04.04.2017 Scrum lunsj
Varmluftsballong 14.09.2010 Scrum-kurs
Velkommen til Scrum-kurs for Sterias prosjektlederakadami Johannes Brodwall 14.09.2010 Scrum-kurs
Stafettpinnen som glipper Takk til Mike Cohn 14.09.2010 4 Scrum-kurs
Agenda Visjonsworkshop Hva er Smidig? Hva er Scrum? Planning poker Pause Reflection workshop Kursoppsummering 14.09.2010 5 Scrum-kurs
Visjonsworkshop For <en målgruppe> Som har <et behov eller en mulighet> Så er <produktnavnet/aktivitet> et <type produkt/aktivitet> Som <har en god grunn til å like>. I motsetning til <viktigste alternativ> Har vårt produkt <viktigste differensiator> 14.09.2010 Scrum-kurs
Visjonsworshop - eksempel “For skogbruksansvarlige på fylkesmannens kontor som skal forvalte skogsprosjekter så er ØKS et regnskapsystem som gir kontroll og oversikt over regnskapet. I motsetning til den gamle versjonen av systemet gir vår løsning støtte for fullstendig elektronisk saksbehandling.” :“For nye og litt erfarne Scrum Mastere som ønsker å bli bedre Scrum Mastere så er Iterasjon-0-workshoppen en gruppeaktivitet som gir konkrete tiltak til aktiviteter. I motsetning til å lese en bok gir denne aktiviteten mulighet til å utveksle erfaring med andre som har samme rolle.” 14.09.2010 7 Scrum-kurs
Visjonsworkshop For <en målgruppe> Som har <et behov eller en mulighet> Så er <produktnavnet/aktivitet> et <type produkt/aktivitet> Som <har en god grunn til å like>. I motsetning til <viktigste alternativ> Har vårt produkt <viktigste differensiator> 14.09.2010 Scrum-kurs
For prosjekt- og testledere i Steria Visjonsworkshop For prosjekt- og testledere i Steria Som har mulighet til å bli markedsledende på smidige prosjekter Så er Scrum workshop et smidig virkemiddel Som gir et konkurransefortrinn. I motsetning til annet kurs Gir vår workshop felles plattform og erfaringsutveksling for deltagerne (samt en billig guru) 14.09.2010 Scrum-kurs
Visjonsworshop - gjennomføring Bruk tildelte grupper 10 minutter til å fylle ut formatet Gjennomgang av svar «Hvilket svar var best?» Oppsummering av øvelsen 14.09.2010 10 Scrum-kurs
Smidige metoder og Scrum Det smidige manifestet Scrum – steg for steg Scrum lunsj 04.04.2017
04.04.2017 Scrum lunsj
Manifestet for smidig programvareutvikling Personer og samspill fremfor prosesser og verktøy Programvare som virker fremfor omfattende dokumentasjon Samarbeid med kunden fremfor kontraktsforhandlinger Å reagere på endringer fremfor å følge en plan Dette vil si: Selv om punktene som står til høyre har verdi, så verdsetter vi punktene til venstre enda høyere. Prioriter: Hvilken er viktigst Hvilken er vanskeligst Hvilken mangler Hvilken gjør vi 14.09.2010 13 Scrum-kurs
Prinsippene bak Det smidige manifestet Vår høyeste prioritet er å tilfredsstille kunden gjennom tidlige og kontinuerlige leveranser av programvare som har verdi. Ønsk endringer i krav velkommen, selv sent i utviklingen. Smidige prosesser bruker endringer til å skape konkurransefortrinn for kunden. Lever fungerende programvare hyppig, med et par ukers til et par måneders mellomrom. Jo oftere, desto bedre. Forretningssiden og utviklerne må arbeide sammen daglig gjennom hele prosjektet. Bygg prosjektet rundt motiverte personer. Gi dem miljøet og støtten de trenger, og stol på at de får jobben gjort. Den mest effektive måten å formidle informasjon inn til og innad i et utviklingsteam, er å snakke ansikt til ansikt. Fungerende programvare er det primære målet på fremdrift. Smidige metoder fremmer bærekraftig programvareutvikling. Sponsorene, utviklerne og brukerne bør kunne opprettholde et jevnt tempo hele tiden. Kontinuerlig fokus på fremragende teknisk kvalitet og godt design fremmer smidighet. Enkelhet – kunsten å maksimere mengden arbeid som ikke blir gjort – er essensielt. Med jevne mellomrom reflekterer teamet over hvordan det kan bli mer effektivt og så justerer det adferden sin deretter. De beste arkitekturer, krav og design vokser frem fra selvstyrte team. Hvilken er viktigst? Det vil si: Hvilken har størst påvirkning på om prosjektet lykkes? Hvilke følger vi nå? Det vil si: Hvor store endringer vil det kreve å følge dem? Hvilken er vanskeligst? Det vil si: Hvilken tror vi vil kreve mest arbeid eller disiplin å innføre? Hvilke mangler? Det vil si: Hvilke prinsipper for å gjennomføre prosjekter tror vi har høy verdi? 14.09.2010 14 Scrum-kurs
Scrum er en kontrakt mellom de som skal ha noe og de som skal lage det 14.09.2010 15 Scrum-kurs
Scrum Iterasjoner Seremonier Roller Artifakter 14.09.2010 16 Scrum-kurs
Scrum Scrum Scrum Scrum Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner Ferdig 2-4 uker Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner 4 seremonier 4 seremonier 4 seremonier 4 seremonier 4 seremonier Scrum Scrum Scrum Scrum 3 roller 3 roller 3 artifakter 3 artifakter 3 artifakter 14.09.2010 17 Scrum-kurs
Scrum – Når? Sprint (1-4 uker) Sprint (1-4 uker) 1. Et planleggingsmøte er starten hver iterasjon. Der forklarer produkteieren nærmere om de høyest prioriterte punktene I produktkøen. Teamet vurderer deretter hvor langt de forventer å komme i produktkøen i løpet av iterasjonen. Teamet estimerer omfanget som skal til for å levere relevante deler av produktkøen, og bryter den delen av produktkøen som skal med i iterasjonen inn i oppgaver på iterasjonskøen. 2. Et stå-opp-møte holdes hver dag, ofte om morgenen, for at teamet skal kunne koordinere fremdriften på iterasjonskøen. Møtet skal kun inneholde rapportering av status og eventuelle hindringer. For at deltagerne skal huske å holde møtet kort, står alle under møtet. Derav navnet. 3. I demomøtet på slutten av iterasjonen viser teamet fram til produkteieren hva de har laget i iterasjonen. Mange team bruker dette som et prinsipielt godkjennelsesmøte, der produkteier avgjør om teamet har forstått hva de skulle og levert korrekt. 4. Retrospektiv, eller tilbakeblikk, avslutter hver iterasjon. Teamet er ansvarlig for å beskrive og kontinuerlig forbedre sin arbeidsprosess. På retrospektivet går teamet gjennom hva som gikk bra med iterasjonen og hva man kan endre for å bli enda bedre. Mange team bruker retrospektivet til å oppdatere teamet spilleregler og forbedringskø over hvilke tiltak som skal innføres. 14.09.2010 18 Scrum-kurs
Takk til Mike Cohn 14.09.2010 19 Scrum-kurs
Definition of done Hvordan reagerer vi dersom vi oppdager ”feil” etter at noe er ”ferdig?” Hvilke hindre eksisterer for å produksjonssette en iterasjon? Hvor ofte er det optimalt å produksjonssette? 14.09.2010 20 Scrum-kurs
Scrum Scrum Scrum Scrum Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner Planlegging Stå-opp Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner 4 seremonier 4 seremonier 4 seremonier 4 seremonier 4 seremonier Review Scrum Scrum Scrum Scrum Tilbakeblikk 3 roller 3 roller 3 artifakter 3 artifakter 3 artifakter 14.09.2010 21 Scrum-kurs
Sprint planning meeting Takk til Mike Cohn 14.09.2010 22 Scrum-kurs
Scrum – Når? Stå- opp Sprint (1-4 uker) Sprint (1-4 uker) Review Tilbakeblikk 1. Et planleggingsmøte er starten hver iterasjon. Der forklarer produkteieren nærmere om de høyest prioriterte punktene I produktkøen. Teamet vurderer deretter hvor langt de forventer å komme i produktkøen i løpet av iterasjonen. Teamet estimerer omfanget som skal til for å levere relevante deler av produktkøen, og bryter den delen av produktkøen som skal med i iterasjonen inn i oppgaver på iterasjonskøen. 2. Et stå-opp-møte holdes hver dag, ofte om morgenen, for at teamet skal kunne koordinere fremdriften på iterasjonskøen. Møtet skal kun inneholde rapportering av status og eventuelle hindringer. For at deltagerne skal huske å holde møtet kort, står alle under møtet. Derav navnet. 3. I demomøtet på slutten av iterasjonen viser teamet fram til produkteieren hva de har laget i iterasjonen. Mange team bruker dette som et prinsipielt godkjennelsesmøte, der produkteier avgjør om teamet har forstått hva de skulle og levert korrekt. 4. Retrospektiv, eller tilbakeblikk, avslutter hver iterasjon. Teamet er ansvarlig for å beskrive og kontinuerlig forbedre sin arbeidsprosess. På retrospektivet går teamet gjennom hva som gikk bra med iterasjonen og hva man kan endre for å bli enda bedre. Mange team bruker retrospektivet til å oppdatere teamet spilleregler og forbedringskø over hvilke tiltak som skal innføres. Plan-legging 14.09.2010 23 Scrum-kurs
04.04.2017 Scrum lunsj
Scrum – Når? Stå- opp Sprint (1-4 uker) Sprint (1-4 uker) Review Tilbakeblikk 1. Et planleggingsmøte er starten hver iterasjon. Der forklarer produkteieren nærmere om de høyest prioriterte punktene I produktkøen. Teamet vurderer deretter hvor langt de forventer å komme i produktkøen i løpet av iterasjonen. Teamet estimerer omfanget som skal til for å levere relevante deler av produktkøen, og bryter den delen av produktkøen som skal med i iterasjonen inn i oppgaver på iterasjonskøen. 2. Et stå-opp-møte holdes hver dag, ofte om morgenen, for at teamet skal kunne koordinere fremdriften på iterasjonskøen. Møtet skal kun inneholde rapportering av status og eventuelle hindringer. For at deltagerne skal huske å holde møtet kort, står alle under møtet. Derav navnet. 3. I demomøtet på slutten av iterasjonen viser teamet fram til produkteieren hva de har laget i iterasjonen. Mange team bruker dette som et prinsipielt godkjennelsesmøte, der produkteier avgjør om teamet har forstått hva de skulle og levert korrekt. 4. Retrospektiv, eller tilbakeblikk, avslutter hver iterasjon. Teamet er ansvarlig for å beskrive og kontinuerlig forbedre sin arbeidsprosess. På retrospektivet går teamet gjennom hva som gikk bra med iterasjonen og hva man kan endre for å bli enda bedre. Mange team bruker retrospektivet til å oppdatere teamet spilleregler og forbedringskø over hvilke tiltak som skal innføres. Plan-legging 14.09.2010 25 Scrum-kurs
Scrum Scrum Scrum Scrum Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner 4 seremonier 4 seremonier 4 seremonier 4 seremonier 4 seremonier Scrum Scrum Scrum Scrum 3 roller 3 roller 3 artifakter 3 artifakter 3 artifakter Burn-down Produktkø Sprintkø 14.09.2010 26 Scrum-kurs
Scrum – Hva? Produkt Produkt-eier Burn-down Scrum Master Produkt-kø 1. Produktkøen i Scrum beskriver produkteierens sin prioritering av funksjonalitet. Produktkøen tjener som en plan på hva som skal utvikles i de neste iterasjonene og som et måleverktøy for å spore hastihetenpå fremdriften per iterasjon. Hvilket verktøy som brukes for dette er opp til prosjektet. Mange team bruker kartotekkort eller lignende. Excel er også et populært valg. En god del team bruker elektroniske verktøy som er laget for dette formålet. Uansett hvordan det uttrykkes, er det viktige med en produktkø at den er prioritert. Ikke-Scrum prosjekter bruker ofte en "må, bør, kan" prioritering av krav. I de aller fleste slike prosjekt er 90% eller flere av oppgavene "må"-oppgaver. I motsetning til dette er det kun én oppgave som kan være først i en produktkø. Spørsmålet er ikke lenger "er dette viktig", men "hvilken av disse to tingene vil du ha først"? 2. Sprintkøen er der teamet plasserer alle oppgavene de må utføre for å kunne levere fremdrift på produktkøen. Sprintkøen brukes til å følge opp daglig framdrift og oppdage om teamet kommer til å nå målet for iterasjonen. Mange team bruker gule lapper på en whiteboard-tavle til å synliggjøre denne fremdriften for hverandre og for andre interesserte i nærheten. 3. Burn-down diagram er en kurve på et koordinatsystem der x-aksen angir tid og y-aksen angir hvor mange elementer som gjenstår. Burn-down-diagrammer brukes spesielt for å visualisere fremdriften i sprintkøen. Mange team bruker et separat burndown diagram for å visualisere hvor mange produktkøelementer som gjenstår til en viktig leveranse. Produkt-kø Sprint-kø Scrum Team 14.09.2010 27 Scrum-kurs
Bekymret? Hvor lang er sprinten? Hvilken ukedag starter sprinten? Hva skjedde på dag 6 og 7? Hva skjedde på dag 4? 14.09.2010 28 Scrum-kurs
Hva har skjedd? Fant en feil? Introdusere flere features? 14.09.2010 29 Scrum-kurs
Hva har skjedd? Reestimering? Feil fra forrige iterasjon? 14.09.2010 30 Scrum-kurs
Hva har skjedd? For store oppgaver? For mange samtidige oppgaver? 14.09.2010 31 Scrum-kurs
Scrum Scrum Scrum Scrum Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner 4 seremonier 4 seremonier 4 seremonier 4 seremonier 4 seremonier Scrum Scrum Scrum Scrum Produkteier 3 roller 3 roller 3 artifakter 3 artifakter 3 artifakter Teamet Scrum Master 14.09.2010 32 Scrum-kurs
Scrum – Hvem? Produkt-eier Scrum Master Scrum Team 1. Produkteieren er ansvarlig for at prosjektet realiserer verdi for virksomheten. Han eller hun utøver dette ansvaret ved å prioritere hvilken funksjonalitet som skal utvikles til enhver tid. Dette er rollen med størst innvirkning på prosjektets suksess. 2. Scrum masteren er ansvarlig for at alle hindringer som kan hemme teamets fremdrift blir addressert og at fremdriften blir opprettholdt. Scrum masteren skal også hjelpe teamet med å komme fram til sine egne arbeidsmetoder, og å påpeke når de bryter sine egne regler. 3. Teamet er ansvarlig for å levere den høyest prioriterte funksjonaliteten på en måte som er så effektiv som mulig uten at den setter prosjektets langsiktige fremdrift i fare. Teamet er selv ansvarlig for å bestemme hvordan de skal jobbe for å oppnå dette. Scrum-prosjekter tilstreber at teammedlemmene i så stor grad som mulig er dedikert til sine prosjekter, at de sitter på samme sted og at de har tilstrekkelig myndighet og kompetanse til å løse sine oppgaver uten å være avhengig av andre. Scrum Team 14.09.2010 33 Scrum-kurs
04.04.2017 Scrum lunsj
Iterasjoner er ikke mini-fossefall Takk til Mike Cohn 14.09.2010 35 Scrum-kurs
Scrum Scrum Scrum Scrum Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner Ferdig Planlegging 2-4 uker Stå-opp Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner 4 seremonier 4 seremonier 4 seremonier 4 seremonier 4 seremonier Review Scrum Scrum Scrum Scrum Tilbakeblikk Produkteier 3 roller 3 roller 3 artifakter 3 artifakter 3 artifakter Teamet Burn-down Produktkø Scrum Master Sprintkø 14.09.2010 36 Scrum-kurs
Øvelse: Planning poker Konfidensiell - Navn på presentasjon.ppt 04.04.2017
Konfidensiell - Navn på presentasjon.ppt Men først…. Hvor lang tid vil det ta å lese den siste Harry Potter boka? Hvor lang tid vil det ta å kjøre til Eiffeltårnet i Paris? 04.04.2017 Konfidensiell - Navn på presentasjon.ppt
Gi svar med 90% konfidensintervall: Hvor høy er Galdhøpiggen? Hvor mange trappetrinn er det i det skjeve tårnet i Pisa? Hvor stor del av jordas overflate dekker Europa? Hvor mange l/s vann renner fra Amazonas til Atlanterhavet i regntiden? Hva er diameteren til månen? Hvor mange detektivromaner skrev Agatha Christie? Hvor stor er overflaten til Mjøsa? Når døde Petter Dass? Hvor mange regjeringer har Norge hatt siden 1884? Hvor mange mål ble skåret i Tippeligaen i 2006/2007-sesongen? 04.04.2017 Konfidensiell - Navn på presentasjon.ppt
Konfidensiell - Navn på presentasjon.ppt Svar Hvor høy er Galdhøpiggen? Svar: 2469 m Hvor mange trappetrinn er det i det skjeve tårnet i Pisa? Svar: 294 eller 296 (avhengig av hvilken side du går på på toppen) Hvor stor del av jordas overflate dekker Europa? Svar: 1,996% Hvor mange l/s vann renner fra Amazonas til Atlanterhavet i regntiden? Svar: 300.000 m3 (= 300.000.000 l/s) Hva er diameteren til månen? Svar: 3.474 km Hvor mange detektivromaner skrev Agatha Christie? Svar: 80 Hvor stor er overflaten til Mjøsa? Svar: 365 km2 Når døde Petter Dass? Svar: 18. september 1707 Hvor mange regjeringer har Norge hatt siden 1884? Svar: 48, ikke medregnet 4 regjeringer/administrasjoner 1940-45 Hvor mange mål ble skåret i Tippeligaen i 2006/2007-sesongen? Svar: 588 04.04.2017 Konfidensiell - Navn på presentasjon.ppt
Angi relativ størrelse Hund Flodhest Nesehorn Sjiraff Hest Geit Ku Elg Bjørn Katt Apekatt 04.04.2017 Konfidensiell - Navn på presentasjon.ppt
Reflection workshop En praktisk øvelse Scrum-kurs 14.09.2010
Gjennomføring – Reflection workshop Jobb i tildelte grupper Hvert team deles i 2 med rollene Kunde Utviklere Kunden beskriver tildelt tegning kun med skrevne ord Utviklere «utvikler» tegning på bakgrunn av beskrivelse fra kunden Retrospektiv sammen etter hver runde 14.09.2010 43 Scrum-kurs
Gjennomføring – Reflection workshop 5 minutter: Briefing om oppgaven 5 minutter: Teamets spilleregler 7 minutter: Første iterasjon 7 minutter: Første retrospektiv 5 minutter: Felles debrief 7 minutter: Andre iterasjon 7 minutter: Andre retrospektiv 5 minutter oppsummering 14.09.2010 44 Scrum-kurs
Retrospektiv Gleder Tiltak Frustrasjoner 14.09.2010 Scrum-kurs
Oppsummering Scrum-kurs 14.09.2010
Scrum Scrum Scrum Scrum Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner Ferdig Planlegging 2-4 uker Stå-opp Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner 4 seremonier 4 seremonier 4 seremonier 4 seremonier 4 seremonier Review Scrum Scrum Scrum Scrum Tilbakeblikk Produkteier 3 roller 3 roller 3 artifakter 3 artifakter 3 artifakter Teamet Burn-down Produktkø Scrum Master Sprintkø 14.09.2010 47 Scrum-kurs
Scrum-regler – finn: Radikal, effektiv, upassende Alt som skal gjøres skal beskrives på produktkøen Produkteier bestemmer ”hva”, teamet bestemmer ”hvordan” Teamet forplikter seg til å levere avtalte funksjoner i iterasjonen. Produkteier forplikter seg til å ikke endre omfanget i iterasjonen. Produktet skal være potensielt leverbart etter hver iterasjon Resultatet av en iterasjon er det som er demonstrert og helt ferdig Vi skal alltid prøve å bli enda bedre Alle iterasjoner skal ha samme lengde Teamet består av alle som trengs for å bli ”ferdig” Finn en som er veldig viktig, og en som er ikke så viktig for oss 14.09.2010 48 Scrum-kurs
Kursretrospektiv Hvilke spørsmål har du fått besvart? Hvilke nye spørsmål har du fått? Fikk vi oppfylt din ”deltagervisjonen”? 04.04.2017 Scrum lunsj
Kursretrospektiv Hvilke spørsmål har du fått besvart? Hvilke nye spørsmål har du fått? Hva er den mest radikale påstanden i Scrum? Hva tror du er den største gevinsten ved Scrum? Hvilket element av Scrum passer dårligst i ditt prosjekt? Fikk vi oppfylt din ”deltagervisjonen”? 04.04.2017 Scrum lunsj
forpliktelser og forventninger For å hjelp Scrum-teamene å lykkes, forplikter … seg til: Basert på dette, forventer …: 14.09.2010 51 Scrum-kurs
Scrum Scrum Scrum Scrum Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner Ferdig Planlegging 2-4 uker Stå-opp Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner Iterasjoner 4 seremonier 4 seremonier 4 seremonier 4 seremonier 4 seremonier Review Scrum Scrum Scrum Scrum Tilbakeblikk Produkteier 3 roller 3 roller 3 artifakter 3 artifakter 3 artifakter Teamet Burn-down Produktkø Scrum Master Sprintkø 14.09.2010 52 Scrum-kurs
Takk for oppmerksomheten Johannes Brodwall Chief Scientist Steria, Norway johannes.brodwall@steria.no http://johannesbrodwall.com http://sterkblanding.no @jhannes www.steria.no
Bonus #1: Extreme programming User stories Test-driven development Pair programming Continuous integration 04.04.2017 Scrum lunsj
Se helheten - Value chain mapping Utsett beslutninger Bonus #2: Lean 無駄 – Seven wastes 改善 – kaizen Kvalitet må bygges inn Se helheten - Value chain mapping Utsett beslutninger Fremskynd leveranser All makt til arbeiderne 04.04.2017 Scrum lunsj
Industri Programvare Overproduksjon Lagerhold Defekter Transport 無駄 – Seven wastes Industri Programvare Overproduksjon Lagerhold Defekter Transport Venting Arbeid Overprosessering Ubrukte funksjoner Uferdig arbeid Bugs Overleveringer Venting Å finne informasjon Ubrukt dokument 04.04.2017 Scrum lunsj
Bonus #3: Økonomi og kontrakter Målpris Earned Value Management 04.04.2017 Scrum lunsj
TODO 7 kopier av 14 sett med planning poker kort 7 sakser Gong! De 12 smidige prinsippene 8 scrum-regler To analyst/artist figurer 2xScrum 3-minuttersguide 14 sett med planning poker kort 7 sakser Gong! 04.04.2017 Scrum lunsj