© PROGRAM UTVIKLING as Vellykkede prosjekter leverer hyppig Johannes Brodwall, Steria Chief Scientist, Utvikler, Arkitekt, Sertifisert ScrumMaster.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Litt mer om PRIMTALL.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Bygningsdelstabellen
Sunndalsøra Registertjenester Per Ivar Larsen Sugar
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Kan arbeidsmetodikken i IT-prosjekter overføres til rådgiverene ? VIANOVA Network Meeting 2013 Geir Andersen/Vianova Systems AS.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Smidig forvaltning – En pragmatisk tilnærming
Produkteier vs virksomhetsarkitekt
Kontrakter i Smidig systemutvikling
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Velkommen til Scrum-kurs
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Title of presentation Customer/user group/conference Johannes Brodwall, Chief scientist Exilesoft Global.
Fôr til oppdrettstorsk – bruk av vegetabilsk feitt Odd Leknes Forskningsdagene 2007 Alta.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Rådmannen Bruker- og medarbeiderundersøkelser Resultater 2007.
Kapittel 14 Simulering.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Smidige metoder, SCRUM DAGENS : oppsum. Lean Software Development og FDD Detaljert gjennomgang av Scrum - Scrum and XP from the Trenches, H.Kniberg Pensum.
Mange IT-prosjekter kunne med fordel vært drevet mer som en Lean Startup.
Klinisk skjema nyrebiopsiregisteret
1. Vår høyeste prioritet er å tilfredsstille kunden gjennom tidlige og kontinuerlige leveranser av programvare som har verdi.
Arkitektur og smidighet
PUS iterasjon 0 Johannes Brodwall Statens Landbruksforvaltning
1. Vår høyeste prioritet er å tilfredsstille kunden gjennom å levere et verdifullt, kjørende system tidlig og kontinuerlig.
Scrum APressen Johannes Brodwall, Sjefsarkitekt Steria Norway.
Stykkpriskontrakt Oslo XP meetup Johannes Brodwall, Bare en Programmerer Steria Norway.
Scrum lunsj.
ROOTS Johannes Brodwall, Kløne Steria Norway
11 IKT-baserte læremidler Arne Ketil Eidsvik Avd. for lærerutdanning.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
kunder i aktive prosjekt/forvaltning, 6 interne product owner proxys, to team og tre backlogger – kan det likevel ligne på Scrum? Kristin Wulff,
Scrum gir forventede resultater selv i
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Velkommen! 4/4/2017.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-1 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Kapittel 15.
© Steria Deltagernes ”User Story” Som en din rolle i prosjekter Ønsker jeg å lære mer om ditt ønsketema Slik at jeg hvordan håper du kvelden skal forbedre.
Avlevering i praksis KDRS-samling
Kontinuerlig kvalitetskontroll. Hvordan komme helt i mål.
Introduksjon til Lean og Lean ledelse
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
Hva er riktig utvikling av kollektivtrafikken i Oppland. Historikk
Project.
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Veivalgsanalyse etter Sørlandsmesterskapet i lang (klassisk) distanse 2004.
Tidsregistrering v/HiST DATAGRUNNLAG: Evaluering av HiST; en spørreskjemaundersøkelse blant Forskerforbundets medlemmer høsten 2009 v/HiST.
JIRA dreper smidigheten din
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Velkommen til Scrum-kurs
Utskrift av presentasjonen:

© PROGRAM UTVIKLING as Vellykkede prosjekter leverer hyppig Johannes Brodwall, Steria Chief Scientist, Utvikler, Arkitekt, Sertifisert ScrumMaster

© PROGRAM UTVIKLING as Dette er deres seminar!

© PROGRAM UTVIKLING as For mer om smidige metoder

© PROGRAM UTVIKLING as For mer om smidige metoder

© PROGRAM UTVIKLING as For mer om smidige metoder

© PROGRAM UTVIKLING as (Gratis) månedlig fagmøte

© PROGRAM UTVIKLING as

© PROGRAM UTVIKLING as

© PROGRAM UTVIKLING as 1. Smidige metoder

© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Smidige metoder Crystal Scrum Extreme programming EVO Lean DSDMFDD Adaptive

© PROGRAM UTVIKLING as Smidig og Scrum11

© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Det smidige manifest •Individer og samspill framfor prosesser og verktøy •Fungerende system framfor utførlig dokumentasjon •Samarbeid med kunden framfor kontraktsforhandlinger •Å reagere på endringer framfor å følge en plan

© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - De smidige prinsippene: 1.Levere verdifullt, kjørende system hyppig 2.Endringer = kundens konkurransefortrinn 3.Hyppige leveranser 4.Forretning og utvikling jobber sammen 5.Stol på teamet 6.Samtale ansikt-til-ansikt. 7.Mål fremdrift ved programvare 8.Bærekraftig arbeidstempo 9.Teknisk utmerkelse 10.Enkelhet 11.Arkitekturen vokser fram 12.Teamet reflekterer

© PROGRAM UTVIKLING as Essensen i smidige prosjekt

© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Essensen Vi forbedrer oss hver iterasjon

© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Essensen Tilfredsstill brukeren gjennom å levere et verdifullt, kjørende system tidlig og hyppig

© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Essensen God og hyppig feedback

© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Essensen Utnytt endringer til å gi kunden merverdi

© PROGRAM UTVIKLING as 2. Scrum

© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - •Roller •Seremonier •Artifakter

© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Scrum – Hvem? Produkt- eier Scrum Master Scrum Team

© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Scrum – Hva? Produkt- eier Scrum Master Scrum Team Produkt- kø Produkt Sprint- kø Burn- down

© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Scrum – Når? Sprint (1-4 uker) 24 timer Sprint planning Stand- up Demo Retro- spektiv

© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page -

© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Hva har skjedd?

© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Hva har skjedd?

© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Hva har skjedd? ”Done, done, done”

© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Hva har skjedd?

© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Hva har skjedd? Lagerhold

© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Hva gjør vi?

© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Hva gjør vi? Timebox

© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Hva gjør vi?

© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Scrum

© PROGRAM UTVIKLING as 3. Teknikker

© PROGRAM UTVIKLING as 3. Teknikker (fra XP)

© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - User stories –Delta på scrum kurs Som en konsulent Ønsker jeg å delta på scrum- kurs slik at jeg lærer mer om scrum og jeg kan vurdere riktig metode for mine prosjekter

© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - User stories –Delta på scrum kurs Som en avdelingsleder Ønsker jeg at mine ansatte deltar på Scrum-kurs slik at jeg kan markedsføre oss med bred kompetanse

© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - User stories –[navn] Som en [aktør] ønsker jeg [funksjonalitet] slik at [verdi]

© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - User stories –Personifisere innhold Som en web-bruker ønsker jeg å lagre et forhåndsdefinert søk slik at jeg får rask tilgang til innhold som er interessant for meg.

© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page -

© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page -

© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page -

© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page -

© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Lean Stop the line!

© PROGRAM UTVIKLING as 5. Lean

© PROGRAM UTVIKLING as Bruker Behov Leveranse Leverandør

© PROGRAM UTVIKLING as

Scrum! page - Magre prinsipper •Eliminer sløsing (muda) •Kvalitet må bygges inn •Kontinuerlig forbedring (kaizen) •Utsett beslutninger •Fremskynd leveranser •All makt til arbeiderne •Se helheten

© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - 無駄

© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - 無駄 I produksjon •Overproduksjon •Lagerhold •Defekter •Transport •Venting •Arbeid •Overprosessering I programvare •Ubrukte funksjoner •Uferdig arbeid •Bugs •Overleveringer •Venting •Å finne informasjon •Ubrukte dokumenter

© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Lean Stop the line!

© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Lean Stop the line! Continuous integration

© PROGRAM UTVIKLING as 4. Oppsummering

© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Smidighet •Lever verdi •Få feedback •Reflekter over den •Bli bedre

© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Scrum •Tre roller: Product owner, scrum master, scrum team •Tre artifakter: Product backlog, sprint backlog, burndown chart •Fire seremonier: Sprint planning, stand-up, demo, retrospektiv

© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Ting du alltid kan gjøre Stand-up møter Reflekter og forbedre arbeidsmåten Spis lunsj med brukeren Ta ansvar – ikke gi ansvar

© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - 改善

© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Vi trenger ikke å være perfekte

© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Vi trenger bare å bli bedre

© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Lean Lytt til de som gjør jobben

© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Lean Hvordan redusere skader?

© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Lean Hvordan redusere skader? - Bruk kikkert

© PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Refleksjon •Hva er jeg uenig i? •Hva er jeg nysgjerrig på nå? •Hvordan kan jeg få bedre og hyppigere feedback? •Hvordan kan jeg bidra til å skape en kultur med kontinuerlig forbedring? •Hvordan kunne seminaret vært bedre?

© PROGRAM UTVIKLING as Takk for meg Johannes Brodwall –