Effect Mapping Håvard Sjøvoll, Smidig 2012
Effect Mapping *Mijo Balic og Ingrid Ottersen, inUse Experience *
Dokument Metode Effect Mapping
EffektResultat Resultat vs. effekt
Case: Bilkollektiv
#73 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #74 Liste over tilgjengelige biler #75 _____ ___________ ___ _ _______ ____ ____ Et ikke helt uvanlig utgangspunkt… #72 _ _________ __ __ ________ ____ _ _______ #71 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #70 ___ ___ __ ________ __ ___________ __ ___ Bestilling ”Mobil klient til bilkollektivet”
#73 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #74 Liste over tilgjengelige biler #75 _____ ___________ ___ _ _______ ____ ____ Et ikke helt uvanlig resultat… #72 _ _________ __ __ ________ ____ _ _______ #71 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #70 ___ ___ __ ________ __ ___________ __ ___ Bestilling ”Mobil klient til bilkollektivet”
Flere medlemmer i bilkollektivet Effekt Effect Mapping: Trinn #1 #73 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #74 Liste over tilgjengelige biler #75 _____ ___________ ___ _ _______ ____ ____
Flere medlemmer i bilkollektivet Effekt #1: 500 nye bruker/mnd #2: 4 stjerner i App Store Målepunkt Effect Mapping: Trinn #2 #73 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #74 Liste over tilgjengelige biler #75 _____ ___________ ___ _ _______ ____ ____
Flere medlemmer i bilkollektivet Effekt #1: 500 nye bruker/mnd #2: 4 stjerner i App Store Målepunkt Effect Mapping: Trinn #3 #73 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #74 Liste over tilgjengelige biler #75 _____ ___________ ___ _ _______ ____ ____ Aktører Faste brukere Tilfeldige brukere Livsstils- brukere
Flere medlemmer i bilkollektivet Effekt Aktører #1: 500 nye bruker/mnd #2: 4 stjerner i App Store Faste brukere Tilfeldige brukere Livsstils- brukere Behov Målepunkt Lave faste kostnader (< 50,- kr/mnd) Være spontan Tilgang på transport nå (< 10 min) Effect Mapping: Trinn #4 #73 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #74 Liste over tilgjengelige biler #75 _____ ___________ ___ _ _______ ____ ____
Flere medlemmer i bilkollektivet Effekt Aktører #1: 500 nye bruker/mnd #2: 4 stjerner i App Store Faste brukere Tilfeldige brukere Livsstils- brukere Behov Målepunkt Lave faste kostnader (< 50,- kr/mnd) Være spontan Tilgang på transport nå (< 10 min) Funksjon Effect Mapping: Trinn #5 #73 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #74 Liste over tilgjengelige biler #75 _____ ___________ ___ _ _______ ____ ____
Flere medlemmer i bilkollektivet Effekt Aktører #1: 500 nye bruker/mnd #2: 4 stjerner i App Store Faste brukere Tilfeldige brukere Livsstils- brukere Behov Målepunkt Lave faste kostnader (< 50,- kr/mnd) Være spontan Tilgang på transport nå (< 10 min) Funksjon Effect Mapping: Trinn #5 #73 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #74 Liste over tilgjengelige biler #75 Liste over nærmest tilgjengelige biler i tid og avstand
Flere medlemmer i bilkollektivet Effekt Aktører #1: 500 nye bruker/mnd #2: 4 stjerner i App Store Faste brukere Tilfeldige brukere Livsstils- brukere Behov Målepunkt Lave faste kostnader (< 50,- kr/mnd) Være spontan Tilgang på transport nå (< 10 min) Funksjon Effect Mapping: Et mulig resultat #73 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #74 Liste over tilgjengelige biler #75 Liste over nærmest tilgjengelige biler i tid og avstand
Hva får vi igjen? Forretningsfokus Ønsket effekt er avklart og i fokus Brukerfokus Vi vet hvilke brukergrupper (aktører) vi har, og hva de er opptatt av Målbarhet Vi vet hva som er målet, og hvordan det kan måles Prioritering I henhold til mål og målepunkt
Hva får vi igjen? Kontekst og sporbarhet Hvorfor vi lager det vi lager Innovasjon I alle ledd av utviklingsløpet Oversikt Et levende mindmap
Erfaringer: Start med kickoff
Erfaringer: Oversikt (eller mangel på)
Erfaringer: Spørsmålsformulering Flere medlemmer i bilkollektivet #1: 500 nye bruker/mnd #2: 4 stjerner i App Store Faste brukere Tilfeldige brukere Livsstils- brukere Målepunkt Lave faste kostnader (< 50,- kr/mnd) Være spontan Tilgang på transport nå (< 10 min) #73 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #74 Liste over tilgjengelige biler #75 Liste over nærmest tilgjengelige biler i tid og avstand
Erfaringer: User Stories
Erfaringer: Reverse engineering
Takk Håvard Sjøvoll,