Mål og forventninger for Ehandel i Universitets- og høgskolesektoren Leverandørsamling – Pulje 1 13. Mars 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tilbyder konferanse Utvidelse av kjøleanlegg
Advertisements

PLO meldinger versjon 1.6 test og pilotering
BankID i Vital Forsikring ASA
Innkjøpsseksjonen Innkjøpssystemet - historikk •Forprosjekt 1999 •Konkurranse 2000 •Pilotprosjekt •Implementering på alle skolene
Status systemer – fra anskaffelse til betaling
Økonomidirektørmøtet Høgskulen i Volda
Gardermoen, 5. desember Ståle Tunang-Nybakk Leverandørhåndtering «nytt konsept for godkjenning av meldinger»
Åpent møte 8. mars 2012 Standardisering av elektronisk samhandling.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
E-handel.
ØKT KONTROLL OG BESPARELSE GJENNOM EFFEKTIVE ANSKAFFELSER Trondheim 10 november 2010 Trond Edvardsen og Jostein Hårdnes, Visma Advantage AS.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Superbrukerforum – velkommen!
Miljø- og samfunnsansvar i offentlige anskaffelser i Vestfold
AV-utstyr i uh-sektoren Alice Sporstøl UNINETT FAS
Anders Stubban Prosjektleder, NHN
Status Elektronisk meldingsutveksling Helse, Pleie & Omsorg.
Brukerforum SSP, 28. mai Status Test & godkjenningsordningen 2008 Av Magnus Alsaker.
ELIN-k ELIN-k prosjektet og Samspillkommune-prosjektet
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Meldingsløftet/ FUNNKe prosjekt. IKT –samarbeid i Lofoten
10. april 2014 Bibliotekledermøte :15:00 Velkommen (Karianne) 10:15-10:45 Prosjektarbeid i Akershus (Tordis Holm) 10:45-11:30 Prosjektarbeid i Hedmark.
Det gode innkjøp. Brudd på anskaffelsesregelverket ”Dette er et område som vi har vært kritiske til over lang tid, og der vi dessverre ser få spor til.
UH-Innkjøpsforum juni 2010 Dato / Kl.Tema Navn Onsdag 2. juni Quality Spa & Resort Son – 11.30Innsjekking – 12.30Lunch – 12.45Åpning.
Demo. KvalitetsLosen 29. mai 2008
Forutsetninger for elektronisk samhandling med Universitets- og høgskolesektoren Leverandørsamling – Pulje Mars 2008.
Høgskolen i Oslo Innføring av bestillingssystem. Kort oppsummering: Bør vi innføre et bestillingssystem?Ja Går det greitt å innføre?Nei Bør vi likevel.
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
Økonomisjefssamling Drammen 23. – 24. oktober 2008
Prosjektstyringssystemer i universitets- og høgskolesektoren
Agenda 10 min. Bakteppe, Alf Hansen
Status og utfordringer Presentasjon for UHR-B 25. februar 2008 NORA v/prosjektleder Jan Erik Frantsvåg.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Meldingsutveksling og kommunal utbredelse
Regionale seminar august/september 2007 Inkludering av nye kommuner knyttet til ELIN-k og fyrtårnskommunene. Sissel Skarsgaard Prosjektleder Samspill 2007.
HIT Nord-Norge Nettverksbasert innovasjon Arbeidsgruppa v/prosjektleder Tove Normann
Styringsgruppemøte 12. april, kl :30
Tidlig ute med elektronisk meldingsutveksling.  Informasjonsutveksling mellom sykehus og kommune angående pasienter som innlegges på sykehus eller skrives.
Ta fag fra videregående skole
Elektronisk saksbehandling og arkiv
Fagskoleutdanning - seminar om fylkeskommunenes forvaltningsansvar 5.april 2011.
Leverandøraktivering
Økonomiplan 2009 – 2012 Presentasjon av rådmannens forslag
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Samdrift av windows-klienter i UH- sektoren Hva, hvorfor, hvordan, og hvilke andre muligheter finnes? Anders Vinger | Seksjonssjef | UiO/USIT/IT-Drift-KD.
KRAFTSENTERET ASKIM HVORDAN HAR VI FORANKRET OG IMPLEMENTERT KORRUPSJONSFOREBYGGENDE ARBEID I ASKIM? Nettverkssamling mars 2014.
SMÅ BARN MED HØRSELSTAP Nordnorsk fagnettverk hørsel,
PROSJEKT VÅREN 2015 I løpet av våren 2015 skal samtlige studenter i 3DT, 3ELE, 3DTD, 3. master ikt og 3 master indøk, 3DTM, Programmering og Multimedia.
Rekvisisjonsblokka forsvinner
Ehandel i Oslo kommune Symposiet eLandet Norge oktober 2006 Kari Hove Prosjektleder Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten.
mål om at 25% av alle driftsinnkjøp i offentlig sektor
Status prosjektøkonomistyring (1) Prosjektet har levert –Endring i regnskapsføringen av prosjekter ved UiO –Ny rapportpakke –Felles praksis minimumsstandard.
PROSJEKT VÅREN 2014 I løpet av våren 2014 skal samtlige studenter i 3DT, 3ELE, 3DTD, 3. master ikt og 3 master indøk, 3DTM, Programmering og Multimedia.
Velkommen til fagmøte i Stavanger mai 2010! Første firmaadresse Adresselinje 2 Adresselinje 3 Adresselinje 4 Telefon: Telefaks:
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Agenda Velkommen v/ Kristin Tverå, Helse Midt-Norge
Arve Sandvoll Prosjektveiviseren 2.0
1 Veiledning for bestilling av lisenser fra Crayon (Hovedsakelig Adobe og Microsoft programvare) UiBs elektroniske bestillingssystem – BaswarePM Oppdatert.
Innkjøpsseksjonen 1 Tilbyderkonferanse IKT-utstyr EØS Rammeavtale (
Muligheten for bedre elektronisk bestilling ved bruk av ehandel.
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
Fase 0 Fase 1 Fase 2 Fase 3 Førkommersiell anskaffelse (PCP)
And all the men and women merely players;
Vi vil – og vi får det faktisk til!
Hvorfor Autorisasjonsdata, og hva er det for noe?
UNINETT-avtalene Leverandøroppfølging BtB-prosjektet E-handel
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Utskrift av presentasjonen:

Mål og forventninger for Ehandel i Universitets- og høgskolesektoren Leverandørsamling – Pulje Mars 2008

2 Velkommen! Til den første av en rekke leverandørsamlinger i UH-sektoren. Dere som er invitert hit i dag er spesielt viktige for våre pilotinstitusjoner som nå skal starte opp med ehandel.

3 Agenda Del 1: Presentasjon av mål og forventninger kl. 09:30-11:30  Om IBX og markedsplassen – IBX v/Salgssjef offentlig sektor IBX – Rolf Hasle  Forutsetninger for elektronisk samhandling – Avstemming av kommersielle avtaler og presentasjon av Samhandlingsavtale v/ Prosjektleder/Gruppeleder HiO, Arne Thy og Prosjektleder/Gruppeleder HiL, Elisabeth Lande  Metode, milepæler og tidsplan v/Leverandørkoordinator IBX Inge Andre Kristiansen Lunsj: 11:30-12:15 Del 2: 1-1 møter kl. 12:15-16:15  Målet for møtet er å gjennomgå og signere Samhandlingsavtalen, samt sette tidsplan for aktivering av varekatalog på markedsplassen ehandel.no.

4 Målsetning for dagen I størst mulig grad få undertegnet samhandlingsavtalen for elektronisk handel  Aksjonsplan hvis vi ikke blir enige! Komme til enighet om tidsplanen for den videre prosessen

5 Bestillingssystem UNINETT FAS har i samarbeid med UH- sektoren gjennomført en anskaffelsesprosess etter felles bestillingssystem. Vi har nå skrevet kontrakt med Visma, og 31 UH-institusjoner skal ta i bruk systemet Visma Proceedo I disse dager, arbeider pilotene HiO og HiL med oppsett og forberedelser til å ta i bruk bestillingssystemet.

6 Ehandel i UH-sektoren De største universitetene har allerede startet opp sin innsats på området Og nå kommer resten av UH-sektoren på banen! 13. mai 2008 skal vi starte opp akseptansetest (skarp test) for de to pilotene HiO og HiL på Visma Proceedo  Da ønsker pilotene gode kataloger å bestille fra, og…  Der kommer dere inn! I løpet av høsten 2008 / våren 2009 vil ytterligere 29 institusjoner ta i bruk bestillingssystemet.

7 Hva skjer fremover? Stort fokus på innkjøpsprosessene i UH- sektoren!  Innføring og utrulling av bestillingssystem  Økt fokus på elektronisk handel fra kataloger tilgjengelige på den offentlige markedsplassen ehandel.no  Fokus på leverandøraktivering, og kjøp på godkjente rammeavtaler  Anskaffelse av konkurransegjennom- føringsverktøy til UH-sektoren  Elektronisk meldingsutveksling, og bruk av elektronisk faktura.

8 Tidsplan 13. mars – leverandørsamling 17. mars – leverandører har skrevet kontrakt med IBX 1. april – Testkatalog klar 20. april – Totalkatalog levert 5. mai – Produktkatalog tilgjengelig i bestillingssystem 10. mai – Løsning og katalog testet og godkjent 13. mai – Bestilling for pilotene starter

9 MÅLSETNING

10 Sitat hentet fra Regjeringens fornyings- strategi for offentlig sektor (2007) ”Auka e-handel i offentlig sektor og bruk av elektronisk innkjøpsstøtte gjer det mogleg å etterprøve alle ledd i innkjøpsprosessen. Gjennom e-handel kan vi få auka kvalitet i heile innkjøpsprosessen, meir effektive og enklare rutinar som igjen gjer at vi kan bruke mindre tid til administrasjon, og at det blir gjort færre feil.”  Heidi Grande Røys, Fornyings- og Administrasjonsminister, Pressemelding 4. okt velferd-og-bedre-tjenes.html?id=484648

11 FORVENTNINGER

12 Forventninger til UH-sektoren Utvikling og bruk av ehandel vil skje over de neste 3 årene  UH-institusjonene må skaffe seg erfaring med system, organisasjon og samarbeid med leverandørene  UH-institusjonene vil nok starte enkelt, men vil utvikle klarere behov og strengere krav til system og leverandører etter hvert som erfaringene kommer

13 Forventninger til leverandørene – i pilotfasen De viktigste produktene for HiO og HiL, og god kvalitet på produktene som tilgjengeliggjøres i katalogene Leverandører som allerede har kataloger på den offentlige markedsplassen, bør ha godkjente kataloger for HiO og HiL innen 13. mai!

14 Forventninger til leverandørene – i vanlig drift Tilgjengeliggjøre produkter som er fornuftige å bestille fra katalog Økt fokus på elektronisk samhandling, meldinger & elektronisk faktura Stille krav til UH-institusjonene om avtalelojalitet for godkjente ramme- avtaler, med tilgjengelige kataloger

15 Takk for meg! Spørsmål? Eventuelle spørsmål om bestillingssystem kan rettes til bjorn-