APPENDIX 1The Value of SOA Delivered. PRODUCTS VS SERVICES 2The Value of SOA Delivered.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fremtidens IKT-løsninger i plan og byggeprosessen en demonstrasjon.
Advertisements

Effektiv prosjektplanlegging
Gründerfrokost Kongstanken : Innovasjon og entreprenørskap 12 observasjoner fra ny forskning Foreleser: Høyskolelektor Kjell Haukeland BI Drammen.
Google Confidential and Proprietary 1 1 Hva kan Google fortelle deg om kundene dine? Siri G. Børsum Industry Leader Google Norway Hva kan Google fortelle.
Teknologiledelse 1 Hvordan utvikle produkter med høy designfokus Kristine Holbø SINTEF Teknologiledelse.
IBM Global Services JavaOne 2007 Ole André Scheie IBM GBS.
Organization and board
Ledelsesinformasjonsystem
Universell utforming Kirsten Ribu HiO Evaluering av datasystemer Analyse av systemegenskaper Kirsten Ribu
Smidig forvaltning – En pragmatisk tilnærming
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON We have a problem.
Mesteparten av ketsjupen er fremdeles i flasken Geir Amsjø agile42.
Arkitekter skal skape verdi Espen Berger TANDBERG.
PPO [PPL, PAP, PPV].
Gruppe 9 Design evaluering og validering.
Nytte og relevans av IT-studiene: Nyansattes erfaringer 30. november 2012 Tormod Fjeldberg.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON Planene fremover.
1 Skal vi snakke sammen? Jan Håvard Skjetne SINTEF / University of Melbourne
Utdelbart resultat og kapitalvedlikehold *)
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Bruk av muntlig sensor i norsk høyere utdanning - High Stakes eller Low Stakes Prof. Stephen Dobson.
Fra strategi til prosjekt – og prosjekt til innovasjon
1 Organisering av kode (Kapittel 5). 2 Mål ● Forstå inkludering er og hvilken gevinst det gir ● Lære å utvikle egne funksjoner ● Forstå variablenes virkemåte.
kunder i aktive prosjekt/forvaltning, 6 interne product owner proxys, to team og tre backlogger – kan det likevel ligne på Scrum? Kristin Wulff,
PARLAY/OSA Referanser: Referanser Foredraget er i all hovedsak basert på to artikler. Disse kan finnes på:
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
RM – Online Thon Hotels Director of Revenue Management - Jorunn Svidal
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Flexible guideline-based patient careflow systems Silvana Quaglini, Mario Steffanelli, Giordano Lanzola, Vincenzo Caporusso, Silvia Lanzola.
Status IPv6 IT-leder møte Gunnar Bøe (& Håvard Eidnes)
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
1 Elektronisk samhandling & integrasjon PUG Lillehammer
1 GeoPortal – Rammeverk Introduksjon. 2 Teknisk rammeverk - Interoperabilitet Interoperabilitet evne til å kommunisere, kjøre programmer, eller overføre.
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Dynamic Capabilities William Lazonick and Andrea Prencipe The Innovative Firm William Lazonick.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Gruppeøving 8.mars Agenda Presentasjon av hjemmeoppgaver Endelig gruppeinndeling Elevator pitch Neste hjemmeoppgave.
Trender og verden rundt oss - Tanker fra bla Educause 2014 Kristian Rikvold-Jess.
Integrasjoner og 360°.
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
Distributed modelling for a centralized data model - The Danish Basic Data Model Per de Place Bjørn Ph. D., Information Architect Basic Data Model Project.
Treatment of problem gambling. Pål Fylling Helland, Clinical Psychologist. Blue Cross Centre for Addiction Treatment, Oslo, Norway.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Privacy by Design: Forslag til metode for å bygge personvern inn i systemløsninger Dag Wiese Schartum.
IPv6 in the Norwegian public sector
Find Fraud B4 it Finds You!
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Merete Asak - Styreleder ISOC Norge
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
CAMPAIGNING From vision to action.
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
EiT Landsby.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Hvorfor har byggnæringen et press på seg?
Design driven Innovation Programme (DIP)
The Gains from International Trade
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Forvaltningsrevisjon
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Fra valg til læring.
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
The Norwegian Centre for ICT in education
The courts February 2018 Court Administration.
Utskrift av presentasjonen:

APPENDIX 1The Value of SOA Delivered

PRODUCTS VS SERVICES 2The Value of SOA Delivered

3 Kunde KundeWorkspace KundeOversikt KundeVedlikehold KundeOppfølging Analysebenken The Value of SOA Delivered MSCRM Mobile / Outlook Client MSCRM Admin Client MSCRM Web Client Multi DataSources/Products in SOA Context Service Context Product Context Produkt Bestilling

PORTALS & POLICY 4The Value of SOA Delivered

5

De vanligste portalfellene – brudd på eller manglende Policy? •Høy roundtrip-kostnad for utvikling av portlets -> En portlet skal være en selvstendig komponent •Vanskelig å utvikle/teste portlets ’out of context’ -> En portlet skal være en del av et større fellesskap, ikke forsøke å diktere andre. -> H2A arbeidsflyt er portalen sitt ansvar, og ikke portletten sitt ansvar •Tjenestene blir for store/komplekse -> H2A arbeidsflyt er portalen sitt ansvar, og ikke portletten sitt ansvar •Dyrt å endre/videreutvikle •Hva er en tjeneste, og hvilke egenskaper har den.. •Manglende strategi for versjonering/multi-versjon -> •Store og tunge prodsettinger, feilutsatt •For tett kobling i weblaget -> En portlet skal være en del av et større fellesskap, ikke diktere andre. •For store portlets -> En portlet skal være en selvstendig komponent, ikke en applikasjon. -> H2A arbeidsflyt er portalen sitt ansvar, og ikke portletten sitt ansvar •For høy grad av konfigurering av portlets -> Over-generiske portlets flytter bare kompleksiteten ut i konfigurasjon, og reduserer kvalitet •Blir for kompleks, og feilutsatt Mål: minst 10 releaser/år OW erfaring: release/år 6The Value of SOA Delivered

TECHNIQUES Divide & Conquer 7The Value of SOA Delivered

SLA AND GOVERNANCE 8The Value of SOA Delivered

SLA som eksempel policy regel •SLA er eksempel på en regel i en policy, men man kan ikke ha felles SLA for alle tjenester i et tjenesteunivers. •Det er helt andre SLA krav som stilles til Core tjenester enn hva som bør stilles til H2A tjenester. •For tøffe SLA krav på A2A og H2A laget vil redusere kraftig gevinsten med en tjenesteorientert strategi siden prosesskostnadene overskygger gevinsten ved forbedringer/”tuning” 9The Value of SOA Delivered

HOWTO: LEGISLATION SOA Governance for the Enterprise ”Trias Politica Style” 10The Value of SOA Delivered

Separation of Powers •Pricipal of segregation of power •Legislative (lovgivende) •Executive (utøvende) •Judging (dømmende) 11The Value of SOA Delivered

Separation of Powers (Trias Politica) •Én instans etablerer lovverket -> Stortinget •Én instans handler basert på lovverket –> Regjering & Statsforvaltningen •Én instans vurderer brudd på lovverket og sanksjonerer -> domstolene •Én instans rister i de andre hvis noe er galt -> 4. statsmakt 12The Value of SOA Delivered Legislature ExecutiveJudiciary

Maktfordelingsprinsippet •Én instans etablerer lovverket -> Stortinget •Én instans handler basert på lovverket –> Regjering & Statsforvaltningen •Én instans vurderer brudd på lovverket og sanksjonerer -> Domstolene •Én instans rister i de andre hvis noe er galt -> 4. statsmakt 13The Value of SOA Delivered Lovgivende UtøvendeDømmende

GOVERNANCE PROCESSES 14The Value of SOA Delivered

Incentives for compliance 15The Value of SOA Delivered

Service Lifecycle management 16The Value of SOA Delivered

Regular Services Audit Meeting 17The Value of SOA Delivered

GOVERNANCE ROLES Who is responsible for what? 18The Value of SOA Delivered

Roles •Governance policy eier - It direktør - Delegere ansvar til Policy Enforcer og Policy auditer og få feedback fra disse regelmessig på hvordan og i hvilken grad policyene er gjennomført. • Policy enforcer - Sjefsarkitekt Policy auditor - Sjefsarkitekt - Gjennomføre månedlig audit av hele tjeneste katalogen. - Kommunisere reglene i policy ihht hvert lag i service stacken til utviklere og følge opp at policyene blir overholdt. - • Policy Advisory Board kan settes sammen av Policy eier, Policy enforcer, Policy auditor. (utarberider policy) - Definere policyene og håndterer endringer i policy ved behov. • Policy Users - Utviklere og arkitekter skal ha kjennskap til bedriftens policy. - Ansvarlig for å bygge støtte rundt policyene (eventuell runtime monitorering). 19The Value of SOA Delivered

Service Ownership 20The Value of SOA Delivered

MISC 21The Value of SOA Delivered

Establishing Policy •Policy is the legislation for Governance •Established by the legislative power •Enforced by the Judiciary branch •Lovgivende – utøvende og dømmende •Lovverket må være skrevet slik at de som skal håndheve det er i stand til å vurdere hvorvidt reglene er brutt •Må ha en slik policy for å kunne være en effektiv regent 22The Value of SOA Delivered

Common Governance Tips •Organizational: •Create a board of review. •Communicate early and often. •Establish COEs (centers of excellence). •Architectural: •Don’t get too granular. •Technical: •Develop an interoperability framework first. •Create policies with teeth. “..creating an SOA demands more than using SOA based tools. It requires that IT organizations make serious choices about design, which results in design rules.” - Phillip J. Windley “..creating an SOA demands more than using SOA based tools. It requires that IT organizations make serious choices about design, which results in design rules.” - Phillip J. Windley 23The Value of SOA Delivered