen og gir mening. Handler.
1 Tekstlingvistikk 2 ALU Fremstillingsform Pedagogiske tekster kan benytte seg av tre hovedmåter å framstille kunnskap på: Informative,
Setningsanalyse og tekstsammenbindere
LEDDSETNINGER 23/10.
Setninger 9/
SYNTAKS 6/11 17 SETNINGSSKJEMA.
Grafen til kvadratiske funksjoner
Kapittel 6 oppgave i Bind setningene riktig sammen og med logisk innhold.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Ord som beskriver En stor hatt Ei skummel rotte
Utskrift av presentasjonen:

Kursmøte 3 Kursmøte 3 Konjunksjoner

Konjunksjoner & Subjunksjoner ord som binder sammen ord , fraser og setninger En period av frustration för de vuxna …OG maur OG biller OG fluer MEN ikke …

Hvordan bruker man tegn? Konjunksjoner Hvordan bruker man tegn? De fleste er enkle f. eks. og, for, eller, men, så Noen er sammensatte både – og hverken – eller enten – eller såvel - som ..både maur og fluer..

Konjunksjoner samordner ord og setninger Hvordan bruker man tegn? En period av frustration för de vuxna at ettersom om siden selv om som når innen ..fordi mauren har..

Konjunksjoner har ulike funksjoner Hvordan bruker man tegn? En period av frustration för de vuxna Sammenbinder og samt Skiller eller Motsetning uten, selv om Forklarer fordi for .. mauren eller fluen..

Subjunksjoner innleder bisetninger Hvordan bruker man tegn? En period av frustration för de vuxna at dersom om fordi siden hvis når som idet da ..innen mauren stikker..

Subjunksjoner tydeligjør ulike relasjoner Hvordan bruker man tegn? En period av frustration för de vuxna Årsak fordi at ettersom Betingelse om, dersom Tid når Hensikt derfor, for at Innrømmelse selv om på tross av Sammenlikning enn ..fort selv om den er liten..

Konjunksjoner er nyttige man kan En period av frustration för de vuxna skape lange setninger presisere innhold …som har seks ben og… og… og