Videreføring / Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv 2006-2009 Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005 Tone.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Hvilke regler skal gjelde for Arbeid med Bistand og andre tiltak i 2006? Odd Wålengen, ASD.
Innvandrerbefolkningen, utvikling
Virkemidler fra NAV Dialogen som verktøy NAV som støttespiller
Nye krav til oppfølging av sykmeldte fra 1.mars 2007
IA avtalen - bakgrunn Om avtalen Parter i avtalen
Idéseminar vedr. «Arbeidsinkludering som fagfelt»
Attføringsbedriftenes landsmøte i Tønsberg 11. Juni 2004
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
Trygdeetatens arbeidslivssenter Hans Henrik Andresen Rådgiver.
Samarbeidsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv
IA-verktøy. inkluderende.no Etter IA-avtalen som ble signert i 2010, var partene forpliktet til å utarbeide nytt opplæringsmateriell for å øke kunnskap.
Ny IA-avtale – hvor står vi? Tor Idar Halvorsen Rådgiver i LOs Forhandlings- og HMS avdeling.
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
Rammebetingelser og politiske føringers betydning for arbeidslivet Kurset Arbeidsdeltakelse, Trondheim 2011 Anita Engeset.
IA-avtalen og sykefravær
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Hva skal til for å lykkes ?
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
NETTVERK TV BHG MARS 2011 Inkluderende arbeidsliv – IA avtale
IA- avtalen
Målet med IA-arbeidet Et arbeidsliv som gir plass til alle som vil og kan arbeide Snakk sammen! Et godt samarbeidsklima og åpenhet mellom partene er en.
Hvordan jobbe godt med IA!
Ny IA-avtale. Utdanningsforbundet Troms Noen viktige tiltak i protokollen – en gjennomgang Poetisk ordstilling Utdanningsforbundet Troms.
Kjernen Arbeidsgiver og arbeidstaker har et ansvar sammen (med god oppfølging fra trygd, aetat og bedriftshelsetjeneste) ArbeidstakerArbeidsgiver.
Norsk Industri – Inkluderende arbeidsliv i praksis
Hva skal vi snakke om? IA arbeid Ny IA avtale og tidsaksen
Intensjonsavtalen om et mer inkluderende arbeidsliv – 31
Intensjonsavtalen – Evaluering 2005  Evaluering forankret i koordineringsgruppen: Arbeids- og sosialdepartementet Moderniseringsdepartementet Rikstrygdeverket.
Landsorganisasjonen i Norge Et mer inkluderende arbeidsliv: Det skal være godt å jobbe Inkluderende arbeidsliv.
IA-avtalen – viktig brikke i regjeringens velferdspolitiske strategi LO STATs IA-konferanse i Oslo 21. mai 2007 Statssekretær Jan-Erik Støstad Arbeids-
Oslo kommune Sykehjemsetaten Arbeidsmiljøloven Kai Jensen.
HÅNDTERING AV SYKEMELDTE
Ny IA-avtale ”Aktiviserings og nærværsreformen”
Om regjeringens politikk for Inkludering av mennesker i utkanten av arbeidsmarkedet Spesialrådgiver Bjørn Halvorsen
Oslo Kommune og inkluderende arbeidsliv
L UNNER KOMMUNE: FRA SYKEFRAVÆR TIL NÆRVÆR Lederkonferansen 22. april 2009/OLL.
Ola Heen Strømmen, oktober 03
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
1 SENIORPOLITISK KONFERANSE Senter for seniorpolitikk Oslo 5. desember 2007 Åsmund Lunde.
August 14 1 Presentasjon av Inkluderende Arbeidsliv Personalforum ved UiB, 26.mai 2004 Ved rådgiver Ingvild Eikeland Trygdeetatens Arbeidslivssenter.
Siren Risti, nestleder seksjon barnehage, Utdanningsforbundet Bergen
IA-avtale og IA-arbeid i Bergen kommune
Tilrettelegging med TG som virkemiddel gir mennesker muligheter!
Implementering av IA- avtalen Oppgavebeskrivelse
1 Losam utdanning og læringskvalitet Inkluderende arbeidsliv Anne Lise S. Larsen Personalavdelingen Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel.
Meldemsmøte 11. november 2004 Inkluderende arbeidsliv Bakgrunn for arbeidet er et høyt og økende sykefravær, stadig lavere reell pensjonsalder, en avtakende.
FREDRIKSTAD KOMMUNE Plan for arbeidet med det inkluderende arbeidsliv i Fredrikstad kommune PIA.
Vigdis Solheim - Rikstrygdeverket Januar Attføringsmessa 2006 Det inkluderende arbeidsliv. Erfaringer og veien videre.
Kjernen Arbeidsgiver og arbeidstaker har et ansvar sammen (med god oppfølging fra trygd, aetat og bedriftshelsetjeneste) ArbeidstakerArbeidsgiver.
Tariffkonferanse i Larvik 10. juni 2010 Nytt fra KS.
Sykefraværsoppfølging LAMU 17. april 2015
IA-avtalen IA, Side 2 Myndighetene Arbeidstakere Arbeidsgivere.
Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?. Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?
Tillitsvalgtes rolle i IA-arbeidet. Likeverdige parter Arbeidsgiver og tillitsvalgt er likeverdige avtaleparter i virksomheten Medbestemmelse etter Hovedavtalen.
IA-avtalen og HMS-arbeid i Halden kommune 10.januar 2014 – 31.desember 2018 ATV-kurs
Tillitsvalgtes rolle i IA- arbeidet 26.oktober 2009 Rådgivere Annelise Nilsen og Linda D.Andersen NAV Arbeidslivsenter.
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv
Intensjons- og samarbeidsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Oppdatert pr
Hva er IA-avtalen? GRUNNOPPLÆRING NYE TILLITSVALGTE TRINN3 STAT: ARBEIDSRETT.
Ny IA - avtale Litt om IA, mye om annet Øyvind Steinklev, rådgiver NAV Arbeidslivssenter Aust-Agder.
Hva er IA-avtalen? Denne presentasjonen er oppdatert pr desember 2014.
HTV-konferanse februar
Fornyet IA-avtale i 2014 Hva var nytt?
Tillitsvalgte har en sentral og viktig rolle i IA
Presentasjon Kommunenes arbeid med økt sysselsetting av personer med nedsatt funksjonsevne.
Oppfølging av langtidssykmeldte Tilretteleggings- og medvirkningsplikt
Oppfølging av langtidssykmeldte
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Utskrift av presentasjonen:

Videreføring / Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005 Tone F. Øvrejord NAV Arbeidslivssenter Finnmark

Konkretisering av målene/operative mål:  Å redusere sykefraværet med minst 20 % i forhold til 2. kvartal 2001  Å få tilsatt langt flere arbeidstakere med redusert funksjonsevne  Å øke den gjennomsnittelige avgangsalderen

Tilleggsavtale : Konkretisering av mål 20 % reduksjon av sykefraværet  Redusere andel personer som går fra arbeid til passive ytelser.  Øke andel langtidssykemeldte som starter opp yrkesrettet (ekstern) attføring i sykmeldingsperioden.  Øke andelen med redusert funksjonsevne som går fra trygdeytelse til arbeid.  Øke forventet pensjoneringsalder for personer over 50 år med minimum 6 måneder for perioden

De overordnete nasjonale mål er:  Å forebygge sykefravær, øke fokuset på jobbnærværet og hindre ”utstøting” fra arbeidslivet  Å øke rekrutteringen til arbeidslivet av personer som ikke har et arbeidsforhold

Om forebygging og tilrettelegging: Et godt arbeidsmiljøarbeid fokuserer løpende og systematisk på forebygging og tilrettelegging og er en forutsetning for å fange opp arbeidstakere som er i ferd med å utvikle et helseproblem og hindre at disse faller ut av arbeidslivet Partene er enige om at i det videre IA-samarbeidet skal fokus i større grad rettes mot forebygging og systematisk HMS-arbeid.

Delmål 1: Sykefravær – virksomhetene skal a) Gjennom dialog komme fram til mål for sykefraværsarbeidet og sette måltall for sykefraværsutviklingen b) Etablere etterprøvbare aktivitetsmål c) Se til at målene er en integrert del av godt og målrettet arbeidsmiljøarbeid/ HMS- arbeid d)Utarbeide gode oppfølgingsplaner senest innen 6 uker Både arbeidsgiver, arbeidstaker og tillitsvalgte har i fellesskap ansvar for at disse planer blir fulgt opp

Delmål 2: Rekruttere personer med redusert funksjonsevne IA-virksomheter skal åpne opp for opplærings- og opptreningsplasser (IA-plasser ) for personer med redusert funksjonsevne a) Virksomhetene skal sette seg aktivitetsmål for sitt oppfølgings- og tilretteleggingsarbeid for sine arbeidstakere med redusert arbeidsevne for å forebygge overgang fra arbeid til uføreytelser b)Virksomhetene skal samarbeide med arbeids- og velferdsetaten og sette aktivitetsmål i forhold til hvordan de sammen kan stille sin IA-kompetanse og sine muligheter til disposisjon for IA-plasser (opplærings- og arbeidstreningsplasser for personer som ikke har et arbeidsforhold

Delmål 3: Å øke den gjennomsnittlige avgangsalderen Virksomhetene skal: a) Ha et livsfaseperspektiv som skal inngå i det daglige helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet og i personalpolitikken b) Arbeide for å forhindre for tidlig avgang i omstillingsprosesser. c) Vurdere mulige incentiver for å utsette avgang til frivillige pensjonsordninger. Det skal settes aktivitetsmål for dette arbeidet. d) Synliggjøre disponering av den reduserte arbeidsgiveravgiften for ansatte over 62 år.

Tilpasning og målretting av virkemidlene: 1. Styrking av tilretteleggingstilskuddet Utvide ordningen til kjøp av gjenstander og utstyr på arbeidsplassen som supplement til eksisterende ordning med individuelle arbeidshjelpemidler. Ordningen bør også åpnes mer for systemrettede tiltak i virksomhetene. 2. Utdanningsvikariater/utdanningspermisjoner Staten vil finansiere utdanningsvikariater og utdanningspermisjoner. Permisjonene forbeholdes arbeidstakere som står i fare for å falle ut av arbeidslivet, mens vikariatene forbeholdes arbeidssøkere som har vansker med å komme inn på arbeidsmarkedet. Tiltaket målrettes mot IA - virksomhetene. 3. Styrking av tjenester fra arbeidslivssentrene – flere ansatte i hvert fylke. 4. IA-plasser – Det åpnes for kvalifiserings- og tiltaksplasser (praksisplasser) i virksomhetene. 5.”Prekvalifisering” av IA-virksomheter – Virksomheter som stiller IA-plasser til disposisjon for å la personer med redusert funksjonsevne prøve ut sin arbeidsevne, gis hensiktsmessig bistand og opplæring.

Tilpasning og målretting av virkemidlene forts.: 6. Tilrettleggingsgaranti - Forsøk i fem fylker. 7. Kjøp av helsetjenester – rettes mot lettere psykiske- og sammensatte lidelser. 8. Tiltak for å synliggjøre seniorer som ressurs Ansvaret for planlegging og gjennomføring av tiltakene legges på Senter for seniorpolitikk. Tiltakene utformes i samarbeid med partene i IA-avtalen. 9. Samhandlingsmodell arbeids- og velferdsetaten – Arbeidstilsynet/Petroleumstilsynet Hensikten er mer effektivt å motvirke utstøting gjennom å påvirke til økt innsats fra arbeidsgiver og partene lokalt samt samlet sett fra myndighetenes side, i tiden fra et helseproblem er etablert og til det opprinnelige arbeidsforholdet står i fare for å opphøre. (FoU-prosjekt)

Avtalepartenes forpliktelser  Bidra til at flest mulig virksomheter slutter seg til IA-avtalen  Arbeide for et godt og målrettet arbeidsmiljøarbeid med vekt på toleranse og mangfold  Arbeide aktivt for at enkeltvirksomheter i økt utstrekning stiller opplærings- og arbeidstreningsplasser til rådighet for personer som ikke har et arbeidsforhold  Arbeide for bevisstgjøring ved ansettelse for å forebygge diskriminering for eksempel begrunnet i kjønn, alder, etnisitet eller funksjonsevne.

Intensjonsavtalen Enighet om at forankringen på den enkelte arbeidsplass må forsterkes Organisasjonene i arbeidslivet har et spesielt ansvar for å komme med konkrete forslag til hvordan arbeidstaker- og arbeidsgiversiden kan sikre en bedre forankring av intensjonene bak IA-avtalen på den enkelte arbeidsplass.

Samarbeidsavtalen Samarbeidsavtalen videreføres med en tydeliggjøring av de ulike parters forpliktelser. Alle delmål er likeverdige. IA-virksomheter som har inngått samarbeidsavtale med trygdeetaten trenger ikke inngå ny avtale. Det vises imidlertid til gjennomgangen av målformuleringer og virkemidler som vil kunne føre til justeringer i samarbeidsavtalen.

Oppfølging og evaluering  Partene skal hvert halvår følge med og vurdere oppnådde resultater i henhold til alle avtalens mål.  Hvis resultatene utvikler seg i feil retning, vil myndighetene ta initiativ til drøftinger med partene om hvilke justeringer som er nødvendige  Hvis det åpenbart ikke er mulig å nå alle/enkelte operative mål med de avtalte virkemidler, opphører avtalen med mindre partene blir enige om noe annet