en ‘fremmed fugl’ eller gammel (didaktisk) kjenning i HU?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
R OTARYS UTDANNINGSPROGRAM FOR UNGDOMSLEDERE. ÅRETS ARRANGEMENT.
Advertisements

Ordspr./ proverbs 4,18 Rettferdiges sti er som morgenens lysskjær, det vokser til det blir høylys dag. The way of the righteous is like the first gleam.
Organization and board
Régis Laurent Director of Operations, Global Knowledge Competencies include: Gold Learning Silver System Management Touch, flip and fold Håvard Haukeberg.
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
The Trondheim Toll Ring System
Ledelsesinformasjonsystem
Mobile Phone authorised Services through Near Field Communications Hans-Christian Haugli, Elin Melby, Josef Noll.
Key takes from the CXPA breakfast meeting 19th of march 2013 Summarized by KOBRA – Full text from Post It notes available in notes 1.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Gitte Holten Ingerslev - DPU Tekst Forskerens og didaktikerens blik på mødet mellem tekst og læser.
Norwegian national governance of archetypes
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Diploma Supplement Ting å huske Ingenting skal fjernes fra standard oppsett Informasjon om DS skal være med på institusjonens.
International MSc in Chemical Engineering? Background –Continuing crisis in student recruitment –Desire to provide an international option, more international.
EQUASS Assurance - en fordypning ”Å dele er å forbedre”. (”To share is to improve”). ERFA-konferansen i Trondheim nov
Forum Produktutvikling og Design Temadag om Mekatronikk og produktutvikling Johan Rusaanes FMC Kongsberg Subsea.
Konseptuell modell Hvordan skal dette se ut ifra brukeren?
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Hva er Interaksjon Design?
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk og læringsmål i forskerutdanningen
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
WHY WE’RE STRENGTHENING ROTARY. OBJECTIVES  Clarify what Rotary stands for, how it’s different and why people should care  Elevate awareness and understanding.
Council of Europe Common European Framework of Reference: learning, Teaching, Assessment Inger Langseth
Triggere Mutasjoner i basen. Triggers Triggers are stored procedures that execute automatically when something (event) happens in the database: : data.
Ytre miljø Q4 CAKE. Information for OIM/section leaders; The presentation is to be presented in the General safety meeting together with the film on the.
Forskningsetikk og premiering av deltakere i forskning: Hva sier NESHs retningslinjer og hvilke forskningsetiske spørsmål reises? Bergen, 27, februar 2009.
1 About critical attitude when reading Lill Kristiansen, Prof. Dr. Scient Department of Telematics, NTNU Material was originally written.
Økonomiske forutsetninger Gullfaks landsbyen 2007.
EU-program Gjennom EØS-avtalen, bilaterale avtaler og nasjonale tiltak er Norge en aktiv partner i flere samarbeids- og utvekslingsprogrammer innen EU-området.
Trondheim 6. mars 2014 Mørke skyer i horisonten?.
Faktorer som innvirker på interne prosesser og ”effektivitet” i internasjonalt spredte team Hvilken innvirkning har følgende forhold på interne prosesser.
1 | 2010 Internetteknologi 2 (ITNET2) Kort teknisk ASP.NET introduktion Mandag den 4/ Jesper Tørresø.
R OTARYS UTDANNINGSPROGRAM FOR UNGDOMSLEDERE. TEMA.
Norwegian Ministry of Labour Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Klikk på utformingsfanen og velg først ikon; DEPMAL – norsk. Eller velg DEPMAL– norsk.
Publisering i åpne kanaler Anne Storset Institutt for mattrygghet og Infeksjonsbiologi.
IT services and support Information to new employees at UIB.
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
Gründerskolen. What is Gründerskolen? Award winning study programme which aims to develop students’ theoretical and practical knowledge of entrepreneurship,
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Engelsk mal: Startside The Ageing Society – current situation, challenges and opportunities Steinar Barstad Warszawa 25th November 2014 Specialist Director.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
Linked Data 2: Hvordan KoG31 Uke 8, 2013.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Relevant questions for the Reference Group
CAMPAIGNING From vision to action.
Using nursery rhymes and songs
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Design driven Innovation Programme (DIP)
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Biological quality assurance in Norway– Biological standards
Assignment 2 P3, P5, M1, M2, D1 TEAM SPORT
LO2 – Understand Computer Software
Kaveet Patel – Education Officer
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Getting to Genuine Collaboration
Aboriginal Self Government and the Treaty Process
A sentence is a complete thought.
What belongs in state storage API’s?
Developing an Educational Web Application for Student Training in Geographical Information Systems (GIS) Derek Morris Jr. , Edsel Norwood , Disaiah Bennett.
Jakub Kocvara, Dr. Martin Hlosta, Prof. Zdenek Zdrahal
Formalities in the final months May 22, 2019
Nottingham City Diabetes Service PLT Tuesday March 2017
Figure 1. (A) The synthesis protocol (18) that AptaBlocks relies on
Utskrift av presentasjonen:

en ‘fremmed fugl’ eller gammel (didaktisk) kjenning i HU? Learning outcomes ~ en ‘fremmed fugl’ eller gammel (didaktisk) kjenning i HU? Bakgrunn/kontekst Bolognaprosessens fokus på utviklingen av nasjonale kvalifikasjonsrammeverk Mer systematiske beskrivelser av de enkelte delene i utdanningssystemet Vekt på transparens og kompatibilitet Tydeligere progresjon, nivåbeskrivelser Hvordan samsvarer et gitt studieprogram med tilsvarende studieprogram nasjonalt og i andre land? RoarCPettersen, HiØ  150606, KD

? Går sammen med økt fokus på og interesse for studenters læring: kunnskaper og ferdighet etter endt utdanning  læringsutbytte, kompetanse, kvalifikasjoner (også i f t arbeidsliv) Læreplan Fagplan Studieplan Learning outcomes Sluttkompetanse Bachelor Master Ph D Høgere utdanning ? Learning outcomes: del–kompetanser RoarCPettersen, HiØ  150606, KD

Fortsatt en gyldig observasjon/beskrivelse? Litt satt på spissen kan vi si at universitetet har hatt en tendens til å møte studentene med følgende krav gjennom studietiden: ”Vi vil ikke si noe særlig om hva vi venter av deg. Vi gir en undervisning som vi tror kan være relevant. Men til slutt skal vi iallfall undersøke meget nøye i hvilken grad du har nådd de mål vi ikke har presisert” G. Handal & J. Osnes (1970): I: Universitetsstudier under debatt RoarCPettersen, HiØ  150606, KD

Praktiske implikasjoner for utdanninger og lærere Læringsutbytte Praktiske implikasjoner for utdanninger og lærere Læringsutbytte (learning outcomes) skal inngå og ha en sentral rolle i fagplanene! Men, hva forstår vi med læringsutbytte? – og: Hvordan formulerer/skriver vi et læringsutbytte? Hvordan dokumenterer vi studentenes læringsutbytte? Aktuelle momenter – forutsetninger Lærernes ’curriculum literacy’: kompetanse i å analysere og tolke læreplaner – og omsette læreplanen ’som dokument’ til læreplanen ’som praksis’. Ulike posisjoner i læreplanarbeidet: ulike nivåer eller læreplanens ulike ”ansikter”. RoarCPettersen, HiØ  150606, KD

Læreplanens ulike ’ansikter' Sentrale myndigheter, interessenter og aktører Institusjonsperspektiv Lærerperspektivet Studentperspektivet Med fokus på dokumentert læringsutbytte RoarCPettersen, HiØ  150606, KD

= det vi omtaler som læremål/læringsmål ? Utfordringer til lærere/utdanningsinstitusjoner (bearbeidet etter Jenkins & Unwin): state what is meant by a learning outcome give reasons why learning outcomes are valuable in course design use learning outcomes when planning and writing you course curriculum have a view as to whether you think they better enable you to describe to students what they are expected to learn from your course. Formel for ’learning outcomes’: As a result of …… you will be able to: = det vi omtaler som læremål/læringsmål ? RoarCPettersen, HiØ  150606, KD

En ’main-stream’ didaktisk forståelse av læremål Læremålene beskriver sider ved de konkrete kunnskapene, ferdighetene og holdningene som undervisningen er rettet mot  Den kompetansen vi vil at studentene skal utvikle … Det innebærer at vi presiserer og konkretiserer forventede læringsresultater som eksplisitte læremål. Tre tips for formulering av mål Målene skal være klart og entydig uttrykt. Målene bør informere og hvordan studenten kan dokumentere at målene er nådd. Målene bør presisere hvor godt en forventer at studentene skal prestere (måloppnåelse/presisering av forventning, krav og standard knyttet til læringsresultater. RoarCPettersen, HiØ  150606, KD

Det begrepsmessige forholdet mellom Kompetanse (kompetansebeskrivelser) Læremål Læringsutbytte – som dokumentert måloppnåelse? (Kompetansemål?) Aktuelle modeller og eksempler RoarCPettersen, HiØ  150606, KD

Didaktisk kompetansemodell ”Knowing That” ”Knowing How” ”Knowing ’that’ + ’how’ in context ”Learn to learn” Særlig vektlagt i høgere utd. Generelle kompetanseinnrettinger Generic skills, personal transferable skills RoarCPettersen, HiØ  150606, KD

Blooms reviderte måltaksonomi (klassifiseringssystem) MÅLOMRÅDER Blooms reviderte måltaksonomi (klassifiseringssystem) Kunnskapsmål Kognitive mål Ferdighetsmål Psykomotoriske mål Målområder Holdningsmål Metakognitive mål Hvert område er delt inn i (hierarkiske) målnivåer – jf. taksonomitabeller RoarCPettersen, HiØ  150606, KD

Taksonomitabell / klassifiserings tabell Knyttes til fagets innholdskomponenter Jf Tyler i ’original’ RoarCPettersen, HiØ  150606, KD

Blooms taksonomi/klassifiseringsmodell går igjen som felles referanse for formulering av læringsutbytte: Verb som beskriver ’learning outcomes’/kompetansemål på ulike nivåer Det kognitive målområdet For Knowledge arrange order define recognise duplicate label recall list repeat memorise name state relate reproduce ** For Application apply operate choose practice demonstrate schedule dramatise sketch employ solve illustrate use interpret write **

For Analysis analyse differentiate appraise discriminate calculate distinguish categorise examine compare experiment   contrast question criticise test ** For Synthesis arrange formulate assemble manage collect organise compose plan construct prepare create propose design write ** For Evaluation appraise judge argue predict assess rate attach score choose select compare support estimate evaluate **

En kompetansebeskrivelse refererer til Argument En kompetansebeskrivelse refererer til ulike kunnskapsdimensjoner og målområder Kunnskaper Ferdigheter Holdninger Metakognisjon K RoarCPettersen, HiØ  150606, KD

Kan læring planlegges? I hvilken grad og hvor detaljert Er ideen om ’learning outcome’ en ny versjon av mål-middel pedagogikken, forankret i Tyler-rasjonalen med læremål som overordnet kategori? (Jf målstyring (management by objectives) og norsk læreplanpraksis fra 1980-årene d.d [L93, L06]) I hvilken grad og hvor detaljert Kan læring planlegges? Hvilke mål skal skolen/utdanningen søke å nå ? Hvilke erfaringer og opplevelser kan tenkes å føre studenter/ elever fram til disse målene? Hvordan kan disse erfaringene/opplevelsene organiseres på en effektiv måte? Hvordan kan man vurdere om de oppstilte målene er nådd? Tyler (1949) RoarCPettersen, HiØ  150606, KD

   Læreplanprosess Målnedbryting Atferdsmål 1 Mål og målpresisering  Atferdsmål (Ytre observerbar) atferd Angi betingelser Angi krav/kriterier for måloppnåelse/prestasjon 2 Valg av læringserfaringer 5 Vurdering 3 Valg av innhold 4 Organisering innhold og læringserfaringer  Målnedbryting Overordnet Delmål Revisjon Tilbakekobling Arbeidsmål Aktivitet Kontroll RoarCPettersen, HiØ  150606, KD

Kritikk av Tyler-Bloom-rasjonalen [Elliot Eisner (1969/1985)/ Lawrence Stenhouse (1975)] Atferdsmål (Undervisningsmål) Middel Student Mål + Kriterier Problemløsningsmål Student Oppgave Resultat Ekspressive mål/resultater Student Aktivitet, Resultat rik på muligheter RoarCPettersen, HiØ  150606, KD

Structure of the Observed Learning Outcome (Biggs & Collis 1982) RoarCPettersen, HiØ  150606, KD

Typiske anvisninger om læreplanutvikling og anvendelse av læringsutbytte (learning outcome) – fra ulike universiteter og universitetspedagoger (www).

Writing Assessable Learning Outcomes Learning outcomes refer to what a student will be able to know, understand and/or do at the end of a learning unit. Learning outcomes are written for 4 areas of learning: Knowledge • Knowledge and understanding Start these learning outcomes by saying: Having (successfully) completed this unit, you will be able to demonstrate knowledge and understanding of:…. Cognitive Skills Subject Specific Skills • Skills: experimental, mathematical, design, practical • Problem solving Key Skills • Communication, teamwork etc. (U o Southampton) (Gareth Jones, Imperial College London)   RoarCPettersen, HiØ  150606, KD

Subject Specific Skills Cognitive Skills This is what you expect students to do with the content: describe, compare, evaluate, apply etc. These always start with a verb that will guide how you assess – (jf Bloom).   Subject Specific Skills Not all units will have this set of learning outcomes, and relates to manipulation skills and professional skills that a graduate of such a programme needs. For motor skills, use verbs like: co-ordinates, balances, operates, handles (with confidence/skilfully), expresses, performs, calibrates, rotates etc.    Key Skills (generic skills; personal, transferable skills) Which are: oral/written communication work in a team work independently appropriately use ICT research & critically evaluate information apply techniques, theories in a new context RoarCPettersen, HiØ  150606, KD

i.e. Dublin Descriptors type statements. • Top Level: “By the end of the degree, graduates should be able to …” – i.e. Dublin Descriptors type statements. • Intermediate Level: “At the end of the year, students should be able to …” • Module Level: “At the end of the module, students should be able to …”. This could be a long and detailed list. • For each level there should also be a set of AIMS, i.e. general purposes. What are we trying to achieve? • In contrast, Learning Outcomes are specific learning objectives. RoarCPettersen, HiØ  150606, KD

Prosess, trinn-for-trinn (etter G Jones): Steps in Programme Design Based on Learning Outcomes Aims - General Purposes General Competences to be developed Subject Specific Competences “ “ “ Define Structure in terms of Modules or Units Define overall learning outcomes Define individual module learning outcomes Decide on content of each module (syllabus) Decide how they can be assessed Monitor results obtained by students Iterate above steps to improve! Nivå, hierarki (jf målnedbrytning og læreplannivå)  RoarCPettersen, HiØ  150606, KD

1st Year Module on Business Mathematics & Statistics Eksempel (G Jones) 1st Year Module on Business Mathematics & Statistics Aims (=hensikt/formål) • To develop an awareness of the scope and limitations of quantitative analysis • (6 other aims) Learning Outcomes: After completing the module, students should be able to • Formulate, test and interpret hypotheses using suitable significance tests • Undertake regression and time series analysis to provide simple forecast data • Produce a statistical report • Analyse and present business data using appropriate packages • (5 other learning outcomes) RoarCPettersen, HiØ  150606, KD

A Process for the LEARNING OUTCOMES INITIATIVE at St. Edward's University   1.       The first thing that needs to be done is for faculty in each discipline to agree on the general learning outcomes expected of our students. So, faculty get together in discipline-specific groups to develop learning outcomes (that identify the knowledge and competencies students are expected to have, as well as the assessable learning products that will be used to document students' levels of learning). 2.       Next, still in discipline-specific groups, the faculty divide and sequence the learning outcomes by assigning them to specific courses. The faculty then know exactly what students are expected to learn in their own courses, as well as in courses taken before, concurrently, and/or after their own. 3.       Finally, from the learning outcomes identified through consensus, faculty members develop the more specific learning outcomes that define a course, and are included on the syllabus. 4.       forts RoarCPettersen, HiØ  150606, KD

Of course, this process will likely take more than 4. Of course, this process will likely take more than the two afternoons in August set aside for that purpose. So, realistically, the goals for those sessions are: A       for the faculty to get a good start on the process; B       for everyone to have a common understanding of the definition and format we'll be using for learning outcomes; C       for faculty in each discipline to draft an initial set of learning outcomes for each discipline; and D       for faculty to begin designing learning outcomes for their course syllabi. RoarCPettersen, HiØ  150606, KD

I et nøtteskall ..? When someone asks your students what they learned in your course, what kinds of things would you like to overhear them say? … og ER dette i tråd og overensstemmelse med dine og læreplanens intensjoner målformuleringer og det presiserte læringsutbyttet for kurset, modulen, utdanningen?? RoarCPettersen, HiØ  150606, KD