Hovedprinsipper i Rational Unified Process

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sekvensdiagram En sekvens viser hvordan objekter samarbeider om en oppgave Diagrammet viser hvem som har kontrollen til enhver tid Det spesifiserer nøyaktig.
Advertisements

Høgskolen i Oslo - GM Vær metodisk  Definer og forstå problemet  Spesifiser hva du har av hardware  Lag en prototyp av brukersnittet  Design.
Forelesning IMT Februar 2011
Introduksjon til objektorientert programmering i PHP
Objektbasert modellering med UML (og Rational Rose ) - intro
Innføring i The Rational Unified Process
Målinger generelt •I et moderne samfunn brukes målinger i mange ulike sammenhenger •Eksempler: –Sammenligne priser, lønninger –Høyde: størrelse på klær.
UML & object models av gruppe 8
Introduksjon til in 140 Systemering. In 140 Systemering Forelesninger Rom B137 –Mandag –Onsdag Foreleser: Hans F. Nordhaug Lærebok:
Eiendomsregister - eksempel
Flere UML diagrammer UML Distilled kap. 7,8, 9 Kirsten Ribu
UML Distilled kap. 2 Kirsten Ribu
UML Distilled kap Kirsten Ribu
Forstudie og Kravspesifikasjon
Programvare-prosesser
Systemmodeller In 140 Sommerville kap. 7. Mål Forstå hensikten med kontekstmodell Forstå ideene bak –oppførselsmodellering –datamodellering –objektmodellering.
Objektorientert utforming In 140 Forelesning Nr 13 Sommerville kap 12 – del 2.
Introduksjon til systemutvikling
Kort om oppgavestiller Sintef Energiforskning AS, avdeling for kraftproduksjon og marked. Driver med oppdragsforskning i det nasjonale og internasjonale.
Hovedprosjekt nr 57E: Et nettverksspill laget med Microsoft komponentteknologi, Microsoft Transaction Server og Rational Unified Process Gjennomføres av.
(I NoTify U - resepsjonsvarslingssystem) Presentert av gruppe 11: Rune Hovde Gard Maurud.
4/4/2017 IMT2243: 17.februar 2011 Domenemodellering / Konseptuelle Klassediagram Monopol- eksempel SSD : System Sequence Diagram Kort repetisjon av teknikken.
Patterns (mønstre) Patterns er erfaringer Patterns er best-practices Patterns er how-to Patterns er velkjent design Larman: ” ’new Pattern’ is an Oxymoron”
Læring og tenkning Systemutvikling er læring Gjensidig respekt og samarbeid Følge en konkret oppskrift Velge blant flere oppskrifter Nå målet uten oppskrift,
Sekvensdiagram En sekvens viser hvordan objekter samarbeider om en oppgave Diagrammet spesifiserer hvem som har kontrollen til enhver tid Det vises nokså.
En kort innføring i Design Patterns
Tilstandsmaskiner Tilstandsmaskiner kan beskrives med tilstandsdiagrammer Nivået er teknisk Tilstandsdiagrammet viser ett objekts tilstander og transisjoner.
21.Januar 2003 Design Patterns 1.Kort repetisjon av viktige patterns 2.Oppgave 3.Felles gjennomgang Bendik Bygstad Høgskolen i Vestfold.
Bendik Bygstad Høgskolen i Vestfold Innføring i The Rational Unified Process Bendik Bygstad NITH 1.time: Noen grunnproblemer i systemutvikling 2.time:
Bendik Bygstad Høgskolen i Vestfold RUP-prosjekt Sammenhengen med UML 1.Hovedstruktur i RUP-prosjekter 2.Faser og iterasjoner 3.Sammenhengen med.
Patterns (mønstre) Patterns er erfaringer Patterns er best-practices Patterns er how-to Patterns er velkjent design Larman: ” ’new Pattern’ is an Oxymoron”
Objektorientering i systemutvikling god organisering av kode UML som beskrivelsesspråk softwareprosesser.
Kirsten Ribu HiO Systemutvikling – LO 135A Høsten 2005 Kirsten Ribu.
Oppsummering av hovedområdene i kurset LO 135A Kirsten Ribu
INTERNETT FORMÅL: Å skape forståelse for og gi kunnskap om utvikling av klient-tjener apllikasjoner basert på web.
1 Skal vi snakke sammen? Jan Håvard Skjetne SINTEF / University of Melbourne
Tidligere eksamensspørsmål
UML og grensesnitt UML er standard for modellering innen objekt-orientert programvare kan UML også brukes til modellering av grensesnitt? fordel: bedre.
  © Steria FitNesse som nyttig verktøy Smidig FitNesse som nyttig verktøy Anders Vindvad.
Improving Processes Gruppe 9 Skule Notø Per Ivar Jacobsen Øystein Rogstad Alfred Skari Per Kristian Førrisdal Annette Kjuus Synne Nygaard.
Object Oriented Measurement
Flash og ActionScript - eksempler og oppgaver
Verktøy i faget ”Objektorientert systemutvikling og UML” Eclipse Together Architect for Eclipse
FriKomPort Henrik Rouyer-Johnsen Lars Ivar Næss Unified Consulting AS
Verktøy i faget ”Objektorientert systemutvikling og UML” Eclipse Together for Eclipse
Testing av objektorienterte systemer Testplanlegging
PUG-NORWAY OKTOBER 2008 THOMAS SKJØRTEN, HILDE ANDREASSEN UML og OpenEdge OOABL.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Objektorientert utforming In 140 Sommerville kap. 12.
Programvare- prosesser - del2 In 140 Forelesning nr. 4 Sommerville kap. 3.
Forstudie Nå situasjonen: dagens situasjon med ulemper og fordeler
VirusLab Utvikling av en profesjonell applikasjon.
ExAid LTD Opprettet januar 2007 ExAid tilbyr idrettsspesifikk testing, analyse og veiledning i lagidretter Analyse av intensitet fra hjertefrekvens under.
FINF- H -05, 13. september 2005 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning 13.sept Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern.
Objektorientert design
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Objektorientert utforming In 140 Forelesning Nr 11 Sommerville kap 12 – del 1.
Systemmodeller In 140 Forelesning nr. 9 Sommerville kap. 7.
Objektorientert design In 140 Sommerville kap 12 – del 1.
Introduksjon til in 140 Systemering. In 140 Systemering Forelesninger Rom 112 –Mandag –Torsdag Lærebok: –Sommerville, Ian. Software.
Programvare-prosesser
Use case realisering Designmodellering Kirsten Ribu Kapittel 4 UML Distilled.
Kap. 23 – Software Engineering How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Utviklingsprosesser INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 12 september 2011.
Identifisere behov – og etablere krav
RUP-prosjekt Sammenhengen med UML
Programvareprosessen styrer utviklingen
”Objektorientert systemutvikling og UML” Eclipse Visual Paradigm
Sensorveiledninger på MN
Utskrift av presentasjonen:

Hovedprinsipper i Rational Unified Process Hva er en SW utviklingsprosess? Introduksjon til RUP Sammenhengen med UML RUP på ulike nivåer Hovedprinsipper Hovedstruktur i RUP-prosjekter Oppgave: UML-diagrammer og workflows Tekniske omgivelser: Rational Rose etc. Eksempel på bruk av RUP i konstruksjonsfasen Litt om kritikken mot RUP Bendik Bygstad 7.1.03 Høgskolen i Vestfold

Hva er en SW utviklingsprosess? En beskrivelse av hvem som skal gjøre hva, og hvordan, - for å utvikle et SW-produkt. Grunnmodell: Fra System Engineering Viktige rammebetingelser: Teknologi Verktøy Mennesker Organisasjon Bendik Bygstad 7.1.03 Høgskolen i Vestfold

Introduksjon til RUP RUP er en prosessmodell for OO systemutvikling (Det finnes andre: OPEN, Catalysis...) Introdusert i 1999 Jacobson, Booch, Rumbaugh Bygger på Jacobsens arbeid hos Ericsson Software Engineering: Best Practice Andre kilder: Nygård/Dahl: Objektorientert programmering Boehm: Iterativ utvikling/risikohåndtering Tom Gilb: Inkrementell utvikling Mitroff: Stakeholders Software Engineering Institute: CMM etc Bendik Bygstad 7.1.03 Høgskolen i Vestfold

Sammenhengen med UML Objektorientert design – UML Booch, Rumbaugh, Jacobson OMG (Object Management Group) UML: Hvordan forstå og modellere objekter? RUP: Hvordan utvikle store objektorienterte systemer? RUP: Hvordan bruke UML-diagrammene i en helhetlig utviklingsprosess? uten en prosess blir UML-diagrammer bare løse modeller... Bendik Bygstad 7.1.03 Høgskolen i Vestfold

RUP på tre nivåer RUP er er prosessmodell for systemutvikling. Det er viktig å tilpasse RUP til typen av oppgave og omfanget av den. RUP er: I praktisk bruk: 1. Noen grunnleggende prinsipper Må følges (se neste side) 2. En beskrivelse av trinn i prosessen, og Følges i hovedsak, men de viktigste produkter (artifacts) tilpasses 3. Et stort smørgåsbord (3700 web-sider!) av aktiviteter teknikker, artifacts, Velges nøye etter behov templates etc Bendik Bygstad 7.1.03 Høgskolen i Vestfold

Hovedprinsipper i RUP Prinsipp Beskrivelse Use Case drevet Kilde: Gary Evans: Lightening up a heavyweight Prinsipp Beskrivelse Use Case drevet Arkitektur-sentrert Iterativ Inkrementell Styrt Hele systemet tar utgangspunkt i use cases, utviklet i Samarbeid med brukere. Hvert use-case viser til en tjeneste for en brukergruppe. Testing tar utgangspunkt i use cases. Arkitekturen viser (i ulike views) hvordan systemet er strukturelt bygget opp. Problemet og løsningen deles opp i mindre deler, som Utvikles gjennom iterasjoner, små prosjekter som resulterer I en release. Hver iterasjon bygger inkrementelt på resultatet av forrige Iterasjon. Prossesen er styrt, i den forstand at du alltid skal vite hva neste skritt er, og at alle artifacts som blir laget er underlagt konfigurasjonsstyring. Bendik Bygstad 7.1.03 Høgskolen i Vestfold

Hovedstruktur i RUP-prosjekt Bendik Bygstad 7.1.03 Høgskolen i Vestfold

Eksempel:Struktur for iterasjoner i konstruksjonsfasen Trinn Beskrivelse 1. Lag/revider sekvensdiagr. Bruk use cases og klasser til å lage sekvensdiagram 2. Oppdater klassene Oppdater klassene med de operasjoner er funnet i 1. 3. Lag evnt tilstandsdiagram Hvis nødvendig for å forstå adferd i klassen 4. Utform design Nye klasser? GUI, control etc. Grupper i komponenter. 5. Bearbeid design Operasjoner med argumenter og retur-verdier 6. Oppdater Rose Skriv ut nye versjoner for alle deltakere. Generer kode? 7. Skriv kode Bruk klasse- og sekvensdiagrammene til å skrive kode 8. Test ny kode Test hver komponent. Test integrasjon. Test system. 9. Vurder iterasjonsresultat Mål nådd? Hva mangler? Hva er grunnen til problemer? 10. Planlegg neste iterasjon Fortsette som planlagt? Bør noe gjøres om igjen? Bendik Bygstad 7.1.03 Høgskolen i Vestfold