LEDDSETNINGER Vedlejší věty.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Skjønnlitterær fortelling

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Opprinnerlser, språk debatt, forskjeller og likheter.
ADVERB.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Bokanmeldelser..
Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Stilistikk 4 En setning En ytring.
Kapittel 5 oppgave a) Fra presens til preteritum 
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Se Verden – Se Livet.
SYNTAKS
44 Hector om skikk og bruk I Norge
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
Kommaregel 2 Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning.
Kapittel mai hos Reza og Heidi.
Richard Dawkins ”Hvisker du en hemmelig bekjennelse til deg selv? Ville du ikke likt å bli klonet? Jeg har aldri innrømmet det før, men jeg tror jeg ville.
Å vokse i erkjennelse og erfaring
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Fra læreplanen i norsk:
Taushetsplikt for frivillige
Setningsledd: Verbal, subjekt, objekt, indirekte objekt, predikativ, adverbial, konjunksjonal, subjunksjonal.
Lorax. Det var en gang et vakkert sted med fargerike planter og lekne dyr. Lorax passet på dette stedet og snakket for trærne, dyrene og andre som ikke.
Bokpresentasjon Bergen
PRONOMEN.
Kapittel 39 Samlivsformer.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Hypotetiske setninger. Lag setninger slik eksemplene viser. 
Bind setningene riktig sammen og med logisk innhold. 
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Hai ! Hai !.
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
SYNTAKS 2 Leddstilling.
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
Ser du feilen i denne setningen?
Jes 40,13 Hvem har målt Herrens Ånd, og hvor er mannen som kunne gi Ham råd og tilføre Ham kunnskap? Rom 11,34 For hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
100 lure ord å lære.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Setningsskjema For… helsetninger og leddsetninger
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
«Verden er grunnleggende urettferdig.»
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Syntaks 1 ALU1,
Grunnleggende grammatikk- og språkkunnskap LUB
Feltanalyse Det kan stå bare ett ledd foran det finitte verbalet i vanlige setninger (fortellende helsetninger). Denne plassen kalles FORFELTET. Oftest.
Han sier: Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, men venner.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
”Amerikabrev” Sett inn et pronomen som passer. Kjære venner! Jeg vil ganske kort sende dere noen ord fordi jeg vet at flere landsmenn kunne tenke seg.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
LEDDSETNINGER 23/10.
Norsk som fremmedspråk Side 131
SYNTAKS 6/11 17 SETNINGSSKJEMA.
Norsk Grammatikk .
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Utskrift av presentasjonen:

LEDDSETNINGER Vedlejší věty

Tre hovedgrupper I. Substantiviske/nominale leddsetninger II. Adjektiviske leddsetninger III. Adverbiale

Substantiviske/nominale {at vi skulle vinne}, ble det klart veldig tidlig. Jeg vet {hvem som har gjort det}

A. at-setninger Jeg sa at jeg måtte gå. Jeg er sikker på at det er sant. Det er fint at du er med.

B. Indirekte spørresetning/tale Hun ville vite hvor jeg bor. Vi lurer på om hun kommer. Vi lurer på hvorfor de ikke kommer. Hun visste ikke hvem som kom. Hun visste ikke hvorfor han var der. Jeg husker ikke hvilken buss som går dit.

C. Korrelatløse relativsetninger (ubundne, allmenne relativsetninger) Ta hva du vil. Ta hva som helst. Ta alt!

II. Adjektiviske leddsetninger Har samme funksjon som som et adjektiv. Beskriver nærmere et substantivisk ledd. Disse setningene innledes vanligvis med SOM ! Som kan ikke stå for et ord i possessiv form (hvis) Han tilhørte en familie hvis aner går langt tilbake.

Adjektiviske De viste fram bilen som de hadde kjøpt. De fant et hus som de likte. Vi traff en mann som var hyggelig (subjekt) Vi traff en mann (som) jeg kjenner (objekt)

Restriktive og ikke-restriktive relativsetninger 1. Restriktiv – nødvendig for innholdet 2. Ikke-restriktiv – ikke nødvendig 1. De norske deltakerne som hadde spist pizza, ble syke. 2. Norske deltakerne, som hadde spist pizza, ble syke.

Restriktive og ikke-restriktive relativsetninger Grunnen til at det er viktig å være klar over forskjellen mellom nødvendige og unødvendige som-setninger, er nettopp at vi bruker kommaet på ulik måte i de to tilfellene. En unødvendig som-setning skal skilles ut med komma både foran og etter, mens en nødvendig bare skal ha komma etter – så lenge som ingen av dem står sist i helsetningen. Dette hører til de ting som kan gjøre livet vanskeligere for den som vil skrive riktig, men det gir en også mulighet til å være svært presis. Et komma for mye eller for lite røper om forfatteren har skjønt hva han eller hun skriver om. Det kan også få store konsekvenser for den som leser – eller for andre. Se bare på disse to setningene: Pasienter med lungebetennelse som føler smerter, må gis antibiotika. Pasienter med lungebetennelse, som føler smerter, må gis antibiotika.

Komma! Pasienter med lungebetennelse som føler smerter, må gis antibiotika. Pasienter med lungebetennelse, som føler smerter, må gis antibiotika.

Adverbiale leddsetninger