Podcast i undervisningen. Hvilke muligheter eksisterer?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
vi presenterer SLIDEPLAYER.NO
Advertisements

Ny ordlyd på rapportene i avdelingen og nye rutiner for registrering av skyteaktiviteter For nye brukere: Du må først være registrert med en e-postadresse.
Integrering og evaluering av autentisk tale i spanskundervisning ved NTNU Læring rett i lomma 2010.
895 studenter på Universitet i Oslo deltok undervisningsåret 2009/2010 på emner hvor forelesningene på tatt opp og lagt på nettet (Podcastet) Alle disse.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Teknologi i klasserommet
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
De dårige følelsene. Veiene ut..
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Logg inn med ditt brukernavn og passord. Glemt passord?
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
22 tips for den faglitterære forfatteren
eDialog24 Operator Nyheter og endringer i versjon Sentinel eDialog24 AS Ingvald Ystgaards vei 3A 7047 Trondheim Telefon: Faks:
Hvordan intervjue en forsker?
POWER POINT INNFØRING I BRUK AV SOM ET PRESENTASJONS VERKTØY
Pilotprosjektet så langt
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
- Hovedrolle eller birolle
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Flipped Classroom – Omvendt klasserom
Aggression Replacement Training
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Tannpleiernes tannpine -podcasting ved Odontologisk fakultet.
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
estetiske virkemidler
Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier.
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Gå inn på denne internettadressen:
Muntlige presentasjoner
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Arena Helse – Prosjekt St.Olav PC hjelp. 2 Starte Microsoft Outlook første gang Når du starter Outlook første gang får du opp et skjermbilde som vist.
Opplæring: Digital Diktering
Line Nybakk Akerholt Astrofysisk bibliotek Erfaringer med kvalitative intervjuer.
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
NKIs erfaring med Læringspartnere
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Hverdagen for Ruth og Sissel.
12 Reflekterende lesing.
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Podcasting på odontologi. Kort om hva podcasting er. Mer om hvorfor vi podcaster. Deretter hvordan vi podcaster. Til slutt: Funker det???
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Sammensatte tekster ?.
10 tips: Bruk av video i undervisningen Lynkurs Ingeborg Amundrud og Lisbeth D. Berglund.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2002 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2001 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Komme i gang med Windows Store-appen Lync Lync 2013.
Læring på egne vilkår og økt læringsutbytte Omlegging av undervisningsmetoder på Det teologiske fakultet på Det teologiske fakultet Hva lærer studentene?
Problemløsning.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Svaksynt student i en digital hverdag
Utskrift av presentasjonen:

Podcast i undervisningen. Hvilke muligheter eksisterer? Læring rett i lomma Podcast i undervisningen. Hvilke muligheter eksisterer? Bent Kure Seniorrådgiver Universitetet I Oslo BE-post: bent.kure@usit.uio.no

Dette debattinnlegget blir kanskje tatt opp og podcastet Gjør det selv med eget webcamera og Camtasia Studio Ekstra knapper Slik vil det se ut

Bruk av IKT kan være så mangt Jeg vil i dag fokusere på: Podcast = Opptak, lagring, publisering og avspilling av forelesninger Opptak av - Lyd - Lyd og skjermbilde - Lyd, skjermbilde og video av foreleser integrert - Tradisjonelle videoopptak Om opptak av ordinære forelesninger Gjort enkelt og i stor målestokk Podcast som et ekstra læremiddel for de som ikke kan delta på en forelesning, for de som ønsker å repetere fagstoff eller de med en nedsatt funksjonsevne

Hvem er bremseklossen? Studentene? Lærerne? Ledelsen? Administrasjonen? IT-avdelingen?

Det er så enkelt Lydopptak med liten bærbar opptaker Lysopptak fra lydanlegget Høgskolen i Østfold: Lyd + skjermbilde UiO: Lyd - skjermbilde – video UiS: Helautomatiske opptak

Olympus: Liten, enkel og MP3

Høgskolen i Østfold Oslofjordalliansen Camtasia Relay installert på felles server Alle lærere og studenter har tilgang Åpne Power Point, trykk Record Lyd og skjermbilde lagres, komprimeres og publiseres automatisk

Opptak av lyd, skjermbilde og video av foreleser I Auditoriet: Åpne power point Klikk Record Hold forelesning Lagre Tilbake på kontoret Komprimere til ønsket format, lagre og publisere Camtasia Studio 7

Automatiske opptak i stor skala Lenke

Eksempel: Matematikkundervisning Maraton eller intervalltrening? Når har du behov for en dobbeltforelesning i matematisk analyse og når er det best med et rolig tempo til fordypning og høyere ordens læring? Kan løsningen være korte videoer? Høgskolen i Østfold Forkurs ved UiO MIT 100 mattekurs MIT video

Podcast av forelesninger Effektivt læremiddel eller sovepute for slappe studenter? Bildet er sladdet da bruk av bildet ikke er avklart Bildet er sladdet da bruk av bildet ikke er avklart Jeg har ingen tro på at teknologiske virkemidler vil gjøre undervisningen bedre.

Hva sier skeptikerne I Podcasting medfører merarbeid. Har ikke tid. Jeg vil føle meg mer hemmet hvis forelesningen blir tatt opp.  Tar knekken på "the performance". Universitetet kan ta opp alle mine forelesninger og så gi meg sparken. Studentene mine vil kunne spre og selge forelesningene mine.   Hvis studentene har språkproblemer, må de heller lære ordentlig norsk. Tidkrevende å avklare opphavsrett til bilder og figurer.

Hva sier skeptikerne II Hvis forelesningen blir åpen tilgjengelig kan alle se og høre det hvis jeg har sagt noe feil Man kan ikke lære av en podcast, man må være tilstede i forelesningen Det er alltid noe problemer med tekniske ting, virker ikke, kommer i gang sent... Redigering i etterkant tar tid Studentene vil ikke tørre å stille spørsmål/være aktiv i undervisningen Studentene vil droppe forelesninger og satse på skippertak like før eksamen

Motargument kan deles i 6 kategorier: Feilinformert. Basert på misforståelse eller for lite kunnskap Er engstelige, usikre, liker det ikke Ovenfra og ned holdning Tenker kun på seg selv Forhold vi kan løse for dem

Hva studentene sier 1 Jeg tok et annen emne som krasjet, men kunne på grunn av podkasten allikevel gjennomføre studiet. Jeg liker podcast fordi det er vanskelig å få med seg hva foreleseren sier og mener før man har hørt på det samme flere ganger. Det var veldig nyttig å høre forelesningene igjen lenger ute i semesteret når jeg hadde jobbet mer med stoffet. Ja, det har uten tvil hjulpet meg, og ikke minst gjort studier tilgjengelig for meg med dysleksi.

Hva studentene sier 2 Jeg hørte på alle forelesingene på podcast som forberedelse for eksamen. Veldig veldig bra!!! Jeg bruker podcastene når jeg ikke rekker/greier å notere ned det jeg syntes er viktig Da jeg har fysisk arbeide ved siden av studiene var det glimrende å ha ipoden på øret mens jeg jobbet, samt under trening o.l Jeg hadde gjort det langt dårligere på eksamen uten podcaster.

Hva studentene sier 3 Bra oppfinnelse dette her! Synes det er veldig bra med podcasting Et utrolig bra tilbud! Det er UTROLIG PRAKTISK når man er travel! Podcast er gull. Det koster så lite men har et stort potensiale! Podcast er genialt! :) Bør gjøres med ALLE forelesninger

Begrunnelser for podcast av forelesninger Nytt og godt læremiddel for våre studenter Allmennformidling og populærvitenskaplig forskningsformidling Nettbaserte EVU-kurs Branding og profilering av institusjonen Økonomisk lønnsomt? Kan medføre nye undervisningsformer Begrunnelsen vil være med å bestemme kvalitetsnivået

Målgrupper Kommende studenter Studenter på det aktuelle emnet Alle studenter på institusjonen Alle norske studenter (Deling av læringsressurser) Voksne på EVU-kurs Allmennheten Politikere, beslutningstakere og næringsliv, samt utenlandske universitet og næringsliv (Profilering og branding) Målgruppen vil være med å bestemme kvalitetsnivået

Resultat fra en undersøkelse på UiO Studieåret 2009/2010 var det ca 900 studenter som deltok på forelesninger som ble podcastet. Alle ble tilsendt spørreskjema (Questback) og 34% svarte

1. Hvilke fag/emne, hvor forelesningen har blitt podcastet, har du tatt? Kulturhistorie 2 Kunsthistorie 3 Tannpleie 4 Arkivkunnskap 5 Klassisk retorikk 6 Kristendom 7 Sosiologi 8 Juridiske emner (Torvund) 9 Juridiske emner (Røsæg)

2. Har opptak av forelesninger medført at du kviet deg for å stille spørsmål på selve forelesningen? 77,6% 15,7% 5,8% 1% I stor grad Noen grad Liten grad Ingen grad

3. Hvor mange av podcastene har du lyttet til? 33% 32% 24% 12% Alle eller nesten alle Mer enn halvparten Noen Ingen

1 Var fraværende pga sykdom 2 Var fraværende pga jobb eller andre forhold 3 For å repetere forlesningen kort tid etter 4 Som repetisjon like før eksamen 5 For bedre å forstå det som var vanskelig 6 Norsk er ikke mitt morsmål, og jeg har derfor nytte av å høre forelesingen en gang til 7 Jeg har behov for tilrettelagt undervisning 8 Jeg lærer best ved å lytte 9 Jeg bor så langt borte fra UiO, at jeg noen ganger valgte å heller lytte til podcastene. 6. Hvorfor brukte du podcastene? (Sett et eller flere kryss for det som passer best for deg) 70% 56% 45% 41% 32% 12% 8% 2% 3% 1 2 3 4 5 6 7 8 9

8. Droppet du noen gang forelesningen FORDI DU VISSTE at du kunne høre podcastene etterpå? 77% 16% 3% 4% Nei, aldri av den grunn Ja, en eller to ganger Ja, tre eller fire ganger Ja, mer enn fire ganger

10. I hvilken grad har podcastene vært til nytte for deg? 61% 31% 7% 0,4% I stor grad Noen grad Mindre grad Ingen grad

Bedre enn forelesninger? Kan dette føre til nye pedagogiske modeller? Bildet er sladdet da bruk av bildet ikke er avklart

Spesielle grupper som har nytte av podcast Hørselshemmede Bevegelseshemmede Fremmedspråklige Dyslektikere Allergikere, de med psykiske vansker, Asbergere, ME- pasienter, ADHD Langtidssyke Omsorgspersoner Innsatte i fengsler Konsentrasjonsvansker Lærevansker Og i tillegg: Alle studenter

Kvalitetskriterier Hva skal vi forvente av en god podcast? Intro om hvem, hva, hvor og når. Kontekst! Faglig god Motiverende og engasjerende God struktur, kapitler og oversiktlig Index – hopp til rett sted Søkefunksjon Fører til meningsfull og effektiv læring Flere format: Kun lyd + Lyd og bilde Følge referansekatologen. Flere format God lyd God stemme Gode metadata Abonnementsordning (RSS) Bruker kun lovlig materiale Kostnadseffektiv Gjenbruk

Hvorfor podcast? Se podcastboka Universell utforming – Hjelpemiddel for mange. Fleksibelt m.h.p. tid og rom Repetisjon Noe er komplisert, vanskelig å forstå Ulike læringsstiler - noen er mer auditive enn andre Lytte sammen - diskutere Studentene forventer det – fleksibelt mhp tid og sted Profilere institusjonen (NTNU) Du blir bedre som lærer Gjenbruk og mer tid til kvalitetstid lærer-student Nettbaserte kurs/Etter- og videreutdanning

Podcasthåndboka nuv.no/podcastboka

Fire hovedformer Opptak, lagring og avspilling av forelesninger (OLAF) Opptak kun av lyd (LYD) Eks. TF Opptak av lyd som integreres med det som skjer på skjermen (LYD + SKJERMBILDE) Eks. Camtasia Opptak av lyd, skjermbilde og video av den som foreleser. Eks. NUV seminar Tradisjonelle videoopptak

Opptak med Camtasia Studio Hva kreves? PC (eller Mac) Mikrofon: Mygg m/ledning eller trådløs Camtasia Studio (ca. kr. 900,-). Webcamera for video av foreleser (kr. 300 - 900) Litt trening og hjelp Litt pågangsmot og entusiasme

Camtasia Lyd og skjermbilde (+video?) blir tatt opp KORT BRUKSANVISNING Camtasia er installert Ta på mikrofon mikrofon Kople til webkamera(Valgfritt) Åpne Power Point filen Record-knapp dukker opp i Power Point Klikk ”Record” Power Point går i visningsmodus All lyd og bilde blir nå tatt opp Lagre når du er ferdig Komprimer til rett format Publiser der du ønsker

Opptak med Camtasia Relay Hva kreves? Camtasia Relay installert på en server Camtasia Recorder Headset med mikrofon En datamaskin

Opptak av Power Point Når Camtasia Recorder er installert på din PC, vil du få en ekstra knapp i menyen i Power Point

Opptak av hele skjermen

Produksjonslinje for podcast

Innebygde fordeler FORELESNINGER Gitt tidspunkt Må møte opp Lærer styrer Lærer bestemmer hva som blir gjentatt Kan ikke stoppe for å notere Kan ikke diskutere med medstudenter PODCAST Når som helt Hvor som helt Student styrer Kan spole tilbake og lytte en gang til Stopp og noter når du vil Kan diskutere med medstudenter

Kan podcast føre til nye undervisnings- former og mer kvalitetstid lærer-student? Oppgave- løsning Forelesning Gruppe- arbeid Lese pensum Kvalitetstid med lærer

Kan podcast føre til nye undervisnings- former og mer kvalitetstid lærer-student? Oppgave- løsning Forelesning Gruppe- arbeid Lese pensum Kvalitetstid med lærer

Kan podcast føre til nye undervisnings- former og mer kvalitetstid lærer-student? Oppgave- løsning Forelesning Podcast Oppgave- løsning Forelesning Gruppe- arbeid Gruppe- arbeid Lese pensum Lese pensum Kvalitetstid med lærer Kvalitetstid med lærer

Takk for meg E-post: bent.kure@usit.uio.no Tlf.: 228 40646