Skillet mellom utvikling og drift: IT Norges største problem!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pasient- og brukerombud i Hordaland Rune J. Skjælaaen
Advertisements

Salg og forsyningskjeder
Astrid Øksenvåg Rådgiver eKoR AS
Praktisk info til prosjektkunder
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Levanger kommune rådmannen Dialogseminar Åre 15. – Rådmannen Ola Stene - Status og hovedutfordringer 1 Status og hovedutfordringer pr 16. februar.
Frist oss ikke inn i ledelse...
HVOR/ HVEM ER VI ? HVOR SKAL VI ? HVORDAN KOMME DIT ?
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
EForvaltningskonferansen 2013 Kan dette meget ambisiøse digitaliseringsprogrammet lykkes? Peter Hidas seniorkonsulent Gartner Consulting
Et sikkert arbeidsliv – riktig og viktig Finn Langeland, Norsk Industri, Stillasdagene 2013.
Nærhet, Kunnskap, Engasjement Smidige prosjekter... halleluja! …men hvor blir det av kunden? Erik Mong, Know IT Objectnet AS.
HISTORIEN OM DE 4 LYSENE.
Forunderlige nåde. Du gråter med De gråtende. Himmelens konge
29.aug.2011 Klyva. Fra gutterom… TIL GRÜNDERDRØM! • Gjennombruddet: ”Rørlegger Bergen” • MaxResultat.no i des • Skreddersydde nettløsninger og strategier.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON We have a problem.
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
Barn og unges kommunestyre kårer den sprekeste skolen og de tre mest aktive klassene, høsten 2014 Bli med og vinn fine premier! Beste skolen: Innskripsjon.
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument.
Fagsystemer – oppgradering og nyanskaffelser
1 FN reform Generalsekretærens Høynivåpanel Oslo, 19. mai 2006 Statsminister Jens Stoltenberg.
Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  I hvilken grad opplever de frittstående verkstedene at det er enkelt/lett å få tilgang til.
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Observasjon ?.
Erfaringer fra Institutt for kulturstudier og orientalske språk Wiki og blogg som læringsverktøy.
Hvem stakk av med produkteieren min?
Intranettløsning for små og store organisasjoner.
Cafédialog – elevmedvirkning
Hvorfor Fellesforbundet er opptatt av produktiviteten i byggebransjen. Halvor Langseth forbundssekretær Fokus på PRODUKTIVITETEN I BYGGEBRANSJEN Konferanse.
845 – Guds sønn steg ned å tjene
Mange IT-prosjekter kunne med fordel vært drevet mer som en Lean Startup.
Verdivurdering, prioritering og beramming: La oss skille snørr og bart! Hans Christian Benestad Simula Research Laboratory En Begrepsavklaring for smidig.
Kodegjennomgang Thommy Bommen & Jarle Søberg Computas AS.
Lære om hvordan forbruksmønsteret har endret seg opp gjennom historien
Defo – Distriktenes energiforening, Knut Lockert1 Kontaktmøte OED 22. april 2010 Felles nasjonale tariffer? Knut Lockert, daglig leder Defo.
Semesteroppgave i pers. data Gruppearbeid Plannlegging av gruppearbeid Prosjektoppgaven.
Brann og branntilsyn Hva er et brannforebyggende tilsyn?
Retningslinjer for spesifikasjoner til oppdrag
ForfatterProsjektittel Avdelingsbetegnelse for driftsenhet som kan ha to linjer 1 LOS-programmet LOS-programmet innfører FIF – Felles integrert.
Forhandlingsfilosofien SMARTnership™ baseres på erfaringer og analyser og studier på ca forhandlinger Kort forklart kan vi sette opp 4 områder som.
Adressering i kraftbransjen
Det digitale nettsamfunnet og helse. Kan vi skape morgendagens helseplan med gårsdagens løsninger?
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
100 lure ord å lære.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
1 Oppgave gjennomgang Kap. 1 og 2. 2 Oppgaver -Kap 1: 5, 6, 7, 10, 12, 16, 22 og 25 -Kap 2: 2, 6, 10, 12, 13, 14 og 20.
ROGNAN BARNEHAGE GRØNN GUL BLÅ RØD ROSA.
Vi utvikler SW og HW for kunder
Cafédialog – elevmedvirkning
Bjørnar og Kjerstin.  Jobbet med helsesøstersaken i 15 år!  Hatt ulike innspill - stykkprisfinansiering  Ulike kartlegginger - hvor mange minutter.
Hvordan lykkes som selger
Av Rizan, Magnus og Ole Martin
Kapittel 3.3 Modul I Kvalitetsledelse.
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar
Matematikk Noen betraktninger omkring fysikk og naturvitenskap.
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
Gjennomgang av grunnskolenes bruk av IT, både teknisk og organisatorisk.
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
TNS og hjemlandets betydning Bjørnar Sæther SGO 4016.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Erfaringer fra Høylandet
Årets norske Leanvirksomhet Lean Forum Norge ønsker å kåre Årets norske Leanvirksomhet. Målet er å sette et fokus på virksomheter som kan være forbilder.
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse Dilemma: Omstillingsprosess – fra god start til dårlig gjennomføring.
Kvalitets- og miljøpolitikk, Elcom Signatur daglig leder:
Det strukturelle perspektivet
Hvordan oppstår grupper?
Camilla Hall-Henriksen
Den tredelte hjernen Læring for livet 9.trinn.
Utskrift av presentasjonen:

Skillet mellom utvikling og drift: IT Norges største problem!

Utvikling er enkelt! Det er drift som er vanskelig! (Kris Halvorsen, Chief Innovation Officer at Intuit)

Hvorfor lykkes ikke IT prosjekter?

Oppsummering 1.Vi forstår ikke behovet 2.Løsningen fungerer ikke i praksis

Utvikling er kun 9% av totalkostnaden (i henhold til Gartner) 9% Proj. 91% Drift

Intel historien Gordon E. Moore & Robert Noyce, 1969 Kom fra Fairchild Semiconductor EPROM og Mikroprosessoren

FINN historien Fra 500 feil til 40 feil Fra ingen læring til læring Fra feilretterteam til suksess

Offentlige prosjekter er spesielt utsatt Politiker: Blir enige om reglene Byråkratiet: Spesifisere en kravspesifikasjon Utviklingsteam: Lage løsningen etter spesifikasjon Drift: Holde den utviklede løsningen i live

Løsningen Organisere oss så vi lærer av egne feil Fjerne den egentlige årsaken til feil Redusere kompleksitet og kravspesifisering Fjerne prosjektbegrepet Vi skal jobbe for evigheten med å tilfredsstille en kundes behov på billigst mulig måte