FAQ Epikrise og Henvisning Thomas T Rosenlund, 27.02.2006.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SuperOffice - Visma Global ERP link - Tilbud/Ordre SuperOffice - Visma Global integrasjonen består av 3 produkter. ERP link SuperOffice - Visma Global.
Advertisements

Samhandlingsarkitektur for helsesektoren
Terminologi og kodeverk
Arbeidsmøte 5 Annebeth Askevold, Gardermoen Arbeidsmøte 5 ebXML, vedlegg, meldingsveileder mm Annebeth Askevold Gardermoen
Teknisk brukerstøtte system For Noroff Instituttet Avdeling Bergen Oppgave 49E av Gisle Johannessen, HiST V2007.

SSP SSP 2008 Bjarte Aksnes. SSP Grov oversikt – SSP •SSP-tilskuddet dekker: •Driftstiltak •Prosjekter/Utviklingstiltak.
Gardermoen, 24. september 2013 Ståle Tunang-Nybakk Utbredelse av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6.
Brukerdokumentasjonen for AutoPay må derfor leses i tillegg.
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Utbredelse av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6
SSP – status 2009 og planer 2010 Brukerforum Programleder Bjarte Aksnes.
Elektronisk henvisning og epikrise
Henvisninger Kari Jussie Lønning.
OSEAN Søk Oppslag Integrasjon Oppdatering Mappingløsning 2-nivå
Arbeidsmøte Elin-k og KITH
PLO-meldinger v1.6 Planer fra RHF SamUT
Brukerforum SSP, 28. mai Status Test & godkjenningsordningen 2008 Av Magnus Alsaker.
Hovedpunkter Hva er HL7 Oversikt over HL7 Behovet for nasjonale tilpasninger KITH’s rolle.
test- og godkjenningsordningen
Erfaringskonferanse Veien Videre: Erfaringsutveksling, utfordringer og muligheter knyttet til utbredelse av PLO-meldingene.
Mads Lomholt (usit/sas/lipk) Nytt i Windows 7 Åpne dokumentformat.
FUNNKe Meldingsutveksling, utfordringer og løsninger ved Lars-Andreas Wikbo Fauske – 28/
Unio Min side Oppdatering av e-post og mobil
Adressering av meldinger
Er sertifisering viktig?
Erfaringskonferanse Veien Videre: Erfaringsutveksling, utfordringer og muligheter knyttet til utbredelse av PLO-meldingene.
Hvordan nå rett mottaker i kommunen
Opplæring: Hvite Sider Søk i og bruk av Hvite Sider DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore Jo NilsenOpprettet.
Kvalitetssystemet EQS Introduksjon for tilsette
KOSTRA rapportering for 2004 Erfaringer fra årets rapportering Hvordan få neste års rapportering til å fungere best mulig? Vestfold,
Adressekit Mars 2013 v/ Trondheim kommune. Hva er et Adressekit????  Kommunen ”eier” Adressekit  Inneholder opplysninger om kommunen som:  Organsisasjonsnummer.
Brukerforum 21. april 2005  Annebeth Askevold HelsIT, Metodikk for utvikling av nye standarder Av Annebeth Askevold Brukerforum Oslo 21. April.
Rammeverket i et overordnet perspektiv  Annebeth Askevold HelsIT, Rammeverket i et overordnet perspektiv Av Annebeth Askevold Brukerforum KITH.
Målsetninger Formål er å etablere et naturlig startsted for søk etter informasjon om IT i helse- og sosialsektoren. Den skal være en dynamisk og ”levende”
Arbeidsmøte patologisvar Annebeth Askevold, Arbeidsmøte 6 Patologisvar Annebeth Askevold Ullevål hotell 7. september 2006.
Brukerforum vår 2006 Annebeth Askevold Orienteringssaker Av Annebeth Askevold, KITH Brukerforum, 8. mai 2006.
Annebeth Askevold, sjefrådgiver
Brukerforum SSP Status, Metodikk, Nasjonal godkjenningsordnng Av Bjarte Aksnes, KITH.
Adressering og standardisering SSP Brukerforum Innlegg ved Egil Rasmussen.
SSP møte 10. oktober 2006 Ståle Leitvoll.
Brukerforum Agenda Status for SSP 2006, Vigdis Heimly, KITH Nasjonal IKTs strategiplan og forholdet til standardiseringsarbeidet, Tore Totland,
SSP Ny målstruktur Ny målstruktur i SSP SSP-aktiviteterSSP-leveranser Anvendelser/ut bredelse i sektoren Effekt Andre tiltak.
Strategi og samhandlingsarkitektur
Standardisering og arkitektur. SSP 2008 Av programleder Standardiserings- og samordningsprogrammet Avdelingssjef Bjarte Aksnes, KITH.
Standardisering – hvorfor det?
Henvisningsprosjekt ved Sykehuset i Buskerud Hensikten med prosjektet var å avdekke om det var mangler som var gjengangere på tvers av fagområder(barn,
Effektivisering av ansettelsesprosessen
FUNNKe Meldingsutveksling PLO - HF ved Lars-Andreas Wikbo Svolvær– 15. mai 2012.
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Adressering i kraftbransjen
Om KITH Kompetansesenter for IT i helse- og sosialsektoren
Forstudie Nå situasjonen: dagens situasjon med ulemper og fordeler
Feilkoder Innsamlede data fra 7 HF. Samlet oversikt føringer.
Superbrukerforum 23.april 2013 Seksjon Samhandling Anne Fiskaa Spes.rådgiver, stab samhandling.
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
KOSTRA arbeidsgruppe IPLOS
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Standardisering – hvorfor det?
Standardisering – hvorfor det?
Standardisering – hvorfor det?
Elektronisk henvisning
Utskrift av presentasjonen:

FAQ Epikrise og Henvisning Thomas T Rosenlund,

FAQ Epikrise og Henvisning Av Thomas Tveit Rosenlund og Annebeth Askevold

FAQ Epikrise og Henvisning Thomas T Rosenlund, Innledning Epikrise og Henvisning Meldingshjelp Akseptansetester Testserveren og Volven Erfaringer ønsker vi å samle i en FAQ på

FAQ Epikrise og Henvisning Thomas T Rosenlund, Ofte stilte spørsmål Spørsmål om bruk av kodeverk Spørsmål om meldingsdokumentasjonen (bruk av felt i standarden, organisering av informasjon) Spørsmål om bruk av akseptansetester (innsending, utfylling av skjema etc)

FAQ Epikrise og Henvisning Thomas T Rosenlund, Ofte stilte spørsmål (2) Bruk av feltet Message.ServRprt.ServProvID Her har vi nettopp utarbeidet et notat som vil bli offentliggjort på KITH’s web sider Problemstilling, ikke obligatorisk felt, brukes for å identifisere meldingen i apprek Gjelder Epikrise, Svarrapport og Tilbakemelding henvisning Feltet blir obligatorisk når apprek innføres KITH anbefaler tidsbasert UUID som beskrevet i RFC 4122

FAQ Epikrise og Henvisning Thomas T Rosenlund, Andre tilbakemeldinger Feil/unøyaktigheter i meldingsdokumentasjon, akseptanstester eller testserver Nye behov som dagens meldingsstandarder ikke dekker Nye behov for akseptansetester og tester på testserver Disse tilbakemeldingene er en forutsetning for at vi skal kunne gjøre jobben vår

FAQ Epikrise og Henvisning Thomas T Rosenlund, Viktige verktøy for leverandørene Volven ( Testserveren (testserver.kith.no) Meldingsdokumentasjonen KITH sin hjemmeside ( Akseptansetestene Meldingshjelp XML-validatorer (XML-spy eller andre)

FAQ Epikrise og Henvisning Thomas T Rosenlund, Bruk av akseptansetester Ønsker enhetlig implementasjon hos alle leverandører Leverandøren gjennomfører selve testen Resultatet sendes til KITH sammen med en signert egenerklæring og utfylt testdokumentasjon + annet materiale som etterlyses i akseptansetesten KITH går igjennom dokumentasjonen og gir tilbakemelding om eventuelle feil Godkjenning offentliggjøres på KITH sine nettsider

FAQ Epikrise og Henvisning Thomas T Rosenlund, Bruk av akseptansetester – typiske feil Manglende egenerklæring, eller egenerklæring ikke signert Tomme elementer Manglende obligatoriske elementer Ugyldige verdier i forhold til kodeverk Bruk av feil skjema og namespace Manglende informasjon i henhold til testcase uten at det er forklart hvorfor Feil bruk av datatyper CV, CS og TS/date Manglende strukturering av informasjon i meldingen uten at det er forklart hvorfor

FAQ Epikrise og Henvisning Thomas T Rosenlund, Bruk av akseptansetester – før testen sendes til KITH Valider produsert XML Kjør produsert XML på testserveren Fyll ut alle feltene i egenerklæringen og Informasjon om avsendersystem (dette må sendes i post eller på fax) Sjekk at det ikke mangler materiale som er spesifisert i akseptansetesten og at materiale er sendt inn på rett form

FAQ Epikrise og Henvisning Thomas T Rosenlund, Bruk av testserveren Testserveren finnes på testserver.kith.no Inneholder syntaktisk og semantisk test for 9 forskjellige meldinger Effektivt verktøy Meld ifra om feil eller mangler til Demo

FAQ Epikrise og Henvisning Thomas T Rosenlund, Bruk av Volven Volven er en nasjonal database som skal gi oversikt over og tilgang til helsetjenestens felles metadatagrunnlag Søkbar database, man kan dessverre ikke søke på OID Siste versjon av alle kodeverk som brukes i KITH’s meldingsstandarder skal være på Volven

FAQ Epikrise og Henvisning Thomas T Rosenlund, Adressering av henvisning Er adressering av henvisning med Id på alle nivåer en utopi? Er det mulig å forvente at fastleger skal kunne avdelingsstruktur på sykehus så godt (selv med HER) at alle henvisninger kan adresseres spesifikt? Kan alle allmennlege i alle tilfeller vite hvilke videre undersøkelser en foreløpig diagnose må føre til, og hvilken avdeling som bør gjøre den, eller bør dette avgjøres av henvisningsmottaker? Trengs nasjonale retningslinjer for adressering og identifisering? Stadige omorganisering på sykehusene vanskeliggjør også adressering på avdelingsnivå Arbeidsflyten ved mottak av henvisning varierer fra foretak til foretak