Sikkerhetsarbeidet i HP seksjonen Paraglider og hanggliderulykker.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
F/NLF Fagseminar 2011 Formell skjermutdanning F/NLF Endre Jacobsen.
Advertisements

Luftromsproblematikken i Norge
TransMobile 7 status Frode Evensen Systemutvikler.
Fagseminar F/NLF. Agenda  Status Fallskjermfly  Demo, ny oppvisningsforskrift  Tilsyn  Hopping fra paraglider  Hopping fra helikopter med BASE utstyr.
Nasjonal dugnadskampanje 2012 – En veskeholder som gleder.
Nedre Romerike Flyklubb Standard Operasjons Prosedyre (SOP)
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Fagseminar NLF CAMO HVA NÅ?. Hva er CAMO •CAMO: Contiinuing Airworthiness Management Organisasjon •Organisasjon som tar for seg å administrere.
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
SSBs fjernvarmestatistikk
NLF Motorflyseksjonen Fagseminar 9-10 nov 2013 Risikoanalyse
Fallskjerm -seksjonen F/NLFs Fagseminar 2011 Materiell saker FAGSEMINAR 2011.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Det europeiske initiativet til å unngå luftromskrenkelser Airspace Infringement (AI) Roger Holm.
Q/A Teddy Broadhurst HSE Manager EKOL Project.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Medlemsutvikling i D Status i Distriktet er tilfredsstillende, men noen klubber sliter!
Sekretærens oppgaver i Rotary Distriktssamling Arendal 8. mars Langesund 29. mars.
Sekretærens oppgaver i Rotary Distriktssamling 2009 Arendal 7. mars Langesund 21. mars.
PETS 29.FEBRUAR MÅNEDSBREVET Månedsbrevet har de senere år vært et forsømt område, og en fornyelse var så absolutt på sin plass... Innhold ble på.
Opplæring, tilsyn, regelverk - gir det bedre informasjonssikkerhet? Tom-Andre Skar 8. juni 2007.
Digitalt forbedrings- og avvikssystem i Møre og Romsdal fylkeskommune
Innføring av HPV-vaksine i barnevaksinasjonsprogrammet
Visjon Enklere, sikrere og artigere seilflyging For å nå vår visjon legger vi følgende til grunn: Seilflyging skal være en utfordrende aktivitet som utøves.
Visjon Enklere, sikrere og artigere seilflyging For å nå vår visjon legger vi følgende til grunn: Seilflyging skal være en utfordrende aktivitet som utøves.
Fallskjerm -seksjonen F/NLFs Fagseminar 2010 Materiell saker FAGSEMINAR 2010.
1 Forholdet mellom Operativ Leder og Teknisk Leder S/NLF/NAK seminar for Operative Ledere Geir Raudsandmoen.
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2011, # 1 SU 2010 Leder/fagsjef Knut Lien Medlem / MSJ Rolf I. Sotberg Medlem Tone D Bergan Medlem Morten Kristoffersen.
Informasjon fra LT Årsmøte F/NLF. Agenda Presentasjon av Allmennflyseksjonen Hva er et sikkerhetssystem ? Tandemdrift.
Fallskjermseksjonen Hoppstatistikk og hendelser 2010 Marianne Nilsen Kvande, NTNU FSK.
Seilflykonferansen 2008 Elverum, søndag 6. april Seilflyging i kontrollert luftrom.
Hva kan vi lære av et havari med seilfly Seilflykonferansen 2006 Hotel Central, Elverum oktober.
1. 2 Vær i forkant, man skal jobbe sammen også i etterkant -Klargjør med bedriften saker som kan bli tema under en streik. -For eksempel: -Hvordan kontakt.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Når ble funksjonen opprettet? Vi skal se litt på funksjonen OPL og ansvarsområder Fagfunksjonen Operativ Leder.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Nytt luftrom på Østlandet i Oslo og Farris TMA ASAP * Roger Holm * Advanced Sectorization and Automation Project.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 en tillitssak Rapportering av hendelser Roger Holm.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 for Operative ledere, Flytryggingsledere og Instruktører i Mikroflyseksjonen Oppdateringsseminar Roger Holm.
Ledersamling i Motorflyseksjonen Gardermoen 22. september
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2012, # 1 SU 2011/2012 Leder SU Knut Lien Medlem/ MSJ Rolf I. Sotberg Medlem Tone D Bergan Medlem Alvin Fyhn.
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Læreplanrevisjonen og nye FOKUS Samfunnsfag. Revisjon av læreplanen i samfunnsfag Formål: Tydeliggjøring av grunnleggende ferdigheter Forslag sendt til.
ELIN-k, og hva nå? Kirsti Blomli PRO-leder. Vi har vært med i samspillkommune-prosjektet fra januar –juni 2008 NÅ har vi startet med innstalleringen 28.
Future Vision Plan The Rotary Foundation mot et nytt århundre
Sykehjemmet som flerkulturell arbeidsplass
Møte for bedriftskontaktene 18. november * Nåværende status * Statistikk * Carma-kampanje * Veien videre: * PUST * Kampanje fra vegvesenet m.fl.
Torgalmenning RK og RYLA
Ungdomspolitiske møter skal Legge til rette for debatt rundt temaer og prioriteringer som er angitt av: EUs strukturerte dialog med ungdom EUs politiske.
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
Sekretærens oppgaver i Rotary Distriktssamling 2013 Fevik 16. mars.
Sykling mot enveiskjøring
”Deltid – et steg videre” KS-Sør-Trøndelag 25.februar 2009 VIKNA –MODELLEN ” 3+3”
CAKE En sterkere HMS-kultur
Evaluering av sesongen 2009/2010 Holeværingen langrenn For styret: Ida Rosenvinge, mai 2010.
KLP - DGE Sverre Bjønnes1 Klubb lederskapsplan (KLP) Klubbens lederskapsplan er det administrative rammeverk som anbefales for alle rotaryklubber.
Krav eller kompromiss? Praktisk tillitsvalgtarbeid ATG-kurs november 2010 Mathea Ruud McGhie.
Hovedprosjekt, Randi Kvernes, våren Fornyelse av Intranettsider Telenor kundeservice midt - Norge.
Medlemskap, lisens og forsikring i NLF
Medlemskap, lisens og forsikring i NLF
Medlemskap, lisens og forsikring i NLF
Oppdatert web-løsning Kongsberg o-lag
Saker som tilsynet jobber med av interesse for medlemmer av DNA
Mal/info foreldremøte
Ny skogbruksforskrift i Marka
جامعة الفيوم كلية التربية النوعية

Årshjul for klubber og idrettsråd i Hedmark idrettskrets 2019
Årshjul for klubber og idrettsråd i Rogaland idrettskrets 2019
Fordeler som helårlisensløser
Utskrift av presentasjonen:

Sikkerhetsarbeidet i HP seksjonen Paraglider og hanggliderulykker

Hva er en Para/Hangglider? PG veier fra 4 kg komplett. Ingen ramme, kun fylt med luft. Kan klappe sammen i turbulens og termikk Går i spinn og stupspiral noen en HG ikke gjør. (Vanligvis ikke noe problem.) HG har fast ramme inni seil av aluminium eller karbon startsteder i Norge og 1750 piloter.

Status

Hendelser sammenliknet med andre land I en del land (Frankrike, Tsjekkia) er det frivillig om man skal ha medlemskap, forsikring og opplæring. I land som Tyskland er det strengt regulert i forhold til for eksempel Norge. Norge har en ulykkes frekvens som kan sammenliknes med Tyskland som har ganger så mange piloter og mye bedre enn Frankrike og Tsjekkia)

Tiltak Info i alle Fri Flukt om sikkerhet. Ulykker analyseres! Tilbakemeldinger til pilotene og klubbene på hendelserapporter Mail til alle piloter i juni, noe som gav utslag på statistikken. Stor kampanje i 2009: ”Er du i tvil, er det ikke tvil.” Seksjonen avholdt og avholder mange sikkerhetsseminarer rundt i Norge. Innførte pålagte sikkerhetsseminarer i alle klubber årlig i 2010 med materiell fra seksjon.

Tiltak som gjøres: På Instruktørkurs tar temaet Holdninger en hel dag. På Instruktørseminar en halv. Faglig ledergruppe analyserer alle hendelser i vårt septembermøte og iverksetter tiltak. Møte med LT med revisjon av sikkerhetssystemet i oktober. Forslag?