Finanskrisa og kommuneøkonomien- hvordan er situasjonen for kommunene nå? Per Richard Johansen, Vårkonferansen i ST, 10. juni 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
TBU Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene Om grunnlaget for inntektsoppgjørene 2010 Foreløpig rapport fra TBU, 19. februar 2010.
Advertisements

Om grunnlaget for inntektsoppgjørene 2013
De økonomiske utsiktene for Norge − sett fra ulike prognosegivere Oppdatert pr 8/11-13 Dette materialet kan brukes fritt. Seriene i figurer og tabell er.
1 • Perspektiver –Oljepengebruk ned mot 2 pst. • 2011: God aktivitetsvekst – sterk inntektsvekst for Norge • To år til med internasjonal konjunkturnedgang.
2009 Finanspolitiske rådets rapport noen kommentarer Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 12. mai 2009.
Norsk pengepolitikk – om lav internasjonal prisvekst og litt til
Den økonomiske situasjon
2007 Utfordringer for finanspolitikken Steinar Holden Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag, 3. jan.
2012 Europa i krise – gjeldsproblemer i euroområdet Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 13. september 2012.
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag 1 Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett 2006 og gjetninger om.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Finansrådgiver Steinar Olsen Høgskolen i Oslo 30. januar 2007 Kommunal finansforvaltning.
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
Kommuneproposisjonen 2013 RNB 2012 Onsdag 9. mai 2012.
Budsjettsituasjonen i landets kommuner. 2 Konsekvenser av statsbudsjettet – rådmennenes forslag til budsjetter i kommunene  Et utvalg(68) av kommunenes.
Økonomi, samfunn og inntektsoppgjør Torbjørn Eika, SSB
Økonomiske perspektiver Figurer Foredrag av sentralbanksjef Svein Gjedrem på Norges Banks representantskapsmøte torsdag 14. februar 2008.
Norges Bank 1 Hovedstyremøte 27. juni Norges Bank 2 Vekstanslag Consensus Forecasts BNP. Prosentvis vekst fra året før Kilde: Consensus.
Norges Bank 1 Hovedstyremøte 25. april Norges Bank Vekstanslag Consensus Forecasts BNP. Prosentvis vekst fra året før Kilde: Consensus.
Norges Bank 1 Hovedstyremøte 30. juni Norges Bank 2 Anslag for BNP-vekst i 2005 hos Norges handelspartnere. Prosent Kilde: Norges Bank.
Norges Bank 1 Hovedstyremøte 26. april Norges Bank 2 Pengepolitisk strategi – Inflasjonsrapport 1/06 Hovedstyrets vurdering er at foliorenten bør.
Fra byggeboom til byggedepresjon på rekordtid….. Norske Rørleggerbedrifters Landsforening 15. oktober 2008 Fra byggeboom til byggedepresjon på rekordtid…..
Norsk økonomi i krisetider Ådne Cappelen SSB
Utfordringer i en økonomisk nedgangstid…. Bjørn Gudbjørgsrud,
Utfordringer for kommunesektoren
Statsbudsjettet 2008 Landsstyret 18.oktober 2007.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Levanger kommune rådmannen Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en - Ola Stene Formannskapet 1 Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en Formannskapet.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av rådmannens forslag til budsjett Ola Stene Budsjett 2008 Presentasjon av foreløpig forslag.
Utfordringer i en økonomisk nedgangstid – konsultasjoner med staten Strategikonferanse Akershus, 12. februar.
RNB 2010/Kommuneproposisjonen Moderat økonomisk vekst framover, men usikkerhet om vekstutsiktene for Europa.
Konjunkturutsiktene for Norge − sett fra ulike prognosegivere Oppdatert pr 5/10-10 Dette materialet kan brukes fritt. Seriene i figurer og tabell er sammenstilt.
Utfordringer i en økonomisk nedgangstid – konsultasjoner med staten
Per Richard Johansen, Strategikonferanse Sør-Trøndelag, 29. januar
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
Rådmannens forslag til økonomiplan
Kommunesektorens rolle i motkonjunkturpolitikken Per Richard Johansen, Rådmannslandsmøtet 13. mai 2009.
Kommentar til statsbudsjettet kommuneopplegget.
Økonomiske utsikter for 2015 Lars E Haartveit. 2 Verden rundt oss.
RNB-Kommuneprop 2011 Rune Bye KS. Moderat økonomisk vekst framover, men usikkerhet om vekstutsiktene for Europa.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
Mellomoppgjøret forutsetninger
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
1 Økonomisk politikk i usikre tider Statssekretær Hilde Singsaas, Finansdepartementet 23. januar 2012.
Norsk økonomi og utfordringer for kommunesektoren ASSS-møte Tromsø, 16. september 2010.
Konjunkturutsiktene for Norge − sett fra ulike prognosegivere Oppdatert pr 11/5-10 Dette materialet kan brukes fritt. Seriene i figurer og tabell er sammenstilt.
Stabiliseringspolitikk – hvorfor og hvordan?
RNB2009/Kommuneproposisjon 2010 Siri Westgård – KS, Analyse og kommuneøkonomi.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
1 2006: tredje år med høy vekst i norsk økonomi og ledigheten har kommet markert ned Framover –lavere vekst –enda litt lavere ledighet –noe høyere lønns-
Finanspolitikk og stabiliseringspolitikk Finanspolitikk er myndighetenes bruk av skatter og utgifter gjennom statsbudsjettet for å påvirke aktivitetsnivået.
For Sør- og Vestlandet Konjunkturbarometer Publisert 06. januar 2016 Kyrre M. Knudsen, sjeføkonom.
YS Inntektsplitiske konferanse TBU DE TØRRE, MEN VIKTIGE, TALLENE.
Den norske tannlegeforening Lønnsoppgjøret 2009 Forhandlingssjef John frammer.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Finansdepartementet Statssekretær Tore Vamraak 19. oktober 2016 Statsbudsjettet 2017 og boligmarkedet.
Økonomiske utsikter for 2015
Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Markedsrapport November 2017
Markedsrapport November 2017
Økonomisk overblikk Pressekonferanse
Bergeningsrente og KS sitt høringssvar
Uten virkemidler? Makroøkonomisk politikk etter finanskrisen
Lav rente – en gjeldsfelle
Norge - en oljenasjon i solnedgang?
Budsjett 2014 Økonomiplan Kommunestyret 23. Oktober 2013
Økonomiplan Seniorrådet Levanger 3. juli 2019
Utskrift av presentasjonen:

Finanskrisa og kommuneøkonomien- hvordan er situasjonen for kommunene nå? Per Richard Johansen, Vårkonferansen i ST, 10. juni 2009

Kraftig nedjustering av utsiktene siste halvår, særlig for internasjonal økonomi

Norsk lavkonjunktur; skyldes ikke bare den internasjonale finanskrisa  Konjunkturavviket –hvordan BNP for Fastlands-Norge avviker fra sin langsiktige trend –10-års konjunktursykler  Viktigste konjunkturdrivere i siste konjunkturoppgang –internasjonal vekst –oljeinvesteringer –renter –finanspolitikk  Både oppgangen på 80- tallet og oppgangen nå ble i stor grad drevet av økt låneopptak i husholdnin- gene

Lave renter bidro kraftig til å forsterke konjunkturoppgangen her hjemme  Norges Bank holdt rentene lave, lenge –ønsket å stimulere til økt prisvekst for å nå inflasjonsmålet –selv om arbeidsmarkedet ble stramt og lønnsveksten skjøt i været  Lavere renter –stimulerer bolig- investeringer og privat konsum –basert på økt gjelds- opptak  Lave renter er som fri bar –nå kjenner vi bakrusen

Fallende/lave renter skapte også den internasjonale finanskrisa  Realrentene har falt med 4 prosentpoeng siste 25 år –lange: statsobligasjoner –korte: pengemarked  For investorer –har gitt jakt på økt avkast- ning, dvs vilje til økt risiko –økt etterspørsel etter risiko- papirer har gitt prisoppgang og svært god avkastning  For husholdningene –lav rente har stimulert til økt gjeld og pengebruk  To gjensidig selvforsterkende mekanismer, som førte til hhv –finanskrisa –den realøkonomiske krisa

Kan ikke utelukke at det amerikanske boligmarkedet nå har nådd bunnen

Mulig at også fallet i konsumet i USA har stanset opp

Selv den kraftigste konjunkturnedgangen i etterkrigstiden må ta slutt  USA leder an –EU sleper normalt 2 kvartaler etter USA –finanskrisa gjorde nedgangen synkron denne gang –oppgangen må likevel starte i USA  Mange synes nå å mene at bunnen er nådd –”grønne skudd” i USA –Kina klarer å holde veksten godt oppe? –Europa kan bli hengende etter

Men en oppgang i USA kan likevel la vente på seg - lenge  En nedgang i USA varer normalt 6-8 kvartaler, den forrige varte i hele 12  Tross ”grønne skudd” kan oppgangen drøye –mer moderat rente- nedgang, svakere effekt –sterkere, men usikre finanspolitiske impulser –globaliseringen har gjort amerikansk økonomi mer åpen, mer av vekst- impulsene kan lekke ut  Varer nedgangen minst 12 kvartaler, kommer omslaget tidligst i slutten av 2010

Konjunkturdriverne for Norge framover  Internasjonal markedsvekst –bunnen kan være nådd, men utsiktene svake  Oljeinvesteringene –har gitt særnorske vekstimpulser til det siste –økende oljeprise gir fortsatt vekst framover –potensial for nedgang med ”lav” oljepris  Finanspolitikken –tiltakspakke på toppen av handlingsregelen gir sterke vekstimpulser  Rentene –lave renter stimulerer forbruk og boligkjøp –høy gjeld i utgangspunktet tilsier behov for sparing –norske husholdninger har ikke brent seg like kraftige som amerikanske husholdninger

Fall i igangsettingen av boliger siden januar 2007 – siste år har også næringsbygg falt

Konsumetterspørselen har falt kraftig, men er det tegn til at fallet stanser opp?

Industrien: Særlig konsumvarene har falt, investeringsvarene har holdt seg oppe

Sysselsettingsveksten har stanset opp, arbeidsledigheten stiger

Sterk aktivitetsvekst og høy gjeldsvekst i kommunene har fortsatt

Høy aktivitetsvekst skyldes høy inntektsvekst i  Kommunene tilpasset driftsnivået til høy vekst i inntektene i , økte låneopptaket kraftig og satte i gang mange nye investeringer  De frie inntektene (skatt og rammeoverføringer) falt i 2007 og 2008  Resultatet var at rekord- mange kommuner fikk negativt netto drifts- resultat

Kommunesektoren – dårlig rustet for konjunkturnedgang  Rekordsvakt netto drifts- resultat i 2008 (drifts- inntekter – driftsutgifter, inkl renter og avdrag)  Realvekst i frie inntekter og mer normale netto renteutgifter kan gi et bedre resultat i 2009, om utgiftene holdes i sjakk  Stor usikkerhet om resultatet i 2010 pga utviklingen i norsk økonomi  Investeringsmomsen

God framdrift for vedlikeholdspakka!  Andel av kommunene som hadde startet planleggingen –65 prosent (veid med folketall) allerede før innholdet i pakka ble kjent (KS)  Andel som hadde satt i gang vedlikeholdsarbeid –pr 27/3: Halvparten (NRK) –pr 30/4: 69 pst (KR) •41 pst skole/barnehage •20 pst sykehjem og omsorgsboliger •26 pst andre bygg •13 pst vei –øvrige henger på anbudsprosess, tæle, skoleferie mv  Viktige suksessfaktorer –godt varslet (KS og kommunalministeren ba allerede før jul kommunene om å starte planleggingen) –klarlagt stort, oppdemmet vedlikeholdsbehov

Utsiktene for Norge er fortsatt svake – gir økt usikkerhet for kommunesektoren  Usikkerhet om utvikling i sysselsetting – kan få store utslag på skatt og sosialhjelpsutgifter lokalt  Stor usikkerhet om skatteoppgjøret i november 2009 pga verditap skatteytere har realisert i 2008  Prioritering av økonomisk handlefrihet er viktig for å for å kunne håndtere negative overraskelser

Konjunkturnedgangen svekker arbeids- markedet – sosialhjelpsutgiftene øker  Arbeidsledigheten –kan øke til over ledige i 2010 –kan på lang sikt øke kommunenes kost- nader til sosialhjelp med 1,2 mrd kroner  Mange kommuner –må nå justere opp kostnadene –hadde iflg KS’ bud- sjettundersøkelse ikke budsjettert med økte sosialhjelpsutgifter for 2009

Rentenedgang gir reduserte kostnader  I RNB anslås det at pengemarkedsrentene faller med 3 pst-poeng fra 2008 til 2009 –1 pst-poeng lavere renter reduserer kommune-sektorens netto rente-kostnader med nær 1 mrd kroner –3 pst-poeng lavere renter gir nær 3 mrd lavere netto rentekostnader  I tillegg kommer evt ned- gang i tap på aksjer mv i 2009

Pensjon belaster kommunebudsjettene  Pensjonskostnadene har økt de senere årene – men premiene har økt enda mer, økt premieavvik!  Kostnadsutviklingen – herunder pensjon – er viktig for utviklingen i kommunesektorens muligheter for å opprettholde eller bygge ut tjenestetilbudet  Kommunesektoren –kompenseres i dag for økte pensjonskostnader tilsvarende den generelle lønnsveksten i norsk økonomi –også andre endringer i pensjonskostnader som skyldes forhold og forutsetninger utover kommunal lønnsvekst må bli kompensert –fikk gjennomslag for dette i Regjeringen i forbindelse med ”kombinasjonsalternativet” i lønnsoppgjøret, men alternativet ble forkastet av arbeidstakerne

Kommuneopplegget 2010 Mrd kr Vekst i samlede inntekter*5-6 Vekst i frie inntekter4 - korrigert for demografi2,5 Regjeringens føringer for bruk av frie inntekter: Nye fylkesveier1 Styrking av barnevernet? Styrking av skolen? Helsebehandling i utlandet? Omsorgsplan 2015, dagtilbud for demente m.v.? * Inkl. vekst i øremerkede bevilgninger, endringer i gebyrer m.v.

KS krevde vekst i frie inntekter på 7,5 mrd kr – regjeringen foreslår 5,3 mrd kr 1,2 mrd 0,3 mrd 1 mrd Kprp Nivå tiltakspakken Nivå RNB2009 Nivå saldert mrd 5,3 mrd 4 mrd 2010 KS’ krav 7,5 mrd 6,5 mrd 2,2 mrd

KS mener  Regjeringens forslag vil bedre en kommuneøkonomi i sterk ubalanse –4 milliarder kroner til kommunesektoren neste år vil sammen med økningen i tiltakspakken og RNB bidra til å rette opp noe av ubalansen i kommuneøkonomien –kommunene bør vise moderasjon i forhold til nye tiltak  Gledelig at regjeringen øker rammen med én milliard for å dekke opp vedlikeholdsetterslepet knyttet til overføring av riksvegene  KS forventer at regjeringen kommer med tiltak i statsbudsjettet som bidrar til å rette opp underfinansieringen av barnehagene og etablerer en opptrappingsplan for å rette opp ubalansen i kommuneøkonomien, i tråd med Soria-Moria erklæringen

Behov for flerårig plan for kommune- økonomien  Dagens økonomiske ubalanse er et tydelig uttrykk for svakhetene i dagens styringssystem  Kortsiktigheten i statens styring av kommunesektoren gjør kommuneøkonomien og tjenestetilbudet til innbyggerne uforutsigbart  Det er urimelig at staten bare kan forholde seg til ett år om gangen, når kommunene pålegges å legge fireårsplaner