Jus som ramme for beslutningssystemer i forvaltningen Aktøranalyse og systemavgrensing Dag Wiese Schartum
Ramme eller innhold? Relevante lover og forskrifter som ikke lar seg transformere eller som en ikke ønsker å transformere Selv om en rettsregel ikke direkte kan transformeres fordi den er skjønnsmessig, kan den gjøre det nødvendig med systemtekniske tiltak (jf. pol § 13 og ”tilfredsstillende” informasjonssikkerhet)
Regelverk som for tiden er aktuelle som ramme for utvikling av rettslige beslutningssystemer Forvaltningsloven Forvaltningslovforskriften eForvaltningsforskriften IT-standardforskriften Personopplysningsloven Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Arkivloven Arkivforskriften Offentleglova Offentleglovforskriften Esignaturloven Åndsverkloven Lov om offentlige anskaffelser Lover og forskrifter innen vedkommende forvaltningsområde som er lex specialis i forhold til nevnte generelle regelverk
Sentrale temaer i det rettslige rammeverket Overordnede systemkrav Krav til organisering, internkontroll, informasjonssikkerhet, grenser for kontroll med ansatte, eforvaltningsstandarder, tilgjengelighet Vilkår og begrensninger vedrørende innhenting av opplysninger Rettslig grunnlag, hjemmel for krav om opplysninger, konsesjonsplikt, formålsbegrensning Informasjonsflyt og konfidensialitet Rapporteringsplikt/-rett, taushetsplikt, elektronisk kommunikasjon + forrige punkt Innsyn og åpenhet Partsinnsyn, registrertes innsyn, offentlig innsyn, varsling/informasjon, begrunnelse Veiledning og brukermedvirkning Generell veiledningsplikt, krav til utforming av skjemaer, kontradiksjon Opplysningskvalitet Krav til saksutredning, presisjon, fullstendighet, riktighet, retting og sletting Konkurranse og økonomiske interesser Anskaffelsesregelverk, opphavsrett
Aktøranalyse og systemavgrensing Annen forvaltning Grunnleggende krav: Forsvarlig saksbehandling – risikotilnærming Grad av diffus forvaltning? Private virksomheter Parter Grad av selvbetjening?
Behandlingsansvar og bestemmelsesrett Vedkommende forvaltningsorgan, andre forvaltningsorganer og private virksomheter har i utgangspunktet selvstendige behandlingsansvar, og må ha lovlig tilgang til opplysningene Andre forvaltningsorganers og private virksomheters bestemmelsesrett kan imidlertid begrenses av lov, forskrift og avtale Partene har normalt ikke behandlingsansvar fordi de i utgangspunktet ikke kommer inn under personopplysningsloven (jf. § 3 og private formål)
Partens medvirkning Innebærer begrenset automatisering Hensyn for Formidling av rettsinformasjon Ansvarliggjøring av partene Kunnskapsinnhenting for forvaltningsorganet Demokratisk medvirkning Hensyn mot Feil og misforståelser Tid Sosiale ulikheter Typer medvirkning Initiering Beslutningsgrunnlag (herunder korrigering) Behandlingsregler Betydningen av legalitetsprinsippet og forsvarlighets-prinsippet
Automatiseringsgrad Er automatisering mulig? Skjønn (ikke rettsstyrt vurdering) versus vaghet knyttet til rettsanvendelsen Plikt til å utøve konkret skjønn? Standardisering av skjønn Skjønn i ”to omganger” Registrere resultater av skjønn Er automatisering hensiktsmessig? Bruksfrekvens Kompetansebygging Administrative funksjoner Er automatisering forsvarlig og ønskelig? Forutberegnelighet og effektivitet versus konkret rettferdighet Hva er forholdet mellom automatiserte og manuelle deler av saksbehandlingen?