Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November 2013 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Generisk nettstruktur inklusive CT-iq Offentlig Nett (ON) Bedriftsinternt Nett (BiN) CTI(opsjon)CT-iq Bedrifts LAN IN lev. LAN InnringerINleverandør(IN)Mobiloperatør(MO)
Advertisements

Ebus Management Center En liten bruksanvisning for de enkleste funksjonene.
Høyere livskvalitet -færre bekymringer. Ny teknologi – nye muligheter Eiere: Konseptutviklingen startet våren Tryggere Hjem AS ble stiftet:
Offentlige anskaffelser 7 Avslutning av konkurranser
Nytt regjeringskvartal Debatt Teknisk Ukeblad – 10 oktober 2013 Petter Eiken, styreleder Bygg21 1.
Agenda 10:00 Velkommen, hensikt med møtet. Hellik Hoff, kontraktssjef, Ruter 10:10 Forslag til bussmateriellstrategi. Espen Martinsen, strategisjef, Ruter.
Det nye børslandskapet - hvordan sikre beste pris?
Øyfergesambandet i Oslo Dialogkonferanse 7. januar 2013 Rolf Michael Odland Leder for Innovasjon & HMSK Boreal Transport Norge 1.
Web Accessibility Initiativ Eller universell utforming
Muzzafer Marvati Brukermanualer Service og vedlikehold.
Kommentarer til Vedlegg 2 Materiellbeskrivelse 1.Ruteres generelle krav til Busser Krav om at «Bussmerke skal defineres i tilbudt og er det som skal leveres.
Det nye mobilmarkedet John Olve Andersen
ER VI I TIDE? 1. Dialogkonferanse om Bussanbud Møte med Ruter 25. november 2013.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Om å få det til!.
Dialogkonferanse – bussmateriellstrategi UnibussSide 1.
Innovative offentlige anskaffelser
Norsk Scania AS Presentasjon dialogkonferanse
Forslag til bussmateriellstrategi i Ruter Dialogkonferanse II
<PROSJEKT NAVN OG NR.> <DATO>
Grønn bydistribusjon i Oslo
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument.
Dialogkonferanse II Ruter 18. November 2013
Norm for informasjonssikkerhet Helse-, omsorgs- og sosialsektoren.
Kapittel 6 (Joachim Thøgersen)
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
1: Gjengs leie Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo første kvartal 2007.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
The Torvald Klaveness Group
Object Oriented Measurement
Ruter 11.mars Kjerstin Winther-Jacobsen
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Trondheim 23.august 2007 Å kunne velge å bo hjemme lengst mulig – en sentral verdi for de fleste.
Nordisk biogasskonferens
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
Bedre med en dårlig fungerende farmasøyt enn ingen farmasøyt?
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Dialogkonferanse Ruters bussanbud i 2015
Dialogkonferanse om Ruters bussanbud i 2015 Et av Vestlandets største børsnoterte selskap.
Miljøsatsningen i Ahlsell Norge Ambisjon og prioritering.
Introduksjon Pensum: Olsen, K.A. The Internet, the Web and eBusiness, Formalizing applications for the real world, Scarecrow Press, 2005.
Miljøsatsningen i Ahlsell Norge Ambisjon og prioritering.
Gjennomgang av grunnskolenes bruk av IT, både teknisk og organisatorisk.
Misjon Isave skal tilby en “do-it-your-self” løsning til markedsførere for å etablere automatisert dialog mot markedet.
RAMMEAVTALE OM BUSSTJENESTER DIALOGKONFERANSE. GJENNOMFØRING  Døgnbemannet trafikksentral og ute-koordinator  Ruteplanlegging – Operatørs ansvar  Opprettholde.
Hvordan helseforetakene kan bidra til å følge opp regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Helse- og omsorgsdepartementet.
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Standpunkt; Den ideelle anskaffelsesprosessen - dialog og samhandling.
Kort innlegg dialogkonferanse 19. Mai 2016 Petter Kure Torgersen side 1.
Hurtigbåten Miljøsvin, eller mulighetenes transportmiddel
Dialogkonferanse El-buss
Dialogkonferanse Nittedalsanbudet.
Dialogkonferanse om elbusser xx. februar 2017
Grenseregionalt Forum 2017
IoT i smarthus: Paradigmeskifte i 2017
Endringer i prosedyre og kontrakt - Tildelingskriterier
Nye retningslinjer internfakturering
RUTER – november 2017 Dialogkonferanse.
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Kilde: Ragnar Grøsfjeld
Nytt regelverk for offentlige anskaffelser
Utskrift av presentasjonen:

Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November

Vest Buss Gruppen 1. Ruter vil utnytte den samlede kompetansen bedre. Operatører vil som oftest vite hvor skoen trykker, så flere beslutninger til operatør er positivt I våre øyne. Dialog, kommunikasjon, fag/bransjemøter er bare positivt. 2. Standardisere i stedet for å skreddersy. Nasjonal standard/veileder er en god tanke hvis alle fylkeskommuner kan samles om den. Alle store bussprodusenter produserer standardbusser idag og i henhold til Dir. 2001/85 De fleste krav bør være ihenhold til dette direktiv. 2

Vest Buss Gruppen 3. Ruter vil øke bruken av funksjonelle krav på bekostning av tekniske krav. Dette er udelt positivt for oss som er leverandør. Det kan brukes standardbusser i langt høyere grad, enn tilfellet er i dag. Sparte kostnader for alle parter. Økt bruk av funksjonelle krav betinger også økt kompetanse hos leverandør. 4. Ta kundene med på råd og kommunisere kundebehov til næringen. Det er kundene vi alle lever av. Målet må være flest mulig fornøyde kunder som lar bilen stå hjemme. Kundenes behov/ønsker må analyseres. 3

Vest Buss Gruppen 5. Sørge for rett buss på rett sted ved å rydde opp i antall kategorier og legge mer av ansvaret på operatøren. Dette er også ubetinget positivt for oss som leverandør. Det betyr større andel standardbusser som også har positiv innvirkning på kostnader. 6. Utvikle kontrakter som åpner for flåtestyring og gir mer fleksibilitet. Hvis krav til f.eks skolebuss/brukt buss skal differensieres så må det gjenspeiles i vekting (pris – kvalitet - miljø). 4

Vest Buss Gruppen 7. Implementere en materiellstrategi som peker framover og tar inn kommersiell tilgjengelig teknologi. Lovforslag i EU om å redusere bruken av landbruks- basert biodrivstoff fra 2020 til 5% av total forbruk i EU`s transportsektor. Hvis figuren og tabellen viser et rett scenario for drivstoffutgifter (McKinsey og TØI) + Eu`s lovforslag så kan det være fornuftig med kortere kontrakts perioder i en overgangs fase. Problem pr i dag med ingen standard på el-busser. Mangel på infrastruktur og mange forskjellige lade løsninger i markedet. Kan Trolley bussene få et come back de nærmeste årene? Er næringen klar? 5

Vest Buss Gruppen 8. Rydde i anbudsdokumentene bl a unngå gjentakelse av lovverk. Som leverandør ser vi kun positivt på dette. 9. Gå foran ved å legge til rette for nasjonal standard for busser. Hvis vi kan komme dit at en nasjonal standard vil bli brukt i hele Norge, så ser vi at standardbusser kan brukes i langt større grad. 10. Legge til rette for annenhåndsmarked for busser bl a ved gjennomgang av designkrav. Design burde vært felles for hele Norge slik at bussene kan brukes på tvers av alle fylkesgrenser. Bruk av brukte busser som mangler vedtatt design er god bruk av ressurser. 6

Vest Buss Gruppen Kommentarer til materialbeskrivelsen. • Kommunikasjon Mobiltelefon må kunne brukes dersom det er med handsfree eller telefon beregnet for kjøretøy. • Dører • - Klasse III. For å kunne ha rullestolheis i dør 2 må dørkonfigurasjon også kunne benyttes • - Klasse II <13,5m. Her må dørkonfigurasjon også kunne benyttes • - Klasse II >13,5m. Her må dørkonfigurasjon også kunne benyttes • - Klasse I <11m. De aller fleste busser i denne størrelsen er 12-12,5m Derfor bør det være skille for dørvalg • - Døråpning må referere til EU-direktivet • Kontrastfarger • - Er trinnkanter inkludert reposkanter? 7

Vest Buss Gruppen Kommentarer til materialbeskrivelsen. • Barnevognplass/ rullestolplass • - Lengde på barnevognplass har direkte innflytelse på antall sitteplasser. Dette må være med i betraktningene ved et slikt krav. Busser er gjerne konstruert etter kravene i EU-direktivet. Slike krav fører oftest til spesialtilpasninger av kjøretøyet. • Linjenummer og destinasjonsskilter • - Er det krav til RGB-farge i nummerdel eller? • Stoppsignalskilt/ skjerm • - Lysskilt for stoppsignal bør har teksten «Stop» og ikke «Stopper» (Stop er internasjonalt) • Plass for lommeruter og annen publikumsinformasjon • - Informasjonsvegg er en direkte spesialtilpasning 8

Vest Buss Gruppen • 5.3 Automatisk audiell og visuell stoppestedsannonsering • - Er dette en del av SIS-systemet? • 7.2 Komfortkrav til seter • - «Flest mulig sitteplasser skal være plassert i bussens reiseretning og være plassert uten innvendige trinn (podester).» Skal bussen være uten storepos? (flatt gulv) • • 9. Dører • - Innsvingdører er ikke tilgjengelig på alle modeller. Dette bør i hovedsak være anbefaling for lavgulv/laventré • • 9.1 Dørbetjening • - Dette er en spesialtilpasning • 9