Gruppe 9 Design evaluering og validering.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Advertisements

Design av sikre web-applikasjoner
IKT 1 Elementer av kundeveiledning  Informasjon om rettigheter o.l.  Oppfølging etter kjøp  Produktinformasjon  Hjelp til å bruke produkt  Hjelp til.
Er standarder en betingelse for godt evalueringsarbeid? Foredrag på EVA-seminar 8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
Virksomhetssertifikater i kommunene Erfaringer og utfordringer
Realisering av Software Patterns Software Design Patterns Realisering med kode Refaktorering Gjenkjenning av mønstre.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Endringsstyring Change Management.
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Målinger generelt •I et moderne samfunn brukes målinger i mange ulike sammenhenger •Eksempler: –Sammenligne priser, lønninger –Høyde: størrelse på klær.
IMT OOSU 28.sept Dagens tema : forts. DESIGN PATTERNS ObjektOrientert Design = Bevissthet i tildeling/fordeling av ansvar til softwareklasser for.
Service møte-trekanten
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
UML & object models av gruppe 8
Objektorientert programmering Objektorientert systemutvikling
Objektorientert programmering i PHP del 2
Variasjoner i subklasser.  Prinsippskissen er meget enkel  En abstrakt klasse har en konkret metode og en abstrakt metode  Hver subklasse realiserer.
E-Site Intro for utviklere. Innhold Info Funksjoner Aktører og tilgang Arkitektur, egne utvidelser (.Net 3.5) Objekter og user controls.
IS-102 Klassedefinisjoner
C# for javaprogrammerere
1 Oppgave gjennomgang Kap Oppgaver -Kap 12: 1, 2, 3, 5, 7, 8, 11, 18, 19.
EVALUERING AV PRODUKTER, PROSESSER OG RESSURSER. Gruppe 4 Remi Karlsen Stian Rostad Ivar Bonsaksen Jonas Lepsøy Per Øyvind Solhaug Andreas Tønnesen.
Kvalitativ metode i markedsforskning
Grunnleggende testteori
Feilhåndtering. Feil er uunngåelige! Erfaring viser at feil i dataprogrammer som består av mer enn noen få linjer ikke er til å unngå. For å få et godt.
Objektorientert utforming In 140 Forelesning Nr 13 Sommerville kap 12 – del 2.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Patterns (mønstre) Patterns er erfaringer Patterns er best-practices Patterns er how-to Patterns er velkjent design Larman: ” ’new Pattern’ is an Oxymoron”
GRASP General Responsibility Assignment SP GRASP er et hjelpemiddel for å lære om OD GRASP er retningslinjer for å fordele og tildele ansvar mellom klasser.
En kort innføring i Design Patterns
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Innledning SIF80AP Future and HCI av Brad Myers m.fl.
Hvordan uttrykke krav Kapittel 4.4. Innledning Målet er å samles rundt ett entydig språk som ikke kan misforståes eller feiltolkes. Gjør sporbarheten.
Validering Gruppe 9 Anette Kjuus, Skule Notø, Synne Nygaard, Per Ivar Jacobsen, Øystein Rogstad, Alfred Skari.
Gruppe 5 består av: – Cecilie Vitting – – Marit S. Asklien -
Testing av system Gruppe 6 Henrik Bækhus Morten A. Iversen Mathias Bondeson Gunnar K. Kulleseid Svein Ivar Kristiansen Ronny Hulthin.
Singleton & Adapter Pattern Gruppe 3. Singleton Pattern Sørger for at en klasse kun kan ha en instans Vanligvis implementert med globale variabler –Singleton.
Improving Products Gruppe Presenteres av : Hege-Kristin Johansen Herman Kolås Marianne Ates Marit Finden Jonas Lillevold André Johansen Tom.
Object Oriented Measurement
Hva forventer vi av søkerne? Hovedkrav: Pålitelig og dugelig Kompetent innen sitt fagområde Kjenne aktuelle lover og bestemmelser Følge aktuelle lover.
Java & OO.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
KVALITET I INNKJØPSPROSESSEN
VI LAGER EN PLATEBUTIKK
Konfigurasjonsstyring Configuration Management
CORBA Noen hull som må fylles: ORB Object Adapters CORBA services IDL Factory Objects.
Gruppe 5 består av: – Cecilie Vitting – – Marit S. Asklien -
Testing av objektorienterte systemer Testplanlegging
Fra Mitose til Happy-meal Innføring i “Prototype Patterns” og “Builder Patterns” Gruppe 2 Carl-Erik Herheim Leendert Wienhofen Olav Dæhli Thomas Julsen.
Prosjektavslutning og sluttrapport
PUG-NORWAY OKTOBER 2008 THOMAS SKJØRTEN, HILDE ANDREASSEN UML og OpenEdge OOABL.
Tabeller Dette er en tabell, eller array. Den kan defineres sånn som dette: public int[] heltallsTabell = new int[11]; //Her er 11 tabellens lengde for.
Maintenance problems - Measuring Maintenance characteristics Software Engineering Gruppe 2 Carl-Erik Herheim Leendert Wienhofen Thomas Julsen Kjartan Haugen.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
4. Prioritizing Your Usability Problems Prioriteringer.
Typer i programmering. Simple typer var a = 13;
Objektorientert utforming In 140 Sommerville kap. 12.
Main metoden n public static void main(String[] args){ } n Inni denne metoden skjer alt! n Det kan bare finnes en main metode per program. n Den kan ligge.
Innovasjon Innovasjon
Symbolske data Pensum: Olsen, kap. 2 ”Symbolic Data”
Forstudie Nå situasjonen: dagens situasjon med ulemper og fordeler
Object  Klassen i java  Alle klasser arver fra denne om ikke noe annet blir spesifisert  ArrayList.add(Object instans)  Alle elementer formes til Object.
Objektorientert design
XML og JDOM Helge Furuseth XML  XML = Extensible Markup Language Basert på SGML – Standard Generalized Markup Language  HTML =
Kapittel 9 Polymorfi. 9.1 Sein binding Ofte er det perfekt match mellom typen til ein variabel og objektet han refererer til ChessPiece bishop;... bishop.
Objektorientert design In 140 Sommerville kap 12 – del 1.
Kapittel 10 Exceptions Handtering av exceptions Ein exception er eit objekt som representerer ein feil eller eit unntak Exceptions blir kasta av.
Arv Gjenbruk. Begreper Super Overriding – Samme signatur Polymorfi – «en ting kan bety mange ting»
Triks Avslutt alle klasser, metoder og løkker samtidig som du lager dem. Deklarer alle variablene/referansene på begynnelsen av klassen. Hvis du definerer.
IN3030 – Effektiv parallellprogrammering Uke 1 2. del, våren 2019
Utskrift av presentasjonen:

Gruppe 9 Design evaluering og validering

Validering og verifisering Validering – Tilfredstiller krav Verifisering – Kvaliteten på designet

Matematisk Validering Deler systemet inn i prosesser Spesifiserer Inputs Forventet outputs

Measuring design quality Målemetoder for design kvalitet Objekt orientert design Unngå koblinger mellom klasser som ikke er subklasser eller superklasser Design informasjon kan brukes til å forutsi hvor vi kan regne med å finne feil.

Quality design principles of Coad and Yourdon Coupling Interaction mellom klasser bør holdes lav Arvede koblinger mellom klasser bør være høy i % Cohesion Ingen ubrukte metoder eller attributter Clarity of design Bruk av konsistent ordforråd er viktig Ansvaret til en klasse bør være klart definert, begrenset og overholdt Generalisation-Specialisation depht. Bruk mest mulig arv Keeping objects and classes simple

Sammenligne design Se på forskjellige design metoder for å finne den best egnede til formålet

Sammenlignings tabell

Design Review Prosess der vi gjennomgår designen før vi utvikler produktet videre Hensikten med denne prosessen er å forsikre oss om at vi lager det kunden vil ha Prosessen gjennomføres i tre etapper

Preliminary Design Review Kunde Analytikeren som hjalp til med å definere system kravene Bruker System designer Moderator Sekretær Andre interesserte system utviklere

Critical Design Review Analytikeren som hjalp til med å definere system kravene System designer Moderator Sekretær Program designer System tester Analytiker som skal skrive system dokumentasjonen Andre interesserte system utviklere

Program Design Review Analytikeren som laget system kravene System designer Program designer Analytiker som skal skrive system dokumentasjonen Utviklere Moderator Sekretær Andre interesserte system utviklere