Norm for informasjonssikkerhet Helse-, omsorgs- og sosialsektoren.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Personopplysningsloven: -innhold, styrker og svakheter
Advertisements

Forutsetninger: Alle deltagere skal ha kompetanse tilsvarende modul 1
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Instruktørnotater: Send ut veilederen i forbindelse med invitasjonen.
Norm for informasjonssikkerhet Modul 1 – Normen – en oversikt
Norsk Sykepleierforbunds Faggruppe for eHelse. Hovedmål: Sykepleierne skal: -ha kunnskap og kompetanse til anvende eHelse og velferdsteknologi -ha tilgang.
Krav til samtykke og informasjon.
Prosjekt KomUt Kommunal utbredelse av meldinger
FEIDE Felles Elektronisk IDEntifikasjon som tilgangskontroll
Christine Bergland divisjonsdirektør e-helse og IT Helsedirektoratet
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Tilgang på langs: Informasjonsdeling og sammenhengende pasientforløp - En introduksjon - Ellen K. Christiansen,seniorrådgiver, Nasjonalt senter for.
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Personopplysningslovens formål og grunnleggende begreper
Norm for informasjonssikkerhet Taushetsplikt
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
Meldingsløftet/ FUNNKe prosjekt. IKT –samarbeid i Lofoten
Samordning av IKT-utviklingen i kommunesektoren
Elektronisk samhandling
Nasjonale kvalitetsregistre
Anne Marie Dalen Øverhaug Kvalitetsregisterkonferansen
Utfordringer med forskningsdata i nasjonal forskningsinfrastruktur
Orientering om automatisk tilgangsstyring
Normen i SiO - forpliktelser og lederforankring
Meldingsutveksling og kommunal utbredelse
Instruktørnotater: Instruktør må ha videokanon Velkommen til kurset
Per Bruvold Sikkerhetssjef IKT/Personvernombud
Informasjonssikkerhet
Studenters tilgang til elektronisk pasientjournal
HTV-konferanse 5. februar 2013 Sosiale medier i helse og omsorg – veilederen Jo Cranner Seniorrådgiver NSF.
Side 1 Personvern og individets sikkerhet i den virtuelle verden.
Instruktørkurs for kommuner Ansvar og avtaler (45 min)
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Notater til Dag Wiese Schartums forelesning den 8. september 2003
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Gjennomgang av oblig 2, del II for DRI 1001
Inneholder din applikasjon personopplysninger?
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Overvåking Feilhåndtering
| 1 Instruktørkurs for kommuner Ansvar og avtaler (45 min)
Informasjon til brukere av Sikret sone i P360
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
| 1 Instruktørkurs for kommuner Normen (30min)
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
| 1 Instruktørkurs – kommuner Veileder helse og sosial – kort orientering.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk (AFIN), UiO.
| 1 Instruktørkurs – kommuner Personvern – hva er det.
| 1 Instruktørkurs – kommuner Personvern i kommunen (30 min)
Tale Teisberg, Helse- og omsorgsdepartementet
Hovedverneombud samling
Personvern og Informasjonssikkerhet I en stadig mer kompleks hverdag Tor Ottersen.
Mobile support for community healthcare Anders Linseth.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 5 12./14. mars Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling -grunnkrav Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Instruktørkurs for kommuner Normen (30min)
Journalføring.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN
Instruktørkurs for kommuner Normen (30min)
Instruktørkurs – kommuner Veileder helse og sosial – kort orientering
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Personvern Personvernteorier, definisjoner og hovedregler
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Utskrift av presentasjonen:

Norm for informasjonssikkerhet Helse-, omsorgs- og sosialsektoren

• Hva • Hvorfor • Hvordan

Personvern Kontroll over egne personopplysninger • Jeg skal samtykke i at opplysninger blir samlet inn • Jeg skal vite hva opplysningene blir brukt til - Formålet (og hvem som har tilgang) • Jeg skal til en hver tid kunne få innsyn i hva som er registrert (uansett hvem som har registrert) • Jeg skal til en hver tid kunne trekke tilbake samtykket Kun vitale nasjonale interesser skal kunne overstyre samtykket

Informasjonssikkerhet • Sikre at innsamlede data ikke kommer på avveie o Sikre at data bare benyttes til det de er samlet inn for o Kun autorisert personell får tilgang o Kun de med tjenstlig behov får tilgang • Sikre at data er tilgjengelig ved behov for de autoriserte • Sikre at de registrerte kan få opplysningene

NORMEN Sektorens obligatoriske, egenbestemte regelsett for personvern og informasjonssikkerhet Bindende for alle virksomheter i sektoren Forvaltes av sektoren Har veiledere som bør/skal følges

Hva er Normen • Et omforent sett av adferdsregler og tiltak • Besluttet og forvaltet av sektoren, forankret i - EU-direktiv 46/95 artikkel 27 - POL §42, 6 - NOU 1997 : 19 • Basert på lover og forskrifter – kontrollert og godkjent av lovtolkende myndigheter (Normkrav har blitt innlemmet i lovverket – f.eks Hpl §21a) • Juridisk bindende ved avtale

Normen Et dokument • Gir kravene til akseptabelt risikonivå. Normen selv angir ikke hvordan • Dekker alle informasjonskrav i lovverket • Skal brukes på tvers av alle virksomheter I tillegg kommer støttedokumenter - veiledere

Bakgrunn Helse,- sosial- og omsorgssektoren er: • Enorm både i antall årsverk og omsetning • Organisatorisk fragmentert • Har sensitive personopplysninger som grunnlag for all virksomhet • Krever stadig mer samhandling på tvers Stort og komplekst lovverk

«Nye krav» Samhandlingsreformen • Kommunal helse- og omsorgssektor må ha tettere dialog med helseforetakene • Tettere dialog fastlege/omsorg/hjemmesykepleie • Kommunikasjon med pasientene/brukerne • Nye tilbud (DMS/LMS) • Nye parter – psykologer/fysioterapeuter osv eResept • Innført i hele landet 2013

Trender • Økende mobilitet – behov for å flytte informasjon • Økende grad av spesialisering som medfører økende bruk av «støttepersonell» – behov for distribusjon av informasjon • Rapportering: mer og mer til flere og flere – behov for effektive rapporteringsmekanismer • Pasientene forventer å kunne samhandle elektronisk med tjenesteyter

• Teknologiendringer (raskere og raskere?) • Nye måter og utnytte teknologien på • Og – leverandører med «lure» nye løsninger for å utnytte teknologien • Fordelene ved en IKT – investering tilfaller ikke alltid investoren

Trender gir behov • Forventninger om at all hjelp bare er et tastetrykk unna • Vi trenger verktøy for å effektivisere informasjonsutvekslingen • Vi trenger regler for verktøybruken Vi trenger en felles sikkerhetsplattform

Behovet 1.En felles forståelse av personvernet 2. Felles holdninger 3. Nedfelt i et felles omforent regelsett

Så til NORMEN