Videregående opplæring i Vestfold Muligheter for alle vekst for den enkelte www.vfk.no
Fakta om videregående opplæring 10 videregående skoler Skole for sosiale og medisinske institusjoner (SMI) En fagskole En folkehøgskole Et kompetansesenter for læringsutvikling (OT/PPT og syns- og audiopedagogtjeneste) Kompetansesenter i Tønsberg og Sandefjord Et karrieresenter (VFK og NAV)
Fakta om videregående opplæring 9000 elever Ca 98% søker videregående opplæring 50% yrkesfaglige utdanningsprogrammer 50% Studieforberedende utdanningsprogrammer 1700 ansatte Driftsbudsjett på ca 1,1 milliard 1800 læringer 1350 lærebedrifter og opplæringskontor 400 prøvenemndsmedlemmer
Overgang Vg1 - Vg2, 2009 - 2010
Overgang Vg2 - Vg3, 2009 - 2010
Hva vet vi om de som slutter? Står i faresonen? Svake karakterer fra ungdomsskolen Kjønn: gutter sliter mer enn jenter Familiebakgrunn, sosioøkonomiske forhold, foreldrenes utdanningsnivå og syn på utdanning Varsellamper: Fravær – også i ungdomsskolen Minoritetsspråklige elever Elever ”i faresonen” søker primært yrkesfag Elever/ungdom med tilpasningsproblemer Barn og ungdom som i liten grad deltar i organiserte fritidsaktiviteter
Frafall elever Skole 2006 2007 2008 2009 2010 Færder 9,7 6,9 9,3 7,0 7,1 Greveskogen 3,9 3,5 3,2 2,5 2,0 Holmestrand 5,7 3,7 5,0 Horten 4,4 4,2 4,6 4,5 Melsom 2,7 4,7 5,4 3,8 Nøtterøy 2,9 5,1 3,1 3,4 Re 1,7 1,9 2,1 1,2 1,0 Sande 4,8 5,3 7,7 Sandefjord 4,3 Thor Heyerdahl 4,1 Total
Frafall elever utdanningsprogram 2009 2010 Bygg- og anleggsteknikk 5,9 6,7 Design og håndverk 12,2 9,1 Elektrofag 4,4 4,0 Helse- og sosialfag 8,4 7,8 Idrettsfag 1,0 0,8 Musikk, dans, drama 1,6 2,4 Medier og kommunikasjon 2,6 1,9 Naturbruk 5,6 5,1 Påbygning 7,6 7,2 Restaurant- og matfag 8,1 Service og samferdsel 7,3 Studiespesialiserende 1,7 Teknikk og industriell produksjon 5,7 9,3 Total 4,1
Vår ”verktøykasse” Karriereveiledning Utdanningsvalg Samarbeid Horten vgs – Høgskolen i Vestfold innenfor teknologifag Tiltak for fremmedspråklig: ”Innføringsår” Sommerskole Matematikktilbud for elever i 10. klasse på vg1-nivå Praksisbrev Grunnkompetanse Entreprenørskap
”Verktøykasse” Programfag til valg: Systematisk samarbeid md næringsliv og institusjoner Ny Giv Taff Ingeniørutdanning Larvik Bruk av ekstra ”lærlingtilskudd”
Systematisk samarbeid med næringsliv og institusjoner Videregående trinn 1: Restaurant- og matfag Videregående trinn 2: Kokk- og servitørfag. Matfag Videregående trinn 3: Bakerfaget Butikkslakterfaget Industriell matproduksjon Institusjonskokkfaget Kjøttskjærerfaget Kokkfaget Konditorfaget Pølsemakerfaget Servitørfaget Sjømathandlerfaget Sjømatproduksjon Slakterfaget Vg3 påbygging til generell studiekompetanse for yrkesfaglige utdanningsprogram
Systematisk samarbeid med næringsliv og institusjoner Videregående trinn 1: Helse- og sosialfag Videregående trinn 2: Ambulansefag Barne- og ungdomsarbeiderfag Fotterapi og ortopediteknikk Helsearbeiderfag Helseservicefag Hudpleie Videregående trinn 3: Ambulansefaget Apotekteknikk Barne- og ungdomsarbeiderfaget Fotterapi Helsearbeiderfaget Helsesekretær Hudpleier Ortopediteknikkfaget Tannhelsesekretær Vg3 påbygging til generell studiekompetanse for yrkesfaglige utdanningsprogram
150 elever som ikke får læreplass Utfordring 150 elever som ikke får læreplass