Challenges towards sustainability Sustainable University OF O SLO – individual, local or institutional contributions What to choose? Where to go? Anyone?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norway Oppsummering 2012 Det ble arrangert 6 Cleantuesday i løpet av 2012 – 08. mai 2012 Havenergi – 12. Jun, "Clean Tech - the future of industry.
Advertisements

Norwegian Ministry of Local Government and Regional Development Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – norsk.
Norwegian Ministry of the Environment Engelsk mal: StartsideHUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Tips bunntekst: For å få bort sidenummer, dato,
Endgame - Lessons from Afghanistan Torbjørn L. Knutsen.
BI-Stavanger Forretningsutvikling
CIP Large Scale Pilots … og litt til Et raskt overblikk NorStella 2/5/2012 Kjell Hansteen Mobil
TURNING VISIONS INTO REALITY TURNING VISIONS INTO REALITY FORSYNER VI SAMFUNNET MED DEN KOMPETANSEN VI TRENGER?
Organization and board
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
Ledelsesinformasjonsystem
Gitte Holten Ingerslev - DPU Tekst Forskerens og didaktikerens blik på mødet mellem tekst og læser.
Fra ARKTRANS til et Europeisk rammeverk for intermodal transport “Common Framework” 1.
‘The High North’ A Geographical-Political Concept, with Emphasis on Marine Resources Management Odd Gunnar Skagestad Deputy Director General Bergen, 28.
Hva er god undervisning? Doris Jorde, Viserektor.
International MSc in Chemical Engineering? Background –Continuing crisis in student recruitment –Desire to provide an international option, more international.
Nettverk Software Protocol Hierarchies
(1) Viability performance – reporting The Hydro Way Presented by Kirsten Margrethe Hovi 2008 June 3 rd.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Konsortiet. Health and Social Education - Unlimited  Kunnskapsoversettelse  Vertikalt og horisontalt  Teori til praksis til teori  Tverrprofesjonelt.
EQUASS Assurance - en fordypning ”Å dele er å forbedre”. (”To share is to improve”). ERFA-konferansen i Trondheim nov
: Application from 2009 resubmitted, adapted to new organization Results known September 2011 Reorganization of Notur into kjernetjenester.
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Nina Sindre, Internasjonal koordinator, NTNU
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk og læringsmål i forskerutdanningen
Risør videregående skole FREE – Focus on Renewable Energy and Environment Presentasjon for elevrådet torsdag 22 januar 09.
WHY WE’RE STRENGTHENING ROTARY. OBJECTIVES  Clarify what Rotary stands for, how it’s different and why people should care  Elevate awareness and understanding.
Council of Europe Common European Framework of Reference: learning, Teaching, Assessment Inger Langseth
Bærekraft i Agder og Telemark. Definisjoner og dialog Stina Torjesen, UiA.
1 Infomøte 4.KomTek Hovedprofil TØ: Teleøkonomi 20.april 2010 Harald Øverby (Steinar Andresen)
EU-program Gjennom EØS-avtalen, bilaterale avtaler og nasjonale tiltak er Norge en aktiv partner i flere samarbeids- og utvekslingsprogrammer innen EU-området.
1 After EVISOFT in 2011 ?? Cooperating researchers for 15 years: Tore Dybå (SINTEF), Dag Sjøberg (UiO), Reidar Conradi (NTNU)
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Norwegian Ministry of Labour Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Klikk på utformingsfanen og velg først ikon; DEPMAL – norsk. Eller velg DEPMAL– norsk.
Publisering i åpne kanaler Anne Storset Institutt for mattrygghet og Infeksjonsbiologi.
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
Gründerskolen. What is Gründerskolen? Award winning study programme which aims to develop students’ theoretical and practical knowledge of entrepreneurship,
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Engelsk mal: Startside The Ageing Society – current situation, challenges and opportunities Steinar Barstad Warszawa 25th November 2014 Specialist Director.
Gründerskolen Sørmarka. Gründerskolen This award winning Norwegian entrepreneurship programme aims to develop students’ theoretical and practical.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”. A new National.
SAB-oppfølging utdanningskvalitet: Status fra arbeidsgruppen Berit Karseth 17/
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Grønn vekst Adm. dir. Idar Kreutzer, Finans Norge
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
4. mars 20161Forfatternavn A perspective on Water and Energy- seen from Norway Haakon Thaulow Senior Advisor Norwegian Institute for Water Research, NIVA.
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
Velkommen til Gå-hjem-møte Effektevalueringer av forskning og innovasjon 25. Mai 2016.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Relevant questions for the Reference Group
CAMPAIGNING From vision to action.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Godt grep – presentasjon
Design driven Innovation Programme (DIP)
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Resultater for Rettsvitenskap &
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Hca revisjon & rådgivning
LO2 – Understand Computer Software
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
Kaveet Patel – Education Officer
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
The Norwegian Centre for ICT in education
Developing an Educational Web Application for Student Training in Geographical Information Systems (GIS) Derek Morris Jr. , Edsel Norwood , Disaiah Bennett.
Jakub Kocvara, Dr. Martin Hlosta, Prof. Zdenek Zdrahal
Utskrift av presentasjonen:

Challenges towards sustainability Sustainable University OF O SLO – individual, local or institutional contributions What to choose? Where to go? Anyone? Creative Commons: Ssolbergj Jorulf Brøvig Silde SA-presentasjon: fagavdelingene S USTAINABILITY : Who can provide the understanding and the solutions if not the universities…?

Sustainable University OF O SLO – individual, local or institutional contributions The question is… Is UiO visible [when universities are going to work on environmental, societal and natural science issues] - and students ask for programs?

Fra dekanmøtet 21. okt 2009

Sustainable University OF O SLO – individual, local or institutional contributions Every journey starts with the first steps… 1.UofO’s Environmental Policy (brief declaration of will and direction) 2.Listen and learn (visit others) 3.Challenge us! (workshops and seminars) 4.certify (Miljøfyrtårn) 5.Use less. Throw less. (Good environmental practice: Energy, transportation, waste and buy green.) 6.Web-site (show the world, inspire to action) 7.Monitoring (report existing data) There is still a bigger picture … Environmental Research (Identify all research-activity related to environmental issues (Ecology, climate, societal,…) Next step: establish focus areas andnew centres. Networking? Environmental Studies (Identify all courses and programmes related to environmental issues. Next step develop new ones. Internationalize? Environmental Panel UofO (Establish a panel of our own (and external?) scientists as a service to the society covering all aspects of environmental issues) Walk the talk Incorporate our research, knowledge and teaching in how we run the university; a modelling approach.

A leading university, internationally Nasjonalt ledende virksomhet Ledende statlig institusjon Grønn Stat- minstekrav UiOs miljø- ambisjon? Miljøledelse Innsatsområder: innkjøp, energi, transport, avfall Sertifisering? - Miljøfyrtårn, EMAS, ISO, … Modell-virksomhet Integrert miljøsatsing Klimanøytral? Environmental impact - Research, studies and infrastructure Networking: - sustainable universities, climate commitment,.. Ranking: - criterias, transparency and visibility

Policyerklæring Ressursvilje Ambisjonsavklaring Rektorat - Dekangruppe Universitetsdir.’s ledergruppe Universitetsstyret Studentparlamentet - Fagforeninger Forankring For-prosjekt Prosjekteier: Rektor SA-bidrag: fagpersoner og strategi Referansegruppe Prosjektetablering Pilot: UB (!) + UV(!) Kompetansebygging Evaluering Miljøsertifisering Miljøportal Tiltak og resultater:og indikatorer Blikkfang: symbol og nybrott Synliggjøring Pådrivere og ildsjeler Fag og referansegruppe -> UIO miljøpanel? Fagavdelinger: koordinert innsats Engasjement UiOs miljø- satsing Forprosjekt nov. 09 – aug. 10

Sustainable University OF O SLO – individual, local or institutional contributions Eksempler på drømbare observasjoner mot 2020 U iO miljørangerer verdens universiteter. (The Times- Jiao Tong – UiO) UiOs framstår med full bredde i miljøforskning og undervisning. UiO har inngått miljø-partnerskap med flere topp- universiteter. UiO har bygg og driftsformer som fungerer som modell for bærekraftige bygg. UiOs miljøpanel er etablert. Miljøledelse er integrert i UiOs styringssystemer. Jubileumsfeiringen 2011 har et synlig miljøfokus. Studentenes miljøfestival 9 av 10 potensielle studenter assosierer ”utdanning” og ”miljø” med UiO. UiOs virksomhet er miljøsertifisert København universitet kommer på befaring til UiO for å se hva vi gjør her. Klimanøytralt LifeScience-bygg i full drift.

Sustainable University OF O SLO – individual, local or institutional contributions Grønt UiO: bærekraft i forskning, undervisning og praktisk handling Forprosjektets leveranser UiOs miljøpolicy (Milepæl: policy vedtatt av Styret) UiOs miljøpolicy UiOs miljøsatsing (Milepæl: strategi vedtatt av styret) Mål og strategi for miljøsatsing Plan for miljølededelse: Delprosjekter (Milepæl: fullført aktivitet) UiOs samlede miljøforskning Studietilbud: UiOs tilbud? Pilotprosjekt- Miljøfyrtårn UV og UB. Klimaregnskap Miljøweb Seminarer Best Practice Indikatoroversikt: innkjøp, transport energi, avfall

Sustainable University OF O SLO – individual, local or institutional contributions UiOs miljøsatsing Grep 1. Fase høst 2009 L- Ledelse P - Synlige prosjekter SA - Koordinert Sentraladministrasjon L Ambisjon, strategi, ressurser: Universtitetsstyret, Rektor, UDIR, Dekangruppe P Delprosjekter: Mobilisering, Synliggjøring, Miljøfyrtårn, Tiltak SA Koordinering, støtte, effektuering: IA, TA, FA, STA, ØPA, OPA, USIT We will turn the University of Oslo into a “Green University”.

Sustainable University OF O SLO – individual, local or institutional contributions Aktuelle grep 1. fase Universitetsledelsen 1.Dedikere ressurser 2.Uttrykke ambisjon, beskrive ønsket situasjon, utdype forventninger. Gjenta dette. 3.Innlemme miljøsatsing i strategisk plan L Ambisjon, strategi, ressurser: Universtitetsstyret, Rektor, UDIR, Dekangruppe We will turn the University of Oslo into a “Green University”.

Sustainable University OF O SLO – individual, local or institutional contributions P Delprosjekter: Status Mobilisering, Synliggjøring, Miljøfyrtårn, Tiltak Aktuelle grep 1. fase. Prosjekter 1.Utforme UiOs miljøpolitikk (Viljeserklæring) 2.UiOs miljøsatsing: (Utforskende prosess. Sluttrapport) 3.Delprosjekter Grønt UiO a)Kartlegge nå-status UiOs miljøparametre b)Kartlegge forsknings- og formidlingsvirksomhet med miljørelevans c)Kartlegge studietilbud med miljørelevans d)Etablere miljøweb e)Klimaregnskap f)Best practice: green and sustainable g)Miljøfyrtårn-sertifisering h)Seminar/workshops

Sustainable University OF O SLO – individual, local or institutional contributions SA Koordinering, støtte, effektuering: IA, TA, FA, STA, ØPA, OPA, USIT Aktuelle grep 1. fase. Sentraladministrasjonen 1.Satse og delta: dedikerte fagpersoner. 2.Planer og konkrete tiltak: ▫effektuering ▫tilby bistand ▫eget fagansvar miljøsatsing UiOs miljøsatsing krever innsats på tvers av avdelingene i SA. En del av innsatsen vil være innenfor avdelingens ansvarsområde. Noe innsats vil være dedikert bistand til felles løft.