Transformasjoner Men hva hvis relasjonen er kurvelinjær?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Effektiv prosjektplanlegging
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Del 2: Personlig økonomi.
© 2006 IFS AB. All rights reserved.
Litt mer om PRIMTALL.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Hobro februar 2010 Kurs om elektrokjemisk tæring
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Enhalet og tohalet hypotesetest
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
Del 2: Personlig økonomi.
Kap 09 Kontinuerlige fordelingsfunksjoner
Grunnleggende matematikk
Tolkning av resultatene fra logistisk regresjon
MAL MEMORYOPPGAVER Eksempel fra kurset! 1.Rød 2.Svart 3.Black 4.Grønn 5.Green 6.Gul 7.Yellow 8.Hvit 9.White 10.Rosa 11.Pink 12.Lilla 13.Purple 14.Blå 15.Blue.
Rådmannen Bruker- og medarbeiderundersøkelser Resultater 2007.
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Figur 3.2 Faste kostnader pr. Enhet ved ulike aktivitetsnivåer
Eksempel AOA (Activity On Arc)
1 JFRYE2005 1: Vanlige 2: Kurvelinjære 3: Samspill (ikke-addivitet) 4: Dikotomier 5: Dummy-variabler.
Regresjonskritikk I Den beste modellen – men hvor god er denne modellen? God nok? Regresjonsanalysens forutsetninger – oversikt over mulige problemer 1:
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
3: Samspill (ikke-addivitet) 4: Dikotomier 5: Dummy-variabler
Mer grunnleggende matte: Forberedelse til logistisk regresjon
Om semesteroppgaven Krav til den avhengige variabelen
HVA ER REGRESJONSANALYSE?
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
1: Korrelasjon, kovarians (at variablene ’spiller sammen’)
Uni-, bi- og multivariate analyser
Tildeling av snødeponeringssted. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Kommunen skal kommende vinter frakte snø fra 10 soner til 5 deponeringssteder. Snøen.
The Postmans Problem. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Mista har fått i oppdrag å vedlikeholde veiene i landsdelen. Dette er et eksempel på den klassiske.
Kap 13 Sammenligning av to grupper
Revisjon Enklere i bruk Bedre redigeringsmuligheter. Tilpassing til egne behov Ståstedsanalysen sammen med resten av verktøyene i Skoleporten utgjør et.
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Andre funksjoner. Her kommer en beskrivelse av søkefunksjoner, knapper og annen funksjonalitet. 2.
Åpne en luke hver dag og få en gave
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
SPILL BRIDGE 1 KAPITTEL 3 OG 4 SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 21. OKTOBER 2014.
Kapittel 6 oppgave k Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Tidsregistrering v/HiST DATAGRUNNLAG: Evaluering av HiST; en spørreskjemaundersøkelse blant Forskerforbundets medlemmer høsten 2009 v/HiST.
Presentasjon av data: deskriptiv statistikk
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Regresjon Petter Mostad
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Utskrift av presentasjonen:

Transformasjoner Men hva hvis relasjonen er kurvelinjær? OLS-regresjon forutsetter at det er en linjær sammenheng mellom x’ene og y. Men hva hvis relasjonen er kurvelinjær? ► Transformasjon av x eller y Dvs.: opphøye x i en eller annen potens: x2, x0,3, x4, x0,7 etc NB: Mest vanlig å transformere en eller flere x-variabler Annen effekt av transformasjoner er at feilleddene får en bedre fordeling, og at innflytelsesrike case mister styrke ► Ofte grunn god nok til å vurdere transformasjoner JFRYE2005

1: Fokus på kurvilinjære spesifikasjoner av modellen (’SUBSTANSIELT MOTIVERT TRANSFORMASJON’) JFRYE2005

y x JFRYE2005

y x JFRYE2005

y x JFRYE2005

y x JFRYE2005

y x JFRYE2005

y x JFRYE2005

Trikset er grovt sett å erstatte casenes originale verdier med disse verdiene opphøyd i en eller annen potens. For eksempel X: 1 2 3 4 … X2: 1 4 9 16 … JFRYE2005

Effekten av ett ekstra ’poeng’ på x-aksen stiger desto høyere opp man er i utgangspunktet Si at y = b1 + b2x1 y = 1 + 2x1 Hvis x = 1, y = 3 x = 2, y = 5 x = 3, y = 7 x = 4, y = 9 x = 5, y = 11 x = 6, y = 13 JFRYE2005

JFRYE2005

Effekten av ett ekstra ’poeng’ på x-aksen stiger desto høyere opp man er i utgangspunktet Si at y = b1 + b2(x12) y = 1 + 2 (x12) Hvis x = 1, y = 3 x = 2, y = 9 x = 3, y = 19 x = 4, y = 33 x = 5, y = 51 x = 6, y = 73 JFRYE2005

JFRYE2005

Uttalige variasjoner… y = b1 - b2 * (x12) MINUS I STEDET FOR PLUSS y = b1 + b2 * (x1 + x12) ANNETGRADSLEDD y = b1 + b2 * (x13) TREDJE POTENS y = b1 + b2 * (x1 + x12 - x13 + 40x1) osv… JFRYE2005

y = b1 - b2(x12) JFRYE2005

y = b1 + b2(x1 + x12) JFRYE2005

y = b1 + b2 * (x13) JFRYE2005

Hvilken potens og matematisk form skal man velge? Svar: Hva passer best til dine data? ►Teoretisk spørsmål… ►…og et empirisk spørsmål JFRYE2005

Hint: Lag skatterplott JFRYE2005

Dette kommer vi tilbake til senere i kurset Vær oppmerksom på at det også finnes to andre fremgangsmåter for å modellere kurvilinjære relasjoner ► Dummier ► Båndregresjon Dette kommer vi tilbake til senere i kurset JFRYE2005

2: Fokus på problemet med feilfordelte feilledd og innflytelsesrike case (’METODISK MOTIVERT TRANSFORMASJON’) JFRYE2005

Huskeregel Normalfordelte variabler (y og x’er) gir som regel normalfordelte feilledd og færre innflytelsesrike case Derfor er det lurt å jobbe med variablene, selv om det egentlig er feilleddene og de innflytelsesrike casene man er ute etter å modifisere JFRYE2005

Eksempler fra ESS-datasettet JFRYE2005

Hvis variablen er positiv skeiv - velg potens < 1 Hvis variablen er negativ skeiv - velg potens > 1 (Potens = 1 gir ingen endring, ettersom a1 = a) NB: ET EMPIRISK VALG – PRØVE OG FEILE-METODEN SOS3003/JFRYE

Transformasjoner av Y Problem: Du sitter ikke igjen med kunnskap om hvordan X påvirker Y – men hvordan X påvirker den transformerte Y Fungerer ofte greit statistisk Men: Forverrer den substansielle fortolkningen av resultatene Må transformere resultatene ’tilbake’ – dvs. foreta en invers transformasjon Transformasjon: Yq Invers transformasjon: Y1/q SOS3003/JFRYE