Ruter Dialogkonferanse Svenn Åge Løkken

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Dialogkonferanse spesialtransport 2014
Advertisements

För demokrati i Norrköping
Harstad Havn KF Utfordringer og planer
Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
10. oktober Fylkeskontakter 2008 Livet går opp og ned - snakk om det! 2009 I takt med deg selv. - Mestring i livets overgangsfaser 2010 Arbeid.
Kommentarer til Vedlegg 2 Materiellbeskrivelse 1.Ruteres generelle krav til Busser Krav om at «Bussmerke skal defineres i tilbudt og er det som skal leveres.
Tillit og fellesskap SVs vårkampanje Tid for tillit.
Kretsledermøte 20. mai 2011 Program Kretsledermøtet 2011 Klokken 1600 – 1800: •Åpning og innledning •Regnskap 2010 – budsjett 2011 •Styrets arbeid siden.
ER VI I TIDE? 1. Dialogkonferanse om Bussanbud Møte med Ruter 25. november 2013.
Dialogkonferanse bussanbud 2014
Dialogkonferanse – bussmateriellstrategi UnibussSide 1.
Norsk Scania AS Presentasjon dialogkonferanse
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Dialogkonferanse Ruters bussanbud i 2014
Dialogkonferanse II Ruter 18. November 2013
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
Kommunal planlegging Vi er her nå.
KARTLEGGING AV FRILUFTSOMRÅDER Dialogkonferansen 2013.
Dag A. Høystad Energirådgiver.
Ledelse av smidige prosjekter – gi slipp på kontrollen?
Støtte fra NOx-fondet til LNG-prosjekter Geir Høibye, Daglig leder Næringslivets NOx-fond Ålesund, LNG i fiskeflåten 13. oktober 2011.
Revidert arbeidsgiverpolitikk Gir Partsammensatt samarbeidsutvalg sin tilslutning til rådmannens forslag?
Nattland skole 8.juni 2011 Informasjon om det forestående byggeprosjektet.
Incitamentsbeskrivelse Busstjenester i Vestre Aker Marit Elin Leite, Ruter As.
Dialogkonferanse om Ruters bussanbud i 2014
Future Vision Plan Rotary Foundation mot et nytt århundre
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Samfunnsnyttig verdiskaping hjemme og ute – perspektiv fra rederinæringen Elisabeth Grieg Grieg Shipping Group Brodersens minneforelesning 18. november.
Om skog, bioenergi og klimanøytralitet
EUs nye miljøsubsidie-politikk: - Hva er de viktigste endringene? - Hvilke interesser har fått gjennomslag? Karoline Hægstad Flåm CANES-MØTE Stockholm,
Forside.
HOVEDSTADEN FORNYER OG STYRKER SIN MILJØPOLITIKK Byrådsleder Stian Berger Røsland.
Dr. Aage Radmann Idrottsvetenskap Malmö högskola
100 lure ord å lære.
Basis IT Hva nå? Arne Fjerdrumsmoen, prosjektleder
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Biogass - naturgass Hva er forskjell på BIOGASS og NATURGASS?
Prosess skolestruktur Handlingsprogrammet Vedtaket: For fortsatt å kunne ha skoler med høy kvalitet i en virkelighet med mindre økonomiske.
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
DCKs Treningsleir 2010 Argelès-sur-mer 8 dager: 26/03 – 03/
Velkommen til Kompetanseforum 14.oktober Saksliste Sak 36/14Referat Sak 37/14Orienteringssaker Sak 38/14Anbefaling av strategiplan Sak.
Revidering av lokal lønnspolitikk 2014 status arbeid
Dialogkonferanse Ruters bussanbud i 2015
Dialogkonferanse om Ruters bussanbud i 2015 Et av Vestlandets største børsnoterte selskap.
Project Vindskip™ Project Vindskip™ on Seminars. Project Vindskip™ presented for the first time at NorShipping 2013.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Dialogkonferanse Ruter 26. september Parallelle rammeavtaler.
Vedlegg 2 - Materiellbeskrivelse Nittedalsanbudet 1.
BÆREKRAFTIG MOBILITET I OSLO BYMILJØETATEN DIALOGKONFERANSE RUTER
Mot et utslippsfritt kraftsystem: hvilke implikasjoner for nettet? Runa Haug Khoury Seniorrådgiver Energi og Industri Nasjonalt Kraftsystemmøte 31.august.
NEDERLANDSK 100% ELEKTRISK BY BUSS MED REKKEVIDDE FOR FULL DAGS DRIFT UTEN LADING UNDERVEIS RUTER dialogkonferanse7. april 2016 Bjarne Jordahl, EBUSCO.
DIALOGKONFERANSEN TIL RUTER Olav Madland, Acando 1.
Veien videre - Dialogkonferanse fossilfrie byggeplasser.
Markedsleder i Norge på elektriske busser
Dialogkonferanse, batterielektriske
Innspill fra FNI Arild Moe SAMPET-seminar Voksenåsen, 23 januar 2007.
Dialogkonferanse om systemtest av batterielektriske busser i Oslo sentrum # Ruter Hans Petter Sundberg, Teknisk Direktør, Nettbuss AS
DriveNow Company Profile
Fast, reliable and proven eBus charging technology Ruters dialogseminar, 13th February 2017 © Siemens AG 2017.
Dialogkonferanse om elbusser xx. februar 2017
2018 modeller Spesifikasjon utstyr.
Digital elektrisk energi
IT-arkitektur – leveransemodell
Dialogkonferanse Kombinert mobilitet
Nordsjøprogrammet Status for norske deltakere mars 2017
جامعة الفيوم كلية التربية النوعية
Tilpasning til klimaendringer
Dialogkonferanse Minibuss Asker og Bærum
Utskrift av presentasjonen:

Ruter Dialogkonferanse 18.11.2013 Svenn Åge Løkken

Forslag til bussmateriellstrategi Ros til Ruter Lyttet til innspill «kontroll» på design/markedsavdelingen fortsatt for spesifikt Walk the talk 2013-04-23

Paradigm shift 2015 Diesel City Buses 2017 2010 Future Energy Hybrid 2015 Diesel Hybrid Plug-in 2017 City Buses Fully electric 2010 Future 100% Energy Electricity 80% We are in the beginning of a paradigm shift. A lot will happen the next years. Hybrid buses Plug-in buses Electric buses Will co-exist in parallell for many years to come We are not foreseeing a shift to 100% electric buses for many years. Dynamic charging will be an enablerfor 100% electric, once verification is finished, but the introduction rate for electric grid infra structure is expected to take some time and hich-ups are to be expected. The Hybrid bus will be suitable for all types of operation and preferred where charging infrastructure is not available or the traffic density is low and charging infra structure can not be motivated. The Plug-in bus will be the winner in the mixed city operation (some parts slow some parts of the rout more demanding) where ever charging infra structure can be made available. The Electric bus will be the winner for city center operation, slow and dense traffic The future fleets will be a mix of the three. Which fuel will be used for hybrids and plug-in hybrids? The be frank, it doesnt matter: When the fuel consumption is brought down by 80% the choice of fuel is no longer important. Fuel use for buses will be less than 0.5% of the total fuel use globally, after the doubling target is completed! For most operators it means that they will stick to the market fuel and the infra structure they have today. As the fuel in EU gets gradually cleaner the remaining 0.5% will be targeted Diesel 40% 20%

Fremtidige krav…. Krever integrasjon – buss ikke bare en buss Ulike transport former utfyller hverandre Infrastruktur Areal planlegging Byutvikling Etc..