© PROGRAM UTVIKLING as Vellykkede prosjekter leverer hyppig Johannes Brodwall, Steria Chief Scientist, Utvikler, Arkitekt, Sertifisert ScrumMaster
© PROGRAM UTVIKLING as Dette er deres seminar!
© PROGRAM UTVIKLING as For mer om smidige metoder
© PROGRAM UTVIKLING as For mer om smidige metoder
© PROGRAM UTVIKLING as For mer om smidige metoder
© PROGRAM UTVIKLING as (Gratis) månedlig fagmøte
© PROGRAM UTVIKLING as
© PROGRAM UTVIKLING as
© PROGRAM UTVIKLING as 1. Smidige metoder
© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Smidige metoder Crystal Scrum Extreme programming EVO Lean DSDMFDD Adaptive
© PROGRAM UTVIKLING as Smidig og Scrum11
© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Det smidige manifest •Individer og samspill framfor prosesser og verktøy •Fungerende system framfor utførlig dokumentasjon •Samarbeid med kunden framfor kontraktsforhandlinger •Å reagere på endringer framfor å følge en plan
© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - De smidige prinsippene: 1.Levere verdifullt, kjørende system hyppig 2.Endringer = kundens konkurransefortrinn 3.Hyppige leveranser 4.Forretning og utvikling jobber sammen 5.Stol på teamet 6.Samtale ansikt-til-ansikt. 7.Mål fremdrift ved programvare 8.Bærekraftig arbeidstempo 9.Teknisk utmerkelse 10.Enkelhet 11.Arkitekturen vokser fram 12.Teamet reflekterer
© PROGRAM UTVIKLING as Essensen i smidige prosjekt
© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Essensen Vi forbedrer oss hver iterasjon
© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Essensen Tilfredsstill brukeren gjennom å levere et verdifullt, kjørende system tidlig og hyppig
© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Essensen God og hyppig feedback
© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Essensen Utnytt endringer til å gi kunden merverdi
© PROGRAM UTVIKLING as 2. Scrum
© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - •Roller •Seremonier •Artifakter
© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Scrum – Hvem? Produkt- eier Scrum Master Scrum Team
© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Scrum – Hva? Produkt- eier Scrum Master Scrum Team Produkt- kø Produkt Sprint- kø Burn- down
© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Scrum – Når? Sprint (1-4 uker) 24 timer Sprint planning Stand- up Demo Retro- spektiv
© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page -
© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Hva har skjedd?
© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Hva har skjedd?
© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Hva har skjedd? ”Done, done, done”
© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Hva har skjedd?
© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Hva har skjedd? Lagerhold
© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Hva gjør vi?
© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Hva gjør vi? Timebox
© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Hva gjør vi?
© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Scrum
© PROGRAM UTVIKLING as 3. Teknikker
© PROGRAM UTVIKLING as 3. Teknikker (fra XP)
© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - User stories –Delta på scrum kurs Som en konsulent Ønsker jeg å delta på scrum- kurs slik at jeg lærer mer om scrum og jeg kan vurdere riktig metode for mine prosjekter
© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - User stories –Delta på scrum kurs Som en avdelingsleder Ønsker jeg at mine ansatte deltar på Scrum-kurs slik at jeg kan markedsføre oss med bred kompetanse
© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - User stories –[navn] Som en [aktør] ønsker jeg [funksjonalitet] slik at [verdi]
© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - User stories –Personifisere innhold Som en web-bruker ønsker jeg å lagre et forhåndsdefinert søk slik at jeg får rask tilgang til innhold som er interessant for meg.
© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page -
© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page -
© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page -
© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page -
© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Lean Stop the line!
© PROGRAM UTVIKLING as 5. Lean
© PROGRAM UTVIKLING as Bruker Behov Leveranse Leverandør
© PROGRAM UTVIKLING as
Scrum! page - Magre prinsipper •Eliminer sløsing (muda) •Kvalitet må bygges inn •Kontinuerlig forbedring (kaizen) •Utsett beslutninger •Fremskynd leveranser •All makt til arbeiderne •Se helheten
© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - 無駄
© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - 無駄 I produksjon •Overproduksjon •Lagerhold •Defekter •Transport •Venting •Arbeid •Overprosessering I programvare •Ubrukte funksjoner •Uferdig arbeid •Bugs •Overleveringer •Venting •Å finne informasjon •Ubrukte dokumenter
© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Lean Stop the line!
© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Lean Stop the line! Continuous integration
© PROGRAM UTVIKLING as 4. Oppsummering
© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Smidighet •Lever verdi •Få feedback •Reflekter over den •Bli bedre
© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Scrum •Tre roller: Product owner, scrum master, scrum team •Tre artifakter: Product backlog, sprint backlog, burndown chart •Fire seremonier: Sprint planning, stand-up, demo, retrospektiv
© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Ting du alltid kan gjøre Stand-up møter Reflekter og forbedre arbeidsmåten Spis lunsj med brukeren Ta ansvar – ikke gi ansvar
© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - 改善
© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Vi trenger ikke å være perfekte
© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Vi trenger bare å bli bedre
© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Lean Lytt til de som gjør jobben
© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Lean Hvordan redusere skader?
© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Lean Hvordan redusere skader? - Bruk kikkert
© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Refleksjon •Hva er jeg uenig i? •Hva er jeg nysgjerrig på nå? •Hvordan kan jeg få bedre og hyppigere feedback? •Hvordan kan jeg bidra til å skape en kultur med kontinuerlig forbedring? •Hvordan kunne seminaret vært bedre?
© PROGRAM UTVIKLING as Takk for meg Johannes Brodwall –