Teksthistoriske linjer: Homer (2) ABI – 15. februar 2013 – HR.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Profetene i Det gamle testamente
Advertisements

Leseglede i 2 klasse Kjølberg skole, skoleåret 2003/2004.
VESTEN.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Kvinner Ser seg i speilet..
Lilandspeiderne Informasjon.
MUV i Asker menighet Årsmøtet 28. april MUV I Asker menighet • 4. september 2012 besluttet Asker menighetsråd at vi skulle delta i prosjektet Menighetsutvikling.
Antikken.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Aten og Sparta.
Nye klær –nytt hus. Forandring Fryder - Klær Klær – synd og tilgivelse Sakarja 3,1-5 Så lot han (engelen) meg se Josva, ypperstepresten, som stod foran.
Marius Vøllestad Bø vgs.
Epossjangeren og Homers Odysseen HR, JBI/HiO 16. februar 2010.
Bibelskolen Bildøy Bergen
1 Tema Vg1, kap 2.
Elevtekster og ortografi
En måte å lese Bibelen på
Homers epos ABI – – HR.
Fra ord til liv April 2013 «Kom ikke med klager mot hverandre.» (Jak 5,9)
Barnelitteraturen som sjanger?
lig velkommen til gudstjeneste og juletrefest i Hof menighetshus
lig velkommen til høsttakkefest med dåp i Botne kirke
Bodøs store komponist.
Design og websøk Brukermøte Mikromarc Intro • Websøk – hva er det? • Hvordan er ditt websøk? • Funksjonalitet versus design • AIDA • Vi startet.
Gresk og romersk litteratur
LIVET I KLOSTERET:.
Sør-Afrika KFUM Tensing
KunsthistOrien ANTIKKEN.
Antikkens Hellas f. Kr.
Teksthistoriske linjer: Homer (1) ABI – 12. februar 2013 – HR.
Homers epos LoB1 – – HR.
Vergils epos LoB1 – – HR. Leptis Magna: vokste fram fra en handelsplass grunnlagt av fønikerne på slutten av sjuende århundre f.Kr., den romerske.
Homers mytiske verden og Iliaden HR, JBI/HiO, 9. februar 2011.
Hellas Hellas det vakreste stedet å tilbringe ferien.
KRISTENDOMMEN.
8.mars 09 Barnegudstjeneste Velkommen til
Kapittel 6: Antikkens Hellas
Matteus 2,1-12.
Barokken.
Kapittel 2: Episk diktning
Presentasjon av operaprosjektet
Kommunikasjon Hva er kommunikasjon?.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Hvilket kunstverk? Kjenner du igjen disse kunstverkene etter at de er digitalt manipulert? Evabra 2011.
Jes 40,13 Hvem har målt Herrens Ånd, og hvor er mannen som kunne gi Ham råd og tilføre Ham kunnskap? Rom 11,34 For hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem.
Vekst etter kriser. Bodø 13. juni Odd J. Eidner
Panda.
Eldre med skadelige rusmiddelvaner
Kapittel 6 oppgave k Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Ordet poesi betyr stemningsfullt, lyrisk, versediktning.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
BAROKKEN Trekk Folk Religion i sentrum («rette tro»)
“FAIRY TALES ARE MORE THAN TRUE: NOT BECAUSE THEY TELL US THAT DRAGONS EXIST, BUT BECAUSE THEY TELL US THAT DRAGONS CAN BE BEATEN.” ― Neil Gaiman, CoralineNeil.
«It’s in the face of a mother / As she takes the force of a blow / And it’s in the hands of the father / As he works his fingers to the bone». This = Love.
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesning 3:Performance, teknologi og samfunn i “Perform or Else” Espen Ytreberg.
Islam.
Teatret i antikken Liv Dyrdal
Han sier: Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, men venner.
Tanker, tro og tvil i bibelen….
Viktige hendelser i humanismens historie
Stiklestad og Olav den hellige.
Forestillingen om det norske Fra slutten av 1700-talet til 1870-åra.
Dramatisk dikting Kva er eit drama? Dramaet si historie.
Det gamle Hellas Bilde: Akropolis.
Antikkens filosofer 8. trinn
Det gamle Hellas Bilde: Akropolis.
Det gamle Hellas Bilde: Akropolis.
DET MODERNE GJENNOMBRUDD - REALISMEN/NATURALISMEN (ca )
Det gamle Hellas Bilde: Akropolis.
Utskrift av presentasjonen:

Teksthistoriske linjer: Homer (2) ABI – 15. februar 2013 – HR

Laokoon-gruppen (ca. år 50 f. Kr.)

Overgangstid: mytisk -> rasjonalitet, selvkontroll Reiser i mytelandskap Må kjempe seg med list og styrke fram til sitt hjem

Odyssevs har sin fremste styrke i kløkt og list «Mangforslagen», snarrådig og slu, smidig og gløgg i vanskelige situasjoner som må takles raskt – metis Den athenske politikeren Themistokles ble kalt «Odyssevs» på grunn av sin klokskap og tilpasningsdyktighet Improvisasjonsevne Kan også være tålmodig og utholdende

«Telemakien»: sang 1-4 Odyssevs’ sønn Telemakos reiser rundt i Hellas for å forhøre seg om faren kan være i live Bygger opp en stor forventning til sang 5 der vi møter Odyssevs

Reise- og overlevelsesmotiv Athene som «skytshelgen» Kalypso og Kirke -> Athene -> Penelope Vil ha gevinst av alt Vil ikke miste det ekstatiske

Adorno og Horkheimer: Opplysningens dialektikk (1944) Selvdisiplin og driftsutsettelse Har en slags avstand til seg selv, «selvet» dannes Betrakter seg selv instrumentelt (i motsetning til umiddelbart, spontant) Det kalkulerende, «moderne» og «borgerlige» menneske

Knepet med «Ingen» Eventyrmotiv

Odyssevs blir gjenkjent av sin hund

Æresbegrepet «gjenetablert»

Valerio Massimo Manfredi: The Talisman of Troy (2004) Formidling: Kulturhistorisk fantasy?

Er den finske byen Toija antikkens Troja? Er Neksø Naxos? Var de gamle grekerne skandinaver, og utspiller Iliaden og Odysseen seg i Østersjøen? Felice Vinci: The Baltic Origins of Homer’s Epic Tales (1994)

Aiskylos: ca. 80 titler kjent, 7 overlevert Orestien (3) Perserne Fra 1. sang i Odysseen:

Evripides: De trojanske kvinnene

Agamemnon ofrer sin datter Ifigenia

Mike Carey og John Bolton: The Furies (2002)

Barokk-ballett: Kirkes fjell (1600) Balletten om Kirke som jages fra sin eiendom (1627)

James Joyces roman Ulysses (1922) – handlingen i Dublin er en parallell til handlingen i Homers epos Odysseen

Eyvind Johnson: Strändernas svall (1946)

Den britiske forfatteren Samuel Butler hevdet i boka The Authoress of the Odyssey (1897) at Iliaden var skapt av Homer, mens Odysseen måtte være diktet av en kvinne Den engelske dikteren Robert Graves brukte denne hypotesen i sin roman Homer's Daughter (1955)

Margaret Atwood: The Penelopiad (2005) En roman med Penelope som hovedperson

Friedrich Nietzsche: Tragediens fødsel fra musikkens ånd (1872) Apollon Dionysos Sol- og diktergud Fruktbarhetsgud Klarhetens gud Vinens og beruselsens gud Stilte fromhetskrav til sine tilhørere Lyst og sanselighet

Form Konsentrasjon Homogent Stabilt Beherskelse Orden Kontroll Grenser Kontemplasjon Oppløsning Sprengning Heterogent Ustabilt Ekstase Kaos Rus Grenseoverskridelse Eksess

Et apollinsk menneske, inklusiv en apollinsk kunstner, er disiplinert, strevsom, avbalansert mellom ytterpunkter og rasjonell Et dionysisk menneske, inklusiv en dionysisk kunstner, er preget av lystenhet, spontanitet og stadig kunstnerisk henrykkelse Kombinasjoner av begge dimensjonene/kreftene

Mennesket søker både trygghet og intensitet