Tromsø
MinJournal Samarbeidsprosjekt mellom flere helseforetak, ledet av RRHF Første skisse til løsningsbeskrivelse i 2002 Utvikling startet 2005 I drift fra høsten 2006 – foreløpig svært begrenset omfang Betydelig bredding andre halvår 2007
Hvorfor satse på dette nå? Etterspørsel fra pasientene Etterspørsel i egen organisasjon Positive erfaringer og dokumenterte effekter i andre land Naturlig konsekvens av satsingen på Klinisk Portal
Sentrale elementer/egenskaper: ”Alt på ett sted” – lage en mest mulig foretaksuavhengig løsning Sikkerhet – høyt fokus, tett dialog med Datatilsynet, samarbeid med bankene om PKI Skape et robust, skalerbart og fleksibelt utgangspunkt å bygge videre på ”One size doesn’t fit all…”
Fleksibilitet! Kan enkelt tilpasses ulike pasientgrupper, teoretisk helt ned på individnivå Dette gjelder både innhold, tjenester og til en viss grad design Brukerne kan gjøre en del tilpasning selv. De ulike enhetene kan ta i bruk løsningen i det tempo og med de tjenester som passer dem Fokus nå er på grupper med klart definerte behov og ønsker
Basisfunksjonalitet i første versjon Innholdspublisering Meldingsutveksling med varsel til ekstern e-postadresse Skjemaer Vedlikehold av egen kontaktinformasjon Dagbok
Skjemaer Prioritert funksjonalitet Mange anvendelsesområder Enklere skjemaer kan utvikles lokalt Ulike muligheter for håndtering av svar
Noen av RRHF’s aktiviteter rundt MinJournal i 2007: ”Blodspor” Lipidklinikken/ SmartDiet Cochlea/Hørselssentralen Transplantasjon Integrasjon med Klinisk Portal Epikrise Bestilling av journalkopi Connect
Spesielle problemområder: Frykt og skepsis hos mange i organisasjonen Ansvarsfordeling mellom leddene i helsetjenesten Økonomi Forvaltning – stor grad av desentralisering nødvendig Kobling mellom MinJournal-bruker og pasient