Læreplaner i matematikk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Advertisements

Skedsmo 12. november 2009 Tonje Hilde Giæver
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
2. Algebra 2.1 Bokstavregning og parenteser:
VG1: matematikken i kunnskapsløftet
Den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk i vgs
Cabri II Lukas Radziej - Hans Martin Faane Tom K. Markeng.
Hva klarer jeg? 1P eller 1T ? Hva trenger jeg?.
Muntlig eksamen med 48 timers forberedelse
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Tidligere læreplaner.
Læreplan VG1T og VG1P - Hva er nytt?
Kursinnhold Lærebøker Valgmuligheter
Oppmåling, målestokk og geometri,
TALL I ARBEID Lærebok ● Elevnettsted ● Lærernettsted.
LÆREPLANEN Matematikk Vg2 – hovedprinsipper. Struktur (fra
Læreplanendringene i 1T/1P/2P/påbygging og de nye bøkene
Velkommen til Aschehougs matematikkurs
Målene for regning og bruk av regnestrategier
PROGRAMFAG MATEMATIKK
Lysåpning og senteravstand
Fagdag på DH: Stilhistorie – vg1
Michael F. AtiyahIsadore M. Singer Om Atiyah-Singer Indeks-teoremet Professor John Rognes Universitetet i Oslo.
Funksjoner og GeoGebra Velkommen !
Nummer 8-10 H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo
Matematikk 1 A2A / A2B 11. september 2009
Læreplan K 06 Utdanningsdirektoratets læreplan s er matematikk
Funksjoner og didaktikk
-bruksområder og egenskaper
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Fra likninger til funksjoner
Algebra Vår 2009 = 72∙41 A1A/A1B.
Digitale hjelpemidler i matematikk Hva sier læreplanen – hva gjør vi?
§4. Irrasjonale og komplekse tall
Fra det kjente til det ukjente…
Om Kunnskapsløftet Gjennomgåande opplæring. ”Grunnopplæringa”.
Fra likninger til funksjoner
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Geometri Former og figurer.
Hva har bokstavene i matematikken å gjøre???
Funksjoner med digitale hjelpemidler- GeoGebra Høyskolen i Oslo og Akershus Mandag Trine Foyn.
Den grunnleggende ferdigheten å kunne regne Introduksjon.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
Yrkesfagmatematikken i kunnskapsløftet Valgmuligheter Lærebøker Utfordringer.
ØKONOMIDELEN 1P KOMPETANSEMÅL: Gjøre rede for og regne med prisindeks, kroneverdi, reallønn og nominell lønn og beregne inntekt, skatt og avgifter. Vurdere.
Sentralt gitt skriftlig eksamen i matematikk Digitale verktøy Gregorios Brogstad Seniorrådgiver Utdanningsdirektoratet Fagseminar om matematikk CappelenDamm.
Flytte på hybel 1P-Y KKG Høsten Hei! Jeg heter Cecile og skal flytte på hybel. Hybelen ser trist ut, så jeg har bestemt meg for å pusse opp. Jeg.
Proporsjonale storleikar -finne og utnytte eigenskapane til proposjonale, omvendt proposjonale, lineære og kvadratiske funksjonar og gje døme på praktiske.
Tverrfaglig oppgave TIP/Matte. TIP KompetansemålMatte Kompetansemål  måle trykk, temperatur og mengde i forhold til en arbeidsoppgave og vurdere måleresultatet.
Nye Sinus 2P Bilde inn. Ny eksamensordning der eksamen i 2P ikke omfatter stoffet i 1P Har mye bedre tid i kurset, og kan gå grundigere inn på hvert tema.
Sannsynlighet. Fra LK trinn planleggje og samle inn data i samband med observasjonar, spørjeundersøkingar og eksperiment representere data i tabellar.
En samarbeidsdag om FYR ved Kalnes vgs, 1bata 1.april 2016.
Funksjoner med digitale hjelpemidler- GeoGebra Høyskolen i Oslo og Akershus Mandag Trine Foyn.
PROGRAMFAG MATEMATIKK Verdt å merke seg: Dersom du på Vg2 velger matematikk R1 eller S1: faller fellesfaget i matematikk (3 t) bort og du må ta enten:
Økonomi LUT2, høst 2008 Høgskolen i Vestfold. Økonomi er et område der matematikk anvendes. En situasjon modelleres matematisk, og matematiske verktøy.
Bilde inn Forslag til justerte læreplaner for 1P, 1T, 2P og 2T.
Ny Sinus 1T Trondheim, 6. mai 2014.
Sinus 1P Sinus 2P Sinus 1P-Y Trondheim, 6. mai 2014.
Minikurs: Introduksjon av algebra
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Matematikk-kurs for foresatte som vil hjelpe sine barn.
Brøkbegrepet Brøk er ikke no spøk! Samling uke 44
Funksjonar i dagleglivet
God undervisning og dybdelæring i matematikk
4 forskjellige måter å løse 2-grad likning
- Likninger/ulikheter og konstruksjon
Engebråtenmodellen.
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Matematikk vg1 1T.
Utskrift av presentasjonen:

Læreplaner i matematikk Et utvalg fra 10. klasse, Vg1-PY og Vg1-TY

Tall og algebra: Likninger 10.klasse Vg1 PY Vg1TY Løse likninger og ulikheter av 1. grad  Likningssystemer med to ukjente Forenkle flerleddet uttrykk  Løse likninger av 1. grad. Enkle potenslikninger Løse likninger og ulikheter  Likningssystemer Grunngi løsningen og vurdere gyldighetsområde og avgrensinger

Eksamen 10. klasse 2012 Del 1

Vg1 PY- Del 1

Tall og algebra: Formler 10.klasse Vg1 PY Vg1TY Faktorisere, forenkle algebrauttrykk  Knyte uttrykkene til praktiske situasjoner,  Regne med formler, parenteser, brøkuttrykk og kvadratsetninger Tolke og bruke formler som gjeld dagligliv og yrkesliv Faktorisere kvadratiske uttrykk, kvadratsetningene og lage fullstendige kvadrater Regne med bokstavuttrykk, formler, parenteser, rasjonale og kvadratiske uttrykk

Eksamen 10. klasse 2013 Del 1

Vg1PY - Del 2 (TIP)

Vg1 TY - Del 1 (Elektro)

Vg1 TY - Del 2 (Elektro)

Del 2 TY forts.

Tall og algebra/Økonomi: Prosent 10.klasse Vg1 PY Vg1TY Sammenlikne og regne mellom brøker, prosent og promille  Lån, sparing, budsjett, regnskap Regne med prosent, prosentpoeng og vekstfaktor Prisindeks, kroneverdi, reallønn og nominell lønn og beregne inntekt, skatt og avgifter Vurdere forbruk og bruk av kredittkort, sette opp budsjett og regneskap ved hjelp av regneark Undersøkje og vurdere ulike former for lån og sparing Løse problemer frå ulike fag og samfunnsområder

Eksamen 10. klasse 2013 Del 2 Fortsettelse….

Eksamen 10. klasse 2013 Del 2 fortsettelse….

Vg1 PY – Del 1

Vg1 PY - Del 2

Geometri: Figurer 10. klasse Vg1 PY Vg1TY Egenskaper ved 2D og 3D figurer – utforske egenskapene med og uten digitale verktøy Konstruere med passer og linjal og dynamiske konstruksjonsprogrammer Bruke formlikhet og Pytagoras ved beregninger utforske, eksperimentere med og formulere logiske resonnement ved hjelp av geometriske idear bruken av formlikskap, målestokk og Pytagoras’ setning til berekningar løyse problem som gjeld lengd, vinkel, areal og volum tolke, lage og bruke skisser og arbeidsteikningar praktiske problem med lengdesinus, cosinus og tangens til beregninger av trekantar bruke geometri til å analysere og løse problem med lengder, vinklar og areal lage og bruke skisser og teikningar med og utan bruk av digitale verktøy

Eksamen 10. klasse 2011 Del 1

Del 1 PY og TY

Eksamen 10. klasse 2013 Del 2

Vg1 PY - Del 2

Vg1 TY – Del 2 (Elektro)

Funksjoner 10.klasse Vg1 PY(tall og algebra) Vg1TY lage funksjoner, beskrive og tolke, omsette mellom ulike representasjoner av funksjoner, som grafer, tabeller, formler og tekster proporsjonale, omvendt proporsjonale, lineære og kvadratiske funksjoner behandle proporsjonale og omvendt proporsjonale storleikar i praktiske samanhengar tolke, bearbeide, vurdere og diskutere det matematiske innhaldet i skriftlege, munnlege og grafiske framstillingar lage, tolke, analysere funksjoner finne lineære sammenhenger funksjonsomgrepet og omsette mellom ulike representasjoner av funksjoner beregne nullpunkt, ekstremalpunkt, skjæringspunkt og gjennomsnittlig vekstfart

Eksamen 10. klasse 2013 Del 2 Fortsettelse…

Eksamen 10. klasse 2013 Del 2 …fortsettelse

Vg1 PY- Del 2

Vg1 PY - Del 2

Vg1 TY – Del 2

Vg1 TY - del 2

Forts.