Komplekse tall Naturlige tall

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan er et atom bygd opp?
Advertisements

”BRØK-, DESIMAL- OG PROSENTPLATER”
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Hva er PRIMTALL?.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
”BRØK-, PROSENT- OG DESIMALPLATER”
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Gjenfinningssystemer og verktøy II
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Tallet e - Funksjonen e x Eksponensialfunksjon Eks: Mobiltlf – sms [1/5] La oss tenke oss at vi er 7 milliarder mennesker på jorden og at alle har hver.
”TALL-LINJEN” Positive og negative tall
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Kap 01 Mengdelære Mengdelære er et eget område innen matematikk som etterhvert har fått et stort anvendelsesområde, bl.a. innen statistikk.
René Descartes (1596–1650) Innførte koordinatsystemet
Vi har lært å bestemme: - Nullpunkter (y=0)
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Forside Korteste sti BFS Modifikasjon Dijkstra Eksempel Korrekthet Analyse Øving Spørsmål Dijkstras algoritme Åsmund Eldhuset asmunde *at* stud.ntnu.no.
Dijkstras algoritme Åsmund Eldhuset asmunde *at* stud.ntnu.no
Eksempel AOA (Activity On Arc)
Kompleksitetsanalyse
Forside Motivasjon Analyse Forside Motivasjon Analyse  -notasjon O og  Relasjoner Klasser Fallgruver Spørsmål Kompleksitetsanalyse Åsmund Eldhuset asmunde.
Utvidelser av tallområdet:
The Postmans Problem. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Mista har fått i oppdrag å vedlikeholde veiene i landsdelen. Dette er et eksempel på den klassiske.
Repetisjon kap 6,7,8.
Parameteriserte kurver
Chapter 02 Wavelets - Lineær algebra
Kap 10 Graf.
Målene for regning og bruk av regnestrategier
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Ch 4 INTEGRASJON Integrasjon innebærer å finne alle funksjoner F som har f derivert. Disse funksjoner kalles antiderivert av f og formelen for de er det.
Formelmagi 27-1 Litt matematikk før vi går løs på superposisjon Sum og integrasjon: Når en sum har et stort antall ledd, kan det kan lønne seg å summere.
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
Diskrete stokastiske variable
INF 4130 Eksamen 2008 Gjennomgang.
Kapping av plater Mål: Vi skal lage komponenter for en møbelfabrikk ut fra standardiserte plater på 12 x 24 dm. Komponentene har lengde og bredde oppgitt.
Michael F. AtiyahIsadore M. Singer Om Atiyah-Singer Indeks-teoremet Professor John Rognes Universitetet i Oslo.
Tautologier En tautologi er et utsagn som alltid er sant, det vil si som har T i hver linje av sannhetsverditabellen.
Eksamen 2005, oppgave 2 Eksamen 2006, oppgave 2 Stein Krogdahl INF5110 – V2007.
En formel er gyldig hviss den sann i alle tolkninger Utsagnslogikk Tolkning = linje i sannhetsverditabell Altså: En formel er gyldig hviss den har T i.
Kontekstfri grammatikk Endelig mengde T av terminal(symbol)er Endelig mengde V av ikke-terminal(symbol)er Startsymbol S Endelig mengde P av produksjoner.
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
Regresjon Petter Mostad
Trekkstrukturer Bygges opp fra en mengde trekk f,g,h,… og en mengde atomære verdier a,b,c,… Defineres som en DAG (directed acyclic graph), det vil si en.
En formel er gyldig hviss den sann i alle tolkninger Utsagnslogikk Tolkning = linje i sannhetsverditabell Altså: En formel er gyldig hviss den har T i.
Matematikk 1 A2A / A2B 11. september 2009
Sannsynlighet og kombinatorikk
Kombinatorikk og sannsynlighet
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Brøk, desimaltall og prosent
Tallære Matematikk 1 A1A/A1B jan
Matematikk 1 årskurs 26. oktober 2009
§4. Irrasjonale og komplekse tall
Matematikk/literacy LUB Elise Klaveness
Matematikk LUB Elise Klaveness
Undervisningsopplegg laget av Johan Nygaard for Vitenfabrikken i Sandnes Induksjonsbevis.
© Cappelen Akademisk Forlag Kapittel 2 Beregning av sluttverdi, nåverdi og annuitet.
Pytagoras’ setning Undervisningsopplegg laget av Johan Nygaard for Vitenfabrikken i Sandnes.
Statistikk Forkurs Hva er statistikk? undersøke registrere lage oversikt→ Presentasjon av informasjon formidle Arbeidet med statistikk kan vi dele.
Tallet e Undervisningsopplegg laget av Lars Sund for Vitenfabrikken i Sandnes.
Brøk, desimaltall og prosent Matematikk i uke 40, 2008 Avd. for Lærerutdanning, HVE.
Desimaltall.
Brøk Regneartene.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Tall og algebra Matematikk 1T
Brøkbegrepet Brøk er ikke no spøk! Samling uke 44
Mengder Elementer er ikke ordnet: 1,2,3 = 3,1,2
God undervisning og dybdelæring i matematikk
Om brøk, det delte og det hele.
Åpen økonomi aggregert etterspørsel
Utskrift av presentasjonen:

Komplekse tall Naturlige tall De første typer tall vi lærer om er de såkalte naturlige tall: 1, 2, 3, 4, …. Av og til regner også tallet 0 med blant de såkalte naturlige tall: 0, 1, 2, 3, 4, … Mengden av alle naturlige tall betegner vi med N (eller N0 hvis 0 er med) Vi visualiserer ofte disse tallene ved å plassere dem på en såkalt tall-linje: 1 2 3 4 5 6 7 … La oss tenke oss at vi har et vilkårlig naturlig tall n. Adderer vi tallet 1 til n, får vi tallet n + 1 som er større enn n. Det finnes altså ikke noe største naturlige tall. 1

Komplekse tall Hele tall Vi utvider våre naturlige tall ved å ta med tilhørende negative heltall. Vi får da en tallmengde som vi kaller for hele tall: …, -3, -2, -1, 0, 1, 2, 3, … Mengden av alle hele tall betegner vi med Z. Vi visualiserer ofte disse tallene ved å plassere dem på en såkalt tall-linje: … -3 -2 -1 1 2 3 … Eksempler på bruk av negative tall: - Representasjon av kuldegrader på et termometer - Underskudd på konto - … 2

Komplekse tall Rasjonale tall (brøker) Vi utvider våre hele tall ved å ta med alle brøker. Merk at alle heltall kan skrives som en brøk (eks: 2 = 2/1). Mengden av alle brøker kaller vi for rasjonale tall og benytter betegnelsen Q. Hvis vi har to gitte brøker p og q, så kan vi alltid finne en brøk som ligger mellom disse to, nemlig (p + q) / 2. Dermed så ville brøkene bli liggende svært tett på tall-linjen. p (p + q) / 2 q 1/8 1 Eksempler på bruk av brøk: I et selskap har vi 8 personer og 1 bløtkake. Hvis kaken deles likt, får hver person 1 / 8 kake 3

Komplekse tall Irrasjonale tall Det finnes tall på den reelle tall-linje som ikke kan skrives som en brøk, dvs tall som ikke er rasjonale tall. Disse tallene kalles for irrasjonale tall. Eksempler på irrasjonale tall: 1 2 3 4 5 6 7 … Bevis for at kvadratroten av 2 er et irrasjonalt tall: Eksempler på bruk av irrasjonale tall: Areal av en sirkel 4

Komplekse tall Irrasjonale tall Bevis for at er et irrasjonalt tall: 1 Vi har et kvadrat med side 1. I følge Pythagoras vil da diagonalen ha lengde 1 Anta at kan skrives som et rasjonalt tall. Vi skal vise at dette fører til en selvmotsigelse. Dette følger av figuren. Altså er ikke et helt tall. Vi antar at kan skrives som en brøk. Vi forkorter brøken slik at vi ikke kan forkorte mer mellom a og b. a / b kan ikke være et heltall i følge linjen ovenfor. Vi kvadrerer ligningen ovenfor. Høyresiden kan ikke forkortes og er ikke et heltall. Da har vi at tallet 2 ikke er et heltall, hvilket er en selvmotsigelse. 5

Komplekse tall Reelle tall Rasjonale og irrasjonale tall utgjør til sammen det vi kaller reelle tall. Vi betegner mengden av alle reelle tall med R. Naturlige tall (Irrasjonale tall) Hele tall Rasjonale tall Reelle tall … -1 1 2 3 4 5 6 7 … 6

Komplekse tall Reelle tall Tellbare mengder Vi sier at en mengde A er tellbar hvis mengden står i en en-til-en-korrespondanse med mengden av de naturlige tall N, dvs det finnes en bijektiv avbildning mellom A og N. A N Mengden N av alle naturlige tall er tellbar: Det kan vises at mengden Q av alle rasjonale tall er tellbar. Det kan vises at mengden R av alle reelle tall er ikke-tellbar. 7

Komplekse tall Reelle tall Intervall 1 L2 = [0,2] 2 Der er like mange reelle tall i intervallet L1 = [0,1] som det er i intervallet L2 = [0,2]. Dette er litt overraskende siden alle elementene i L1 er inneholdt i L2 , og det finnes elementer i L2 som ikke er inneholdt i L1. Rent intuitivt skulle vi kanske forvente dobbelt så mange elementer i L2 som i L1. Det som skaper disse overraskelsene er at disse to mengdene inneholder uendelig mange elementer. Vi må derfor først definere presist hva vi mener med ‘like mange’. 8

Komplekse tall Reelle tall Like mange Vi befinner oss i et lokale med mange personer og mange stoler. Vi ønsker å finne ut om det er like mange personer som stoler i lokalet. Dette kan vi gjøre på to måter: 1. Vi kan telle antall personer og antall stoler og se om vi får samme tall. 2. Vi kan be alle personene sette seg på hver sin stol. Deretter kan vi undersøke om alle personene har fått satt seg om om hver stol er opptatt. Hvis vi har svært mange personer og stoler, er metode nr 2 kanskje den mest hensiktsmessige. I matematikken er det denne metoder vi benytter til definisjon av ‘like mange’. Vi undersøker om det finnes en en-entydig sammenheng mellom de to mengdene. 9

Komplekse tall Reelle tall Like mange - Likemektige mengder B Mengdene A og B sies å inneholde like mange elementer hvis det finnes en en-entydig (bijekt = injektiv + surjektiv) avbildning mellom A og B. Hvis en slik avbildning finnes, sies A og B å være likemektige. 10

Komplekse tall Reelle tall Hele tall / Partall … -4 -3 -2 -1 1 2 3 4 … … -4 -2 2 4 … Det finnes like mange hele tall som det finnes partall. Bevis: Følgende funksjon f er en bijektiv avbildning mellom disse to mengdene: 11

Komplekse tall Reelle tall Naturlige tall / Kvadrattall 1 2 3 4 5 6 7 … … 1 4 9 Det finnes like mange naturlige tall som det finnes kvadrattall. Bevis: Følgende funksjon f er en bijektiv avbildning mellom disse to mengdene: 12

Komplekse tall Reelle tall Intervall [a,b] / Intervall [0,1] Iab = [a,b] Det finnes like mange reelle tall i intervallet I02 = [0,2] som i intervallet I01 = [ 0,1]. a b I01 = [0,1] 1 Det finnes like mange reelle tall i intervallet Iab = [a,b] som reelle tall i intervallet I01 = [0,1]. Bevis: Følgende funksjon f er en bijektiv avbildning mellom disse to mengdene: 13

Komplekse tall Komplekse tall Det finnes oppgaver hvor vi trenger tall som ikke er reelle. Eks: Kloss + Elastisk fjær Siden kvadratrot av negative tall ikke finnes blant de reelle tall, må vi utvide de reelle tallene til såkalte komplekse tall. 14

Komplekse tall Komplekse tall Imaginære tall Komplekst tall Reelle tall Det kan vises at de reelle tallene fyller ut hele den reelle tallinjen. Ved en videre utvidelse må vi derfor benytte en ny dimensjon. for å utvide til såkalte komplekse tall. Mengden av komplekse tall betegnes med C. 15

Komplekse tall Komplekse tall - Ulike notasjoner Imaginære tall Komplekst tall Reelle tall 16

Komplekse tall Reelle tall Naturlige tall (Irrasjonale tall) Hele tall Rasjonale tall Reelle tall Komplekse tall … -1 1 2 3 4 5 6 7 … 17

END