Maritimt Informasjonsnettverk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fremtidens IKT-løsninger i plan og byggeprosessen en demonstrasjon.
Advertisements

Arild Haraldsen og Anne Salvesen NorStella
Fjernlosing fra trafikksentraler med AIS
EUs politikk på energi og energiintensiv industri SKP 6. desember 2010 Tor Arne Johnsen.
28. februar – 1. mars 10 år med Fargisseminar FARGIS Fra visjon til realitet Kystdistriktssjef John Erik Hagen, formann i Fargis Forum.
Innkjøpsseksjonen Innkjøpssystemet - historikk •Forprosjekt 1999 •Konkurranse 2000 •Pilotprosjekt •Implementering på alle skolene
EU’s Hvitebok og transportpolitikk
Samfunnsutvikling, funksjonshemming, universell utforming og lovverk.
SINTEF forum IKT i transport/logistikk - hvorfor
Dør-til-dør, transportlogistikk, rapportering
Pims i Statoil 3. mai 2000.
Kystdistriktssjef John Erik Hagen Kystverket
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling God leverandørdialog – veien til bedre anskaffelser NIMA – 7. juni 2012 – Per Harbø, NHO.
Interreg – Mål 3-programmer European Territorial Co-operation (Europeisk Territorielt samarbeid) NØKKELEN TIL SUKSESS Tromsø Greta Johansen.
Hovedprosjekt Prosjektledere: Ståle Furset Torbjørn Vik Oppdragsgiver: Torbjørn Vik.
Den norske innovasjonsmodellen og universitetenes rolle Professor Arne Isaksen, Institutt for arbeidsliv og innovasjon, Handelshøyskolen ved UiA Grimstad,
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.

1 - 7/12/2014 I N T R A Del I - Orientering om IP prosjektet med linker til INTRA - 20 min(KEF) - Orientering om de meldingene som er påtenkt å inngå i.
Brukergrensesnitt for maritime informasjonsnettverk
1 - 7/12/2014 I N T R A MELDINGSUTVEKSLING  IFTDGN – Deklarering av farlig og eller forurensende last  CUSREP – Informasjon om en reise  APERAK – En.
Adm. direktør/ vise adm. direktør
Regionale satsinger i EUs 7. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
EUs 7. rammeprogram for forskning og teknologi ( ) Presentasjon for Vestlandsrådet 20. mars 2007 Tore Grønningsæter Norges EU-delegasjon, Brussel.
1 Mobility Tool Bergen, Tore Kjærgård.
Berge Tokyo built TDW This will bee a factor we have to take in consideration, whether we like it or not. But, be honest, as a seaman !
Samarbeidsforum og HSS-3 Helikoptersikkerhet.. Jeg skal snakke om… Samarbeidsforum (SF) Arbeid med HSS-3 Flysikkerhetsforum (FsF)
Tele og data Arbeidet med å utvikle rammeverk FARGIS-seminar 5.mars 2003 Marit Natvig SINTEF Tele og data.
MAROFF Maritim virksomhet og offshore operasjoner
Information Technology for
1 Doknavn - 15/07/2014 Internettbaserte AIS tjenester AIS 2010 Kjell Røang Christian Michelsen Research AS (CMR)
SHIPREP - PORTWIN Logo.
Status for Fargis Forum John Erik Hagen Leder Fargis Forum 1993.
FARGIS - Fra Visjon til Verktøy Nettverk Brukere Visjon Gode ideer Hardt arbeid Inspirasjon Verktøy.
Utvikling, tilgjengeliggjøring og anvendelse av maritim geografisk informasjon Fargis Seminar – 5. mars 2003 Terje Grastveit Prosjektleder.
Bjørn Åge Hjøllo Seksjonsleder Marked Vest / Maritimt varslingssenter
Kystinformasjonsprosjektet FARGIS brukerseminar 5-6 mars 2003 Runar Knutsen.
Direktiv 2002/59 og SafeSeaNet Bjørn L Zwilgmeyer Kystdirektoratet, Juridisk avdeling.
Slide 1 Objective: “To safeguard life, property and the environment” Foundation established 1864 Det Norske Veritas AS.
MARITIM IKT I KYSTVERKET EIRIK SIRE
Terje Grastveit, C-MAP Norway
IPPA - funksjonalitet Hva ble demonstrert og hvor går vi ?
Offshore Artic Data Collaboration Project (OADC) Møte i Faglig forum for Barentshavet og områdene utenfor Lofoten, Polarmiljøsenteret, Tromsø,
SEAPOP Om sjøfugl - for et rikere hav. SEAPOP ● Nasjonalt sjøfuglprogram for styrket beslutningsstøtte i marine områder ● ulike beslutningstakere ● forvaltere.
Anvendt økonomi Vår forskning handler om å utvikle et bedre grunnlag for rasjonelle beslutninger i næringsliv og offentlig forvaltning. Det dreier seg.
Dr.ing. Jan Tore Pedersen
ARKMIN Server Geir Kjetil Hanssen SINTEF Tele og Data MARSIKT – INTRA – SHIPLOG II-møte 20 november 2001.
Ytringsfrihetens grenser. Flerkulturelt bibliotekmøte 21.oktober 2014 Ytringsfrihet og bibliotek Vigdis Moe Skarstein.
Maritime services in our region -
Innovasjonstiltak i EUs 6. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
ASP-basert Helpdesk for Veterinærinstituttet ASP-based Helpdesk-system for Norvegian Veterinary Institute.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Forelesingsplan Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
ASECAP the key transport stakeholder in a changing EU transport environment Norway's contribution on the tolling roads in Europe as an ASECAP member Kallistratos.
Tar ansvar for sjøveien. Kystverket Trygger sjøveien og bidrar til god fremkommelighet og effektiv trafikkavvikling. Jobber kontinuerlig for at sjøveien.
Høgskolen i Ålesund - Kunnskapsnav i en innovativ region.
– Vi tar ansvar for sjøvegen Overføring av gods fra veg til sjø Havnenes rolle som regionale utviklingsaktører Thorkel C. Askildsen, Seniorrådgiver Kystverket.
Gardermoen Kystverkets ansvarsområder Maritim infrastruktur Maritime tjenester Transportplanlegging og kystforvaltning Beredskap mot akutt.
Velg sjøveien Larvik Forutsigbar sjøtransport = samarbeid mellom aktørene.
MARKOM2020 Et langsiktig utviklingsprosjekt for maritim professjonsutdanning Norge skal ha maritim profesjonsutdanning i verdensklasse.
Regions of Knowledge i EUs 7. rammeprogram
The Norwegian Hydrografic Pilot
Hvilke muligheter finnes i andre deler av 6RP?
Horisont 2020 Tor Ivar Eikaas, Kunnskapskontoret / Forskningsrådet
Vi får Vestfold til å gro
Use of ShipRep for Data exchange in the Port of Trondheim
Hovedpunkter i EUs klima- og energipolitikk fra
Clean Energy Package Hva betyr EUs regelverk for mellomlandsforbindelser og norsk forsyningssikkerhet fra 2020? Anne Elisabeth Wedum, Frokostseminar,
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Velkommen ARBEIDSMØTE
Utskrift av presentasjonen:

Maritimt Informasjonsnettverk Maritimt Informasjonsnettverk. Status og planer for Kystverkets aktiviteter. Tore Flobakk, MARINTEK Reidar Kjennbakken, Kystverket IPPA demonstrasjon: Jim Pedersen, Kystverket Allan Johansen, Kystverket Et maritimt informasjonsnettverk kan vi definere som elektronisk datautveksling mellom aktører innen maritim sektor. Typisk foregår slik datautveksling over Internett eller nettverk som bruker internett protokoller.

Situasjonsbeskrivelse: Meldeplikt ved anløp I forbindelse med anløp til en havn må fartøyet eller det’s agent forta rapportering til mange instanser som f.eks tollvesenet, politiet (passkontroll), havnemyndigheter og forsvaret slik figuren illustrerer. Typisk har slik rapportering foregått via telefon og/eller telefax. Det er ofte slik at stort sett den samme informasjonen sendes til en rekke aktører men i ulike formater og skjema. Dette er et tema som Kystverket har arbeidet med.

Gjennomførte prosjekter FARGIS: POSEIDON Datautveksling/deling EU 4 RP ShipRep Datautveksling/deling Kystverket EU-HAZMAT Implementering MOU Trondheimsscenariet Kystverket har i flere år nå samarbeidet med MARINTEK for å finne løsninger på denne problemstillingen. Dette har ført til utviklingen av et system som har fått navnet ShipRep. ShipRep har blitt utviklet i sammenheng med en rekke prosjekter, der man har klart å koordinere og videreføre systemet. Fargis miljøet har vært viktig for denne koordineringen. I EU prosjektet POSEIDON ble ShipRep brukt som en del av demonstratoren. Det ble innen EU-HAZMAT satt opp en kommunikasjon mot myndighetene (NCA) i flere EU land for at landene skal kunne utveksle data om farlig last. På fargiskonferansen for et år siden ble det orientert om Trondheimsscenariet der ShipRep ble brukt av agenter, havnemyndigheter, lostejenesten, tollvesenet og myndigheter for preventiv lagring av farlig last.

Meldeplikt ved anløp ShipRep Koordinert rapportering Denne sliden viser hvordan et koordinert rapporteringsystem som ShipRep fungerer. Her henvender agenten som fartøyets representant seg til et rapporteringspunkt der alle nødvendige data legges inn en gang. Disse overføres eller tilgjengeliggjøres deretter til de ulike aktørene.

Innovative Portable Pilot Assistant IPPA Loskuffert EU 5 RP Norske aktører Kystverket, C-Map, SINTEF Flere informasjonskilder gjøres tilgjengelig for los / navigatør Informasjonen integreres i et kartsystem. Demonstrasjon av IPPA funksjonalitet følger senere En helt annen problemstilling formuleres i prosjektet IPPA. Her er det snakk om at navigatøren eller losen tilbys informasjon fra flere kilder (fra flere informasjonstilbydere) som integreres i et kartsystem som ECDIS, ECS, PPU. En slik problem stilling er også en viktig del av et maritimt informasjonsnettverk.

VTS PPU ECDIS AIS Tor Gothia Det er til venstre på denne figuren illustrert kildene til informasjon som kan integreres i kartet. Ovenfra vises meteorologiske data, sjøkartet og oppdateringer av dette, AIS samt geolokalisert farledsinformasjon. Denne informasjonen er relevant for for eksempel trafikksentraler, ECDIS, ECS og los (PPU) Tor Gothia ECDIS

Jim Pedersen Allan Johansen IPPA demonstrasjon Jim Pedersen Allan Johansen Jim og Allan vil nå gi en demonstrasjon av resultatene av IPPA prosjektet.

Pågående / fremtidige prosjekter SafeSeaNet Preventiv informasjon MANATEE MSML EU 5 RP MarNavIS Europeiske løsninger EU 6 RP Europeiske standardiserte meldinger og metodikk for datautveksling. Takk til Jim og Allan for demonstrasjonen. Så litt om det som forgår og forventede aktiviteter. SafeSeaNet er en utvidelse av EU-HAZMAT systemet. Det er et nettverk av Europeiske myndigheter som hovedsakelig lagrer preventiv informasjon. Jeg skal gi en oversikt over dette litt senere. MANATEE er interessant for Kystverket fordi prosjektet skal definere MSML som står for Maritime Safety Markup Language som er en definisjon av meldinger relevant for maritim sikkerhet. Meldingene baserer seg på XML som det meste av meldinger i disse dager. MARINTEK er aktiv deltaker i dette prosjektet og koordinerer mot Kystverket som sitter i en referansegruppe. MarNavIS er et initiativ mot EU’s 6 rammeprogram. Dette initiativet fokuserer på Europeiske løsninger dvs standarder for meldinger og metodikk for datautveksling.

Fremtidig informasjonsnettverk Det er i ferd med å dukke opp et begrep som kalles ”On stop shopping”. ( Stopp en gang og du får ordnet alt på et sted). Dette er det samme som koordinert rapportering. Det skal nå utvikles Pan Europeiske systemer, standarder, tjenester som vil effektivisere dokumenthåndtering når varer og passasjerer passerer en havn. Senteret av figuren illustrere at i nettverket finnes informasjon om fartøy, voyageplaner (sted og tid), preventiv informasjon som farlig last, men også last informasjon (tracking og tracing). Til høyre kobles transportmodiene landtransport mot sjø via havnen. Mannen med rødt slips er en transportør som smiler fordi sjøtransport blir mer konkuransedyktig.

SafeSeaNet - Legal Background EU legislation involved: European Commission - Directorate-General for Energy and Transport Maritime Safety Unit SafeSeaNet - Legal Background EU legislation involved: 1. Directive 2002/59/EC “Traffic Monitoring” 2. Directive 2000/59/EC “Port Reception Facilities” 3. Directive 1999/35/EC “Ro-Ro surveys” 4. Directive 95/21/EC “Port State Control” 5. Regulation 1406/2002 “European Maritime Safety Agency” (6. Future EU Security Regulation) Denne figuren gir en oppsummering av de direktiver og regelverk som skal ivaretas av SafeSeaNet.

SafeSeaNet NCA AIS NCA NCA Index Database Virkemåten for SafeSeaNet er skissert som følger: En NCA som mottar en rapport om farlig last, oppdateringer fra AIS, eller rapporter om avfall som skal leveres sender ikke informasjonen til SafeSeaNet men sender en adresse der informasjonen er lagret til Index databasen. En annen NCA kan ved behov henvende seg til Index databasen for å hente adressen der dataene er lagret og gå dit for å hente disse ut. NCA

Takk for oppmerksomheten