Dynamisk programmering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Advertisements

PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Fra ord til liv Mars 2011.
Klikk Aktiver redigering i meldingsfeltet.
En innføring i spillet: Lag En Setning
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
@ TDT4120 Algoritmer og datastrukturer Trær og søking i dem, samt litt diverse emner Åsmund Eldhuset asmunde idi.ntnu.no.
TDT4120 Algoritmer og datastrukturer Trær og søking i dem, samt litt diverse emner Kristian Veøy
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
MATLAB En kort innføring/repetisjon SIF8001-SIF8005 Høsten 2001.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Memoisering og dynamisk programmering
Forside Korteste sti BFS Modifikasjon Dijkstra Eksempel Korrekthet Analyse Øving Spørsmål Dijkstras algoritme Åsmund Eldhuset asmunde *at* stud.ntnu.no.
@ TDT4120 Algoritmer og datastrukturer Trær og søking i dem, samt litt diverse emner Åsmund Eldhuset asmunde idi.ntnu.no.
Dijkstras algoritme Åsmund Eldhuset asmunde *at* stud.ntnu.no
Forside A: Diverse B: O -,  - og  -relasjoner C: Pseudo- polynomialitet D: Transitivitet E: Diverse Spørsmål Teoriøving 5, oppgave 1 Åsmund Eldhuset.
Forside Introduksjon Fibonacci-tall Memoisering DP Neste uke Spørsmål Introduksjon til memoisering og dynamisk programmering Åsmund Eldhuset asmunde *at*
Linear programmering Når kan en bruke linear programmering? En ønsker å minimerer eller å maksimere et mål En kan spesifisere målet som.
Eksempel AOA (Activity On Arc)
1 Øvingsforelesning Andreas Knudsen Nils Grimsmo
Alg. Dat Øvingsforelesning 5 Kompleksitetsanalyse Torbjørn Moralnd
Kompleksitetsanalyse
Korrekt dybde først-søk
Øvingsforelesning 2 Trær og søking i dem, samt litt diverse emner Kristian Veøy
Forside Motivasjon Analyse Forside Motivasjon Analyse  -notasjon O og  Relasjoner Klasser Fallgruver Spørsmål Kompleksitetsanalyse Åsmund Eldhuset asmunde.
Generelt I/O if/else Funksjoner Lists Løkker Dictionaries Annet Listebehandling Klasser Python med noen algdat-anvendelser Åsmund Eldhuset asmunde *at*
INF 295 Forelesning 15 - kap 9 Grafer Hans Fr. Nordhaug (Ola Bø)
Repetisjon kap 6,7,8.
Klargjøring fra forrige gang
Komplekse tall Naturlige tall
Algoritmer og Datastrukturer
Kap 10 Graf.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Ch 4 INTEGRASJON Integrasjon innebærer å finne alle funksjoner F som har f derivert. Disse funksjoner kalles antiderivert av f og formelen for de er det.
INF 295 forelesning 13 - kap 6 Andre prioritetskøer Hans Fr. Nordhaug (Ola Bø)
INF 295 Forelesning 19 - Dynamisk programmering Korteste vei alle til alle (Floyd) Hans Fr. Nordhaug (Ola Bø)
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
INF 4130 Eksamen 2008 Gjennomgang.
Magnus Haug Algoritmer og Datastrukturer
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Kapping av plater Mål: Vi skal lage komponenter for en møbelfabrikk ut fra standardiserte plater på 12 x 24 dm. Komponentene har lengde og bredde oppgitt.
Alg. Dat Øvingsforelesning 11 Dynamisk programmering, grådighet
En formel er gyldig hviss den sann i alle tolkninger Utsagnslogikk Tolkning = linje i sannhetsverditabell Altså: En formel er gyldig hviss den har T i.
INF 295 Algoritmer og datastrukturer Forelesning 22 Teknikker for algoritmeutvikling Hans Fr. Nordhaug/ Ola Bø.
Kap. 5 del 2 – SLR(1), LR(1) og LALR(1) – grammatikker INF5110 – v2005 Arne Maus, Ifi UiO.
Forside Intro Fibonacci-tall Memoisering DP Longest increasing subsequence Betingelser Matrise- multiplikasjon Longest common subsequence Grådig vs. DP.
Sorterings- Algoritmer Algoritmer og Datastrukturer.
1 INF oktober 2010 Stein Krogdahl Foreløpige foiler Dagens program: –Første time: Kap 23.5: Trær og strategier for spill med to spillere –Andre.
En formel er gyldig hviss den sann i alle tolkninger Utsagnslogikk Tolkning = linje i sannhetsverditabell Altså: En formel er gyldig hviss den har T i.
Sannsynlighet og kombinatorikk
Kombinatorikk og sannsynlighet
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Matematikk 1 årskurs 26. oktober 2009
Sannsynlighet og kombinatorikk
§4. Irrasjonale og komplekse tall
Memoisering og dynamisk programmering Magnus Botnan botnan at stud.ntnu.no 23/
1 Øvingsforelesning 4 Topologisk sortering Minimale spenntrær Håkon Jacobsen
Øvingsforelesning i Python (TDT4110)
INF5110 – 5. og 7. mai 2015 Stein Krogdahl, Ifi, UiO
Øvingsforelesning 10 Grådighet
Begynnerkurs i Python Realfagskonferansen 2019 Henrik H. Løvold
Utskrift av presentasjonen:

Dynamisk programmering :: Dynamisk programmering Åsmund Eldhuset asmunde *at* stud.ntnu.no www.stud.ntnu.no/~asmunde/algdat/dp.ppt

:: Svært rask repetisjon Noen ganger (f.eks. ved utregning av Fibonaccitall) vil en rekursiv funksjon få eksponentiell kjøretid fordi den regner ut de samme delsvarene gang på gang Memoisering: få den rekursive funksjonen til å mellomlagre svarene i et dictionary eller et array (går ovenfra og ned) Dynamisk programmering: droppe rekursjonen og fylle ut tabellen direkte (går nedenfra og opp)

Rekursjonstre – Fibonacci-tall :: Rekursjonstre – Fibonacci-tall f(3) f(2) f(1) f(0) f(4) f(6) f(5)

Rekursiv problemformulering :: Rekursiv problemformulering Det gjelder å formulere løsningen av et problem som en kombinasjon av løsninger av mindre utgaver av samme problem Eksempel: Fibonacci-tall nummer n er summen av Fibonacci-tall nummer n - 1 og Fibonacci-tall nummer n - 2 De mindre utgavene kalles delproblemer

Longest increasing subsequence (LIS) :: :: :: Longest increasing subsequence (LIS) Problem: Gitt en rekke med n reelle tall a1, a2, a3, ..., an, finn den største delrekken slik at tallene står i stigende rekkefølge Eksempel: [1, 2, 9, 3, 8, 5, 7] Fungerer en grådig algoritme? Nei, fordi delproblemene ikke er uavhengige. Velger man å ta med et bestemt tall, har man lagt begrensninger på hvilke tall man kan få med seg senere

LIS – optimal substruktur :: :: :: LIS – optimal substruktur Vi observerer at en LIS for en bestemt liste består av en LIS for en mindre del av listen Eksempel: [1, 2, 9, 3, 8, 5, 7] LIS'en er [1, 2, 3, 5, 7] [1, 2, 3, 5] er en LIS for [1, 2, 9, 3, 8, 5] [1, 2, 3] er en LIS for [1, 2, 9, 3] [1, 2] er en LIS for [1, 2] [1] er en LIS for [1] Konklusjon: en optimal løsning av problemet består av optimale løsninger av delproblemer

LIS – rekursiv definisjon :: :: :: LIS – rekursiv definisjon La oss se på problemet med å finne en LIS som slutter med tall nummer i, og la oss kalle lengden av dette for L(i) Da vil hovedproblemet vårt være å finne det beste av L(1), L(2), L(3), ..., L(n) Hvordan regner vi ut L(i)?

LIS – rekursiv definisjon :: :: :: LIS – rekursiv definisjon Vi finner lengste delsekvensen som ikke inneholder tall større enn tall nummer i Altså: vi må finne den j som er slik at j < i, aj  ai, og L(j) er størst mulig L(i) er da lik den største L(j) pluss 1 L(i) = max(L(j) : 0  j < i  aj  ai) + 1 L(0) = 0

LIS – tabellutfylling [1, 2, 9, 3, 8, 5, 7] [0, -, -, -, -, -, -, -] :: :: :: LIS – tabellutfylling [1, 2, 9, 3, 8, 5, 7] [0, -, -, -, -, -, -, -] [0, 1, -, -, -, -, -, -] [0, 1, 2, -, -, -, -, -] [0, 1, 2, 3, -, -, -, -] [0, 1, 2, 3, 3, -, -, -] [0, 1, 2, 3, 3, 4, -, -] [0, 1, 2, 3, 3, 4, 4, -] [0, 1, 2, 3, 3, 4, 4, 5]

:: :: :: LIS – sporing Nå har vi funnet lengden på LIS'en, men det hadde jo vært kjekt å finne selve LIS'en også... I et array P registrerer vi hvilket delproblem hvert delproblem benyttet a: [1, 2, 9, 3, 8, 5, 7] L: [0, 1, 2, 3, 3, 4, 4, 5] P: [-, 0, 1, 2, 2, 4, 4, 6]

LIS – implementasjon def LIS(a): n = len(a) L = [0] * (n + 1) :: :: :: LIS – implementasjon def LIS(a): n = len(a) L = [0] * (n + 1) P = [-1] * (n + 1) for i in range(1, n + 1): bestIndex = 0 for j in range(1, i): if a[j - 1] <= a[i - 1] and \ L[j] > L[bestIndex]: bestIndex = j L[i] = L[bestIndex] + 1 P[i] = bestIndex return L[n], P NB: Her er det en feil! Dette returnerer lengden til den LIS’en som slutter med siste tall. Egentlig må man søke gjennom L for å finne hvor den lengste LIS’en slutter.

LIS – implementasjon def makeLIS(a, P, i): if i == 0: return [] else: :: :: :: LIS – implementasjon def makeLIS(a, P, i): if i == 0: return [] else: b = makeLIS(a, P, P[i]) b.append(a[i - 1]) return b def makeLIS(a, P): i = len(a) b = [] while i != 0: i = P[i] b.reverse()

Betingelse 1: Optimal substruktur :: Betingelse 1: Optimal substruktur Ofte har vi en situasjon hvor vi ønsker å finne den best mulige løsningen av et problem Skal vi kunne bruke DP, må det være slik at problemet har en optimal substruktur – en optimal løsning av hele problemet består av optimale løsninger av delproblemer Når vi løser et delproblem, må vi som regel se gjennom alle de mindre delproblemene og velge det beste

Betingelse 2: Overlappende delproblemer :: Betingelse 2: Overlappende delproblemer Det burde heller hete "gjentatte delproblemer" Løsningen av to forskjellige delproblemer kan involvere løsning av ett eller flere felles delproblemer Derfor blir rekursjon uten memoisering ekstremt ineffektivt fordi det samme arbeidet gjøres gang på gang Dersom delproblemene ikke overlapper, kan en splitt-og-hersk-algoritme brukes

Betingelse 3: Uavhengige delproblemer :: Betingelse 3: Uavhengige delproblemer Løsningen av ett delproblem må ikke legge begrensninger på hvordan andre delproblemer kan løses Delproblemer må ikke ha felles ressurser som kan spises opp (Anti)eksempel: Longest simple path En LSP fra a til b må bestå av en LSP fra a til x og fra x til b (vi har optimal substruktur) Men når vi finner en LSP fra a til x, risikerer vi å bruke opp noder som LSP fra x til b kunne ha brukt (vi har ikke uavhengige delproblemer)

(Betingelse 4: Antall delproblemer) :: (Betingelse 4: Antall delproblemer) Det er bare vits i DP hvis antallet delproblemer er "lite" nok til at vi kan lagre alle svarene i minnet og får løst alle delproblemene raskt nok

Ting å være oppmerksom på :: Ting å være oppmerksom på DP fungerer som regel bare på problemer der ting må komme i en bestemt rekkefølge Selv om DP tilsynelatende gir polynomisk kjøretid, kan det fremdeles være eksponentielt i inputstørrelsen! (f.eks. myntutdeling eller 0/1 knapsack)

Matrisemultiplikasjon :: :: Matrisemultiplikasjon Eksempel: Regne ut A1A2A3A4A5 Dimensjonene må passe (a × b, b × c, c × d, d × e, e × f) Matrisemultiplikasjon er ikke kommutativt (du kan ikke bytte om på rekkefølgen) Men det er assosiativt (du kan velge i hvilken rekkefølge du utfører multiplikasjonene) Vi kan kontrollere multiplikasjons-rekkefølgen ved å sette på parenteser: A1A2A3A4A5 = A1((A2A3)(A4A5)) = ((A1A2)A3)( A4A5) = A1(A2(A3 (A4A5))) = ...

Matrisemultiplikasjon :: :: Matrisemultiplikasjon Multiplikasjon av to matriser med dimensjoner a × b og b × c gir abc skalar-multiplikasjoner (multiplikasjoner av tall) Forskjellige parentessettinger fører som regel til forskjellig totalt antall skalarmultiplikasjoner Hvilken parentessetting er best?

Matrisemultiplikasjon :: :: Matrisemultiplikasjon Fullt parentessatt uttrykk: enten en enkelt matrise eller et produkt av to utrykk som er fullt parentessatt Alle måter å multiplisere sammen matriser på kan skrives fullt parentessatt Den beste måten må derfor være et fullt parentessatt uttrykk – altså et produkt av to andre FPU, som selv må være optimale

Matrisemultiplikasjon

Longest common subsequence (LCS) :: :: :: Longest common subsequence (LCS) Finne lengste tegnsekvens som er felles for to strenger Eksempel: A = "abqaeehgpcydkpklz" B = "rwazxbaertctdz" Vi definerer LCS(i, j) til å være LCS'en til A[0:i] og B[0:j]

Longest common subsequence (LCS) :: :: :: Longest common subsequence (LCS) Dersom siste tegn i A[0:i] og B[0:j] er like, er disse en del av LCS(i, j); da trenger vi bare å finne LCS(i – 1, j – 1) og legge til 1 Hvis ikke, kan ikke begge de siste tegnene være med i LCS(i, j) Da er LCS(i, j) enten lik LCS(i – 1, j) eller LCS(i, j – 1) Vi får da en tabell over LCS(i, j) på m x n, hvor m er lengden til A og n er lengden til B

:: Fractional knapsack Kan ikke løses med DP, siden antallet forskjellige delproblemer blir uendelig! DP krever som regel løsning av alle delproblemer for å kunne velge det best egnede, mens en grådig algoritme gjør et grådig valg og produserer ett delproblem

Grådig vs. DP Begge utnytter optimal substruktur Grådig DP :: Grådig vs. DP Begge utnytter optimal substruktur Grådig Lokalt optimale valg er globalt optimale; optimal løsning avgjøres ut fra hva som virker best der og da Løses som regel ovenfra og ned; man tar et valg og ender opp med et mindre delproblem DP Optimal løsning avgjøres ved å se på optimale løsninger av delproblemer Løses nedenfra og opp; man løser større og større delproblemer ut i fra de mindre delløsningene

Sammendrag: krav for DP :: Sammendrag: krav for DP Rekursiv struktur Optimal substruktur Overlappende delproblemer (hvis ikke: splitt og hersk-algoritme) Løsning av ett delproblem avhenger av løsningene av andre delproblemer (hvis ikke: grådig algoritme)

Potensielle eksamenskurs :: Potensielle eksamenskurs Fagkom holder trolig Python-kurs til uken Hvor mange er interessert i at noen av følgende kurs arrangeres? (merk: de vil trolig bli til dels improviserte) Hurtigrepetisjon av pensum (overfladisk) Repetisjon av viktig teori Gjennomgang av eksamensoppgaver Tips og triks Spørretime

Faglig underholdning: Nim i to dimensjoner :: Faglig underholdning: Nim i to dimensjoner Nim er et fyrstikkspill der man har en haug fyrstikker og trekker 1-3 fyrstikker annenhver gang (antallet kan variere) og den som tar den siste fyrstikken vinner Vi vil nå spille Nim i to dimensjoner: vi har et ruteark, og man skal hver gang klippe bort en remse på 1-3 ruters bredde fra en av kantene. Den som får servert en 1x1-rute til slutt har tapt Er det mulig for den som begynner å følge en strategi slik at han garantert vinner?

Faglig underholdning: Nim i to dimensjoner :: Faglig underholdning: Nim i to dimensjoner En tilstand i spillet er beskrevet av størrelsen til det gjenværende rutearket En posisjon er vinnende hvis det er mulig å gjøre et trekk slik at motstanderen får servert en tapende posisjon En tapende posisjon er enten en posisjon hvor man taper i følge reglene, eller en posisjon hvor man ikke kan sette motstanderen i en annen tapende posisjon La oss sette opp dette i en tabell

Faglig underholdning: Nim i to dimensjoner ::

Faglig underholdning: Nim i to dimensjoner ::

Faglig underholdning: Nim i to dimensjoner ::

Faglig underholdning: Nim i to dimensjoner ::

Faglig underholdning: Nim i to dimensjoner ::

Faglig underholdning: Nim i to dimensjoner :: Faglig underholdning: Nim i to dimensjoner Dermed kan man gjøre optimale trekk slik: mod = (height - width) % (maxCut + 1) if mod == 0: if width < height: height -= 1 else: width -= 1 if mod < height: height -= mod width -= maxCut + 1 – mod return width, height

:: Spørsmål?