”Oljenæringens samfunnsansvar – et innlegg om holdninger, verdier og bedriftsfilosofi” Desemberkonferansen 2008 Gro Skaaren-Fystro, TI Norge

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norwegian Ministry of Local Government and Regional Development Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – norsk.
Advertisements

Norwegian Ministry of the Environment Engelsk mal: StartsideHUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Tips bunntekst: For å få bort sidenummer, dato,
Endgame - Lessons from Afghanistan Torbjørn L. Knutsen.
Everyone Print Kalle Snarheim.
CIP Large Scale Pilots … og litt til Et raskt overblikk NorStella 2/5/2012 Kjell Hansteen Mobil
DESEMBERKONFERANSEN Kristian Siem SS7 New Vessels
Organization and board
- derfor går vi mobilt Espen Olsen Langfeldt, redaksjonssjef VG Mobil, Fagpressedagen 2013.
TWN Washington Øivind Christoffersen Director General, Statsbygg (Norway) Turning customer feedback into appropriate actions and customer satisfaction.
The Trondheim Toll Ring System
Ledelsesinformasjonsystem
Pareto presentation 29. August
Mobile Phone authorised Services through Near Field Communications Hans-Christian Haugli, Elin Melby, Josef Noll.
Fra ARKTRANS til et Europeisk rammeverk for intermodal transport “Common Framework” 1.
Det tar år å innføre smidige metoder i store organisasjoner… english inside™ Smidig
Bedrifters samfunnsansvar Norge - sinke eller foregangsland NIF – Faggruppe for etikk og lederskap 10. november, 2003 Eli Bleie Munkelien & Ingebjørg Gravlien.
Norwegian national governance of archetypes
Status terminology work Daglig borerapport project meeting May 23d 2006.
‘The High North’ A Geographical-Political Concept, with Emphasis on Marine Resources Management Odd Gunnar Skagestad Deputy Director General Bergen, 28.
Designing the User Interface (Antall brukere == Antall meninger)
Hvordan å lykkes hos NFR? Benedicte Bull. Eksempel I: “ARMED VIOLENCE IN LATIN AMERICA: HUMANITARIAN CHALLENGES AND POLITICAL DILEMMAS” O Criminal armed.
Diploma Supplement Ting å huske Ingenting skal fjernes fra standard oppsett Informasjon om DS skal være med på institusjonens.
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
International MSc in Chemical Engineering? Background –Continuing crisis in student recruitment –Desire to provide an international option, more international.
Nettverk Software Protocol Hierarchies
Nytte og relevans av IT-studiene: Nyansattes erfaringer 30. november 2012 Tormod Fjeldberg.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Corporate Responsibility (CR)- and Non-financial reporting Why and How? CCR Seminar – June 3rd, 2008 Caroline D Ditlev-Simonsen Handelshøyskolen BI Caroline.
(1) Viability performance – reporting The Hydro Way Presented by Kirsten Margrethe Hovi 2008 June 3 rd.
EQUASS Assurance - en fordypning ”Å dele er å forbedre”. (”To share is to improve”). ERFA-konferansen i Trondheim nov
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Kvinner og arbeid – problemet menn og andre barrierer. Anne Britt Djuve, Fafo 8.mars 2008.
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk og læringsmål i forskerutdanningen
WHY WE’RE STRENGTHENING ROTARY. OBJECTIVES  Clarify what Rotary stands for, how it’s different and why people should care  Elevate awareness and understanding.
Bærekraft i Agder og Telemark. Definisjoner og dialog Stina Torjesen, UiA.
1 Teleøkonomi Infomøte 3.komtek, Harald Øverby, ITEM.
1 Infomøte 4.KomTek Hovedprofil TØ: Teleøkonomi 20.april 2010 Harald Øverby (Steinar Andresen)
Økonomiske forutsetninger Gullfaks landsbyen 2007.
GullfaksLandsbyen – Prosjektforslag 2007
Trondheim 6. mars 2014 Mørke skyer i horisonten?.
Netværksbaserede indsatser som integreret tilgang The grass is always greener on the other side …
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt – uten partenes valg Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Norwegian Ministry of Labour Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Klikk på utformingsfanen og velg først ikon; DEPMAL – norsk. Eller velg DEPMAL– norsk.
Project Fusion The power of combining resources. L y s b i l d e u t f o r m i n g : ” M / L O G O ” // V e l g b l a n t m a n g e l y s b i l d e o.
Publisering i åpne kanaler Anne Storset Institutt for mattrygghet og Infeksjonsbiologi.
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
Hva skal til for å lykkes med en internasjonal forskningsavtale? Erfaringer fra arbeidet med Japan-avtalen Svein Grandum Teknologiutsending, Tokyo
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
GNP per Capita in 1971 Index USA = 100
Hvordan lærer vi på bransjenivå? Hva gjør Norsk olje og gass?
CAMPAIGNING From vision to action.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
Potential Challenges/Obstacles
Biological quality assurance in Norway– Biological standards
LO2 – Understand Computer Software
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
Kaveet Patel – Education Officer
WG Joint Inter-Change Date: Authors: Name Company
Population Diversity & Distribution
Chapter 2: Economic Systems Section 3
Interpreting the Meaning in Queries and Target Content (SWT-3) Speakers: > Bruce Molloy, CEO, Connotate Technologies, > Sean Martin, CTO, Cambridge Semantics.
Aboriginal Self Government and the Treaty Process
TGr Closing Report May 2005 Date: Authors: January 2002
What belongs in state storage API’s?
Developing an Educational Web Application for Student Training in Geographical Information Systems (GIS) Derek Morris Jr. , Edsel Norwood , Disaiah Bennett.
Utskrift av presentasjonen:

”Oljenæringens samfunnsansvar – et innlegg om holdninger, verdier og bedriftsfilosofi” Desemberkonferansen 2008 Gro Skaaren-Fystro, TI Norge

Corruption Perception Index Denmark9,36 1New Zealand9,36 1Sweden9,36 4Singapore9,29 5Finland9,06 5Switzerland9,06 7Iceland8,95 7Netherlands8,96 9Australia8,78 9Canada8,76 11Luxembourg8,36 12Austria8,16 12Hong Kong8,18 14Germany7,96 14Norway7,96

Hva skyldes fallet på årets indeks?  Økt bevissthet om korrupsjon i Norge  Det blir ikke gjort nok verken i offentlig eller privat sektor for å bøte på problemet

Examples of corruption in Norway  Vannverksaken  Oslo Kommune-saken  Drammen Kommune-saken  Gardermoen-saken  Mannesmann/Statoil-saken  UNICEF-saken  Røde Kors-saken  Statoil/Horton-saken  Veritas-saken  Ullevål-saken  Finance Credit  OVDS-saken  SINTEF-saken  Vinmonopolet  Legeerklæringer  Matvarekjedene  Forsvaret  Midtåsen-saken  Båtsertifikat-saken Listen er mye lenger…..

Sectors most prone to bribery  Public works/construction  Arms and defence  Oil and gas  Real estate/property  Telecoms  Power generation/transmission  Mining Source: TI Bribe Payers Index

PROMOTING REVENUE TRANSPARENCY

What is the Project about? Transparency can change resource curse in to a blessing Project Objectives: 1.To measure revenue transparency performance and diagnose areas for improvement. 2.To develop broad standards for revenue transparency. 3.To support the use of the revenue transparency standards and measures of performance by companies, rating agencies, investors, government regulators and civil society.

Companies Report Method  Desk study  Based on publicly available information  Increased coverage: 42 companies in 21 countries of operation  Indicators (framework): made adjustments to first one but kept comparability  Addressed feedback from first iteration: context, refine questions, id N.A.  Developed special SOE section  Increased Anti-Corruption  Participatory: early company engagement in  Method refinement  Data validation

Project Governance  Reference ( Advisory ) Group  Partners (TI,PWYP,RW)  Industry Associations/Companies  Governments  Investors  Rating Agencies  EITI Secretariat  Experts (industry, measurement, etc.)  Working Group ( max 15 participants)  TI  Project Partners  Measurement Experts  Industry Associations of Company Reps / Governments Rep  Country implementers  EITI Secretariat  Expert Task Forces for concrete tasks  Project Management ADVICE MULTISTAKEHOLDER GUIDANCE MULTISTAKEHOLDER

The questionnaire

Amerada Hess, Exxon Mobile, Chevron, Devon, Conoco Philips, Marathon Nexen, Talisman Petro Canada, Sonatrach Sonangol BHP Billiton, Woodside Petrobras Pedevesa CNPC, CNOOC, Petrochina, Sinopec SNP C Pemex GEPetro l Total ONG C Pertamina NIOC Eni Inpex Kazmunaingaz KPC Petrona s NNP C Statoil Gazprom, Rosneft, Lukoil Aramco Repsol Shell BP, BG Qatar COMPANIES REPORT 2007: COMPANY COVERAGE (per Home Country)

If comparissons were valid...

Policy Performance Poor performance disclosure Better performance than policy Better policy than performance Good policy and performance IOCs and NOCs outside their home jurisdictions Some policy, some performance Looking at our more detailed results and with respect to IOCs and NOCs outside their home jurisdictions, discrepancies are significant between public policy and actual performance disclosure…

Policy Performance NOCs home operations Good policy and performance Poor policy and performance Medium to good performance, irrespective of policy …whereas policy appears to matter less with NOCs operating at home.

Policy Performance IOCs and NOCs outside their home jurisdictions Based on our report, our long-term objective should be to move companies from official policy up to actual performance…

IOCs and NOCs outside their home jurisdictions Payments Operations …and to make disclosure of payments a standard element in disclosure of operations…

Recommendations  Oil and gas companies should proactively report in all areas relevant to revenue transparency on a county-by-country basis.  Home governments and appropriate regulatory agencies should require revenue transparency reporting for the operations of their companies at home and abroad.  Governments from oil and gas producing countries should urgently introduce regulations that require all companies operating in their territories to make public all information relevant to revenue transparency.  Regulatory agencies and companies should improve the accessibility, comprehensiveness and comparability of reporting on all areas of revenue transparency by adopting a uniform global reporting standard.

Challenges  First integrated and systematic approach to companies: no body said it was easy.  Creating and sustaining engagement with stakeholders is challenging: tradeoffs, courage, the meaning of collaborative approach.  Delicate exercise of power balancing: keeping perspective, the meaning of multi-stakeholder approach; dynamics within the actors.

Extractive Industries Transparency Initiative (EITI)  Lansert av Tony Blair i 2002  EITI fastsetter internasjonale og aktørspesifikke åpenhetsstandarder innenfor utvinnings- industrien  Internasjonalt multi-stakeholder initiativ som involverer  Betalere av inntekter (selskaper)  Mottakere av inntekter (myndigheter)  Brukere av informasjon (sivilsamfunnet)  Giverland  IMF, Verdensbanken, EBRD  Investorer

EITI-kriteriene 1. Regulær publisering av alle materielle betalinger fra olje-, gass- og gruveselskaper til myndighetene og alle inntekter myndighetene mottar fra olje-, gass- og gruveselskaper. 2. Alle betalinger og inntekter (som nevnt over)skal være gjenstand for en kredibel og uavhengig revisjon hvor internasjonale regnskapsstandarder blir benyttet. 3. Betalinger og inntekter skal sammenstilles av en uavhengig administrator som benytter internasjonal regnskapsstandard. Administratorens konklusjoner skal publiseres.

EITI-kriteriene 4. Kriteriene gjelder alle selskaper også statseide selskaper. 5. Det sivile samfunn skal være aktive som deltager i utformingen, overvåkningen og evalueringen av prosessen og skal også bidra i den offentlige debatten. 6. En offentlig og finansiell bærekraftig arbeidsplan for alle punkter nevnt over skal fremlegges av myndighetene. Arbeidsplanen skal inkludere målbare størrelser, en tidsplan for implementering og en vurdering av mulige kapasitetsbeskrankninger..

Business Principles for Countering Bribery  Selskapet skal forby bestikkelser i alle former enten direkte eller indirekte.  Selskapet skal iverksette et anti- korrupsjonsprogram.

Elementer i et anti- korrupsjonsprogram  Gjøre ansatte kjent med relevante lovbestemmelser som gjelder for korrupsjon både hjemme og i aktuelle land  Innfør etiske retningslinjer og følg opp med kurs og opplæring,  Etabler internkontroller og rutiner for å avdekke uregelmessigheter  Innfør et kontaktpunkt for varsling – gjerne eksternt  Undersøk korrupsjonsrisiki i aktuelle markeder