Finanskrisa og kommuneøkonomien- hvordan er situasjonen for kommunene nå? Per Richard Johansen, Vårkonferansen i ST, 10. juni 2009
Kraftig nedjustering av utsiktene siste halvår, særlig for internasjonal økonomi
Norsk lavkonjunktur; skyldes ikke bare den internasjonale finanskrisa Konjunkturavviket –hvordan BNP for Fastlands-Norge avviker fra sin langsiktige trend –10-års konjunktursykler Viktigste konjunkturdrivere i siste konjunkturoppgang –internasjonal vekst –oljeinvesteringer –renter –finanspolitikk Både oppgangen på 80- tallet og oppgangen nå ble i stor grad drevet av økt låneopptak i husholdnin- gene
Lave renter bidro kraftig til å forsterke konjunkturoppgangen her hjemme Norges Bank holdt rentene lave, lenge –ønsket å stimulere til økt prisvekst for å nå inflasjonsmålet –selv om arbeidsmarkedet ble stramt og lønnsveksten skjøt i været Lavere renter –stimulerer bolig- investeringer og privat konsum –basert på økt gjelds- opptak Lave renter er som fri bar –nå kjenner vi bakrusen
Fallende/lave renter skapte også den internasjonale finanskrisa Realrentene har falt med 4 prosentpoeng siste 25 år –lange: statsobligasjoner –korte: pengemarked For investorer –har gitt jakt på økt avkast- ning, dvs vilje til økt risiko –økt etterspørsel etter risiko- papirer har gitt prisoppgang og svært god avkastning For husholdningene –lav rente har stimulert til økt gjeld og pengebruk To gjensidig selvforsterkende mekanismer, som førte til hhv –finanskrisa –den realøkonomiske krisa
Kan ikke utelukke at det amerikanske boligmarkedet nå har nådd bunnen
Mulig at også fallet i konsumet i USA har stanset opp
Selv den kraftigste konjunkturnedgangen i etterkrigstiden må ta slutt USA leder an –EU sleper normalt 2 kvartaler etter USA –finanskrisa gjorde nedgangen synkron denne gang –oppgangen må likevel starte i USA Mange synes nå å mene at bunnen er nådd –”grønne skudd” i USA –Kina klarer å holde veksten godt oppe? –Europa kan bli hengende etter
Men en oppgang i USA kan likevel la vente på seg - lenge En nedgang i USA varer normalt 6-8 kvartaler, den forrige varte i hele 12 Tross ”grønne skudd” kan oppgangen drøye –mer moderat rente- nedgang, svakere effekt –sterkere, men usikre finanspolitiske impulser –globaliseringen har gjort amerikansk økonomi mer åpen, mer av vekst- impulsene kan lekke ut Varer nedgangen minst 12 kvartaler, kommer omslaget tidligst i slutten av 2010
Konjunkturdriverne for Norge framover Internasjonal markedsvekst –bunnen kan være nådd, men utsiktene svake Oljeinvesteringene –har gitt særnorske vekstimpulser til det siste –økende oljeprise gir fortsatt vekst framover –potensial for nedgang med ”lav” oljepris Finanspolitikken –tiltakspakke på toppen av handlingsregelen gir sterke vekstimpulser Rentene –lave renter stimulerer forbruk og boligkjøp –høy gjeld i utgangspunktet tilsier behov for sparing –norske husholdninger har ikke brent seg like kraftige som amerikanske husholdninger
Fall i igangsettingen av boliger siden januar 2007 – siste år har også næringsbygg falt
Konsumetterspørselen har falt kraftig, men er det tegn til at fallet stanser opp?
Industrien: Særlig konsumvarene har falt, investeringsvarene har holdt seg oppe
Sysselsettingsveksten har stanset opp, arbeidsledigheten stiger
Sterk aktivitetsvekst og høy gjeldsvekst i kommunene har fortsatt
Høy aktivitetsvekst skyldes høy inntektsvekst i Kommunene tilpasset driftsnivået til høy vekst i inntektene i , økte låneopptaket kraftig og satte i gang mange nye investeringer De frie inntektene (skatt og rammeoverføringer) falt i 2007 og 2008 Resultatet var at rekord- mange kommuner fikk negativt netto drifts- resultat
Kommunesektoren – dårlig rustet for konjunkturnedgang Rekordsvakt netto drifts- resultat i 2008 (drifts- inntekter – driftsutgifter, inkl renter og avdrag) Realvekst i frie inntekter og mer normale netto renteutgifter kan gi et bedre resultat i 2009, om utgiftene holdes i sjakk Stor usikkerhet om resultatet i 2010 pga utviklingen i norsk økonomi Investeringsmomsen
God framdrift for vedlikeholdspakka! Andel av kommunene som hadde startet planleggingen –65 prosent (veid med folketall) allerede før innholdet i pakka ble kjent (KS) Andel som hadde satt i gang vedlikeholdsarbeid –pr 27/3: Halvparten (NRK) –pr 30/4: 69 pst (KR) •41 pst skole/barnehage •20 pst sykehjem og omsorgsboliger •26 pst andre bygg •13 pst vei –øvrige henger på anbudsprosess, tæle, skoleferie mv Viktige suksessfaktorer –godt varslet (KS og kommunalministeren ba allerede før jul kommunene om å starte planleggingen) –klarlagt stort, oppdemmet vedlikeholdsbehov
Utsiktene for Norge er fortsatt svake – gir økt usikkerhet for kommunesektoren Usikkerhet om utvikling i sysselsetting – kan få store utslag på skatt og sosialhjelpsutgifter lokalt Stor usikkerhet om skatteoppgjøret i november 2009 pga verditap skatteytere har realisert i 2008 Prioritering av økonomisk handlefrihet er viktig for å for å kunne håndtere negative overraskelser
Konjunkturnedgangen svekker arbeids- markedet – sosialhjelpsutgiftene øker Arbeidsledigheten –kan øke til over ledige i 2010 –kan på lang sikt øke kommunenes kost- nader til sosialhjelp med 1,2 mrd kroner Mange kommuner –må nå justere opp kostnadene –hadde iflg KS’ bud- sjettundersøkelse ikke budsjettert med økte sosialhjelpsutgifter for 2009
Rentenedgang gir reduserte kostnader I RNB anslås det at pengemarkedsrentene faller med 3 pst-poeng fra 2008 til 2009 –1 pst-poeng lavere renter reduserer kommune-sektorens netto rente-kostnader med nær 1 mrd kroner –3 pst-poeng lavere renter gir nær 3 mrd lavere netto rentekostnader I tillegg kommer evt ned- gang i tap på aksjer mv i 2009
Pensjon belaster kommunebudsjettene Pensjonskostnadene har økt de senere årene – men premiene har økt enda mer, økt premieavvik! Kostnadsutviklingen – herunder pensjon – er viktig for utviklingen i kommunesektorens muligheter for å opprettholde eller bygge ut tjenestetilbudet Kommunesektoren –kompenseres i dag for økte pensjonskostnader tilsvarende den generelle lønnsveksten i norsk økonomi –også andre endringer i pensjonskostnader som skyldes forhold og forutsetninger utover kommunal lønnsvekst må bli kompensert –fikk gjennomslag for dette i Regjeringen i forbindelse med ”kombinasjonsalternativet” i lønnsoppgjøret, men alternativet ble forkastet av arbeidstakerne
Kommuneopplegget 2010 Mrd kr Vekst i samlede inntekter*5-6 Vekst i frie inntekter4 - korrigert for demografi2,5 Regjeringens føringer for bruk av frie inntekter: Nye fylkesveier1 Styrking av barnevernet? Styrking av skolen? Helsebehandling i utlandet? Omsorgsplan 2015, dagtilbud for demente m.v.? * Inkl. vekst i øremerkede bevilgninger, endringer i gebyrer m.v.
KS krevde vekst i frie inntekter på 7,5 mrd kr – regjeringen foreslår 5,3 mrd kr 1,2 mrd 0,3 mrd 1 mrd Kprp Nivå tiltakspakken Nivå RNB2009 Nivå saldert mrd 5,3 mrd 4 mrd 2010 KS’ krav 7,5 mrd 6,5 mrd 2,2 mrd
KS mener Regjeringens forslag vil bedre en kommuneøkonomi i sterk ubalanse –4 milliarder kroner til kommunesektoren neste år vil sammen med økningen i tiltakspakken og RNB bidra til å rette opp noe av ubalansen i kommuneøkonomien –kommunene bør vise moderasjon i forhold til nye tiltak Gledelig at regjeringen øker rammen med én milliard for å dekke opp vedlikeholdsetterslepet knyttet til overføring av riksvegene KS forventer at regjeringen kommer med tiltak i statsbudsjettet som bidrar til å rette opp underfinansieringen av barnehagene og etablerer en opptrappingsplan for å rette opp ubalansen i kommuneøkonomien, i tråd med Soria-Moria erklæringen
Behov for flerårig plan for kommune- økonomien Dagens økonomiske ubalanse er et tydelig uttrykk for svakhetene i dagens styringssystem Kortsiktigheten i statens styring av kommunesektoren gjør kommuneøkonomien og tjenestetilbudet til innbyggerne uforutsigbart Det er urimelig at staten bare kan forholde seg til ett år om gangen, når kommunene pålegges å legge fireårsplaner