Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bringe klarhet i alle relevante fakta
Advertisements

Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Personalreglementet Sikrer medbestemmelse ved tilsettinger, oppsigelse og disiplinærforføyninger. Må ha 25% av de organiserte Sikrer klageadgang KY Knut.
Unntatt offentlighet? Seminar Høgskolen i Vestfold 9. Mars 2006  Møteoffentlighet -  Etter kommuneloven § 31  Etter universitetsloven § 9-6.
JUS201 Dag
Gulating lagmannsrett – dom avsagt Uttalelse fra sivilombudsmannen
JUS201 Dag
Manuduksjoner i forvaltningsrett
Granskningskommisjoner Erfaringer og refleksjoner.
Manuduksjoner i forvaltningsrett
Kurs i forvaltningsrett
Kurs i forvaltningsrett
Viktige lover og regler
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Forvaltningslov, taushetsplikt og habilitet – kommunal saksbehandling
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid
TILSETTINGER.
v/ Therese Småland & Elfrid Sundqvist
Eva Borhaug, advokat i Parat /
ENKELTVEDTAK SKAL VÆRE SKRIFTLIG n UNNTAK HVIS DET ER BYRDEFULLT n F.EKS UTENDØRS - BRANNVESENET n ELLERS HASTER.
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
JUS201 Dag
Offentlighet.
Frivilliges innsats og plass i fremtidig eldreomsorg
Advokat Øyvind Renslo, KS
TEMA Delegering av myndighet/subdelegering samt kommunelovens bestemmelser om utvidet myndighet i hastesaker. Kjetil Ollestad – Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Arbeidsrett Å være fullmektig KY 2008.
Offentlighet og partsinnsyn
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
JUS201 Dag Opprinnelig lagt på nett som dag 4,
innholdet i enkeltvedtak
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Administrative utfordringer EFV Kjell Bernstrøm Personal- og økonomidirektør.
OPPFØLGING AV ULOVLIGE FORHOLD TVANGSMULKT - SAKSBEHANDLING
3 Marius Stub.
Automatisering av rettslige beslutninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
HABILITET I ET NØTTESKALL
Manuduksjoner i forvaltningsrett
Kurs i forvaltningsrett
FORVALTNINGSRETT.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
SENTRALE PARAGRAFAR I:
Kurs i forvaltningsrett Av Marius Stub. Innledende bemerkninger Kort om min bakgrunn Kort om min bakgrunn Om dette kurset og dets formål Om dette kurset.
Førstelektor Ingun Sletnes Institutt for offentlig administrasjon og velferdsfag Klage 26. mars 2012.
KS Folkevalgtprogram Kurt Orre. Etikkportalen -
En pasient / tjenestemottaker Den ”påstått hjelpetrengende” → Pasientrettighetsloven § 1-3, a (om hvem som anses som pasient i helselovgivningens forstand)
Kirsten Sandberg Alminnelig forvaltningsrett, JUS 2211 Høsten 2015, femte forelesning.
Arbeidsrett vs. elevrett Når lærernes arbeidsrettslige vern står mot elevenes rett til et godt skolemiljø Cecilie R. Sæther, KS Advokatene Lederkonferansen.
Manuduksjon i forvaltningsrett - oppgaveteknikk og gjennomgang av forvaltningslovens regler om habilitet, innsyn og klage/omgjøring Dag Erlend Henriksen.
Kurs i forvaltningsrett
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Hvilke rettigheter og plikter har de folkevalgte? 2. februar 2016
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
3 Marius Stub.
5 Marius Stub.
politiattest og skikkethet - grenseoppganger -
Manuduksjoner i forvaltningsrett
Rettsstat, rettssikkerhet og forholdet til personvern
Hvilke rettigheter og plikter har de folkevalgte? 7. februar 2018
Automatisering av rettslige beslutninger
Seksjon byggesak.
3 Marius Stub.
Professor Kirsten Sandberg
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009 Tema: inhabilitet Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009 Advokat Rune Kanne

Hva er inhabilitet? Inhabilitet vil si at det foreligger omstendigheter som er egnet til å svekke tilliten til tjenestemannens upartiskhet Hvorfor har en bestemmelser om inhabilitet? Objektiv/upartisk saksbehandling Sikre kommunens tillit

Når gjelder inhabilitetsreglene? Når gjelder inhabilitetsbestemmelsene Alle saker som skal eller forventes å skulle munne ut i en avgjørelse Hvem ”rammes” av reglene om inhabilitet Alle som opptrer på vegne av kommunen dvs både fast ansatte, midlertidig ansatte og politikere

Når er en person inhabil? En person er inhabil når: Vedkommende rammes av et av forholdene som er nevnt i fvl. § 6, første ledd. (automatisk inhabilitet) Eller det foreligger andre særegne forhold som er egnet til å svekke tilliten til vedkommendes upartiskhet, se fvl. § 6, annet ledd.

Automatisk inhabil § 6, 1.ledd Eksempler på automatisk inhabilitet etter 1. ledd, hvis noen av disse er part i saken For nært slektskap el. svogerskap Ektefelle Forlovelse/ samboer Verge/ fullmektig Ledende stilling Styremedlem

Særegne forhold Eksempler på andre særegne forhold etter fvl. § 6 annet ledd som medfører inhabilitet: Sterkt vennskap el. fiendeskap Avhengighetsforhold Konkurranseforhold Politisk standpunkt Flere forhold til sammen

Inhabilitetssmitte/ Kurante saker Inhabilitetssmitte (avledet inhabilitet) Etter § 6 tredje ledd kan inhabilitet hos en overordnet føre til at en underordnet heller ikke kan treffe avgjørelse i saken. Det oppstår ikke inhabilitet i kurante saker

Hvem avgjør om noen er inhabile? Hovedregelen er tjenestemannen selv avgjør om inhabil Hvis politiker avgjør det politiske organet

Hva skjer hvis en person er inhabil? Virkningen av inhabilitet - ”ut av saken” Kommuneloven § 40 nr 3 Husk redningsplanke fvl. § 41 Et enkeltvedtak er likevel gyldig dersom feilen ikke har hatt betydning for innholdet i vedtaket