MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Hvordan kan emballasjeindustrien bidra til å firdoble verdiskapningen innenfor marin sektor i Norge innen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsutviklingen av norsk sjømat
Advertisements

Norsk Resirk AS Bent Ringvold Logistikksjef.
Nordiske logistikkløsninger
Markedsmuligheter Russland Presentasjon Skalldyrkonferansen Stavanger 3. november 2009 Svein Ruud, adm. dir Troika Seafood.
MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Krav og reguleringer knyttet til emballering av sjømat i Europa Lars von Krogh, Synnøve Rubach Ole Jørgen.
Emballasjedesign og Marinepack MARINEPACK seminar høst 2002 MarinePack - FOU-program for sjømatemballasje Strategisk analyse forts. Nettverksanalyse Forbrukerinformasjon.
Utvikling av kveite oppdrett; erfaringer og utfordringer
Kundens kundelønnsomhet Espen Ellingsen Espen Ellingsen
PolymerTrade AS • Litt om PolymerTrade AS • Avfallsbesitterens behov • Innsamlerens behov • Gjenvinnerens behov • Sluttbrukerens behov • Traderens dilemma.
RT – flis i Norge Bjørn Arild Thon Ragn-Sells AS Ikke søppel!
Tallenes tale Tallenes tale 2008 Eksporten i 2008 Norsk sjømateksport var i 2008 på 39,1 milliarder kroner og for fjerde år på rad settes det.
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Fremtidens matproduksjon
Gunnar Sand – Stiklestadkonferansen Er det kunnskapssamfunnet som skal redde oss? *** Gunnar Sand, direktør i SINTEF Stiklestad 8. mai 2003.
Superkjøling av torskeloins
Morten Hyldborg Jensen Aker Seafoods ASA
Marinepack og emballasjedesign
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Samfunnsmessige endringer, næringslivets utvikling og transportbehov 2020 Professor Arild Hervik Høyskolen i Molde.
Jan Trollvik Eksportutvalget for fisk
Produktivitetsutvikling i oppdrett og dens innvirkning på sjømatsmarkedet Frank Asche
Vestfolds fortrinn Klima og natur, kulturhistorie Urbant Variert arbeidsmarked Kort vei til Oslo.
Vegdirektoratet 4 mars Siri Legernes RIF ”Utenfra” erkjenner vi at: Omstillingen i SVV har kostet – både på organisasjons- og individnivå. Det tar.
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
VI ØNSKER TOLLPOST FUTURUM VELKOMMEN TIL NORENGROS K.J. BRUSDAL AS
Sjøveis transport i Nord Norge sett fra LTLs ståsted.
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen VELG SJØVEIEN 2012 Bergen SJØVEIEN – NOE MER ENN OVERSJØ VIDAR KARLSEN ADM. DIREKTØR DFDS LOGISTICS.
MarinePack - FOU- program for sjømatemballasje Emballasjeoptimering i henhold til CEN-standardene (EN ) for produkter fra Domstein Et caseprosjekt.
Verdikjedeanalyser av sjømat og kjøttprodukter
MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje MARINEPACK-PROSJEKTET Optimal og trygg emballering av norsk sjømat og andre næringsmidler Professor Ole.
Marinepack FOU-program for sjømatemballering Marinepack-prosjektet - status og forutsetninger per Ole Jørgen Hanssen.
MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Økonomisk status Mangler fortsatt NOK 150’ i bedrifters egeninnsats Utbetalt fra NFR 1. Og 2. Tertial =
Marinepack-Rammebetingelser Stiftelsen Østfoldforskning v/ Tove P. Berge Spørreundersøkelse blant kunder av norsk laks i EU 2002.
MarinPack - FOU- program for sjømatemballasje Gilde Norge - strategisk analyse 4 emballasjeløsninger for 2 ulike produkttyper.
Presentert av Peter Bonne/IKT-Norge
Fremtidens matproduksjon
Dr.ing. Jan Tore Pedersen

Økonomiske virkemidler Skogkultur –etablering og oppbygging av kvalitetsskog inkl miljøhensyn –distriktsprofil –statlig tilskudd pga langsiktige tiltak,
Finansiering av havbruk. Sammenligning lukket og ope anlegg. v/Kjell Gunnar Lilleøren og Kjetil Søvik.
MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Verdikjede- og strategianalyse av emballering av frosne hvitfiskfileter Jan Gjerde Ole Jørgen Hanssen Kjersti.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Fiskeindustrien i Lofoten
Tove Sleipnes Norges Sjømatråd Markedssjef 12. februar 2015
Representantskapsmøte Norges Sildesalgslag Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Bergen 2. juni 2005.
” Utsikter for norsk fiskeri- og havbruksnæring ” GJENSIDIGE NORS’ FROKOSTSEMINAR TRONDHEIM 12. AUGUST 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen ”Verdier.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
”Markedsadgang” SJØMAT FOR ALLE - BERGEN 2.SEPTEMBER 2004 Statssekretær Janne Johnsen ”Verdier fra havet – Norges fremtid”
"Verdier fra havet - Norges framtid"
EU - nye markeder - Aquacity/Innovasjon Høstkonferansen i Stavanger 12. oktober 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Visjoner for norsk sjømatnæring – hva kan fiskerimyndighetene bidra med? FISK 2004,Tromsø, november 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Utviklingsfondet for skogbruket Skogprogrammet Bidrag til FoU – fokus på fremtiden Kristin Danielsen Avdelingssjef Landbruk og marin virksomhet Norges.
PROGRAMMERING FOR VERDISKAPING PÅ KUNDENS PREMISSER se: Teoretisk analyse av byggeprosesser, - kap 2.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Norwegian Ministry of Fisheries ”Tromsø–regionens marine fremtid” Fredag 23 mai 2003 Fiskeriminister Svein Ludvigsen.
Norwegian Ministry of Fisheries Lokal og regional næringsutvikling – fiskeriforvaltningens rolle Fylkesmannsmøtet i Florø 2. – 4. juni 2004 Fiskeriminister.
Årsmøte Fiskarlaget Vest Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Bergen 12. mai 2005.
Mottakskontroll.
Et konkurransedyktig grønt næringsliv NFD Innspillskonferanse Gisle Løhre Johansen Konserndirektør FoU og Forretningsutvikling.
Representantskapsmøte Norges Råfisklag Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Tromsø 26. mai 2005.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
Internasjonalisering konsekvenser for logistikk- markedet i Europa Harald Wand Salgsdirektør DFDS Transport Group.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Bergensregionens innstilling til Hav 21, hotell Neptun 20/2.
Emballasjeoptimering. Peterson Packaging Vi har seks fabrikker i Skandinavia og er tilstede med selgere og konstruktører i alle større regioner. Dette.
Et mer ambisiøst næringsliv Nina Broch Mathisen Direktør Innovasjon Norge Hordaland.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Medlemmer DNE har 210 medlemsbedrifter i 2017
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Utskrift av presentasjonen:

MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Hvordan kan emballasjeindustrien bidra til å firdoble verdiskapningen innenfor marin sektor i Norge innen 2020 ? Av Tove Berge (Logikon/STØ) Bedriftsseminar Marinepack, Asker Tove Berge

MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Eksport fordelt på fiskeslag

MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Norsk lakseeksport 2000/01 Kilde: SSB, EFF 2001 Verdi 10 milliarder NOK 2000 Verdi 12,3 milliarder NOK

MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Norsk eksport av sjømat

MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Omsetningskjeden fiskeprodukter ProduksjonStykning OmsetningDetaljist Forbruk CateringGrossist Foredling

MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Hva er marin sektor år 2020? Fangst18 mrd Laks12 mrd40 mrd Torsk40 mrd

MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Kundekategorier 1.Industrikunder –Røkeri –Catering –Andre bearbeidingsbedrifter i markedet 2.Super / hypermarkedkjeder 3.Tradisjonelle grossister

MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Produktsammensetning FerskvareFrossen vare Hel fiskXX StykningXXXXXXX ForedlingXXX

MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Norge – en råvareleverandør av ferske produkter •Avstanden til markedet •Ledetid •Transporttid stjeler ”shelflife” •Bearbeidede produkter – volumvarer •Effektiv distribusjon fra Norge ? •Alternative råvareleverandører Økt vekst for bearbeidingsindustrien i Europa

MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Viktigste markeder for norsk sjømat

MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Markedsutvikling •Vest Europa •Øst Europa •Asia •USA ? Produksjonen vil alltid foregå langs norskekysten, men kan levendefisktransport kunne bli en trussel for norsk emballasjeindustri?

MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Eksportindustriens behov Optimal emballasje –Minst mulig emballasje –Beskytte og bevare produktet –Forbedre produktet (add value) ? –Promotere produktet

MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Hva er optimal emballasje? •Tilpasset produkt •Tilpasset lagringstid •Tilpasset transport •Tilpasset kundekategori •Tilpasset kundens særbehov •Tilpasset myndighetskrav •Tilpasset industriell produksjon på pakkeri •Sikre lavest mulig kostnad i logistikk-kjeden •Til konkurransedyktig pris

MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Tilpasset produkt •Alle marine produkter vil ha samme behov for beskyttelse, temperaturkontroll og fuktighet •Hel fisk - en saga blott ? •Fileter - vårt nye ”commodity” produkt •Ferske / frosne produkter ulike emballasjebehov •Indre / ytre miljø – ulike behov (is, fuktighet,salt) Kan ny emballasje / pakkemetoder endre produktenes behov for kontrollert temperatur?

MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Tilpasset lagringstid •Langtidslagring f.eks på frys stiller store krav til emballasjen Vil nye kjølemetoder endre produktets emballasjebehov ?

MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Tilpasset transport •Bil, båt og fly ulike emballasjekrav •Mye på bil, mer på båt, økning også på fly •Transportmidlene må utnyttes optimalt Mest mulig produkt, minst mulig emballasje.

MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Tilpasset kundekategori •Grossister –Salg av enkeltkasser •Industrikunder –Enklest mulig •Supermarkeder –Promotering

MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Tilpasset kundens særbehov •Krav om pakking i egne kasser, f.eks. returkasser •Hygienekrav •Spesialstørrelse på emballasjen •Styrkekrav •Max høyde på pallene •Spesialetiketter Generelt sett ønsker kunden en emballasje de kan kvitte seg med enkelt uten arbeidsinnsats eller ekstra kostnad.

MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Tilpasset myndighetskrav •Miljøhensyn •Max 60 % av netto volum kan være fylt av fisk (effektiv kjøling) Tette kasser gir ingen vannavrenning og vil bli et fremtidig krav

MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Tilpasset industriell produksjon på pakkeri •Mange varianter emballasje gir lite effektiv produksjon - standardisering •Råstoffet varierende i størrelser og kvaliteter – ulike råstoff til ulike marked •Større pakkerier – større serier Pakkeriene er avhengig av store serier – er modulbasert emballasje løsningen - basert på ”minste felles multiplum” ? ?

MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Sikre lavest mulig kostnad i logistikk-kjeden •Standardisering •Tilpasset transportmiddel – optimal utnyttelse •Redusert håndtering –På pakkeri –Under transport/lagring –Ved mottak –Etter bruk?

MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Til konkurransedyktig pris •Pris på emballasje– en avgjørende faktor på et commodityprodukt

MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Emballasjeindustriens utfordringer •Ligge i forkant av utviklingen •Nye løsninger –Forenkle –Redusere kostnader i kjeden –Added value •Samarbeide –I kjeden –Mellom konkurrenter –Kombinerte produkter •Miljøproblematikken –Returordninger –Full sporbarhet

MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Ser emballasjeindustrien sin viktige rolle ? Norsk marin sektor er avhengig av en sterk, samlet norsk emballasjeindustri for å kunne firdoble verdiskapningen innen år 2020