BookNorway – Produktene, kundene og markedene

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Til England FORELDREMØTE
VM Fotballen.eu har foran VM i fotball 2010 fått på plass et VM-studio utenom det vanlige. Det du ikke finner om VM her er ikke verdt.
Litt mer om PRIMTALL.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
1 Hvordan bli bookbar på visitnorway.com? En presentasjon av utviklingsprosjektet Nasjonal Booking Switch Hva – når – hvordan og hvem? Pr Solastranda.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Sunndalsøra Registertjenester Per Ivar Larsen Sugar
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Bibeltime onsdag 8.januar Anne Birgitta L.K.. Luk.1, Men da Elisabet var i sjette måned, ble engelen Gabriel sendt fra Gud til en by i Galilea.
PERSONALET PÅ PÅ DEICHMAN I 2012 Mark Twain (1835 – 1910): «Det er tre typer løgner; løgn, forbannet løgn, og statistikk.»
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
BookNorway Torsdag 13. januar kl – Dag Tveterås, Saga Management/BIT Reiseliv Elisabeth Heyerdahl-Jensen, BIT Reiseliv Budsjett-tallene er.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Hvorfor nasjonal vervekamspanje av blodgivere?
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
:50 Evaluering Lysvåken i Bergen domkirke menighet 1 Svarlogg.
Løpstur til Barcelona oktober 2011 INVITASJON FRIIDRETTSGRUPPEN HAUGESUND.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
1 Norgesturneen Velkommen, presentasjonsrunde og formål med samlingen Nasjonal Booking. Hvor langt er vi kommet med teknologiutvikling og etablering av.
BookNorway – adm. dir. Roy Jacobsen, BookNorway
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Kapittel 14 Simulering.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
1 Hvordan bli bookbar på visitnorway.com? Status det nasjonale bookingprosjektet Pr. mars 2011 Solastranda - Foto: CH/innovasjon Norge.
Omlasting og direkteleveranser. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har nå utvidet nettverket med direkteleveranser. Distribusjonen går enten via lagrene.
P-MP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
P-CP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
R ESULTATER M UNKERUD SKOLE 2012 Nasjonale prøver 5.-8.trinn 2012 Brukerundersøkelsen 2012.
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Månedsbrev Smørblomst
Klinisk skjema nyrebiopsiregisteret
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
UL stølen og dansebutikken swing it I samarbeid med first hotel marin.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Andre funksjoner. Her kommer en beskrivelse av søkefunksjoner, knapper og annen funksjonalitet. 2.
Velkommen! 4/4/2017.
1 Nasjonal Booking Switch - Status November 2009.
1 BIT Reiseliv Brukerforum Oppsummering konnektorundersøkelsen.
RM – Online Thon Hotels Director of Revenue Management - Jorunn Svidal
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
Camping Card Scandinavia
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Reservasjonen er fullført
Presentasjon av konsept
Nasjonal Booking Switch Torsdag 13. januar kl – Elisabeth Heyerdahl-Jensen, prosjektleder BIT Reiseliv Kjell Galstad, prosjektleder Nasjonal.
BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell:
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Ansvarlig for grafene Bente Pettersen Roar.
Økoprofil - en miljøvurderingsmetode
Veivalgsanalyse etter Sørlandsmesterskapet i lang (klassisk) distanse 2004.
Misjon Isave skal tilby en “do-it-your-self” løsning til markedsførere for å etablere automatisert dialog mot markedet.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
1 BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell: 1.Opprette anmodning/bestilling (denne presentasjon) 2.Godkjenne bestilling (egen presentasjon) 3.Utføre.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan blir bedriftene og destinasjonene bookbare i den nasjonale løsningen?

BookNorway – Produktene, kundene og markedene

Oppsummering - hva tilbyr BookNorway dere? Attraktiv, ny distribusjonskanal for destinasjonsselskapenes (DS’) egne produkter og lokale produkteiere Inngå i det mest komplette bookbare tilbudet av norske reiselivsopplevelser. BookNorway tar teknisk arrangør-rolle – dekker bl.a. reisegarantikostnader BookNorway setter standarder for innhold og krav til systemleverandørene. Etablerer løsninger som gjør det enklere for DS å kvalitetssikre sitt innhold Ekstranett ”Min BookNorway side” hvor dere som Produkteier/Partner skal kunne følge med / få tilgang til relevant info/statistikk/etc White label/API løsninger Muliggjør at dere kan videreutvikle bestillingsløsningen/tilbudet på egne portaler

Bookbare bedrifter pr. område/IT-løsning Kjedeandel – hoteller i de største byene: Oslo 80% Stavanger 69% Bergen 64% Trondheim 57% Tromsø 50% Kristiansand 42%

Hvordan fungerer matching av pris/tilgjengelighet og innholdspresentasjoner?

BookNorway Destinasjonene Eks. 1: Restech-kunder Produktpresentasjon Produktinfo overføres BN via GM Destinator eller Andre innholdsløsninger Pris/tilgjengelighet overføres fra Restech til BN. BN tilgjengeliggjør Restech pris/tilgjengelighet for GuestMaker og Citybreak destinasjoner hvor lokale aktører benytter Restech BookNorway Produktpresentasjon BookN + VisitNorway Pris/tilgjengelighet Semi- automatisk matching Andre innholds- løsninger Destinasjonene

BookNorway Destinasjonene Eks. 2: GM Destinator kunder med destinasjonsløsning for booking 1. Produktinfo hentes fra eller tilgjengeliggjøres for GM Destinator 2. Pris/tilgjengelighet kan komme fra en rekke kilder BookNorway Hotellkjedenes Res. løsninger Produktpresentasjon BookN + VisitNorway Pris/tilgjengelighet Semi- automatisk matching Oppdateringer som kjeder sender BN Destinasjonene

BookNorway Destinasjonene Eks. 3: GuestMaker Booking – kunder Produktinfo hentes fra GM Destinator Pris/tilgjengelighet fra GM Booking– med evt. mulighet for en GMBooking destinasjon til å hente pris/tilgjengelighet fra BN for lokale aktører som benytter Restech eller Visbook BookNorway Produktpresentasjon BookN + VisitNorway Pris/tilgjengelighet Semi- automatisk matching Destinasjonene

BookNorway Destinasjonene Eks. 4: CityBreak-kunder Produktinfo hentes fra GMDestinator eller CBIS (CityBreak Information System) Pris/tilgjengelighet fra CityBreak eller Restech eller Visbook for lokale produkteiere som benytter Restech eller Visbook BookNorway Produktpresentasjon BookN + VisitNorway Pris/tilgjengelighet Semi- automatisk matching Destinasjonene

BookNorway Destinasjonene Eks. 5: Nasjonale hotellkjeder - et bookbart produkt forutsetter: 1. Produktpresentasjon kommer fra destinasjonen eller kjeden 2. Online pris/tilgjengelighet via en konnektor fra kjedens reservasjonsløsning Hotellkjedes ”Info/foto- bank” Hotellkjedenes Res. løsninger BookNorway Produktpresentasjon BookN + VisitNorway Pris/tilgjengelighet Semi- automatisk matching Totalt antall overnattings- bedrifter via disse løsn.: Oslo regionen Oppland/Hedmark Telemark Sørlandet Fjord Norge Midt Norge Nord Norge Svalbard SUM ca 320 Andre innholds- løsninger Destinasjonene

BookNorway Destinasjonene Eks. 6: VisBook-kunder Produktinfo overføres BN via GMDestinator eller Andre innholdsløsninger Pris/tilgjengelighet overføres BN via integrasjon med CityBreak. BN tilgjengeliggjør evt. Visbook pris/tilgjengelighet for GMBooking-destinasjoner hvor lokale produkteiere benytter Visbook BookNorway Produktpresentasjon BookN + VisitNorway Pris/tilgjengelighet Semi- automatisk matching Andre innholds- løsninger Destinasjonene

Plenum Hva slags bookingløsninger har dere på DIN Destinasjon? Hva slags bookingløsninger/leverandører har de lokale produkteierne Lokale overnattingsaktører? Aktivitetsleverandører? Erfaringer med booking frem til nå? Overnatting? Aktiviteter? Hvilken rolle/muligheter ser dere FOR DERES DEL i Nasjonal Booking?

Den nasjonale dugnaden ”Innholdsprosjektet” – hvorfor, hva og hvordan

….fordi ca halvparten av besøkende på VisitNorway foretrekker annet språk enn norsk og engelsk Konkurrentene Hotels.com, Expedia, etc. er tilgjengelige på disse språkene

…….. fordi dårlige bilder ikke selger

….. og fordi Gjesteevalueringer gjør at du blir hardt straffet for feil eller mangelfull informasjon

”Innholdsprosjektet” dreier seg om å skape trygghet hos bestiller gjennom 1. Fokus kun på ferie/fritidsreisendes infobehov 2. Vise kun det som er viktigst for å kunne beslutte å bestille 3. Tenke utenfra og inn – hva trenger kundene å vite for å kjøpe? Forenkle Standardisere Automatisere

Å etablere en innholdskvalitet som begrenser den juridiske risikoen for både Destinasjonene, Produkteierne og BookNorway BookNorway blir juridisk ansvarlig for feil i produktinformasjon – og vil måtte håndtere klager og evt. refundere. BookNorway vil ha regressrett i forhold til Destinasjonsselskapet som igjen må sikre at de har regressrett overfor lokale Produkteierne. Forbrukernes vern vil styrkes de nærmeste årene. Ny pakkereiselovgivning fra ca. 2012.

Hva er innholdsprosjektet? Utarbeidelse av maler/standarder for innholdspresentasjoner for bookbare produkter. Pre-validering av innholdspresentasjonene skjer hos tellUs GM Destinator – før eksport til BN. Eksport kan også skje til BookNorway fra andre innholdsleverandører, som må tilfredsstille samme kvalitetskrav. Produktinfo for bookbare produkter skal eksporteres til BookNorway – som eksporterer videre til VisitNorway. Både Destinasjonen og Produkteier skal ha kvalitetssikringsansvar – men destinasjonen har hovedansvar.

Introduksjon til ”Verktøykassen”

Ta 10 minutter til å bli kjent med ”Verktøykassen” Noter spørsmål som skal tas opp underveis

Generelle retningslinjer (s. 3-3) Kun én produkttype pr. produkt. Fritekst er begrenset til ingress, produktnavn/-tittel og billedbeskrivelse. Disse skal utarbeides på norsk og engelsk. Fasiliteter ”automatoversettes” i BookNorway til alle språk. For bilder vil det etableres minimumskrav pr. produkttype med hensyn til antall og oppløsning.

Overnatting – hvilke endringer?

BookNorway vil følge VisitNorways reviderte inndeling av produkttyper for overnatting (s. 3-12) Hotell Hotels Bondegårdsferie Farm holiday Hytter og feriehus Cottages & Holiday houses Leiligheter Apartments Vandrerhjem og pensjonat Hostels and guest houses Rom til leie Private homes to let Rorbuer og fiskehytter Fishermen’s cabins Camping Camping Gjestehavn Guest marinas Tenk etter og noter: For hvilke av overnatting produkttypene mangler dere bookbare produkter på din destinasjon? Spørsmålsstilling: Hvordan skal vi løse 0-treff utfordringer i din region?

Generelle retningslinjer – overnatting (s. 3-3 og 3-4) Retningslinjer for avkryssing av fasiliteter - overnatting Romfasiliteter må være tilgjengelige på tilnærmelsesvis alle rom/enheter Fasiliteter skal kun krysses av om de ligger i bedriften eller innenfor bedriftens tomt. Generelle krav til bilder - overnatting Ønskelig med 5-8 bilder per overnattingsbedrift. Minimum 3 bilder. Billedkvalitet - 740 pikslers bredde – men innledningsvis kan nedre valideringsgrense for eksempel være 400.

Produktinfo pr. overnattingstype (hotell, camping, etc. ) (s Produktinfo pr. overnattingstype (hotell, camping, etc.) (s. 3-13 og 3-14) 1. Ingress (maks. 180 tegn) 2. Stjernemerking (tilrettelagt teknologisk) 3. Gjesteevalueringer (vises når kritisk antall er nådd) 4. Beliggenhet (bysentrum, etc.) 5. Fasiliteter (pr. overnattingstype) +

Vandrer-hjem og pensjonat Avkryssbar beliggenhet og fasiliteter definert pr. overnattingstype (s. 3-18 til 3-21) NORSK ENGELSK Tellus ID Hotell Camping Bonde­gårds-ferie Hytter og feriehus Vandrer-hjem og pensjonat Leilig­ heter Ror-buer Beliggenhet Location   Boligområde Residential area 2159 X Byområde Urban area 2155 Bysentrum City centre 2157 Fjellområde Mountain area 2148 Flyplassområde Airport area 2145 Forstadsområde Suburban area 2156 Innsjøområde Lake area 2150 Landbruksområde Rural area 2149 Skogsområde Forest area 2158 Ved elv i dalbunn Valley / river area 2154 Ved fjorden Fjord area 2146 Ved kysten Coastal area 2147 Generelle fasiliteter General facilities Antall etasjer Number of floors 2166 Antall rom Number of rooms 1582 Badstue Sauna 152 Bagasjerom Luggage room 2167 Barnepass Baby sitting 935 Betjent campingplass Serviced campsite 1272 Caravanavløp Sewage dump 477 Caravanplasser Caravan spaces/pitches 465

Avkryssbar beliggenhet og fasiliteter definert pr Avkryssbar beliggenhet og fasiliteter definert pr. overnattingstype (forts.)

Inn Google fra Kjell

Oppgave - Gjennomgå fasilitetslisten (s. 3-18—3-21) Umiddelbare kommentarer? Forslag til justeringer innen 31.1.2011 til helen@bitreiseliv.no

Eksempel – Avkrysningsskjema fasiliteter Hotell (s. 3-22 – 3-31) Bruk 5 min. på å gjennomgå skjemaet

Slik kommer det til å se ut på BookNorway (s. 3-32)

Unngå følgende… (s. 3-14) Unngå klisjéer som Velkommen til… / Welcome to… Vi… / We… Salgsklisjeer We welcome you to the ”airport hotel” in Oslo… Welcome – we will brighten your busy day… We welcome you to the leading hotel in... Bruk minimalt med adjektiver, ikke Berømte… / Famous… Koselig… / Cosy… Most beautiful…, best…, great… Det mest berømte… / The most famous… Unique hotel, Gorgeous hotel, Fantastic hotel, Nice hotel, Lovely hotel, Exiting hotel, Splendid hotel Husk: Det er bare kundens referanseramme for ”mest berømte”, ”berømte”, ”unique”, osv. som vi skal beskrive med adjektiver – ikke vårt eget referansebilde. I Norge er det derfor bare Munch, Grieg, Thor Heyerdahl, Midtnattsolen, Fjordene, Mette-Marit og noen få andre som kvalifiserer til ”berømt”- beskrivelsen.

Elementer som kan inngå i ingresstekstene (s. 3-13) Elementer som kan inngå i ingress for overnatting Hotellnavn inkl. kjedenavn Thon Hotel Opera Lysebu Hotel – a member of the De Historiske classic hotels chain Antall rom Primært interessant når lite eller stort hotell Overnattingstype Bed & breakfast, full service,self-service, etc For hytter: ta med “leie”, ”utleie” / ”rent”, ”rental” Område / Area Located in City centre, residential area, rural area, near fjord, ocean area, etc. Geografiske stedsnavn på lokalt og regionalt nivå, bruk større regioner på engelsk (hvor i Norge er man?) Tema – (modern, classic, etc). Nærmeste 1-3 landemerker og/eller transportknutepunkt specified in metres from hotel right behind, next to, overlooking, near, within easy reach of, a short walk from, etc. Spesielt fortrinn/USP Spa, unique view of, the site of the annual Nobel Dinner, family-run, ice hotel, in old prison building, antique furniture, etc. Maks. 180 tegn (inkl. bokstaver, tall, skilletegn, mellomrom) Oppgi kilde når relevant Uttrykk i ingresstekster som kan oppfattes som subjektive skal dokumenteres med referanse til troverdig kilde (National Geographic, New York Times, CNN, osv.)

Eksempler på ingresser (s. 3-13 – 3-17) Utarbeidelse av ingresstekster for bookbare overnattingsprodukter – retningslinjer og eksempler Eksempler Ingresstekst før: ”Velkommen til Kongsvik Travel Hotel. Hos oss bor du rimelig i hjertet av Kongsvik sentrum med gåavstand til alle byens severdigheter, shopping og uteliv. Hyggelig pub, frokostrestaurant og uteservering. Offentlig parkering like utenfor. Store rom, 1-4 senger. Alle rom har bad, parkett, TV og telefon.” Stryk følgende: ”Velkommen til Kongsvik Travel Hotel. Hos oss bor du rimelig i hjertet av Kongsvik sentrum med gåavstand til alle byens severdigheter, shopping og uteliv. Hyggelig pub, frokostrestaurant og uteservering. Offentlig parkering like utenfor. Store rom, 1-4 senger. Alle rom har bad, parkett, TV og telefon.” Ny ingresstekst: ”Her bor du rimelig i hjertet av Kongsvik med gåavstand til alle byens severdigheter, shopping og uteliv. Pub, frokostrestaurant og uteservering.” (144 tegn) Kommentar: Ved å droppe klisjeene ”Velkommen til”, ”hyggelig” samt fasiliteter som hører hjemme i fasilitetslisten ble ingresslengden tilstrekkelig justert.

Eksempler på ingresser (forts.)

Fremdriftsplan Overnatting Kan starte innlegging i Tellus GM Destinator/ Kanal BookNorway Andre innholdsleverandører? Frist for innlegging 31.12.2010 Purrerunde fra BIT Reiseliv planlegges før fristen Tekster fra Rica og Best Western Hotels, kontakt helen@bitreiseliv.no Bilder fra Rica og BWH. Kan bli sendt på CD, kontakt helen@bitreiseliv.no

Aktiviteter – hva gjør vi?

”Aktiviteter” på VisitNorway i dag Bookbare produkter er primært innenfor kategoriene Aktiviteter, Turer, Safarier,

”Bærekraftig modell” for bookbare aktiviteter i BookNorway For hver av nedenstående trenger BookNorway skreddersydde bookingdialoger 1. Guidete aktiviteter 2. Aktivitetsrelatert opplæring & kurs 3. Utstyrsutleie 4. Pass og inngangsbilletter City Pass, Ski Pass, Park pass, Fishing/hunting pass, etc. 5. Arrangement 6. Pakker 7. Shop (salg av kart, videoer, etc) Denne modellen skal kunne dekke både innledende og fremtidige BN behov. I den innledende fasen vil det være viktig å prioritere.

Aktiviteter - retningslinjer for fasiliteter og bilder (s. 3-3 og 3-7) Krav til bilder for aktiviteter Ønskelig med 5-8 bilder per aktivitet. Minimum 3 bilder For aktiviteter kreves minimum 740 megapixler bredde Bildene skal i stor grad ”selge” aktivitetene men også gi et godt inntrykk av utfordringer knyttet til aktivitetene; Retningslinjer for titler på aktiviteter Det skal etableres eget tittel felt i eksporten som i tillegg til Produkteiers navn på aktiviteten inneholder en ”BN/VN beskrivende tittel” eksempelvis ”Rafting med instruktør ”. Retningslinjer for kartløsning for aktiviteter Adresse/sted og kartreferanse (long/lat) for aktiviteter skal som et minimum være Oppmøtested. I tillegg oppfordres Produkteier/Destinasjonen til å laste opp evt. kart av reiserute som bilde

Pass/inngangs­billett osv. Oppsummering – bookbare aktivitetstyper via BookNorway (s. 3-34) NORSK ENGELSK Opplæring/ kurs Utstyrsleie Pass/inngangs­billett osv. Guidete aktiviteter Guided activities   1. Lokal sightseeing 1. Destination sightseeing 2. Sykling 2. Biking tours X 3. Riding og sledeturer 3. Riding and sledging tours 4. Ski 4. Skiing X  5. Vandring 5. Walking tours 6. Vannaktiviteter 6. Water activities 7. Fiske 7. Fishing tours  X 8. Safari 9. Jakt 9. Hunting tour 10. Action and adventure 10. Action and adventure Rundturer med/uten guide Round trips with/without guide Kun transport (ikke guidet) Transportation only (not guided) Golf Rekreasjon og spa Recreation and spa Temaparker Theme parks Destinasjonspass Destination pass Arrangement Events

Avkrysningsskjema – Hovedskjema Aktiviteter, Guidet tur (s

Avkrysningsskjema – Detaljskjema Aktiviteter, Guidet tur (s

Avkrysningsskjema – Detaljskjema Aktiviteter, Guidet tur (forts.)

Eksempel – Produktinfo Aktiviteter på BookNorway (s. 3-41)

Hvilke 2 - 5 aktiviteter vil det være best å starte med for din Destinasjon? (destinasjonsselskapets egne aktiviteter samt lokale produkteieres aktiviteter) Gjennomgå listen over aktuelle fasilitetstyper og lag en liste med navn og aktivitetstype på de aktuelle aktivitetene Tenk også: ”Hvor godt egnet er de aktuelle aktivitetene i forhold til forutsigbarhet og risiko for juridisk ansvar?” (se sjekkliste)

Fremdriftsplan Aktiviteter «Aktive» avkrysningsskjema sendes ut etter samlingen Frist for innfylling av skjema og retur til helen@bitreiseliv.no er 31.12.2010 Innlegging direkte i Tellus ultimo januar da også Kanal BookNorway for aktiviteter er klar Andre innholdsleverandører?

Pakker

Hva er statiske pakker? (s. 3-5) Produkter som inkluderer mer enn én produktkategori, (f.eks. aktivitet + overnatting) Produkter som inkluderer mer enn én aktivitetstype (som dykking og fisketur) + + ?

Hvordan vil pakker presenteres i BookNorway? Innholdet i statiske pakker vil ikke listes i den ordinære søkeresultatlisten som hhv. overnatting eller aktivitet. De får en attraktiv posisjon i pakkepresentasjonsdelen av søkeresultatet. Se eksempel. Pakker vil kunne åpne gode kommersielle muligheter for destinasjonsselskapene.

Områdedefinisjoner og landemerker/trafikknutepunkter pr. område

Hva er VN/BNs felles områdestruktur? (se 3-10 – 3-11) BookNorway og VisitNorway vil ha felles områdestruktur Innenfor hvert område vil BookNorway definere en viss tilleggsinformasjon Områdets/byens definerte ”midtpunkt” Kun 1 pr. Område/by Primært ”Rådhuset”, Sekundært ”Jernbanestasjon” / ”Busstasjon” / ”Havn” / ”Torg”) ”Landemerker” 5 pr. område Inkl .Turistinformasjon Transportknutepunkter Kart ”zoom nivå”

Bruk av områdedataene i BNs produktpresentasjoner (s. 3-11)

Eksempel – områdedefinisjoner for Oslo (s. 3-11) Eksempel for Oslo Området/byens ”midtpunkt” / City Centre: Oslo Rådhus 5 ”landemerker” pr. område: Tourist Information City Hall Oslo Opera House Royal Palace Vigeland Scuplture Park Avstand til “transportknutepunkter”: Oslo Airport Gardermoen Rygge Airport Torp Airport Central Railway Station Central Bus Terminal Color Line Ferry Terminal DFDS/Stena Line Ferry Terminal Oslo Cruise Terminal Airport Express Train Central Terminal Airport Express Train – Nasjonalteatret Terminal Airport Express Train – Skøyen Terminal ”Sub-områder” i Oslo vil kunne være: Bysentrum/ City downtown – for eksempel maks. 2 km fra midtpunktet Byområde/City region (utenfor bysentrum) Flyplassområde (maks ... km fra …. OSL flyplass)

Oppgave: Utarbeid tilsvarende områdedata for din destinasjon

Plenum: Kommunikasjon med de lokale produkteierne Hvordan skal informasjonen om prosjektet utarbeides?

Del 4 –Tellus GuestMaker Destinator og BookNorway Hva er nytt i GM Destinator?