ISO 26000 Veiledning i Samfunnsansvar: Guido Guertler, ICC-observatør og NORMAPME-ekspert til ISO/TMB WG Social Responsibility; www.26k-estimation.comwww.26k-estimation.com.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Mye som før virket OK er i dag uakseptabelt
Advertisements

Fremtidens IKT-løsninger i plan og byggeprosessen en demonstrasjon.
Heidi Sitara Fjeldvig Renate Gulbrandsen
Everyone Print Kalle Snarheim.
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Kryss-kulturell kommunikasjon
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
Samfunnsansvar Strategiske muligheter Haugesund, august 2011.
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Ledelsesinformasjonsystem
Håp 17. September 2012 Steinar Juel sjeføkonom «Muddling through»
UU av powerpoint, pdf og nettsider
Beveglsesmønstre og koordinatsystem Grunnleggende frame.. X er rett fremover. Origo ligger i akse 1 med z rett opp. Høyredreid system.!
SOSIAL KAPITAL.
Plan for uka i 7A. Timeplan MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Eng/IKT/norskKrøKHVEng/IKTNorsk """"" """Matte (Delt)Fremføring "EngelskNorsk"" Eng/IKT/norskNaturfagMatte.
WCAG 2.0. WCAG historikk West County Assembly of God, 1969 Web Content Accessibility Guidelines (WCAG 1.0), 1999 Web Content Accessibility Guidelines.
Forstudie og Kravspesifikasjon
En lettere hverdag …. Mengden – øker Prosedyrene forandre seg
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Member Access Ny prosedyre for registrering og innlogging på RI’s medlemsdatabase Member Access. Denne prosedyren gjelder ALLE rotarianere.
1 KravprosessenKravprosessen Noen sentral punkter.
Tilgjengeliggjøring av offentlig finansiert forskning Arvid Hallén, Tromsø 14.november 2007.
Sqlite Et lite eksempel på en SQL- database. SQL kan startes på ulike måter Kommandolinjeversjon or Windows –Programmet må innstalleres Hentes fra
Fremgangsmåter for å lage retningslinjer som støtter beslutninger og som er fortolkbare av datamaskiner Målet med artikkelen: Definere, sammenligne aspekter.
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Produkeierrollen i Scrum
© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights.
Av Donald Norman. Normans hovedanliggende: Information appliances An appliance specializing in information: knowledge, facts, graphics, images, video,
Evaluering ”Studentene har talt, men hva har de sagt?”
Oppgaveformatet. Oversikt XML-format, spesifisert gjennom et XML Schema. Består av et sett lovlige elementer og attributter og hvordan de kan ordnes i.
PoP-korn Studie av utviklingsprosessen i Norsk vareproduserende industri Resultater fra en spørreundersøkelsen i Norsk industri Richard Hilmes, Trondheim,
Krista: Epistemological standpoint What is our epistemological standpoint What does that mean for our study What makes a good study Torill:Must-Method.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Regelstyring: Noen innledende betraktninger
NIJOS-foredrag1 Veiledningstjeneste: ”Lett tilgjengelig faginformasjon for webtjenester.” En rapport med vurderinger og et eksempel på løsning, NIJOS og.
Elektronisk fakturering mellom bedrifter Oversikt over den internasjonale utviklingen Arild Haraldsen‏ Adm. Dir. NorStella Vice Chair UN/CEFACT BUREAU.
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
Modellering og diagrammer Jesper Tørresø DAB1 E september 2007.
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt – uten partenes valg Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
SAB-oppfølging utdanningskvalitet: Status fra arbeidsgruppen Berit Karseth 17/
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Lave oljepriser kan bremse utvinningen på norsk sokkel Thina Margrethe Saltvedt, Sjefanalytiker Makro/Olje (Ph. D.) Mars
On your smartphone, please either locate and bookmark in your browser orhttp://kahoot.it download the Kahoot-app from your app shop (Google.
6. des “Trussel- og risikoanalyse av IKT- systemer med mobile brukere” Prosjekt - TTM4705, ITEM, NTNU Sept. – Nov John H. Embretsen
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Revisjonsutvalget Temalunsj 12. februar PwC Bakgrunn EU vedtok den 16. april 2014 en ny forordning og endringer i direktivet om revisjon og revisorer.
Migrasjon International Organization for Migration.
On your smartphone, please either download the Kahoot-app from your app shop (Google play, App-store,...) or locate and bookmark in your.
LEDELSE ER FORANDRING Adm.direktør Idar Kreutzer, Finans Norge President Institute 1. september 2015.
Find Fraud B4 it Finds You!
Hvordan lærer vi på bransjenivå? Hva gjør Norsk olje og gass?
SmartSwap.
Relevant questions for the Reference Group
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
CAKE Q1 Ledelsesansvar Ptil’s forventninger:
Økonomiske forutsetninger
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Navn på forslag: Navn på forslag: Navn på forslag: Foreslått av:
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Skipskontroll og klassifikasjon
SRPP Guidance in Norway
Hva er det gode liv for universitetet eller høgskolen?
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Utskrift av presentasjonen:

ISO Veiledning i Samfunnsansvar: Guido Guertler, ICC-observatør og NORMAPME-ekspert til ISO/TMB WG Social Responsibility; Rett bruk av ISO September 2010 Oversatt til norsk av Einar Flydal, Sept. 2010

 En veiledning er et tilbud: ISO tilbyr anbefalinger, råd, forslag, og generell orientering  ”Veiledning” versus ”retningslinjer”: - Fra en veiledning (eng: “guidance”) kan man velge det som med hell kan iverksettes - Retningslinjer (eng: “guideline”) må er noe man må følge i sin helhet  ISO er med hensikt ikke et sett retningslinjer Hva er en “veiledning”?

ISO er svært tydelig:ISO er svært tydelig:  “This International Standard is not a management system standard. It is not intended or appropriate for certification purposes or regulatory or contractual use.  Any offer to certify, or claims to be certified, to ISO would be a misrepresentation of the intent and purpose and a misuse of this International Standard.  As this International Standard does not contain requirements, any such certification would not be a demonstration of conformity with this International Standard.”

 ISO er et veiledningsdokument, uten krav man kan oppfylle eller ”møte”  Man kan følge en veiledning, men en veiledning kan ikke “iverksettes” eller “implementeres”  ISO er en “standard” bare i denne betydningen, og fordi den er publisert av en standardiseringsorganisasjon  Innholdet er en veiledning som den enkelte organisasjon kan gjøre bruk av om man ønsker  Veiledningen er ikke “standardisert” (slik at/som om den skulle kunne passe overalt på samme måte) Hva erISO 26000?

Min organisasjon 1. Vurderer den tilbudte veiledningen 2. Velger ut, sjekker og prioriterer saker, f.eks. ved å bruke Check Tool* 3. Følger veiledningen som er gitt for de valgte sakene 4. Kommuniserer med og oppmuntrer andre * Kan lastes ned fra estimation.com/html/check_tool_iso_26000_download.html#CheckToolhttp:// estimation.com/html/check_tool_iso_26000_download.html#CheckTool Korrekt bruk internt i en organisasjon 1/2Korrekt bruk internt i en organisasjon 1/2

Vurderes kjernetemaet og sakene knyttet til det til å være relevant for min organisasjon? Hvilken påvirknings- kraft har min organisasjon på denne saken? Hva slags tiltak kan min organisasjon treffe i denne saken? Har jeg sikret at planlagte tiltak ikke er i konflikt med relevante lover? Hvilken virkning vil mine tiltak ha? Hvilke interessenter kan jeg involvere i denne saken? De saker som får positive svar på alle seks spørsmål, velges ut. Veiledningen i ISO vil være nyttig å bruke på disse. Korrekt bruk internt i en organisasjon 2/2Korrekt bruk internt i en organisasjon 2/2  Check Tool er utformet for å støtte utvalgs- og prioriteringsprosessen ved å identifisere saker der organisasjonen kan bidra mest effektivt til en gunstigere utvikling av samfunnet. De seks spørsmål per sak er:

Min organisasjon bruker ISO Samarbeids- og næringspartnere til motivasjon: Ja i kontrakter: Nei* for sertifisering: Nei* * Å bruke ISO som kilde til krav i en kontrakt, herunder krav om sertifisering i hht ISO26000, vil være misbruk av standarden. Korrekt bruk eksternt 1/2Korrekt bruk eksternt 1/2

Min organisasjon bruker ISO Kunder kan bruke ISO Myndigheter kan bruke ISO I anskaffelser og kontrakter*: NEI Til motivasjon: JA Til motivasjon : JA I kontrakter: NEI For sertifisering: NEI For sertifisering: NEI * Å bruke ISO som kilde til krav i en kontrakt, herunder krav om sertifisering i hht ISO26000, vil være misbruk av standarden. Korrekt bruk eksternt 2/2Korrekt bruk eksternt 2/2

Kommunikasjon 1/2 Communicating about ISO FAQ: How can my organization refer to its use of ISO 26000? ISO is a voluntary International Standard providing guidance on social responsibility. Organizations of all types are encouraged to acknowledge their support and use of ISO as follows: ” Organization” recognizes ISO as a reference document that provides guidance on social responsibility. and /or “Organization” has used ISO as a guide to integrate social responsibility into our values and practices.  I henhold til Arbeidsgruppe 2 I dette ISO-prosjektet anbefales det at organisasjoner som har gjort vellykket bruk av ISO26000, gjør dette kjent (se _ __2_.pdf) eller FAQ #9 på 096/07_gen_info/faq.html) _ __2_.pdf 096/07_gen_info/faq.htmlhttp:// _ __2_.pdf 096/07_gen_info/faq.html  Originalteksten som foreslås av Arbeidsgruppe 2 lyder:

Kommunikasjon 2/2  En mer praktisk mal for slik kommunikasjon er følgende, som kan tilpasses etter behov:  Meddelelse om anvendelse av ISO 26000, Veiledningsstandard om Samfunnsansvar  Vi meddeler herved at vår organisasjon er vel kjent med ISO 26000, dens art og innhold, og hvordan den kan brukes til å proritere og til å arbeide med samfunnsansvar.  Vi ser på ISO som et referansedokument som gir veiledning om samfunnsansvar. Vi har brukt ISO som en veileder I arbeidet med å integere samfunnsansvar I våre verdier og vår praksis.  Flere detaljer fins på vårt nettsted og/eller i. For mer informasjon vennligst kontakt.  Dato og sted…..  Signatur(er)…..  Addresse

Oppfordring  Bruk ISO26000 rett!  Oppfordre andre til å følge ditt gode eksempel!  Gjør kjent både gode og dårlige eksempler på bruk av ISO 26000!* * f.eks. på epost til for publisering på