Strategisk og taktisk SOA Fagforbundet/Sykehuspartner Johannes Brodwall, Ikke virksomhetsarkitekt Steria Norway.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Endgame - Lessons from Afghanistan Torbjørn L. Knutsen.
Advertisements

Everyone Print Kalle Snarheim.
Ordspr./ proverbs 4,18 Rettferdiges sti er som morgenens lysskjær, det vokser til det blir høylys dag. The way of the righteous is like the first gleam.
Jara NetBusiness Vedlikeholdsrelease , 11. februar 2008.
Organization and board
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
Ledelsesinformasjonsystem
Universell utforming Kirsten Ribu HiO Evaluering av datasystemer Analyse av systemegenskaper Kirsten Ribu
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Det tar år å innføre smidige metoder i store organisasjoner… english inside™ Smidig
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Designing the User Interface (Antall brukere == Antall meninger)
Nettverk Software Protocol Hierarchies
Linked Data og UBiT Rurik Thomas Greenall, NTNU Library.
Konseptuell modell Hvordan skal dette se ut ifra brukeren?
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Kvinner og arbeid – problemet menn og andre barrierer. Anne Britt Djuve, Fafo 8.mars 2008.
WHY WE’RE STRENGTHENING ROTARY. OBJECTIVES  Clarify what Rotary stands for, how it’s different and why people should care  Elevate awareness and understanding.
Triggere Mutasjoner i basen. Triggers Triggers are stored procedures that execute automatically when something (event) happens in the database: : data.
  Den perfekte julegaven til Javakoden din Johannes Brodwall Steria.
Ytre miljø Q4 CAKE. Information for OIM/section leaders; The presentation is to be presented in the General safety meeting together with the film on the.
Forskningsetikk og premiering av deltakere i forskning: Hva sier NESHs retningslinjer og hvilke forskningsetiske spørsmål reises? Bergen, 27, februar 2009.
Økonomiske forutsetninger Gullfaks landsbyen 2007.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Faktorer som innvirker på interne prosesser og ”effektivitet” i internasjonalt spredte team Hvilken innvirkning har følgende forhold på interne prosesser.
1 | 2010 Internetteknologi 2 (ITNET2) Kort teknisk ASP.NET introduktion Mandag den 4/ Jesper Tørresø.
Publisering i åpne kanaler Anne Storset Institutt for mattrygghet og Infeksjonsbiologi.
IT services and support Information to new employees at UIB.
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
1 Måling: Metoder Nivåer Validering Churchill kap. 9 Troye & Grønhaug kap. 5 Reve: Validitet i økonomisk administrativ forskning Litteratur:
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
 A fjord is a small bit of water between two mountains or cliffs and they are very famous in Norway.
Gründerskolen Sørmarka. Gründerskolen This award winning Norwegian entrepreneurship programme aims to develop students’ theoretical and practical.
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
Misjon – å krysse grenser
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
Sjekk bibelen. Joh Men da det alt var midt i høytiden, gikk Jesus opp i templet og lærte. Judeerne undret seg og sa: Hvor har han skriftkunnskapen.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Oppfriskning av engelskferdigheter
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
SmartSwap.
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
Økonomiske forutsetninger
CAMPAIGNING From vision to action.
Using nursery rhymes and songs
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Design driven Innovation Programme (DIP)
Misjon – å krysse grenser
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
Hca revisjon & rådgivning
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
Real World Harrison Bergeron
Assignment 2 P3, P5, M1, M2, D1 TEAM SPORT
LO2 – Understand Computer Software
Behind the scene Anders Hattestad ,
Kaveet Patel – Education Officer
Getting to Genuine Collaboration
Aboriginal Self Government and the Treaty Process
Stat 35b: Introduction to Probability with Applications to Poker
Norway. A unique student experience
Love Generously is one of our church values. John Wesley wrote these words 250 years ago, as part of his vision statement for the church: Do all.
Jakub Kocvara, Dr. Martin Hlosta, Prof. Zdenek Zdrahal
Nottingham City Diabetes Service PLT Tuesday March 2017
Utskrift av presentasjonen:

Strategisk og taktisk SOA Fagforbundet/Sykehuspartner Johannes Brodwall, Ikke virksomhetsarkitekt Steria Norway

1.Skill på taktisk og strategisk SOA

2. Overlat taktiske valg til teamene

3. Organiser i Feature Teams

Taktisk og strategisk SOA

Hva er SOA?

”Det har noe med tjenester å gjøre”

Hva er SOA? Eksempler på tjenester?

Hva er SOA? Eksempler på gode tjenester?

bin/webscr?business=paypal%40smidig.no&cmd= _cart&upload=1&currency_code=NOK&notify_url= http%3A%2F%2Fstagingsmidig.heroku.com%2Fpa yment_notifications&return=http%3A%2F%2Fstagi ngsmidig.heroku.com%2Fusers%2F485&invoice=2 011t-486&amount_1=10.0&item_name_1=Earlybird- billett+til+Smidig+2011&item_number_1=1&quantit y_1=1

EDIFACT

(The UN punishes those who speak ill of XML)

Hva synes dere om følgende eksempler på gjenbruk?

”The enterprise address book”

”Betalingstjenesten”

”Skjemamotor”

”Oppgaveliste”

java.util.Collection

Hibernate, Spring

Apache commons

java.net.HttpURLConnection

Dozer

The library the other team made because they didn’t like Dozer

The ”Save Customer” service

Strategic reuse High value Often services New functionality

Tactical reuse Low value Often component Reduce cost Opportunistic

Relative cost of writing for reuse: 125%-300% Publishing Input validation Wider usage Documentation Testing

Relative cost of reuse: 10%-40% Learning Not finding Bugs Finding Adapting

Surface to volume ratio

Don’t make Strategic decision based on Tactical reasons

Teamene tar de taktiske valgene

(Følgende er et moteksempel)

J Random Consider John Random Developer

Rules Engine Team Front End Team Service Layer Team PM J Random

Jira J Random ”User gets DataBindingException when submitting payment (see attached SOAP msg)”

Test server Payment svc J Random Reproduce…

Test server Payment svc J Random

Payment Service Payment XML Payment DTO Domain Rules DTO Rules XML Rules Which of the layers is the bug in…?

Rules Engine Team Front End Team Service Layer Team PM J Random You sent a new field: currency

Rules Engine Team Front End Team Service Layer Team PM J Random You sent a new field: currency Didn’t you get the memo?

J Random Sigh! Payment Service Payment XML Payment DTO Domain Rules DTO Rules XML Rules

J Random Test server New version

J Random Test server New version

Test server New version J Random Let’s test it out

Test server J Random Okay Not okay It look good. Waaait….

Test server J Random Okay Not okay Duh! Null pointer exception!

J Random Test server New version

J Random Test server New version How did it get to this?

J Random What does the program do? I’m just a small cog in a big machine What’s up with all this data shuffling?

Bad architecture

UI Service Data Reused service Reused library

Bad architecture Technol-orgy Reuse fixation Team per component Suffering

Rules Engine Team Front End Team Service Layer Team PM Of course the Front End guys can deal with an empty list

Rules Engine Team Front End Team Service Layer Team PM I better check that field is present

Rules Engine Team Front End Team Service Layer Team PM I wonder if anyone will use this

Rules Engine Team Front End Team Service Layer Team PM Done with A soon?

Rules Engine Team Front End Team Service Layer Team PM Done with A soon? I’m done, I just have to wait for the rules engine!

Rules Engine Team Front End Team Service Layer Team PM Done with A soon? I’m done, I just have to wait for the rules engine! … and then test it

Rules Engine Team Front End Team Service Layer Team PM Done with A soon? I’m done, I just have to wait for the rules engine! … and then test it … and then fix that tiny bug

Rules Engine Team Front End Team Service Layer Team PM Done with A soon? I’m done, I just have to wait for the rules engine! I better hurry with B, everyone’s waiting

Bahamas! Rules Engine Team Overworked! Proud dad! Front End Team Service Layer Team PM Baby ! !

Bahamas! Rules Engine Team Overworked! Proud dad! Front End Team Service Layer Team PM Can you guys help out? Baby

Bahamas! Rules Engine Team Overworked! Proud dad! Front End Team Service Layer Team PM Can you guys help out? Baby Would love to help, but I don’t know rules engine Overworked!

Rules Engine Team Front End Team Service Layer Team PM This iteration, Product Owner just wants to improve the UI ! !

Client A 1.0 Client B 1.0 Enterprise Payment

Client A 1.0 Client B 1.0 Enterprise Payment

Client A 2.0 Client B 1.0 Enterprise Payment 2.0

Client A 2.0 Client B 1.0 Enterprise Payment 2.0

Hva skjedde?

Rules Engine Team Front End Team Service Layer Team PM

Rules Engine Team Front End Team Service Layer Team PM

Hvilke problemer så dere?

Fremmedgjøring ”Mura” ”Muda”: ”Motion”

Feature teams

UI Service Data Reused service Reused library

UI Service Data Reused service Reused library

Et feature team Er opptatt av en bruker Følger strategiske valg Tar taktiske avgjørelser selv

User: Human or machine

GUI Logic Data Service

Machines are people, too!

Kjenner programmererne brukere ved navn?

Kjenner brukere programmerere ved navn?

Som programmere 1.Møte brukeren 2.Ta taktiske avgjørelse 3.Si fra når det gjør vondt

Som arkitekt 1.Organiser team per feature 2.Begrens avgjørelse til strategi 3.Lytt til utviklere og brukere

Takk for meg

Spørsmål til dere: 1.Hvilke ”features” finnes hos dere? 2.Hvilke avgjørelser er taktiske? 3.Hva skal gjenbrukes? 4.Hva skal løses med en magic box? 5.Hva kan dere overlate til team?