”Næring og Læring” Teknisk Seminar Golsfjellet 2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Drivstofforbruk blandet kjøring: x,x l/100 km. CO2 utslipp xxx g/km Opel Astra GTC 1.4 bensin Stop/start 120 hk 6- trinns manuelt gir Årsmodell 2012 Farge.
Advertisements

Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Verdiskapning i lys av fremtidens materialkretsløp Trondheim 9 februar, 2006 Bernt Saugen, Tomra Effektiv produksjon II:
Trafikk til butikk som handler mer og kommer tilbake …
Hvorfor valgte Rogaland naturgass som drivstoff til busser
Hva kan vi bidra med ? Geir Lundkvist, Adm.direktør Scandic Norge.
Møte 25 februar 2014 Kjell Teige.
Sikkerhet og utdanningskomiteen
Smidig forvaltning – En pragmatisk tilnærming
Saab BioPower Petter Smebye Adm.direktør General Motors Norge AS
JCI’s glimrende lederakademi LEAD arrangeres i Molde onsdag 28. til fredag 30. september “Hovedtrener” er Fernando Sanchez-Arias, og han har med seg Marianne.
Mesteparten av ketsjupen er fremdeles i flasken Geir Amsjø agile42.
Nordic Choice og Thon tar oss fremover
Agenda Hvorfor elbil? - Miljø / luftforurensning - Energi
Norwegian Ministry of Transport and Communications Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren Anne Brendemoen.
Landsbyen hvor Andebu ungdomsskole bygger skole
Dialogkonferanse II Ruter 18. November 2013
Forelesning nr.2 INF 1411 Elektroniske systemer
1 Fra invitasjonen til dette møtet: … Å formulere spennende og visjonære scenarier må skje i nært samspill med alle tilknyttet til NTNU. … Hvordan kan.
Fysikk og teknologi - Elektrisitet
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
En beskrivelse av SFV sitt prosjekt.. SFV - Eierne 51 % 34 % 15 %
Hva gjør vi med drivstoffproblematikken? Hva har vi i dag av valg for våre motorer.
Miljøgevinst med hydrogenbil
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Kai Lyche Tekniske bestemmelser.
Støtte fra NOx-fondet til LNG-prosjekter Geir Høibye, Daglig leder Næringslivets NOx-fond Ålesund, LNG i fiskeflåten 13. oktober 2011.
Ruter Dialogkonferanse Svenn Åge Løkken
Europcar presentasjon
Gigantbestilling 222 nye fly –
© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights.
Sett fra et survey-perspektiv
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Kommunale bygg sin betydning for byutvikling Stian Berger Røsland Byrådsleder Omsorgsbyggkonferansen 2014.
1 Kap. 61 – Case: An Adaptive System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
E-læring som kunnskapsorganisering
Online symbolske tjenester Pensum: Olsen, kap. 19 og 20 ”Case studier”
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
Modellering og diagrammer Jesper Tørresø DAB1 E september 2007.
Klima, teknologi og politikk: Hvem gjør hva? Jon Olav Alstad NAF PS! Du kan sette inn bilder fra NAFs bildegalleri via verktøylinjen som heter «NAF-bilder».
Geografiske informasjonssystemer (GIS) SGO1910 & SGO4930 Vår 2004 Foreleser: Karen O’Brien Seminarleder: Gunnar Berglund
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Electronics Technology Fundamentals
Integrasjoner og 360°.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Lave oljepriser kan bremse utvinningen på norsk sokkel Thina Margrethe Saltvedt, Sjefanalytiker Makro/Olje (Ph. D.) Mars
Distributed modelling for a centralized data model - The Danish Basic Data Model Per de Place Bjørn Ph. D., Information Architect Basic Data Model Project.
NEDERLANDSK 100% ELEKTRISK BY BUSS MED REKKEVIDDE FOR FULL DAGS DRIFT UTEN LADING UNDERVEIS RUTER dialogkonferanse7. april 2016 Bjarne Jordahl, EBUSCO.
Privacy by Design: Forslag til metode for å bygge personvern inn i systemløsninger Dag Wiese Schartum.
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
REMOVAL OF SOUR GASES Jón Steinar Guðmundsson April 2013
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Hendelse Prosjekt: Nyhamna EPCm Site/Land/Dato: Nyhamna B340/ Norge/
2021.AI.
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
Hvilke muligheter finnes i andre deler av 6RP?
e-learning Find documents about and the use of multimedia systems and
Økonomiske forutsetninger
Workshop Traffic Management and Control Travel Time Information
Digital elektrisk energi
Norway Tendering Strategy
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Hvorfor har byggnæringen et press på seg?
Metodikk og praktiske tips Godt Grep bolk
Redningshelikopter Florø Dag Rune Vatle Hypotermi fagsamling 2018
Lean design spill Support Erasmus+ Project LEAN
A review of exploration activity and results on the NCS
Vaccine Delivery in Developing Countries
Norway. A unique student experience
Utskrift av presentasjonen:

”Næring og Læring” Teknisk Seminar Golsfjellet 2010

Jan Ove Kaarbø Teknisk sjef Toyota Norge AS ”Hva?” Jan Ove Kaarbø Teknisk sjef Toyota Norge AS Teknisk Seminar Golsfjellet 2010

Agenda: Teknologi. Systemer. Hybrid. TechDoc 3 og Team 21 Hva bidrar bransjen med i forhold til skolene/ elevene og lærlingene? Hva ønsker vi fra skolen? Hybrid – hva bør alle vite om hybrid – skal vise litt om sikkerhet TEAM21 – status sertifisering Mekanikerkonkurransen- E læringsmoduler – vi skal se på nye moduler som kommer – moduler for alle på hybrid Kursplan- for 2011 Nye kurs- Toyota Norge AS 2011 Teknisk Seminar Golsfjellet 2010

Større gap mellom kunnskapsnivå – bil teknologi Som en innledning til sertifisering har vi tatt med denne for å vise hvorfor vi må ha fokus på blant annet sertifisering som er en stor del av årsaken til gapet. Teknologi gapet øker ift. egen kompetanse. Her må vi se hva som kan gjøres på kompetanseplan pr. forhandler. Toyota Norge AS 2011

Why TD3 : Pain Point: Identification Data Volume Increase 34 % 28 % User surveys TechDoc Information Could not find information Information did not fix the problem 2005 2009 Circa ~5000 pages Circa ~35000 pages System Performance System Operating speed is below average or poor EWD performance Very slow, crashes system. Unreliable 61 % Ageing Diagnostic Tools Inconsistent vehicle coverage Lack of memory Poor language support No reference data Expensive (BER Issue) No J2534 (Euro 5) 2 generations behind market

Systemer ABS BA VSC VSC pluss VDIM(Lexus) TRC SRS (9 puter) IADS Integrated Active Drive system- 4WD linket til TRC og VSC for bedre veiholdning. Adaptiv fartsholder Adaptiv frontlys AVS - Adaptiv fjæring Styring på bakhjul Denne hadde vi med ifjor Toyota Norge AS 2011 Teknisk Seminar Golsfjellet 2010

Systemer Elektroniske bremser(Hybrid) Girskifte indikator Filassistanse (hjelper bilen å holde seg innenfor strekene) Varsel om at det er noe i veibanen foran bilen i mørket (infrarøde kamera) Hastighetsalarm Dekktrykk varsler Fotgjenger beskyttelse ved at panser "flytter på seg "ved en påkjørsel Bremser ned ved hindring i veibanen med fartsholder innkoblet Radar bak som varsler om fare for påkjørsel bakfra og legger nakkeputene inn mot nakkegropen til de som sitter i bilen Strammer opp setebeltene foran og bak ved fare for stor frontkollisjon. VGRS Endrer utveksling på tannstang for å styre mer i en nødssituasjon Denne hadde vi med ifjor Toyota Norge AS 2011 Teknisk Seminar Golsfjellet 2010

09 11月 代表者会議 First Prius Oct1997 8 8

Toyota strategi: Hybrid til hovedmodeller 2010 2015 Steg 1 Prius + Auris HSD Steg 2 Hybridmiks >20% Steg 3 Hybridmiks mot 50% Prius HSD 9

What is the most important tool when working on HYBRID? Safety precautions What is the most important tool when working on HYBRID? Think first! Then act! What is the most important tool when working on Hybrid (click) Think first, than act !

650 Volt AC 201,3 Volt DC Nøkkeltall på Prius Modell Akselerasjon (0-100 km/t) Forbruk (blandet kjøring) Utslipp (Co2) Prius 2000 13,4 0,51 120 Prius 2003 10,9 0,43 104 Prius 2009 10,4 0,39 89 Prius PHV 11,4 0,26 59 Euro avgasskrav er teknologi skapende 650 Volt AC 201,3 Volt DC

Service Point (Inverter with Conv. Assy) Safety Precautions 5. After removing the service plug, wait 10 minutes or more to discharge high-voltage capacitor High-voltage Capacitor Discharge 0V Elect-ricity NOTICE: After removing the service plug, wait 10 minutes or more to discharge high-voltage capacitor. Service plug removal 10 min. Toyota Norge AS 2011

Ikke klassifisert som hybrid Hva er en hybrid? Prius/ Auris CT/RX/GS/LS Full hybrid EV Drive Motor-assist Stop & go system Regenerativ bremsing Motor stopp Det som her klassifiseres som full hybrid er det som ofte blir kalt fullstendig hybridsystem som innebærer både serie og parallellhybrid og muliggjør komplett EV drive. Tommelfingelregel på hva vi besparer på utslipp: Mild – 20% Full – 30% På ny Prius er tallet høyere enn 30%, nærmere 37% Ikke klassifisert som hybrid Mild hybrid

Toyota Hybrid Synergy Drive®  andre hybrid systemer Serie & Parallell -Full Hybrid: Egenskaper: Lader HV batteri Separat energi til elektro motor Separat generator Synergi mellom: Energi fra elektromotor og Bensinmotor Velger beste kraftkilde: Elektromotor Kombinasjon av begge Regenerativ bremsing 12V HV Batteri MG1 Engine Inv PS MG2 Toyota Hybrid System benytter ‘strong’ hybrid system. Strong hybrid system har en separat separate generator that creates energy and controls the motor to drive the wheels. Unlike conventional systems in which a low-output motor temporarily boosts driving performance, Hybrid Synergy Drive achieves a synergy between enhanced motor and engine power, making the best use of both. The system continually and seamlessly selects the most efficient power to drive the vehicle: Electric motor Petrol engine Combination of both The parallel and TOYOTA system use regenerative braking. Instead of relying on an outside source of electricity, they generate their own electricity internally by reclaiming the energy that is normally wasted slowing and stopping the vehicle. It never needs to be plugged in for recharging! The benefits of Hybrid Synergy Drive : Offers “the best of both worlds”: Maximum driving performance with least impact on the environment. 

Evolution of E-drive and Engine また、ハイブリッドに、外部から充電できる機能を追加して、 電気エネルギーも利用できるようにしたものが、 プラグインハイブリッド車であり、 電気自動車は、 プラグインハイブリッド車から、 エンジンと 燃料タンクを 取り去ったものと言えます。 更に、HVのエンジンを 燃料電池スタック に置き換えれば 燃料電池車、FCHVとなります。 つまり、今までトヨタがハイブリッドカーで培った技術は、 これからの様々なエコカーに活用できるという事です。 この様な幅広い応用が可能なのは、トヨタが、ハイブリッドシステムを、 生産技術も含めて自社技術として「手の内化」しているから こそだと言えます。 一方で、この分野での他社との競争やエコカーへの社会要請は 年々激しくなってきています。 モーター、電池、インバータなどの主要ユニットの 小型・軽量化、高性能化、低コスト化など、 ハイブリッド技術を改善・進化させて行くことが、重要と思っています。@ Using hybrid technology for PHV, EV, and FCHV

Lexus

Skjematisk fremstilling av en brenselcelle.

この図は、将来のエコカーの棲み分けのイメージを 移動距離と速度で整理したものです。 Vision of Response to Environmental and Energy Issues HVs & PHVs with internal combustion engine Heavy-duty trucks Vehicle size FCHVs Express trains Passenger cars Route buses HV EVs Regular trains FCHV(BUS) Short-distance commuters Delivery trucks この図は、将来のエコカーの棲み分けのイメージを 移動距離と速度で整理したものです。 望ましい都市のあり方や、暮らし方を思い描いて、 それらを支える交通システムを考え、 そこで活躍するモビリティを、具体的なビジョンとして描き、 研究開発を進めることが重要と考えています。 Motorcycles FCHV EV PHV Driving distance Small delivery vehicles Winglet i series Fuel Gasoline, diesel, bio-fuels, compressed natural gas, gas to liquids, coal to liquids, etc. Electricity Hydrogen HVs or PHVs with internal combustion engines: wide use; EVs: short-distance compact commuters; FCHVs: medium-to-large vehicles and buses.

Ny TechDoc 3 & Diagnosetester Vi har med info på verktøy som kommer i nær fretid. Desverre har denne pakken vært forsinket. Oppstart er utsatt til første del av 2011. Toyota Norge AS 2011

Div deler og komponenter. Hva har Toyota gjort? 156 biler ble gitt bort for bruk i undervisning (spesialverktøy og opplæring). T-tep pakker til 15 skoler, med opplæring(verdi ca 500 000 kr pr pakke). T-tep skolebøker Div deler og komponenter. 50 biler Auris X, ble i samarbeid med lokal forhandler delt ut til skoler. DSAMvfmsad Toyota Norge AS 2011 Teknisk Seminar Golsfjellet 2010

Bauda har eget opplæringskontor (35%) Hva har Toyota gjort? Bauda har eget opplæringskontor (35%) Vi har egen tur for faddere som har læringer som består Meget godt Vi har en årlig tur for mekanikere som har utmerket seg, velges av forhandler. Vi har også tur for de som når toppen i Team systemet vårt. Utenlandsturer (bilfabrikk). DSAMvfmsad Toyota Norge AS 2011 Teknisk Seminar Golsfjellet 2010

Toyota mål for sertifisering Team 21 Toyota mål for sertifisering 100% 100% Dette er basert på sertifisering etter å ha tatt E læringen på TEAM21. 503 mekanikere i Norge totalt. 50% 50% 50% 10% Toyota Norge AS 2011

Anna Anka Toyota Norge AS 2011

Mekanikerkonkurranse Toyota Norge AS 2011

Hvilke råd gir skolene? Er du skoleflink = Allmennfag Strir du på skolen = Liker å jobbe praktisk = Håndverksfag = Bil Vi vil ta imot de som har jobbet seg gjennom de 3 forutgående trinnene i desember 2011 Toyota Norge AS 2011 Teknisk Seminar Golsfjellet 2010

Grunnmur U=R*I Har elevene som kommer ut av skolen den kunnskapen de bør ha for å møte den teknologien som er i dag? Vi vil ta imot de som har jobbet seg gjennom de 3 forutgående trinnene i desember 2011 Toyota Norge AS 2011 Teknisk Seminar Golsfjellet 2010

Takk for oppmerksomheten GTS Tec doc Takk for oppmerksomheten Dette skal bli et stort steg fremover med et bedre FIR verktøy  Toyota Norge AS 2011