Barnelitteraturen som sjanger?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om tekst og tolkning Noen begreper fra semiotikken
Advertisements

Skjønnlitteratur FANTASI og VIRKELIGHET Kpt 7, Kontekst Basisbok
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Bokanmeldelser..
Å skrive for Internett Språktips.
Fagbøker for barn Anne.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
1 Tema Vg1, kap 2.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Eventyr som litterær sjanger
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
Johan L. Tønnesson Hva er sakprosa? Sophus Bugges hus, Blindern 10. mars 2011.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
«Faget inn i skolen» Fra universitetsfag til skolefag Noen pedagogiske og didaktiske betraktninger v.univ.lektor Hallgeir Muren.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Samfunnskritikk og barnelitteratur
Om å skrive om litterære tekster
Forskjeller på tale og skrift
Om å skrive om litterære tekster
Om Ingeborg Arvolas Forsiktig glass (2004)
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Kapittel 2: Episk diktning
Kpt. 2 «Handling og tilstand»
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
En historie om folkediktning og eventyr
som lingvistisk disciplin
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Strukturell analyse -a short introduction
EST4001: Metode og prosjektbeskrivelse Introduksjon onsdag Ragnhild Tronstad.
Elevtekster Trinnforelesning A
Intro barnelitteratur og Ikkje gløym å klappe katten av Rønnaug Kleiva
Skriving i begynneropplæringa
Tekst- og sjangerteori Astrid Granly
Elevtekster LUT
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Dramapedagogikk Fra estetisk pedagogikk til handling Modell
INTRO GRAMMATIKK A1A/B
Dramatisk sjanger Skuespill og film. Dramatisk sjanger Tekster som er laget for å framføres. Eksempler på slike er TV-serier og spillefilmer. Andre eksempler.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Kapittel 10 Sakprosa frå 1850 til i dag. Mål Gjere greie for hovudtrekk i utviklinga av sakprosatekstar frå 1850 til i dag, og kva for rolle slike tekstar.
DIDAKTISK ELLER ANTIDIDAKTISK? BARNELITTERATUR. TRADISJONELL DIDAKTISKE BARNEBØKER Følger mønsteret Hjem – borte - hjem Barnet gjør opprør, rømmer eller.
Dramatisk dikting Kva er eit drama? Dramaet si historie.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Om lyrikk. Hva er lyrikk? Lyrikken utnytter klangen og rytmen i språket. Lyrikk er beslekta med musikk: ordet lyrikk kommer fra «sang til lyrespill».
STRATEGISK KOMMUNIKASJON ODDGEIR TVEITEN UNIVERSITETET I AGDER FAKULTET FOR SAMFUNNSVITENSKAP
Kapittel 2 Tekstane rundt oss Birgid Allig/Stone/Getty Images.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Retorikk og skriving. Omgrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Panorama Vg1 Kapittel 4 Sjangrer Del 2: Skjønnlitteratur, episk diktning Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre rede for mangfoldet.
Artikkel.
Photodisc/Rayman/Getty Images
Retorikk og skriving.
Dramatiske sjangrar Skodespel og film
Essayet Kåseriet Artikkelen Sjangeroversikt Sakprosa Tredelt tekst
Fordypningsemnet i norsk, vg3 2017
Kapittel 10 Sakprosa frå 1850 til i dag
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Kapittel 4 Sjangrer Del 3: Skjønnlitteratur, lyrisk diktning
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 3: Film Kapittel 6 Læreplanmål
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Sette tekster i kulturhistorisk sammenheng Langsvarsoppgave 1 Sidemål, høsten 2018 Lenke til oppgaven:
Tegneserier
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Barnelitteraturen som sjanger?

Hva er en sjanger? Grupper av tekster med: Fellestrekk i innhold, form og struktur Fellestrekk i person- eller miljøskildring Fellestrekk i stil, fortellerforhold og kontekst omkring skriving og lesing av litteraturen

Klassiske hovedsjangrer Episk diktning (epos=ord) Heltefortellinger eller læredikt i verseform, til resitasjon http://www.bokbaten.no/ http://www.dokpro.uio.no/litteratur/dass/innhold/del1.html

Dramatisk diktning (drama=handling) Tragedier eller komedier Kor og musikk-innslag Lyrisk diktning (sangbar diktning til lyrespill) Metrisk oppbygning Framført av en sanger eller av kor

Når oppstår en sjanger? Når tilstrekkelig mange mennesker oppfatter at en gruppe tekster har vesentlige felles egenskaper  Når tekstene er gitt en felles betegnelse

«Faglitteratur er nyttelitteratur og dens språk må derfor være klart, logisk og brukervennlig» E Newth, s 51

Sjangrer i sakprosaen ”sakprosa er tekster som adressaten har grunn til å oppfatte som direkte ytringer om virkeligheten”  Litterær sakprosa Funksjonell sakprosa

Sakprosa for barn Gis ofte ut i serier med gjenkjennelig lay-out

Sakprosa for barn – organisering av stoffet Kronologisk organisering Norheim: Potetboka (1993) Ordning av kunnskap i nivåer Hierarkisk. Commenius: Orbis sensualem pictis (1658) Frøstrup: barnas bok om sjøfiske (1999) Fra kjent til ukjent Den fantastiske kroppen vår (2009)

Sakprosa for barn - formidlingsform Blande fakta og fiksjon Eks. Ersland/Auestad: Onkel Arne: moderne fiskerier (2008) Dialogisk form, spørsmål til leseren Eks.Dahl: Detektivboka (1994), Gaarder: Sofies verden (1991) Humor Eks. Osland: Skarpe tenner (2005)

Potetboka

Sortland, Elling

http://www.youtube.com/watch?v=mWALGHQr7yw

Biblioteket og sjangrene Kategorisering av samlingene Sjangerinndeling Formelinndeling Systemopprør?

Nodelmann: Barnelitteraturen som sjanger Hvilke fellestrekk finnes i barnelitteratur? Struktur Hjemme - borte – hjemme Repetisjoner Lykkelig slutt Person- eller miljøskildring Antropomorfe dyr Sjonglering med menneskestørrelse

Nodelmann, forts. Didaktisk preg Stil, fortellerforhold og kontekst Holdningsinnlæring Stil, fortellerforhold og kontekst Synsvinkel nær barnets (voksenkonstruksjon) Handlingsorientert

Kritikk av Nodelmann Fokuserer utelukkende på fortellende tekster Imerslund peker på barnepoesi uten didaktikk Overdrevet fokus på fellestrekk Innrømmer at man finner det man leter etter Ser kun få tekster barnelitteratur blir statisk Hindrer kritikk