Flipped Classroom – Omvendt klasserom April 2013 Tonje H. Giæver Louise Mifsud
Oversikt over økten Flipped Classroom - Omvendt undervisning* Elevene forbereder seg til timene hjemme gjennom instruksjoner og korte forelesninger digitalt, samt at de gjør noen enkle innlæringsoppgaver Skoletiden brukes til å jobbe med mer kompliserte oppgaver. I klasserommet driver ikke læreren tradisjonelle tavle undervisning lenger, men jobber med praktisk arbeid hvor de hjelper og veileder studentene. «undervisning hjemme - lekse på skolen». Eksempel på programvaren Screencast-o-matic *Gyldendal norsk forlag
Fordeler Differensiering Fleksibelt; elevene kan høre undervisningen hvor som helst og når som helst Elevene kan stoppe og «spole tilbake» og høre på forklaringen/undervisning flere ganger Gir læreren mer tid til veiledet praksis i klasserommet Skole-hjem samarbeid
Utfordringer Undervisningen må planlegges Undervisningsmål må være klare Læreren må snakke tydelig Elevene må ha tilgang til Internett Andre ting? Lagre filmen i forskjellige formater som elevene kan laste ned på sine mobiler eller lagre på en dvd
Prosessen Planlegg undervisningsøkten Ta opp filmen Hva er undervisningsmålet Ta opp filmen Fordel å skrive manus – i det minste stikkord Ikke for lang Evt. redigere video Fjerne feil osv Legg ut filmen Filmen kan legges ut på Fronter eller på YouTube (du må huske å sjekke om du har brukt bilder/musikk som du ikke kan legge ut videre på nett)
https://www.youtube.com/watch?v=9aGuLuipTwg http://hakonsw.edu.glogster.com/test-glog https://www.youtube.com/watch?v=FeSnle20t-c&list=UUagvFOT0oXZTXTv_hvgWzew&index=29 http://www.lui.hio.no/IT/videreutdanning/1213/lesing2/MovieMaker2012.html
http://www.youtube.com/user/CremeensLA?feature=watch
Et eksempel fra fjorårets studenter
Ideer Grammatikk Tekstanalyse Begrepsforklaringer Diskusjon av nyheter …
Screencast
Lagre filen som *.avi
123 ta opp