NPHs arbeidsseminar 21. januar 2008: Tilstandsrapport for private høyere utdanningsinstitusjoner 2008 Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin Kunnskapsdepartementet,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Ta med Jordball Isopormåne Liten jordball Solomkrets Solsystemskalafil.
Litt mer om PRIMTALL.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Ruskonsulent Psykiatrisk senter Helgelandssykehuset Mosjøen
Andel reinnleggelser ved St. Olav per måned, Reinnleggelse definert som ø-hjelp innleggelse innen 30 dager etter forrige utskrivning Andel reinnleggelser.
INTEGRERINGSBAROMETERET Holdninger til integrering og mangfold GRAFIKKRAPPORT.
Bygningsdelstabellen
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Hva kan bankene og ungdommen lære av forskningen? Ellen Katrine Nyhus Universitetet i Agder Finansnæringens dag 27.Mars, 2012: Ungdom og økonomi.
Eierskap og styring i høyere utdanning
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
:50 Evaluering Lysvåken i Bergen domkirke menighet 1 Svarlogg.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Fôr til oppdrettstorsk – bruk av vegetabilsk feitt Odd Leknes Forskningsdagene 2007 Alta.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Private høyskolers rapportering til departementet
Nasjonale prøver 5. trinn - utvikling Lesing Mestringsnivå 1 28,025,926,8 Mestringsnivå 2 47,146,746,9 Mestringsnivå 3 24,927,426,2.
Engelsk 5. trinn – nasjonal prøve Gjennomsnittlig mestringsnivå 5. trinn Snitt Drammen2,02,12,0 Snitt landet2,0 Fordeling per mestringsnivå.
Drammen kommune, 7. trinn Opplevd mobbing Ikke i det heletatt2-3 ggr/mnd eller mer Er du blitt mobbet på skolen de siste månedene? Elever% % Drammen 7.
Kapittel 14 Simulering.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Høgskolen i Østfold Avdeling for informasjonsteknologi: Status, søkertall… og litt til Dekan Jan Høiberg Advisory Board for IT-studiene
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
Innherred samkommune 1 Årsrapport og Regnskap 2007 Samkommunestyret 10. april 2008 Administrasjonssjef Ola Stene.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
1 Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap Guttorm Sindre IDI-symposium 14. oktober 2011.
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
Nasjonale prøver lesing 5. trinn Aronsløkka2,02,1 Bragernes1,82,02,2 Brandengen1,82,11,7 Danvik2,32,42,2 Fjell1,71,51,7 Gulskogen1,8.
Kulturundersøkelsen i Sandnes Sandnes kommune 2004.
Legemeldt sykefravær etter IA og næring. 2. Kvartal IA før mars 2003Ikke IA avtale Endring Endring I alt 7,1 05,96,01,7 Jordbruk,skogbruk.
Finansieringssystemet
NPHs arbeidsseminar 21. januar 2008 KDs tilskuddsbrev og institusjonelt strategiarbeid Avdelingsdirektør Erik Blom-Dahl.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
1. Ole Andre Lerang Født: Posisjon: Målvakt Høyde: 199
1. Guro Rundbråten Født: Posisjon: Målvakt Høyde:
Resultat 3. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 311,0 (+ 18,4 %) –Direktesalg MNOK 101,4 (+ 23,5 %) –Forhandlersalg MNOK 208,7 (+ 17,6.
Resultat 2. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 358,3 (+ 43,2 %) –Direktesalg MNOK 114,4 (+ 32,7 %) –Forhandlersalg MNOK 241,8 (+ 53,8.
Resultat 4. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 446,0 (+ 21,7 %) –Direktesalg MNOK 141,2 (+ 41,0 %) –Forhandlersalg MNOK 303,1 (+ 14,5.
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
En retrospektiv journalstudie
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
PRINTER NORGE AS -Tillegg pris per kopi driftsavtale color, mono og multifunksjonsskrivere.
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-1 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Kapittel 15.
Presentasjon Robert Ruud
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
Om Kunnskapsdepartementets bruk av CRIStin-data
Hva er riktig utvikling av kollektivtrafikken i Oppland. Historikk
Storbyene som økonomisk kraftsenter Eirik Vatne Institutt for samfunnøkonomi Norges Handelshøyskole.
 Udgangspunkt Hovedkonto 0-6 Fratrukket -Forsyning -Tjenestemands- pension forsyning -Overførsler -Forsyning -Tjenestemands-
Aktuell sykefraværsstatistikk Inderøy kommune oppdatert 2009 NAV Arbeidslivssenter Nord-Trøndelag.
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Idrettens kvinner og kvinners idrett: fakta og visjoner Ørnulf Seippel Institutt for samfunnsforskning Munthesgt. 31, 0260 Oslo, Norge
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Tilstanden i MNT-fagene og Kunnskapsdepartementets oppfølging Steinar Johannessen, UH-avdelingen, KD.
Utskrift av presentasjonen:

NPHs arbeidsseminar 21. januar 2008: Tilstandsrapport for private høyere utdanningsinstitusjoner 2008 Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin Kunnskapsdepartementet, Universitets- og høyskoleavdelingen

2 Kunnskapsdepartementet Hvorfor har vil laget denne rapporten? •KD ønsker å vurdere sektoren som helhet (både offentlige og private institusjoner) •Bedre kunnskap om sektoren •Grunnlag for bedre politikkutforming •Sikre mer åpenhet om utviklingen av sektoren på de sentrale områdene (utdanning, forskning, økonomi m.m.) •De private får en betydelig offentlig støtte (tilskuddsforvaltning)

3 Kunnskapsdepartementet Hvorfor har vi laget denne rapporten? •Mest mulig kvalitet –oppfylle målstrukturen (utdanning, forskning og forholdet til omverden) •Mål og resultatstyring –Risiko- og vesentlighetsvurderinger (grunnlag for den enkelte institusjon) •Best practice perspektivet (lære av hverandre)

4 Kunnskapsdepartementet Hvorfor har vil laget denne rapporten? •Tilstandsrapporten en del av styringshjulet (årshjulet) –En stor grad av transparens i sektoren (sammenlikne – se i sammenheng med den offentlige sektoren) –Men – er da avhengig av god rapportering •Tilstandsrapporten kan betraktes som et redskap som institusjonene selv kan ta i bruk i sitt strategiske arbeid

5 Kunnskapsdepartementet Opplegg for tilstandsrapporten •KD har laget en tilstandsrapport for de offentlige UH-institusjonene i flere år (offentlig i år) •I 2008 laget vi en tilvarende rapport for de private •Formålet ikke å ”benchmarke” de private i forhold til de offentlige – men •Gi en oversikt og en vurdering av tilstanden for de private UH- institusjonene

6 Kunnskapsdepartementet Opplegg for tilstandsrapporten Fem områder vurderes: –Utdanning –Forskning –Internasjonalisering –Høyere utdanning og omverden –Økonomi •Tilstandsrapporten gir oversikt på makro og institusjonsnivå

7 Kunnskapsdepartementet Data og rapportering •Primærkilden: Data fra Database for høyere utdanning (DBH) ved NSD •I tillegg benyttes data fra: –NIFU STEP, Samordna opptak (SO), Norges forskningsråd, og budsjettdokumenter fra de enkelte utdanningsinstitusjonene •Rapporteringen fra institusjonene til DBH på enkelte områder er relativt svak –Her ligger et klart forbedringspotensial!!

8 Kunnskapsdepartementet Hva sier rapporten? Noen funn på studentsiden •Utvikling i studietilbud: –Klar vekst i antall studier de siste årene både ved de statlige og private UH-institusjonene –For private gjelder dette både for utviklingen av årskurs, bachelor og master/høyere grad –I 2007 har tallet på nye studietilbud stabilisert seg

9 Kunnskapsdepartementet Hva sier rapporten? Noen funn på studentsiden •De private høyskolene har lavere student- produksjon per student enn offentlige •Karakterutviklingen har vært stabil de siste tre årene –Det gis langt flere gode karakterer i høyere grad enn i lavere grad både ved statlige og private UH-institusjoner •Strykprosenten for de private høyskolene ligger på omtrent samme nivå som for de statlige universitetene og høyskolene (rundt 8 pst.) –Det er store variasjoner mellom de ulike private høyskolene

10 Kunnskapsdepartementet Endring Stat. høyskoler45,244,945,044,5- 0,5 Universiteter37,039,239,541,21,7 Vit. høyskoler46,147,546,247,91,8 Kunsthøyskoler66,056,955,458,32,8 Priv. høyskoler40,840,540,239,3-0,9 Sum41,842,142,242,7

11 Kunnskapsdepartementet ABCDE Statlige høyskoler 9,9 10,125,625,025,129,329,930,816,616,9 8,68,48,1 Universiteter 12,211,911,825,926,0 28,029,331,216,015,615,28,78,37,5 Vitensk. høysk. 13,312,213,734,835,434,331,231,932,312,912,512,34,94,74,1 Kunsthøyskoler 8,29,46,126,335,732,138,831,639,411,612,715,95,25,34,5 Private høyskoler 10,19,69,826,024,724,929,0 28,911,511,311,713,814,114,6 Gjennomsnitt 10,910,710,826,125,725,828,829,630,715,415,315,19,49,28,9

12 Kunnskapsdepartementet Hva sier rapporten? Noen funn på forskningssiden Stillingsstruktur – institusjonenes kompetanseprofil •Kompetanseprofilen langt sterkere ved de private vitenskapelige høyskolene enn ved de private høyskolene •Relativt lik kompetanseprofil mellom de private og statlige vitenskapelige høyskolene •Relativt lik kompetanseprofil mellom de private og statlige høyskolene

13 Kunnskapsdepartementet AntallAndelAntallAndelAntallAndelAntallAndel Professor 76,219,685,222,185,123,286,323,3 Professor II 5,41,40,80,22,50,74,91,3 Dosent/høgsk.dosent/underv.dosent 0,0 1,00,31,00,31,00,3 Førsteamanuensis 83,221,487,322,786,023,495,525,8 Førstelektor 30,17,818,84,934,89,529,27,9 Amanuensis 15,64,010,52,710,62,93,00,8 Univ.lektor/høgsk.lektor 52,413,554,914,356,215,362,917,0 Forsker 30,27,819,25,09,22,512,23,3 Postdoktor 3,20,82,00,53,20,92,00,5 Stipendiat 82,821,392,324,071,219,461,016,5 Vitenskapelig assistent 2,00,56,11,63,10,89,02,4 Høyskolelærer/øvingslærer 6,91,86,91,84,01,12,70,7 Sum Und., forsk. rekr 388, ,0100,0366, ,7100,0 Andre stillinger underv., forskning og formidling 0, Bibliotekstillinger 6,3-6,8-6,1-6,2- Ingeniører 0,0- -1,0- - Tekniske stillinger for u/f/f 0, Sum Støttestillinger 6,3-6,8-7,1-7,2- Sum 394,3-391,8-374,0-376,9-

14 Kunnskapsdepartementet AntallAndelAntallAndelAntallAndelAntallAndel Professor 13,82,815,73,315,13,419,34,0 Professor II 2,10,41,50,33,60,84,30,9 Dosent/høgsk.dosent/underv.dosent 3,00,61,00,21,00,21,00,2 Førsteamanuensis 54,510,948,610,253,611,958,512,0 Førstelektor 28,45,733,67,039,28,746,29,5 Amanuensis 4,00,85,31,13,00,74,00,8 Univ.lektor/høgsk.lektor 284,957,1272,757,1252,256,0268,155,0 Forsker 4,00,86,41,34,00,92,30,5 Postdoktor 0,0 Stipendiat 9,20,711,22,33,4 12,92,6 Vitenskapelig assistent 3,50,23,30,70,0 0,80,2 Høyskolelærer/øvingslærer 91,718,478,416,414,0 69,914,3 Sum Und., forsk. rekr 499, ,7100,0450, ,3100,0 Andre stillinger underv., forskning og formidling 2,0-0,0-1,0-2,0- Bibliotekstillinger 22,7-24,2-19,4-24,3- Ingeniører 0,0- -1,0- - Tekniske stillinger for u/f/f 0,0-0,5-0,0-0,7- Sum Støttestillinger 24,7- -21,4-28,0- Sum 523,8-502,4-471,5-515,3-

15 Kunnskapsdepartementet Hva sier rapporten? Noen funn på forskningssiden Forskerutdanning •Kun relevant for de akkrediterte vitenskapelige høyskolene •I 2007 avla 14 personer doktorgraden (BI: 6; MF: 6; og Misjonshøyskolen: 2) •Første halvår 2008: 6 (BI: 5; MF: 1)

16 Kunnskapsdepartementet Hva sier rapporten? Noen funn på forskningssiden Vitenskapelig publisering •Universitetene har den største vitenskapelige produksjonen •De private vitenskapelige høyskolene følger nærmest etter universitetene –Langt over de statlige vitenskapelige høyskolene •De private høyskolene har hatt en fin positiv utvikling i perioden –Ligger på samme nivå som de statlige høyskolene

17 Kunnskapsdepartementet Endring % endring Statlige høyskoler10,1911,9812,1113,641,5312,6 Universiteter83,7080,8680,4579,36- 1,09- 1,4 Statl. vit. høyskoler3,983,783,442,85- 0,59- 17,2 Priv. vit. høyskoler1,702,792,952,88 - 0,07- 2,4 Private høyskoler0,430,601,051,27 0,2221,0 Sum100 --

18 Kunnskapsdepartementet Hva sier rapporten? Noen funn: internasjonalisering •De private vitenskapelige høyskolene arbeider aktivt med studentutvekslingen –I 2007 utveksling på lik linje med offentlig sektor –BI er dominerende – i underkant 90 pst. av alle utvekslingsstudentene •De resterende private høyskolene har en lav studentutveksling

19 Kunnskapsdepartementet Hva sier rapporten? Noen funn: økonomi •En sterk økning i statstilskuddet til de private høyskolene de siste årene –Sammenlignet med de statlige har de private hatt den største budsjettveksten •2007: –Statstilskudd: 39,6% –Egenbetaling studenter: 46,1% –Andre Kilder: 14,3%

20 Kunnskapsdepartementet Hva sier rapporten? Noen funn: økonomi •Flere av de private har en andel statlig finansiering på linje med (eller høyere) enn flere av de statlige •16 av 24 institusjoner hadde positivt årsresultat i 2007

21 Kunnskapsdepartementet •Tilstandsrapporten for 2009: Felles for de statlige og de private Lagt ut på: Takk for oppmerksomheten