Effect Mapping Håvard Sjøvoll, Smidig 2012.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Uni Eiendom FDV Status for produktet og «veien videre» Rune Synnevåg Utviklingssjef.
Advertisements

On Display Butikkbelysning ! ...? Butikkbelysning – Vitenskap eller ”tilfeldighet”? Butikkbelysning – Luxpornografi eller lyskvalitet Spot er godt,
HVORDAN LYKKES MED SOSIALE MEDIER. Pr. midten av juli ,627 millioner brukere i Norge. (stagnasjon de siste mnd.) 74 % i alderssegmentene
URD An Agenda-system for mobile absentee marking and group scheduling.
#ksindeks Header: Relation 1 Internal/Identier/File name
Hvem er vi?  InOut  Bygger merverdi rundt brukt IT-utstyr  Levert 70 Skolelinux-installasjoner  TeleComputing  Norges største leverandør av driftstjenester.
Skifteplan mobil en ny brikke i det teknologiske landbruket
Aktiv I Oslo.no Nettstedet for folk i Oslo og Akershus.
BRUKTBILKURS Gjennomføres av CarWEB. Etableres nå i samarbeid med BilNorge.no og Norges bilbransjeforbund. Kursene støttes av Finn.no og Zett.no.
Organisering av PTF Vg1RM
Uni Eiendom FDV Veien videre
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Side 1 •Enhver forhandler bør ha en oppdatert oversikt over sine bruktbiler på egen hjemmeside. Noen har ikke etablert dette pr dags dato, andre er misfornøyd.
Managerial Decision Modeling Cliff Ragsdale 6. edition Rasmus RasmussenBØK350 OPERASJONSANALYSE1 Chapter 5 Network Modeling.
Bruk bilen med glede!! Bilfører 65+ Bruk bilen med glede! Bilfører 65+
Trivselsleder AS © 2011 Brukerundersøkelse aV Trivselsprogrammet Høst 2012 (Utdrag)
Gruppe 6 Gunnar Henrik Mathias Morten Ronny Svein Ivar.
Legemidler, naturlegemidler og helsekost
Generika og legemiddelutvikling
Krabbekonferansen 2012.
Agenda  Introduksjon  Oppgaven  Muligheter  Utviklingsløp  Demo  Teknisk gjennomgang av Plassere  Siste Ord  Spørsmål?
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tollvesenet Tollvesenet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Brian C. J. Moore Bok: Perceptual Consequences of Cochlear Damage (1995) CD: Audio Demonstrations ….. Technical Note: Br J Audiol 1997; 31:
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Intranettløsning for små og store organisasjoner.
Brukerundersøkelse aV Nov 2012 (utvalg) Nov 2012 (utvalg)
Undersøkelse av Malene Tonheim og Anders Hjelmaas
Kapittel 14 Simulering.
E-VERD Økt samvær, økt livsglede! Gruppe 9. Ingrid, Åse, Anna, Veronica, Jacquline og Silje.
IPT - Telemark Kartleggingsprosjekt IPT Paul Alfsen Njål Myrseth.
1 Skal vi snakke sammen? Jan Håvard Skjetne SINTEF / University of Melbourne
Selvbetjeningssystemer: Er det brukervennlig å gjøre jobben selv? Eric Breit Arbeidsforskningsinstituttet.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Skolefritidsordning Skolefritidsordning Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Helsestasjon Helsestasjon Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Statens vegvesen Statens vegvesen Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Hjemmehjelp Hjemmehjelp Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Universitet Universitet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Høgskole Høgskole Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Skatteetaten Skatteetaten Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Legevakt Legevakt Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Omsorgsbolig Omsorgsbolig Innbyggerundersøkelsen 2013.
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Skattefrie inntekter.
OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 1 BILFORLAGET AS Best på Bil!
| S Blair et al. JAMA 276: , 1996 Risikofaktorer: Alle dødsårsaker N= menn; 601 dødsfall; risiko justert for andre faktorer; Aerobics Center.
Håvard Arntsen,DND-webkomm Som du roper i skogen får du svar.
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Hensiktmessig bruk av IKT i den kommunale hjemmetjenesten TTM4715, TOS fordypning Edny-Beate Karlsen.
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
Gullkantede stortingspensjoner Opptjenings tid? 75-årsregelen: Når stortingspolitikerens alder pluss antall år på Stortinget til sammen når 75 år Avkorting?
Kristin Granne Avdeling for opplæring og tjenester
FRI BRUK frem til 1. mai Gjelder ved kjøp av all in 1 med 12. mnd avtale før all in 1 inkluderer 500 ringeminutter, 500 SMS og 500 MB for kun.
Avtale med Virke om avvikende pensjonsordning for virksomheter innen rus/barnevern, samt Frelsesarmeen og stiftelser innen Kirkens bymisjon.
BlindernLive Anders Evenstuen Henrik Wingerei Jon Torstein Dalen Øyvind Hoff Midtbø.
Forebyggende tiltak for å redusere sykefravær:
Alle andelshavere i PBB er medlem av Trondheim Bilkollektiv! Og det er GRATIS!
Trivselsundersøkelse 2014 Brukerundersøkelse høst 2014 (utdrag) Skoler som ble kontaktet Alle 882 trivselsskolene som var aktive høsten Besvart av.
Webinar – eWorker og eMeetings
 Udgangspunkt Hovedkonto 0-6 Fratrukket -Forsyning -Tjenestemands- pension forsyning -Overførsler -Forsyning -Tjenestemands-
Tidsregistrering v/HiST DATAGRUNNLAG: Evaluering av HiST; en spørreskjemaundersøkelse blant Forskerforbundets medlemmer høsten 2009 v/HiST.
Lansering av nytt tilbud! Kartleggingsstøtte til eksisterende bygg Kundeseminar 28. januar 2015 Håvard Solem, Programansvarlig.
Hvorfor er folkehelsearbeid en viktig del av samhandlingsreformen? - Storfjordkonferansen 12. september 2012, Bjarne Håkon Hanssen.
Visit Trondheim (Trondheim Aktivum) Tilreisende –Turister –Forretningsreisende –Weekend-shoppere Idrettsklubber CITY CARD.
Bakgrunn for integrasjonsarbeid
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Av: Linett, Jon-Robert, Ying og Ingvild
Bilkollektivet SA
Utskrift av presentasjonen:

Effect Mapping Håvard Sjøvoll, Smidig 2012

Effect Mapping *Mijo Balic og Ingrid Ottersen, inUse Experience *

Dokument Metode Effect Mapping

EffektResultat Resultat vs. effekt

Case: Bilkollektiv

#73 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #74 Liste over tilgjengelige biler #75 _____ ___________ ___ _ _______ ____ ____ Et ikke helt uvanlig utgangspunkt… #72 _ _________ __ __ ________ ____ _ _______ #71 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #70 ___ ___ __ ________ __ ___________ __ ___ Bestilling ”Mobil klient til bilkollektivet”

#73 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #74 Liste over tilgjengelige biler #75 _____ ___________ ___ _ _______ ____ ____ Et ikke helt uvanlig resultat… #72 _ _________ __ __ ________ ____ _ _______ #71 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #70 ___ ___ __ ________ __ ___________ __ ___ Bestilling ”Mobil klient til bilkollektivet”

Flere medlemmer i bilkollektivet Effekt Effect Mapping: Trinn #1 #73 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #74 Liste over tilgjengelige biler #75 _____ ___________ ___ _ _______ ____ ____

Flere medlemmer i bilkollektivet Effekt #1: 500 nye bruker/mnd #2: 4 stjerner i App Store Målepunkt Effect Mapping: Trinn #2 #73 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #74 Liste over tilgjengelige biler #75 _____ ___________ ___ _ _______ ____ ____

Flere medlemmer i bilkollektivet Effekt #1: 500 nye bruker/mnd #2: 4 stjerner i App Store Målepunkt Effect Mapping: Trinn #3 #73 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #74 Liste over tilgjengelige biler #75 _____ ___________ ___ _ _______ ____ ____ Aktører Faste brukere Tilfeldige brukere Livsstils- brukere

Flere medlemmer i bilkollektivet Effekt Aktører #1: 500 nye bruker/mnd #2: 4 stjerner i App Store Faste brukere Tilfeldige brukere Livsstils- brukere Behov Målepunkt  Lave faste kostnader (< 50,- kr/mnd)  Være spontan  Tilgang på transport nå (< 10 min) Effect Mapping: Trinn #4 #73 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #74 Liste over tilgjengelige biler #75 _____ ___________ ___ _ _______ ____ ____

Flere medlemmer i bilkollektivet Effekt Aktører #1: 500 nye bruker/mnd #2: 4 stjerner i App Store Faste brukere Tilfeldige brukere Livsstils- brukere Behov Målepunkt  Lave faste kostnader (< 50,- kr/mnd)  Være spontan  Tilgang på transport nå (< 10 min) Funksjon Effect Mapping: Trinn #5 #73 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #74 Liste over tilgjengelige biler #75 _____ ___________ ___ _ _______ ____ ____

Flere medlemmer i bilkollektivet Effekt Aktører #1: 500 nye bruker/mnd #2: 4 stjerner i App Store Faste brukere Tilfeldige brukere Livsstils- brukere Behov Målepunkt  Lave faste kostnader (< 50,- kr/mnd)  Være spontan  Tilgang på transport nå (< 10 min) Funksjon Effect Mapping: Trinn #5 #73 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #74 Liste over tilgjengelige biler #75 Liste over nærmest tilgjengelige biler i tid og avstand

Flere medlemmer i bilkollektivet Effekt Aktører #1: 500 nye bruker/mnd #2: 4 stjerner i App Store Faste brukere Tilfeldige brukere Livsstils- brukere Behov Målepunkt  Lave faste kostnader (< 50,- kr/mnd)  Være spontan  Tilgang på transport nå (< 10 min) Funksjon Effect Mapping: Et mulig resultat #73 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #74 Liste over tilgjengelige biler #75 Liste over nærmest tilgjengelige biler i tid og avstand

Hva får vi igjen? Forretningsfokus Ønsket effekt er avklart og i fokus Brukerfokus Vi vet hvilke brukergrupper (aktører) vi har, og hva de er opptatt av Målbarhet Vi vet hva som er målet, og hvordan det kan måles Prioritering I henhold til mål og målepunkt

Hva får vi igjen? Kontekst og sporbarhet Hvorfor vi lager det vi lager Innovasjon I alle ledd av utviklingsløpet Oversikt Et levende mindmap

Erfaringer: Start med kickoff

Erfaringer: Oversikt (eller mangel på)

Erfaringer: Spørsmålsformulering Flere medlemmer i bilkollektivet #1: 500 nye bruker/mnd #2: 4 stjerner i App Store Faste brukere Tilfeldige brukere Livsstils- brukere Målepunkt  Lave faste kostnader (< 50,- kr/mnd)  Være spontan  Tilgang på transport nå (< 10 min) #73 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #74 Liste over tilgjengelige biler #75 Liste over nærmest tilgjengelige biler i tid og avstand

Erfaringer: User Stories

Erfaringer: Reverse engineering

Takk Håvard Sjøvoll,