Lars Oftedal, IT-direktør

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rekruttering av rektor og ledelse
Advertisements

IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Smart bruk av Vortex til møter, samhandling/samarbeid mm
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Organisasjonsendring SA5 høsten 2013
Allmøte 25. oktober 2013 Ny organisering av Sentraladministrasjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Overordnet plan EFV-V EFV-sekretariatet
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
Samhandlingsarena Aker Styringsgruppe Oslo kommune.
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 11. desember 2013 Årsplaner på USIT.
Hvor står vi nå? ”USIT 2.0” USITs allmøte 1. september 2011
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Sjefersamling og videre ledersamlinger/-opplæring
Organisasjonsutvikling etter USIT 3.0. Liste saker VoIP, midlertidig organisasjonsmessig plassering av dem Plassering av BOT og SAPUiO Windows-kompetanse.
USIT 2.0 Status og framdrift Allmøte 28. april 2011 Hallgerd Benan
Allmøtet på USIT 17. mars Agenda Informasjon fra IT-direktøren USIT 2.0.
Universitetets IT-virksomhet: Strategi, styring, organisering Presentasjon på USITs allmøte 9. september 2010 Lars Oftedal, IT-direktør.
Lokal-sentral USIT allmøte
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
IHR IT plangruppa USIT allmøte Medlemmer Ingar Pettersen, leder Kjetil Johnsen, sekretær Morten Dæhlen, instituttbestyrer, IfI Jan Gunnar Bjålie,
IHR-relaterte tiltak. Saker som USIT jobber med Relatert til, men uavhengig av plangruppen Tiltakene har sitt utgangspunkt i –IHR-runden på alle fakulteter.
Allmøtet USIT 5. desember 2013.
Administrativ organisering Et foreløpig utkast som er sendt ut for innspill – identifikasjon av administrative behov Noen områder gjenstår – men vil bli.
Styrevalg ved HF høsten 2012 Administrativt ledermøte Inger-Johanne Ullern.
Internt handlingsrom (IHR) Møte for teknisk- og administrativt tilsatte på Det humanistiske fakultet 30. januar 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa.
Ledelse og Struktur Problemstilling: Det er åpenbart at med institutter av den størrelsen som i dag er på MNF, vil instituttleder ha behov for å delegere.
UiO – Forskningsadministrativ avdeling FRIDA som felles forskningsdokumentasjonssystem for universiteter og helseforetak ? - Rapportering av vit.
IHR – Studier Forum for studiespørsmål, SV-fakultetet 10. november 2011 – Jenny Nornes.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Etablering av Rådgivnings- og sekretariat-funksjon for UiOs Strategiske koordineringsgruppe.
Status USIT 3.0 Allmøte 27. november Arbeid med USIT 3.0 Om funksjons- og bemanningsplan –Lagt fram for universitetsdirektøren Organisering av USIT.
Internt handlingsrom (IHR) Allmøte for Sentraladministrasjonen 26. oktober 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Felles studieadministrativt tjenestesenter
Anbefalinger fra sekretariatet
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Allmøte USIT 19. juni Nr 96! Abel på kartet!
Internt HandlingsRom (IHR) En oppdatering på hva som skjer.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Kvalitetsreformen og IT- messige konsekvenser Astrid Jenssen XML-gruppa,
TAKK!. Hvorfor blir Lokal-Sentral innlemmet i IHR?
Ph.d.-prosjekt våren 2015 SKS v. Linn (+Hildegunn)
Allmøtet på USIT 17. februar Agenda SUIT Oppsummering av funnene i brukerundersøkelsen UiO-IT - Saker og aktiviteter knyttet til strategi,
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Internt handlingsrom (IHR) NTNU – februar 2012 Prosjektleder Jenny Nornes, IHR.
Workshop SFB-opptak; IHR-studier og metodikk.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Direktørnettverket 2. desember 2015: Årsplan for USIT for – Strategisk retning og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Top 10 IT Issues Årsplan USIT IT-direktør Lars Oftedal
IT-investeringer i et femårsperspektiv
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 13. desember 2017
Endringsprosesser ved UiT
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Top 10 IT Issues Strategisk retning IT-direktør Lars Oftedal
Nye retningslinjer internfakturering
USITs Målbilde og prioriteringer
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 6. april 2017
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
IT-ledernettverket 18. april 2018
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Internt handlingsrom (IHR)
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Standardisering av IT-virksomheten
Forberedelser til seminar 6. mars UiOs IT-virksomhet
Utskrift av presentasjonen:

Lars Oftedal, IT-direktør Allmøtet USIT 17. januar 2013 Lars Oftedal, IT-direktør

Dagsorden: Status USIT 3.0 IHR status Organisering og standardisering av IT ved UiO Eventuelt

Ansettelser av ledere - I Seksjonsledere ansatt før jul IT-drift Grunndrift – Kjetil Otter Olsen Tjenernær drift – Knut Borge Klientnær drift – Anders Vinger Virksomhetstjenester Adminstrativ It – Julie Barkenæs IT i utdanningen – Jon Lanested IT i forskning – Hans Eide Web – Helge Falkenberg-Arell Utvikling av nasjonale systemer – Tina Lingjærde Interne støttetjenester – Liv-Marit Davidsen

Ansettelse av ledere – II Gruppeledere innplassert IT drift, grunndrift Basis systemdrift – Kjetil Kirkebø IT drift, tjenernær drift Database – Alice Rossmann Applikasjonsdrift – Are Garnåsjordet IT drift, klientnær drift Meldingstjenester – Bård Jakobsen USIT lokal IT – Fredrik Langfeldt

Ansettelse av ledere – III Gruppeledere Virksomhetstjenester, IT i forskning Digital samlingsforvaltning – Jarle Ebeling Virksomhetstjenester, web Publiseringsløsninger – Even Halvorsen Utvikling av nettsteder – Astrid Jenssen Utvikling av webapplikasjoner – Dagfinn Bergsager Sun Databaser og datavarehus – Royne Kreutz Integrasjon – Rikke Gåsholdt Opptakssystemer – Asbjørn Thorsen Webaplikasjoner – Hanne Vibekk FS-støtte – Anne Kathrine Haugen

Ansettelse ledere – IV Intern konkurranse gruppeledere Søknadsfrist 8. januar Tilsettingsrådet 21. januar Håper på alle innstillingene

Ansettelse ledere – V Underdirektører Utlysningstekster godkjent Søknadsfrist 11. februar

Lederutvikling Lederutviklingsprogram for alle ledere med personalansvar Starter februar 5 samlinger a to dager

Overgangsordninger Alle oppgaver må fortsatt gjøres Prosjekter og tjenestegrupper Forsetter som før Skal gjennomgås

USIT 3.0 saker jobbes med - I 1. linje og Houston VoIP, midlertidig organisasjonsmessig plassering av dem Plassering av BOT og SAPUiO personale Windows-kompetanse i alle deler av organisasjonen Organisering av sikkerhetsarbeidet Organisering av kommunikasjonsarbeidet Kursvirksomheten Plassering av kundeansvarlige

USIT 3.0 og saker det jobbes med - II Grupper, kompetanse og størrelser Organisering av Seksjon for interne støttetjenester Lederlønninger Disponeringen av lokaler Flytting av SPLO Ansvar i forhold til bemanning SUN, samhandling og rapportering Daglig ledere og rapportering

Videre jobbing med USIT 3.0 Roller Bruker- og kundeoppfølging «På tvers virksomhet» Fagansvar

Flyttinger mm Alle flyttet inn i ny organisasjon Alle fått nye stedkoder Feil? Sjekk personpresentasjonen Mailinglister Notes-grupper personal@usit.uio.no

Web sider Flytte innhold fra gammel til ny struktur Web-redaksjonen (Gyda) hjelper til Ansvar linjeledelsen Si fra hvis dere mangler noe

IHR status Ekstern finansiert virksomhet SA5 Web Digital eksamen Bilagslønn Studier

Bakgrunn – organisering og standardisering av IT ved UiO Prosjektet “Lokal-sentral” Mars 2011 – Februar 2012 Diskusjonsrapport IHR-plangruppe for administrativ IT “Administrative IT-systemer” “Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet” – juni 2012 Høring ved enhetene juni-september 2012 Universitetsstyret 22. oktober 2012 IHR It tiltak

Universitetsstyrets vedtak (1) Organisering og standardisering av UiOs IT-virksomhet skal følge innstillingen fra plangruppen for administrative IT-tjenester. Følgende områder må imidlertid utredes nærmere: Felles brukerstøttesenter Normkravene til lokale IT-ledere og -tilsatte Forholdet mellom USIT som tjenesteleverandør og USIT som premissleverandør For å sikre god kommunikasjon mellom lokal-IT og USIT må alle fakulteter etablere en organisering av sin IT-virksomhet som sikrer ett formalisert kontaktpunkt inn mot USIT. Personen som ivaretar bindeleddet mellom fakultetet og USIT må være oppdatert på fakultetets strategi og satsinger

Universitetsstyrets vedtak (2) Universitetsdirektøren skal i samarbeid med ledelsen ved fakulteter og institutter etablere en modell for prioritering og styring av IT-utviklingstiltak som ikke faller inn under kategorien administrativ IT Universitetsdirektøren skal i samarbeid med ledelsen ved fakulteter og institutter utarbeide forslag til: Strategi for universitetets IT-virksomhet Arkitektur og integrasjonsrammeverk Tjenestekatalog Universitetsdirektøren skal i samarbeid med ledelsen ved fakulteter og institutter fremme forslag til Universitetsstyret om hvordan støtte til IT i undervisning og forskning skal organiseres ved UiO

Universitetsstyrets vedtak (3) Universitetsdirektøren gjennomfører tiltak for å bedre kommunikasjonen og legge til rette for bedre samhandling mellom USIT og den øvrige organisasjonen Universitetsdirektøren rapporterer til Universitets-styret om utviklingen i implementeringsarbeidet

Iverksetting av styrevedtaket (1) IT-direktøren ansvarlig for iverksettingen Første etappe: 15. mai 2013 Beslutninger: Organisering og koordinering av fakultetets/enhetens IT-virksomhet Rollen som IT-koordinator/-leder på fakultetet/enheten USITs kontaktpunkt mot fakultetet/enheten IT-ledernettverket Erfaringer hittil Mandat og sammensetning IT-tilsatte på universitetet Kompetansekrav og stillingsbeskrivelse Kurs- og opplæringstilbud Faglige nettverk Mottakspunkt

Iverksetting av styrevedtaket (2) Beslutninger forts: USITs rolle Styring og koordinering Samarbeids- og samhandlingsarenaer Kommunikasjon, informasjon, dokumentasjon, rapportering Audiovisuelt utstyr i undervisningsrom og andre rom Overføring av ansvar fra Teknisk avdeling til IT-organisasjonen Ansvars- og oppgavedeling mellom sentralt og lokalt nivå Arbeidsgang Medio februar: IT-ledernettverk, fellesmøte m/lokal IT Ultimo februar: Direktørnettverket, ULG Mars & april: Møter m/fakultetene Medio mai: Beslutning

Iverksetting av styrevedtaket (3) Andre etappe: 15. oktober 2013 Beslutninger om: Mottak, behandling og oppfølging av behov for nye tjenester og løsninger Utrede forholdet mellom USITs rolle som tjenesteleverandør og som premissleverandør Prosess og beslutningsmodell for styring av IT-utviklings-tiltak som ikke faller inn under kategorien administrativ IT Prosess og modell for hvordan støtte til IT i undervisning og forskning skal organiseres ved universitetet

Iverksetting av styrevedtaket (4) Arbeidsgang Ultimo februar: Mandat og oppnevning av arbeidsgrupper IT i undervisning og forskning Resten Ultimo april: Anbefaling fra arbeidsgruppene August-september: Møte m/fakultetene Medio oktober: Beslutning

Iverksetting av styrevedtaket (1) Resten: Strategi for universitetets IT-virksomhet Nytt IT-reglement Oppdatering av retningslinjene i IT-sikkerhetshåndboka. Versjon 1.0 av IT-tjenestekatalog Retningslinjer for arkitektur og integrasjonsrammeverk Oversikter/retningslinjer for standardisering av tjenester og teknikk Felles brukerstøttesenter IT-direktørens ansvar som daglig leder av USIT og faglig leder av IT på universitetet Ikke lagt plan (foreløpig)

Gevinstestimering og måling av effekter Liten tradisjon ved UiO Jobber med et rammeverk Måleparametere: Konkrete kostnadskutt Forbedret kvalitet Forbedret administrativ støtte til forsknings- og utdanningsrettet virksomhet Beskrivelse av forbedrede arbeidsprosesser Beskrivelse av forenklede beslutningsprosesser Felles standarder og rutiner Forbedret funksjon i og rundt systemene

IHR pekere IHR Iverksetting av IHR IT styrevedtak http://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/prosjekter/internt-handlingsrom/ Iverksetting av IHR IT styrevedtak https://www.usit.uio.no/om/it-dir/ihr/iverksetting/

Eventuelt