Avslutning av arbeidsforhold på grunn av langvarig sykefravær

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Advertisements

Advokat Tonje Urdal Sand
Overtid Merarbeid Forskjøven arbeidstid Hva sier lov- og avtaleverk ?
Nye krav til oppfølging av sykmeldte fra 1.mars 2007
Aktuelle lover og forskrifter
Samarbeidsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv
Sladrehank skal selv ha bank – eller?
NETTVERK TV BHG MARS 2011 Inkluderende arbeidsliv – IA avtale
Endringer i arbeidsmiljøloven
IA- avtalen
Pasientrettigheter: Selvbestemmelse, medvirkning, informasjon
1. oktober 2010 Advokat Eli Aasheim
Opplæringsplanen for nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
GRUNNKURS 3 OPPFØLGINGSSAMTALEN MED UTARBEIDELSE AV OPPFØLGINGSPLAN NAV Arbeidslivssenter Oslo Vår 2011.
Personalseminar 2007 BL Oslo kommune Byrådsavdeling for finans og utvikling Seksjon for personalledelse Personalseminar Omorganisering og.
Oppsigelse - virksomhetens forhold
Omstilling og omorganisering-tillitsvalgtes rolle
Arbeidsmiljøloven og andre aktuelle lover og forskrifter
Eva Borhaug, advokat i Parat /
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Personopplysningsloven
Driftsinnskrenkning og omorganisering Saksbehandling og vurderinger
Fibromyalgi og trygd Hvilke utfordringer ser NAV ved denne diagnosen
Seatrans Trade and operators 12 Chemical tankers 1 TC 2 Seismic 3 Paper/Industry 2 RO-RO 4 TC 3 Newbuildings.
HÅNDTERING AV SYKEMELDTE
Barn som pårørende –lovendring
Lotte Lundby Kristiansen Namsfogden i Oslo
Åpning av gjeldsordning Geiranger 2010
Nye regler om innsyn i e-postkasse mv.
J.G. Mæland, august Trygdemedisin – en oppdatering J.G. Mæland Seksjon for sosialmedisin Institutt for sammfunnsmedisinske fag.
August 14 1 Presentasjon av Inkluderende Arbeidsliv Personalforum ved UiB, 26.mai 2004 Ved rådgiver Ingvild Eikeland Trygdeetatens Arbeidslivssenter.
Universitetet i Tromsø
PERMITTERING OG OPPSIGELSE – hvordan håndterer vi det?
Rådmannens arbeidsrettslige stilling ved kommunesammenslåing
Bernt Kristian Berntsen Personal- og organisasjonssjef
Ansatte med medisinske eller fysiske krav til stilling i Brann og Redning Krav til ansettelse – hvordan unngå at ansatte ikke klarer kravene i stilling?
Kjersti Roalsvig – rådgiver/ jurist Fylkesmannen i Rogaland
OMSTILLINGSPROSESSER PÅ ”GODT OG VONDT”
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
1 Losam utdanning og læringskvalitet Inkluderende arbeidsliv Anne Lise S. Larsen Personalavdelingen Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel.
Meldemsmøte 11. november 2004 Inkluderende arbeidsliv Bakgrunn for arbeidet er et høyt og økende sykefravær, stadig lavere reell pensjonsalder, en avtakende.
Rt 2004 s 1092 reinbeitedommen ”Kongen kan gjøre vedtak om at bestemte barskogstrekninger skal være fredet for reinbeiting i en viss tid, når dette anses.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Diskriminerings lovgivningen
- reduserer bedriftens sykefravær!
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?. Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?
Den norske tannlegeforening Å være arbeidsgiver / ansatt Advokat Elisabeth Scarpello NTFs sekretariat NTFs landmøte 2008, fagdag for årskandidater og studenter.
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Tillitsvalgtes rolle i IA- arbeidet 26.oktober 2009 Rådgivere Annelise Nilsen og Linda D.Andersen NAV Arbeidslivsenter.
5.1 Innledning I arbeidsretten ser vi på ulike regler som regulerer ansettelsesforhold. Vi skiller mellom individuell og kollektiv arbeidsrett. I den.
Konfliktberedskap Geir Waage Aurdal – forhandlingssjef Virke.
1 Genetisk veiledning Termin IC Frank Skorpen Institutt for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommer NTNU.
Arbeidsgivers styringsrett Konvertert fra spesialkurs.
Arbeidsrett vs. elevrett Når lærernes arbeidsrettslige vern står mot elevenes rett til et godt skolemiljø Cecilie R. Sæther, KS Advokatene Lederkonferansen.
Arbeidsgivers styringsrett Grunnopplæring del 2. Historie Industriell revolusjon og salg av arbeidskraft Arbeidstakerne samlet seg om krav mot arbeidsgiver.
HTV-konferanse februar
5 Marius Stub.
Jobbmobilitet og sykefravær - Fra syk til frisk i ny jobb?
Sykefraværsoppfølging Tilretteleggingsplikt og medvirkningplikt Oppfølgingssamtale og oppfølgingsplan // NAV Arbeidsllivssenter / Elisabeth R. Stenumgård.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Virksomhetsoverdragelse
Oppfølging av langtidssykmeldte Tilretteleggings- og medvirkningsplikt
Oppfølging av langtidssykmeldte
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Forholdet mellom tiltalebeslutning og dom
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Avslutning av arbeidsforhold på grunn av langvarig sykefravær Oslo kommune Byrådsavdeling for finans og utvikling Seksjon for personalledelse Avslutning av arbeidsforhold på grunn av langvarig sykefravær Personalfaglig seminar Kiel 22. – 24.8.2007

Oslo kommune Byrådsavdeling for finans og utvikling Seksjon for personalledelse Verneperiode, aml § 15-8 arb.taker må være helt eller delvis borte fra arbeidet pga ulykke eller sykdom absolutt oppsigelsesvern/-forbud i 12 måneder uansett ansiennitet og årsak til sykdom eller ulykke andre omstendigheter som gir saklig grunn til oppsig. helt uavhengig av sykefraværet virksomhetens, arb.givers eller arb,takers forhold

Vanskelig tema etter verneperioden på 12 måneder Oslo kommune Byrådsavdeling for finans og utvikling Seksjon for personalledelse Vanskelig tema etter verneperioden på 12 måneder oppsigelsesvernet/-forbudet gjelder ikke lenger når har arb.giver adgang til å si opp ansatte som er borte fra arbeidet på grunn av sykdom? lovmessig forankring - aml § 15-7 spørsmål om det foreligger saklig grunn konkret helhetsvurdering, rimelig å gå til oppsigelse ses i sammenheng med arb.givers tilretteleggingsplikt aml § 4-6 (1)

Saklighetsvurderingen etter aml § 15-7 Oslo kommune Byrådsavdeling for finans og utvikling Seksjon for personalledelse Saklighetsvurderingen etter aml § 15-7 3 temaer: har arb.giver oppfylt sin tilretteleggingsplikt, aml § 4-6 (1) vurdering av den ansattes sykdomsbilde usikkert når den ansatte blir friskmeldt klare holdepkt for at den ansatte vil blir frisk i løpet av kort tid rimelighetsvurdering for øvrig ulemper for virksomheten hvor hardt rammes den ansatte HR-avgjørelse (Rt 1995/227)

Arb.givers tilretteleggingsplikt Oslo kommune Byrådsavdeling for finans og utvikling Seksjon for personalledelse Arb.givers tilretteleggingsplikt Må oppfylle sine forpliktelser etter aml § 4-6 (1) Skal så langt det er mulig iverksette nødvendige tiltak Arb.givers forpliktelser overfor syke ansatte er betydelige Plikt til å tilrettelegge slik at arb.taker kan fortsette sitt vanlige arbeid Plikt til om nødvendig å skaffe den ansatte annet arbeid Hvor langt går tilretteleggingsplikten? må vurderes konkret i det enkelte tilfelle ikke ubegrenset – ”så langt det er mulig” en avveining: hva kan oppnås for den ansatte vs. kostnader og kompleksitet ved gjennomføring av tiltakene

Arb.givers tilretteleggingsplikt Oslo kommune Byrådsavdeling for finans og utvikling Seksjon for personalledelse Arb.givers tilretteleggingsplikt Momenter i vurderingen: Virksomhetens størrelse/ressurser Den ansattes alder Hvor lenge har den ansatte vært ansatt i virksomheten Berøres de øvrige ansattes rettigheter Rt 1995 s 227 Rimelighetsvurdering for øvrig Plikten gjelder uansett om arb.evnereduksjonen er oppstått pga arbeidet eller ikke

Arb.givers tilretteleggingsplikt Oslo kommune Byrådsavdeling for finans og utvikling Seksjon for personalledelse Arb.givers tilretteleggingsplikt Den ansatte skal fortrinnsvis gis anledning til å fortsette i sitt vanlige arbeid Først forsøke å legge forholdene til rette i den ansattes opprinnelige stilling enklere og rimeligere for virks.heten Forsøke omplassering når tilrettelegging av opprinnelig stilling ikke er mulig mer komplisert og dyrere for virks.heten Kompleksitet og kostnader vektlegges i vurderingen Plikten er mindre omfattende ved omplassering

Arb.givers tilretteleggingsplikt Oslo kommune Byrådsavdeling for finans og utvikling Seksjon for personalledelse Arb.givers tilretteleggingsplikt Oppfølgingsplan – innen 6 uker arb.giver skal ta aktive skritt for å tilrettelegge den ansatte må involveres i prosessen ha vurdert arb.evne, arb. oppgaver og aktuelle tiltak Den ansattes medvirkning plikter å medvirke til tilrettelegging gi opplysninger om egen funksjonsevne diagnose unntatt - taushetsrett Diskusjoner med den ansatte arb.giver tar initiativ til møte så snart som mulig unntak: anses åpenbart unødvendig

Sykdomsbildet Den medisinske prognose Oslo kommune Byrådsavdeling for finans og utvikling Seksjon for personalledelse Sykdomsbildet Den medisinske prognose Vil i stor grad avgjøre sakligheten Hvis den ansatte er i ferd med å bli frisk arb.giver må avvente situasjonen selv om fraværet volder problemer for arb.giver Hvis den ansatte ikke vil bli frisk eller det er stor usikkerhet om dette arb.giver vil normalt har saklig grunn til oppsigelse arb.taker kan ikke lenger stille sin arb.kraft til disp. Ofte usikkert om og ev. når den ansatte blir frisk og kommer tilbake til arbeidet

Sykdomsbildet Usikkert om og ev. når den ansatte blir frisk Oslo kommune Byrådsavdeling for finans og utvikling Seksjon for personalledelse Sykdomsbildet Usikkert om og ev. når den ansatte blir frisk den medisinske prognose er usikker den ansatte vil ikke gi arb.giver opplysninger taushetsrett i forhold til medisinsk diagnose arb.giver har ikke anledning til å undersøke selv arb.giver må godtgjøre at vilkårene for oppsigelse er oppfylt jo større grad av usikkerhet om sykdomsbildet – jo mindre skal til for at oppsigelse anses saklig

Rimelighetsvurderingen for øvrig Oslo kommune Byrådsavdeling for finans og utvikling Seksjon for personalledelse Rimelighetsvurderingen for øvrig Ulemper for arb.giver Kreves noe mer enn usikkerhet om sykdomsbildet og fraværet i seg selv Skal foretas en avveining virksomhetens behov de ulemper en oppsigelse vil medføre for den ansatte Arb.giver ønsker å få klarhet i arb.situasjonen kan være tilstrekkelig – Frostating LR 8.12.2004 Sykefraværet skaper en rekke problemer for arb.giver ulemper for andre ansatte, vanskelig å planlegge mv. bruk av vikar

Oppsummering Oppsigelser etter verneperioden på 12 mnd : Oslo kommune Byrådsavdeling for finans og utvikling Seksjon for personalledelse Oppsummering Oppsigelser etter verneperioden på 12 mnd Må vurderes i forhold til det alm. oppsigelsesvern etter aml § 15-7 må det foretas en avveining virksomhetens behov vs. ulemper for den ansatte Spm om det foreligger saklig grunn til oppsigelse konkret helhetsvurdering av alle forhold i saken Usikkerhet knyttet til faktum sykdomsbildet er uklart er arb.givers tilretteleggingstiltak tilstrekkelige

Oppsummering 3 særskilte temaer i saklighetsvurderingen: Oslo kommune Byrådsavdeling for finans og utvikling Seksjon for personalledelse Oppsummering 3 særskilte temaer i saklighetsvurderingen: Er arb.givers tilretteleggingsplikt oppfylt Vurdering av sykdomsbildet Rimelighetsvurderingen for øvrig ulemper for bedriften? hvor hardt rammes den ansatte? Dersom arb.giver har oppfylt sin tilretteleggingsplikt sykdomsbildet vil i stor grad avgjøre sakligheten Uttalelse fra FIU før varsel om oppsigelse gis Takk for oppmerksomheten!