Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
De dårige følelsene. Veiene ut..
Advertisements

Kapittel 14 På tur i skogen
Kapittel 5 Ekteparet Alfaro spiser meksikansk middag.
Tekster til kapittel 2.
Kapittel 17 I grønnsaksbutikken Hva ser du på bildet? sjampinjong (m)
Kapittel 28 Norgeskartet
Ord til ettertanke (Klikk for å gå videre).
Kapittel 5 oppgave a) Fra presens til preteritum 
Leiligheten til Melissa og Petter
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Kapittel 48 Elina møter en mann på fjellet.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Kapittel mai hos Reza og Heidi.
Kapittel 21 Transportsystemet i Oslo
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Kapittel 3 En vanlig dag.
Kapittel 39 Samlivsformer.
Kapittel 42 Religioner i Norge.
Kapittel 10 På treningssenteret.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Kapittel 1 oppgave b Sett inn adjektivene i riktig form
Hypotetiske setninger. Lag setninger slik eksemplene viser. 
Side Oppgave Kondisjonalis jeg – kjøpe – den kjolen Jeg skulle ha kjøpt den kjolen, besøke – han – sin gamle mor Han skulle ha besøkt.
Sett inn nok på riktig plass.
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
O PPGAVE 20 Side Å KJENNE ( SEG ) IGJEN 1. Tror du de vil kjenne meg igjen etter at jeg har farget håret? 2. Han hadde gått seg vill. Han kjente.
O PPGAVE 31 Side 155 Fyll inn riktig form av det refleksive pronomenet.
Kapittel 2 oppgave e) Sett inn preposisjoner eller adverb
Sett inn riktig form av det refleksive pronomenet eller eiendomspronomenet Kapittel 10 oppgave c.
Kapittel 40 Personlig økonomi.
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Kapittel 4: En normal ettermiddag og kveld
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
Presentasjon av familien til Johanne
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kapittel 43 Emilio forteller om tradisjoner
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Kapittel 38 Petters familie.
Kapittel 11 Dåp og konfirmasjon i Den norske kirke
Værmelding – og noen fakta om Norge
Kapittel 13 I begravelse.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kapittel 4: En normal ettermiddag og kveld
O PPGAVE 28 Side 151 – 152 Sett inn riktig form av det refleksive pronomenet eller eiendomspronomenet.
Kapittel 20 Å reise kollektivt Kjører du kollektivt?
Kapittel 34 Ernesto intervjuer en bussjåfør og en ekspeditrise Ernesto.
Kapittel 24 Samtale om været. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene. 1. forsinket 2. fortsatt 3. rastløs 4. ingen 5. å huske 6. en helg 7. overrasket.
Kapittel 5: Ekteparet Alfaro spiser meksikansk middag Ingebjørg.
KAPITTEL 50 Josephs julaften. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene som betyr omtrent det samme desember 2. å gå 3. trist 4. nettopp 5.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Kapittel 3 En vanlig dag. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene 1. trøtt 2. å jobbe 3. å dusje 4. rotete 5. en jobb 6. hun har ikke lyst 7. mandag.
Kapittel 32 Forholdet til læreren.
Kapittel 31 Melissas utdanning og ønsker for framtiden
Kapittel 25 Othilie i barnehagen
Kapittel 27 Kommunikasjon med hjemlandet og å sende pakker
Kapittel 46 Utviklingssamtale.
Kapittel 4 En normal ettermiddag og kveld.
Kapittel 9 Å spise sunt og riktig.
Kapittel 12 Melissa og Petter gifter seg
Kapittel 9 Å spise sunt og riktig.
Kapittel 16 På fotballtrening.
Kapittel 23 Årstidene.
Emilios jobb som assistent
Kapittel 26 Å søke lån i banken
Kapittel 29 Melissa på norskkurs
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen

a) Sett strek mellom ordene og forklaringene å regne vanskelig å begynne alene en assistent barn å jobbe å bråke bare stille klær kald en hel del k) å gjøre matematikk m) komplisert g) å sette i gang l) på egen hånd j) en person som hjelper a) unger f) å arbeide e) å lage støy i) kun h) rolig d) tøy b) kjølig c) ganske mye

a) Sett strek mellom ordene og forklaringene å regne vanskelig å begynne alene en assistent barn å jobbe å bråke bare stille klær kald en hel del k) å gjøre matematikk m) komplisert g) å sette i gang l) på egen hånd j) en person som hjelper a) unger f) å arbeide e) å lage støy i) kun h) rolig d) tøy b) kjølig c) ganske mye

b) Sett strek mellom ordene som betyr omtrent det motsatte å like vanskelig å begynne sint pluss forskjellig å elske dårlig ingenting morsom streng b) å mislike j) lett e) å slutte c) blid k) minus a) lik f) å hate g) god h) alt i) kjedelig d) mild

b) Sett strek mellom ordene som betyr omtrent det motsatte å like vanskelig å begynne sint pluss forskjellig å elske dårlig ingenting morsom streng b) å mislike j) lett e) å slutte c) blid k) minus a) lik f) å hate g) god h) alt i) kjedelig d) mild

c) Sett inn riktig pronomen Jeg heter Ingebjørg. Hector er mannen ___. Vi skal i bryllup til sommeren. Vennene våre skal gifte ___. ___ gleder oss til å gå i bryllupet ___. Vennene ___ er veldig hyggelige. De heter Melissa og Petter. Melissa og Petter elsker ___ veldig høyt, det kan alle se. Melissa er gravid. Når bryllupet står, er ___ seks måneder på vei. Derfor må ___ ha en bryllupskjole med plass til magen! Petter og Melissa gleder ___ veldig til bryllupet ___. min seg Vi deres våre hverandre hun sitt

c) Sett inn riktig pronomen Hector og ___ giftet ___ for seks år siden. Bryllupet ___ var fantastisk. Vi giftet ___ i Mexico, og hele familien ___ og familien ___ var der. Alle så på ___. Kanskje tenkte ___ at vi var lykkelige? Det var vi! Og ___ er fortsatt lykkelige. Noen nordmenn tror det er vanskelig å være gift med en utlending. Men ___ forstår ikke. Det kan vel også være vanskelig å være gift med en nordmann? jeg oss vårt min hans de vi

e) Sett inn verb fra forrige oppgave. å like, å lære, å kjenne, å kjøpe (preteritum) Jeg ___ mye på kurset i dag. Han ___ å være der. De ___ hverandre. De var gamle venner. (perfektum) ___ han ___ noe på skolen i dag? ___ de ___ hverandre lenge? ___ hun ___ nye sko igjen? 1. lærte 2. likte 3. kjente 4. Har ___ lært 5. Har ___ kjent 6. Har ___ kjøpt

e) Sett inn verb fra forrige oppgave. å like, å lære, å kjenne, å kjøpe (1. futurum) ___ du ___ mer om verb? Jeg ___ ___ nye klær i dag. ___ han ___ språket raskt? (pluskvamperfektum) ___ han ___ henne lenge? Etter at han ___ ___ mat på butikken, gikk han hjem. Etter at de ___ ___ ny leilighet, skilte de seg. 7. Skal ___ lære 8. skal kjøpe 9. Vil ___ lære 10. Hadde ___ kjent 11. hadde kjøpt 12. hadde kjøpt

g) Sett inn verb som passer i riktig tid/form g) Sett inn verb som passer i riktig tid/form. å lære, å reise, å regne, å skrive, å hilse på, å bli vant til, å ta vare på, å betale, å gå, å spise Det er spennende å ___ læreren første skoledag. Det er gratis å ___ på skolen i Norge. Det er fint å ___ brev til gamle venner. Det er morsomt å ___ på ferie. Det er viktig å ___ de gamle. Jeg vil begynne å ___ tyrkisk. Jeg pleier å ___ regningene mine i tide. Han ønsker å ___ klimaet i Norge, men det er litt vanskelig. Jeg liker å ___ frokost tidlig på morgenen. De lærer å ___ og skrive på skolen. 1. hilse på 2. gå 3. skrive 4. reise 5. ta vare på 6. lære 7. betale 8. ta vare på 9. spise 10. regne

h) Orddiktat 1. spennende 2. å regne 3. å kjenne 4. skummelt 5. å bråke 6. å snakke strengt 7. å lage støy 8. å forstyrre 9. uansett 10. å bli vant til 11. å ta vare på 12. kaldt 13. sur 14. dårlig vær 15. ingenting 16. morsomt 17. materiellet 18. å synge 19. minusgrader 20. å være på besøk