Kursmøte 2 Kursmøte 2 Substantiv.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Barnet, barnets behov og følelser Kursmøte 2.
Advertisements

– tidlig kommunikasjon
VG3 – norsk: Grammatikk og språkhistorie
HELSE OG LIVSSTIL.
Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
Faglige og ufaglige feller. Strategier som virker mot sin hensikt.
Substantiv.
SUBSTANTIV.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 5Verb Verb.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot treordssetning På-vei-mot treordssetning Kursmøte 7.
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Kursmøte 4 TEMA Voksne snakker om Det barnet gjør.
”MULTIPLIKASJONSBÅNDET” Telling, antall og symboler for antall 1i:SEE Conceptual Learning DA i:SEE
SETT INN RIKTIG FORM AV SUBSTANTIVENE, MED ARTIKKEL HVIS NØDVENDIG Kapittel 10 oppgave a.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 6 Den gode samtalen Kursmøte 6 Den gode samtalen Kursmøte 6.
L'adjectif Hva er et adjektiv?.
Kursmøte 1-4 Metoden TN Tegnsatt norsk.
IS-102 Klassedefinisjoner
Vi heller vannet oppi ballongene.. Det har vært kaldt på natten og vannet har frosset til is. - Vav, is, sier Adrian og peker på ballongen.
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Læring og tenkning Systemutvikling er læring Gjensidig respekt og samarbeid Følge en konkret oppskrift Velge blant flere oppskrifter Nå målet uten oppskrift,
Strukturerende elementer i UML
PRONOMEN.
Onsdag 27. juni Konkurranse Sommersang: "Stilleste gutt på sovesal 1"
Bøy substantivene i ubestemt form flertall og forklar setningene nedenfor Ta det piano! Kapittel 1 oppgave c.
Kapittel 2 oppgave a) Sett inn substantivene i riktig form
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Valencia.
INF 295 Algoritmer og datastrukturer Forelesning 6 ADT Lister, Stakker og Køer Hans Fr. Nordhaug (Ola Bø)
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 6Adverb Adverb.
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 Kursmöte 3 TEMA Voksne snakker om Barnets kropp Kursmøte 3.
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Det barnet er oppmerksom på Kursmøte 5.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Kursmøte 4Adjektiv Adjektiv.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 2 Samtalen Kursmøte 2 Samtalen Kursmøte 2.
Kursmøte 3 Kursmøte 3 Konjunksjoner.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5.
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Kursmøte 4 Samtaleemne Kursmøte 4 Samtaleemne Kursmøte 4.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 4 Velkommen! Kursmøte 1-1.
Kursmøte 1-5 Kursmøte 1 Preposisjoner.
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Metoden TSS Tegn som støtte Metoden TSS Tegn som støtte Kursmøte 1-4.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-2.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Om barnet som aktivt lærende Om barnet som aktivt lærende Kursmøte 1-3.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-3.
det første ordforrådet
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale Kursmøte.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot Kursmøte 5 setninger der stedet er det sentrale.
Tegnenes artikulasjon
i:SEE ”MATTEBOKSEN” Plastkoffert med cuisenairestaver som vi bruker
KJÆLEDYRENE VÅRE 3. trinn
Ett skritt foran 3 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 3 Velkommen! Kursmøte 1-1 – den enkle setningen og samtalen.
Litterære virkemidler
En ulv. En Ulv..
Kapittel 4 oppgave f. Sett inn riktig form av eiendomspronomenene.
Kapittel 11 Dåp og konfirmasjon i Den norske kirke
Morfologi.
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
SUBSTANTIV Mål: Kunne forklare hva et substantiv er.
FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i. Fugleprosjekt vår/sommer.
Oppgave 10 Sett inn riktig form av substantivet. Du må også sette inn bestemt / ubestemt artikkel der det er nødvendig. Torbjørn Egner - en folkekjær barnebokforfatter.
Strukturerende elementer i UML
Utviklingen fra egg til kylling:
Kapittel 1 Du og jeg I dette kapittelet skal du lære:
Substantiv Artikler og kjønn.
Kapittel 1: Hei!.
Substantivbøyningen Etternavn og substantiverte adjektiv
Mål: Kunne forklare kva eit substantiv er. Kunne bøyge substantiv
Ord som beskriver En stor hatt Ei skummel rotte
Utskrift av presentasjonen:

Kursmøte 2 Kursmøte 2 Substantiv

Substantiv ord som setter navn eller etiketter på En period av frustration för de vuxna personer & dyr objekter aktiviteter følelser tilstander forhold steder og mye mer Kalle og Petter

Substantiv kan være konkrete Hvordan skal man bruke tegn? En period av frustration för de vuxna De beskriver det man kan ta på Og se på Det finnes en fysisk form Nese, øye, øre, munn…

Substantiv kan være abstrakte Hvordan skal man bruke tegn? En period av frustration för de vuxna De representerer det som man ikke kan ta på og se på moro fantasi sorg Her er Prusiluskan

Substantiv dannes på ulike måter Hvordan skal man bruke tegn? En period av frustration för de vuxna svømm + ere = svømmere svømm + ing = svømming myk + is = mykis ny + het = nyhet fugl + kasse = fuglekasse Han er en imitator

Substantiv kan bøyes - genitiv Hvordan skal man bruke tegn? En period av frustration för de vuxna duens - duenes guttens – guttenes elementets – elementenes Genserens striper er blå og hvite

Substantiv kan bøyes - entall & flertall Hvordan skal man bruke tegn? En period av frustration för de vuxna due – duer bil – biler ballong – ballonger støvel – støvler ben – ben piano – pianoer Guttenes grimaser

Substantiv kan bøyes – bestemt form Hvordan skal man bruke tegn? En period av frustration för de vuxna due – duen biler – bilene ballong – ballongen sko – skoene piano – pianoet ben - bena Tennene synes ikke

Substantiv kan grupperes Hvordan skal man bruke tegn? En period av frustration för de vuxna Hode, hals og bryst… er kropp

En period av frustration för de vuxna Substantiv er nyttige man kan En period av frustration för de vuxna peke ut - referere angi spesifikt hva man snakker om

Substantivenes bøyninger er nyttige man kan En period av frustration för de vuxna gi mer enn et budskap samtidig med samme ord oppfatte mer enn et budskap fra samme ord kjønn - antall - tilhørighet