Produksjonsteknikk Mandat: Gruppen skal utvikle forslag til metoder, verktøy og organisering av innholdsproduksjon for e-læring. Utvikling av gode nettbaserte.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bologna-prosessen og Norges ansvar i forhold til utstedelse av DS. Hva er egentlig et Diploma Supplement – vitnemålstillegg? Seminar om Diploma Supplement.
Advertisements

® IBM Software Group © 2004 IBM Corporation Kunnskapsforvaltning eller Ustrukturert Læring? Dag Oliver, IBM Software Group Norge.
R OTARYS UTDANNINGSPROGRAM FOR UNGDOMSLEDERE. ÅRETS ARRANGEMENT.
JUDITH MOLKA-DANIELSEN NETTVERKSMØTE, ÅLESUND MAI 2011 Exploring the possibilities for learning and patient based communication.
Tillsetningstoffer – en verden ADDITIVE BROWSER. Aims of the project  Why did we choose this project ?  What kind of ideas we had ?  What did we want.
Everyone Print Kalle Snarheim.
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Viten Videre i Verden Alex Strømme, Øystein Sørborg Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, NTNU.
Organization and board
Régis Laurent Director of Operations, Global Knowledge Competencies include: Gold Learning Silver System Management Touch, flip and fold Håvard Haukeberg.
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
TWN Washington Øivind Christoffersen Director General, Statsbygg (Norway) Turning customer feedback into appropriate actions and customer satisfaction.
GMO-situation in Norway Kathrine & Marte, Nordic-Baltic NGO meeting 2012.
The Trondheim Toll Ring System
Ledelsesinformasjonsystem
1 Hva så vi på når vi vurderte system for nettbasert læring? •a) Terskel for bruk •b) Terskel for gjenbruk •c) Kommunikasjon og samarbeidsmuligheter i.
Gitte Holten Ingerslev - DPU Tekst Forskerens og didaktikerens blik på mødet mellem tekst og læser.
Fra ARKTRANS til et Europeisk rammeverk for intermodal transport “Common Framework” 1.
Network- based Regional Specialisation in Child and Adolecent Psychiatry Making it Work Tromsø 23 september 2005 Olav Eldøen og Randi Nesje Myhr.
Designing the User Interface (Antall brukere == Antall meninger)
Diploma Supplement Ting å huske Ingenting skal fjernes fra standard oppsett Informasjon om DS skal være med på institusjonens.
3D-structure of bacterial ribsoomes. Components required for protein-synthesis in E. coli.
Nettverk Software Protocol Hierarchies
Nettverk Software Protocol Hierarchies
Nytte og relevans av IT-studiene: Nyansattes erfaringer 30. november 2012 Tormod Fjeldberg.
Virtual Societies as a Platform for Life Long Learning: Using Second Life in 3D Design Judith Molka-Danielsen Molde University.
Hva vet vi om ”våre” læringsobjekter så langt?
Tilgjengeliggjøring av offentlig finansiert forskning Arvid Hallén, Tromsø 14.november 2007.
Konsortiet. Health and Social Education - Unlimited  Kunnskapsoversettelse  Vertikalt og horisontalt  Teori til praksis til teori  Tverrprofesjonelt.
1 - 7/12/2014 I N T R A INTRA EGET MØTE Velkommen og nytt fra INTRA v/Kay Endre Beskrivelse og gjennomgang av de meldingene som.
Litt om IEEE LOM Learning Object Metadata standard
Hva er Interaksjon Design?
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk og læringsmål i forskerutdanningen
Microsoft for akademia Rune Zakariassen Fagansvarlig for forskning og høyere utdanning Microsoft Norge.
WHY WE’RE STRENGTHENING ROTARY. OBJECTIVES  Clarify what Rotary stands for, how it’s different and why people should care  Elevate awareness and understanding.
Council of Europe Common European Framework of Reference: learning, Teaching, Assessment Inger Langseth
Triggere Mutasjoner i basen. Triggers Triggers are stored procedures that execute automatically when something (event) happens in the database: : data.
Web Accessibility Initative (WAI) Flere akronymer.
WAI 2.0 Flere akronymer.. WCAG 2.0 Working Draft: Fire prinsipper Content must be perceivable Innholdet skal presenteres slik at det kan bli oppfattet.
Ytre miljø Q4 CAKE. Information for OIM/section leaders; The presentation is to be presented in the General safety meeting together with the film on the.
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
Forskningsetikk og premiering av deltakere i forskning: Hva sier NESHs retningslinjer og hvilke forskningsetiske spørsmål reises? Bergen, 27, februar 2009.
Økonomiske forutsetninger Gullfaks landsbyen 2007.
EU-program Gjennom EØS-avtalen, bilaterale avtaler og nasjonale tiltak er Norge en aktiv partner i flere samarbeids- og utvekslingsprogrammer innen EU-området.
1 Et overblikk over standardiseringsarbeidet innen læringsteknologi Tore Hoel eStandard-prosjektet Sept 2003.
UiO 2003 Universitetets senter for informasjonsteknologi (USIT) Side 1 Norsk LOM valg av LæringsRessursTyper.
28 April 2004Gaute Bjørnsen: Keytos Startet 2003 Helikopter, og fly industri Olje industri Forsvars industri.
Trondheim 6. mars 2014 Mørke skyer i horisonten?.
Hvorfor IKT? 1.Samfunn og kultur 2.Kommunikasjon og globalisering 3.Kunnskap og læring.
1 | 2010 Internetteknologi 2 (ITNET2) Kort teknisk ASP.NET introduktion Mandag den 4/ Jesper Tørresø.
R OTARYS UTDANNINGSPROGRAM FOR UNGDOMSLEDERE. TEMA.
Norwegian Ministry of Labour Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Klikk på utformingsfanen og velg først ikon; DEPMAL – norsk. Eller velg DEPMAL– norsk.
Project Fusion The power of combining resources. L y s b i l d e u t f o r m i n g : ” M / L O G O ” // V e l g b l a n t m a n g e l y s b i l d e o.
Publisering i åpne kanaler Anne Storset Institutt for mattrygghet og Infeksjonsbiologi.
IT services and support Information to new employees at UIB.
Instruksjoner for lærere & veiledere som benytter Appearance Matters treningsmoduler LIFELONG LEARNING PROGRAMME This project has been funded with support.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
PKI – Norge Gruppe 3  Thorstein  Rune  Kjersti  Rasmus.
Aktør-nettverk  Kort intro  Marc Berg (1997): On Distribution, Drift and the Electronic Medical Record  Margunn Aanestad (2003): The Camera as an Actor.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Relevant questions for the Reference Group
e-learning Find documents about and the use of multimedia systems and
Citations and citation databases
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
FDSN Working Group IV CTBTO Relations
Developing an Educational Web Application for Student Training in Geographical Information Systems (GIS) Derek Morris Jr. , Edsel Norwood , Disaiah Bennett.
Utskrift av presentasjonen:

Produksjonsteknikk Mandat: Gruppen skal utvikle forslag til metoder, verktøy og organisering av innholdsproduksjon for e-læring. Utvikling av gode nettbaserte studietilbud krever at det er et bevisst forhold til hvilke tekniske løsninger og tekniske muligheter som kreves. Dette må også settes i relasjon til fagets egenart. Gruppens rapport skal gi kunnskap om de muligheter som finnes, gode løsningsforslag, gjøre rede for erfaringer som er gjort og peke på nye muligheter. Den skal også komme med forslag til hvordan utvikling av nettstøttede/nettbaserte (kurs) studier bør organiseres internt på institusjonene, hvilke fagressurser som kreves og hvilke insitamenter som er tilgjengelige for å øke interessen for å utvikle nettstøttede og nettbaserte kurs.

Fokus Objektet Learning Object Reusable Learning Object Shareable Content Object Content Object Shareable Course Object

Deltakere Leder: –Prosjektleder Atle Løkken, UiS Deltakere: –Høgskolelektor Bjørn Grøva, HiNT –Høgskolelektor Svend Andreas Horgen, HiST –Høgskolelektor Jarle Larsen, HiST –Høgskolelektor Arnstein Gjestland, HSH

Aktiviteter Arbeidsprosess på e-post i prosjektperioden Studietur og arbeidsmøte, Leuven, Belgia jan-05 –Katholieke Universiteit Leuven (KUL) –ARIADNE (og ProLearn) –Prof. Dr. Erik Duval, Dept. Computerwetenschappen KUL

Hvorfor objekter? UH-sektoren i større grad moden Kvalitetsreformen Strategi for digitale læringsressurser

”Objekt” Alt som kan beskrives i en form som kan formidles i et digitalt nettverk. …a learning object is defined as any entiy – digital og non-digital – that may be used for learning, education or training. Learning Technology Standards Observatory om LOM fra IEEE LTSC

”Objekt” Eple Banan

”Objekt” FRUKT Beskrivelse: ”Eple”Beskrivelse: ”Banan”

Standardisering OBJEKT Beskrivelse: ”Banan” LOM

Standardisering OBJEKT LOM

Standardisering Krav til innhold eller metode 0%100% Learning Object Reusable Learning Object Shareable Content Object Content Object Digital læringsressurs Digitale emnekart Content Packaging Learning Design Shareable Course Object Sequencing

Prof Dr Erik Duval

My current research interests are metadata in a wide sense and learning object metadata in particular standards in interoperability, in order to realise an open, global infrastructure for learning human-computer interaction in general, and in a learning or digital repository context in particular the application of information and communication technology in education and training. My current research interests are metadata in a wide sense and learning object metadata in particular standards in interoperability, in order to realise an open, global infrastructure for learning human-computer interaction in general, and in a learning or digital repository context in particular the application of information and communication technology in education and training.

Prof Dr Erik Duval I am: president of the ARIADNE Foundation, technical editor for the standard on Learning Object Metadata, coordinating the work on learning objects, metadata and interoperability within the ProLearn Network of Excellence, working with the fine folks at the CEN/ISSS workshop on Learning Technologies on the Simple Query Interface for Learning Object Repositories and with the workshop on Metadata for Multimedia Information on a "machine readable representation of application profiles" and "Guidance for naming, versioning, evolution and maintenance of element declarations and application profiles", on the steering committee of the EdMedia conference series, on the executive advisory board of the e-Learn conference series, on the Scientific and Technical Council of the SURFFoundation, a member of the AACE, ACM, and the IEEE computer society. I am: president of the ARIADNE Foundation, technical editor for the standard on Learning Object Metadata, coordinating the work on learning objects, metadata and interoperability within the ProLearn Network of Excellence, working with the fine folks at the CEN/ISSS workshop on Learning Technologies on the Simple Query Interface for Learning Object Repositories and with the workshop on Metadata for Multimedia Information on a "machine readable representation of application profiles" and "Guidance for naming, versioning, evolution and maintenance of element declarations and application profiles", on the steering committee of the EdMedia conference series, on the executive advisory board of the e-Learn conference series, on the Scientific and Technical Council of the SURFFoundation, a member of the AACE, ACM, and the IEEE computer society.

Prof Dr Erik Duval

KUL-forskning

We focus on the design and development of an open environment for learning objects. Most of this research is carried out in the context of the ARIADNE Foundation. ARIADNE aims to foster the share and reuse of Learning Objects, both by universities and corporations. The ARIADNE Knowledge Pool System is a European distributed learning object repository for multicultural/multilingual teachers and learners. We focus on the design and development of an open environment for learning objects. Most of this research is carried out in the context of the ARIADNE Foundation. ARIADNE aims to foster the share and reuse of Learning Objects, both by universities and corporations. The ARIADNE Knowledge Pool System is a European distributed learning object repository for multicultural/multilingual teachers and learners.

KUL-forskning Current work focuses on: a scaleable global open technical infrastructure for learning, Empirical Evaluation: empirical analysis of what people actually do with learning objects, metadata, etc. learning object content models, and information visualization techniques for flexible access to learning object repositories, automatic generation of metadata. Current work focuses on: a scaleable global open technical infrastructure for learning, Empirical Evaluation: empirical analysis of what people actually do with learning objects, metadata, etc. learning object content models, and information visualization techniques for flexible access to learning object repositories, automatic generation of metadata.

Praktiske verktøy Svend Andreas Horgen Content Manager Reload

Prosessen Innholdsfiler Kursstruktur Kursbeskrivelse KurspakkeImport i LMS Tilgjengelig kurs Kommunikasjon med LMS Forfatter; fagansvarligInnholdsserverLMSBrukerNettet På din datamaskin På skolens LMS

Prosessen Innholdsfiler Kursstruktur Kursbeskrivelse KurspakkeImport i LMS Tilgjengelig kurs Kommunikasjon med LMS Content Objects Course Structure Format (AICC) LOM: Learning Object Metadata (IEEE) Content Packaging zip/unzip (IMS)Runtime environment (AICC) Application Program Interface (AICC) SCORM

Hvorfor objekter? Kvalitetsreformen Strategi for digitale læringsressurser i høgre utdanning Utgangspunkt: Jarle Larsen

Læringssyn - 1 Den lærende skal være –Medvirkende –Aktiv –Kreativ Behov: –Stort utvalg av ressurser som kan deles opp –Settes sammen på nye måter –Integreres i ulike læringsaktiviteter Jarle Larsen

Læringssyn - 2 Den lærende er en aktiv kunnskaps-produsent og har ansvar for egen læring Behov: –Tilgang på læringsressurser som støtter kunnskapsutviklingen –Sette sammen sitt eget lærestoff –Skape eget digitalt verk –Læreren trenger tilgang til ressurser Jarle Larsen

Digitale læringsressurser Utvikling av læringsobjekt: –Studenten utvikler læringsobjekt som en del av sin læringsprosess –Læreren utvikler læringsobjekt –Lærerne samarbeider –Lærestedene samarbeider –Internasjonalt samarbeid Jarle Larsen

Digitale læringsressurser Bruk av læringsobjekt : –Få på plass en felles tilgang til elektroniske kunnskapskilder i ”det norske digitale UH-bibliotek” To kategorier: –Databaser med fri tilgang –Databaser med tilgang basert på lisensavtaler Jarle Larsen

Digitale læringsressurser Gjenbruk av læringsobjekt: –Standarder –Metadata Gjenfinning - Navigering –Interoperabilitet Bruke læringsobjektene i ulike læringsplattformer Jarle Larsen

Antall læringsobjekt Ved å koble egen database sammen med andre databaser internasjonalt vil antall tilgjengelige læringsobjekt øke dramatisk. Ved søk etter læringsobjekt vil alle databasene som er sammenkoblet i prinsippet være tilgjengelig. Jarle Larsen

Søk i kunnskapsdatabaser Søk:Database Brukernes bilde: Jarle Larsen _

Koblede databaser Edna Australia Ariadne Belgia, m.fl Merlot USA Edusource Canada ARIADNE: Totalt læringsobjekter Jarle Larsen

Bruk av læringsobjekter Individtilpasset læring Større anvendelsesområde tillater større kostnader til utvikling og dermed høyere kvalitet Deling av ressurser frigjør læreren for arbeide til å utføre andre oppgaver i læringsarbeidet Større målgrupper av studerende Pluss effekter: Jarle Larsen

Anbefalinger Innmelding i ARIADNE: umiddelbar tilgang til store mengder innholdsobjekter og regime for deling; tilgang til sentralt forskningsmiljø. Delta i CEN: førstehånds kjennskap til og påvirkning av europeisk standardisering. Delta i norske prosesser som vil påvirke UH-sektorens strategier for utvikling av digitale læringsressurser. Årlig studietur i Europa: Norge er ingen sentral aktør og må være på linje med europeiske tiltak. Neste periode, beskrive kriterier for innholdet i læreobjekt

Utvalgte artikler om ”objekter” 2 filmdemoer av verktøyene Reload og Content Manager til kursstrukturering, merking med metadata og pakking av kursinnhold til eksport Prosjektpresentasjon